CHOMI: Bylo to po jeho svěcením a jednání probíhala před i po jeho odchodu z CČS. Navázalo se tím na starou ambici pražské obce na vytvoření jazykově českého biskupství. Že o tom slyšíš prvně mě nepřekvapuje. Říkám, že mám k dispozici archívy, které neměl ani prof. Marek, např. obsáhlou korespondenci Warnsdorfského biskupupa Paška, kterou s Gorazdem vedl. Můžu Ti pak věnovat jednu kopii své práce s věnováním. :-D :-D
Starokatolíci před 1.sv.válkou k pravoslaví přecházeli, to je pravda, ale rozhodně to nebyly stovky. Respektive zdaleka ne všichni, kteří takhle k pravoslaví přišli a vytvořili v Mikuláše většinu (což vzhledem k tomu, že jich tam bylo pět a půl nebyl takový výkon) bylo reálně členy starokatolické církve, natož pak její pražské obce, která dlouho bojovala s rakousko-uherskými úřady o právo na svou existenci (včetně incidentů, kdy policie v prostřed mše vtrhla do kostela, popadla kněze Išku od oltáře a v plném ornátu ho vedla ulicemi na komisařství). V mnoha případech šlo prostě o věřící, kteří se po I.vatikánském koncilu rozešli s církví římskokatolickou, ale formálně se starokatolíky nestaly (byť se mohli někteří na činnosti pražské starokatolické obce podílet).
A pak jsou tady také věřící, ba i duchovní, kteří z různých pravoslavných frakcí přecházeli ke starokatolictví. A s vzniklou CČS je to pak teprve bordel na druhou... to se část pražské obce (taky kvůli neshodám s farářem) rozhodla, že přejde k CČS a vezme s sebou i kostel, což se pak právně řešilo, v jednu chvíli odešlo do CČS dost lidí i duchovní, který se pak zase vrátil/nevrátil, resp. chtěl zakládat ještě nějaké třetí církevní těleso... je to celé taková hrozně vtipná detektivka...:-D