• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    KOMATSUPravoslaví, ορθόδοξη Εκκλησία
    Vše o pravoslaví, o schizmatu mezi východní a západní církví - důvody, rozdíly, podobnosti mezi nimi.



    "Existuje jedna věc, která je mnohem důležitější než všechny možné knihy a myšlenky, totiž nalézt pravoslavného starce, před nímž můžete položit všechny své myšlenky, od něhož můžete slyšet ne váš vlastní názor, nýbrž soud svatých Otců."

    Ivan Kirijevský
    rozbalit záhlaví
    AACHEN
    AACHEN --- ---
    CHOMI: Myslim, že Tomášova teologie už není jedinou oficiální linií učení církve. Spousta teologů se obrací zpátky k církevním otcům (např. H.Rahner, H. de Lubac), Bibli, apod. Abych se přiznal, tak pořádně nevím jak se to má s Duchem v katolický církvi. Obecně si často všímám, že katolická (a křesťanská) zvěst je často nakažená dualismem - za věci duchovní se často považuje jednoduše to, co je nemateriální povahy.
    Na východním křesťanství mě vytáčí poddajnost vůči politický moci a zneužívání náboženství pro uplatňování kulturní a myšlenkový nadvlády, i když podobný se dělo a možná i děje na západě a vubec ve světě. Ježíš v pokušeních na poušti nadvládu nad světem odmítnul, církev a církve po ní neustále lačněj - považuju to za jedno z největších pohoršení pro křesťany i nekřesťany.
    CHOMI
    CHOMI --- ---
    AACHEN: V tomto případě hlavně v tom, že pravoslaví nemá ucelený systém, jako je na západě tomismus. Prostě jej není pro víru třeba.
    Co se týče podstaty v širším smyslu, tak to bychom se dostali k rozdílům mezi pravoslavím a katolictvím, takže asi pro katolíky bude obtížné pochopit lohu Ducha v celém životě východní církve, protože na západě je trochu jiná, asi také úplně nechápou důraz na Vtělení.
    Ale co přesně o tom Špidlík píše, to nevím, tlumočil jsem tu jen názor člověka, který to četl.
    AACHEN
    AACHEN --- ---
    CHOMI: Hmm, takže Pavel Milko se k nim takhle staví...A o čem je tedy ta podstata?
    CHOMI
    CHOMI --- ---
    GOBERS: Ale může. Jenže v tomhle případě tomu tak není - aspoň to říká člověk, na jehož mínění dám. Relatum referro.
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    CHOMI: Tak ono se principielně nemůže připustit, že by tomu nějaký katolík pořádně rozuměl, žáno...:-D
    CHOMI
    CHOMI --- ---
    AACHEN: Ad jezoviti - poučen předem znamená být vyzbrojen předem:o)
    Já ty jejich věci skoro nečetl, ale jak nám říkel Pavel Milko na fakultě, a ten je velmi dpbrej theolog, tak přinejmenším Špidlíkovy práce jsou sice poctivé a ten souhrn faktů tam je, ale on a ani další západní theologové nedokážou pochopit podstatu. Snaží se ta fakta třídit podle katolického systému, "pracovat s nimi po katolicku". To je pravoslaví naprosto cizí.
    AACHEN
    AACHEN --- ---
    Další dotaz: Jak se pravoslavní staví k aktivitám např. Marko I. Rupnika, Špidlíka, vůbec Centra Aletti? K tomu mě napadá, že je zajímavý jak se na katolický straně věnují východnímu křesťanství často právě jezuiti (nevím jak teď, ale v minulosti na východě značně nemilovaný).
    CHOMI
    CHOMI --- ---
    KOMATSU: Trochu se v praxi s tím platonismem potýkáme, ale to spíš jako jednotlivci. Církevní učení ho odkazuje do správných mezí.
    KOMATSU
    KOMATSU --- ---
    AACHEN: No řekl bych, že u pravoslaví je sympatie k novoplatonismu a kritika aristotelismu celkem přirozená.
    AACHEN
    AACHEN --- ---
    KOMATSU: Nějak tak to můžeš chápat. Lossky jim možná ani nenadržuje - je to muj dojem z četby tý jeho dogmatiky. Osvobození od pocitu, že já a svět kolem mě je tu špatně. A možná platonikum křivdim - znám je z druhý ruky.
    KOMATSU
    KOMATSU --- ---
    Psal jsi, že tě pohoršuje Losského nadržování novoplatonikům z důvodu nedoceňování stvoření podle hebrejsko - křesťanské víry. Mam to chápat tak, že tě to pohoršuje, protože je to proti duchu žido-křesťanské víry a protože ti vědomí "dobrosti" stvoření dodává pocitu osvobození (mimochodem - osvobození od čeho?).
    Promiň, že jsem se ptal na tvůj názor, mělo mě to napadnout hned...
    AACHEN
    AACHEN --- ---
    KOMATSU: Gn 1, 31: A viděl Bůh vše, což učinil, a aj, bylo velmi dobré. I byl večer a bylo jitro, den šestý.

    Nepsal jsme o tom na co jsem přišel, ale o biblický víře.
    KOMATSU
    KOMATSU --- ---
    AACHEN: A jak si přišel na to, že stvoření je dobré?
    AACHEN
    AACHEN --- ---
    AKICHITA:
    CHOMI: díky!

    KOMATSU: Nedoceňujou stvoření, což jde proti duchu hebrejsko-křesťanský víry. Přijde mi to osvobozující - vědomí, že stvoření je dobrý. Mám za to, že nejrůznější platonický ideje tenhle pohled v křesťanství pokřivovaly.
    KOMATSU
    KOMATSU --- ---
    AACHEN: Proč tě pohoršuje "nadržování" novoplatonikům?
    CHOMI
    CHOMI --- ---
    AACHEN: Belejkanič: Pravoslávne dogmatické bohoslovie.
    AKICHITA
    AKICHITA --- ---
    kalistos ware-cestou orthodoxie,krivochene-pravoslavna revue-jeho clanky
    AACHEN
    AACHEN --- ---
    Opatřil jsem si tu Losského dogmatiku. Buď mi nesedí jeho styl, nebo jde o ne moc čtivej/kvalitní překlad, nebo tomu nerozumim;-) Navíc (i když upozorňuje, že celou pravdu nepostihli) trošku nadržuje (novo)platonikum, což mě pohoršuje. Bratrum školastikum přitom vyčítá, že se zapletli s Aristotelem. Existuje ještě nějaká doporučeníhodná knížka věnující se nástinu pravoslavný teologie?
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    ETERNITAS: ...ale bylo by alespoň křesťanské...
    HAROLD
    HAROLD --- ---
    GOBERS: Odkaz už je v HTF klubu :)
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    ETERNITAS: Mimochodem rozpis otázek k ostatním státnicím nemáš?
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam