• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    KOMATSUPravoslaví, ορθόδοξη Εκκλησία
    WIN_KLO
    WIN_KLO --- ---
    CHOMI: Asi mám nějaké podivné ikony. Šest srbských a jedna bulharská.
    CHOMI
    CHOMI --- ---
    WIN_KLO: No jo, to je fakt divný. Ale o tom jsem nikdy neslyšel a vidím to taky prvně.
    WIN_KLO
    WIN_KLO --- ---
    No a jak se koukám na Lukáše po mé pravici, vidím, že má prsteníček pravé ruky ohnutý stejně, jako Ježíš níže. Má to nějaký význam? Nebo je to prostě styl kreslení ruky?
    CHOMI
    CHOMI --- ---
    Obrázek se nezobrazil.
    WIN_KLO
    WIN_KLO --- ---
    CHOMI: Podobná přetištěná ikona mi tu visí u PC :)
    CHOMI
    CHOMI --- ---
    WIN_KLO: To nevím, takovouhle ikonu jsem ještě neviděl.
    WIN_KLO
    WIN_KLO --- ---
    CHOMI: Ze by to byla třeba Tóra? Jakože ji chápal a rozuměl už od dětství. Nebo by to přecejen měl být ten NZ?
    CHOMI
    CHOMI --- ---
    WIN_KLO: Vypadá to na svitek - takže to odkazuje nejspíš na (Nový) zákon nebo Evangelium. Něco podbného, jako když dospělý Kristus drží na ikoně rozevřenou knihu. U dítěte by se asi kniha zobrazovala složitě.
    WIN_KLO
    WIN_KLO --- ---

    Vysvětlil by mi někdo, prosím, co to Ježíš drží ruce?
    AACHEN
    AACHEN --- ---
    KOMATSU: Zajímavé, neznal jsem..Tanec u té první ukázky je výbornej.
    KOMATSU
    KOMATSU --- ---
    Pár skladeb od Arvo Parta, geniálního pravoslavného minimalisty:

    Tabula Rasa - http://www.youtube.com/watch?v=6OwdlKiB_ro
    My heart is in the highlands - http://www.youtube.com/watch?v=vRDtrsuIEk8&feature=related
    Te Deum - http://www.youtube.com/watch?v=RFQ2joN1hJw&feature=related
    Silouans Song - http://www.youtube.com/watch?v=2Bvfr5JzClI&feature=related
    Cantus in Memory of Benjamin Britten - http://www.youtube.com/watch?v=e348n660zrA&feature=related
    CHOMI
    CHOMI --- ---
    ETERNITAS: Slavení svátku v jeden den celou církví je podle mého jediný rozumný argument, proč nemít dva kelendáře. Mimochodem: je to argument pro užívaní jednoho kalendáře, ale ne argument pro užívání starého kalendáře.
    Ono asi byla chyba, zavádět nový kalendář v tradičních pravoslavných zemích, ale když už je a funguje, nevidím to jako zásadní problém. Třeba u nás je zavedení západního kalendáře podle mě v pořádku, protože je to misijní prvek. Třeba vánoce slavené podle starého kalendáře může být pro rodiny s dětmi docela obtížné - znám u nás v kostele lidi, kteří slavili vánoce podle greg. kal. dokud měli am,é děti, a když děti vyrostli, přešli na jul. kal.
    Každopádně kalendář jako zásadní problé nevidím, jak už jsem psal. Průšvich jsou jen gregoriánské velikonoce, o tom žádná. Takže aspoň největší svátek slaví celá církev společně - a od velikonoc se odvíjí i pořádek biblických čtení, takže ta sjou také v celé církvi stejná.
    JEZINKA
    JEZINKA --- ---
    CHOMI: Díky moc za vysvětlení, konečně v tom mám jasněji . A proč ten I.koncil stanovil, že se pascha má slavit až po židovském pesachu? (nechápu moc, jak by to mohlo znehodnotit význam Kristovy oběti - když sám říkáš, že pravá víra spočívá v jiných věcech než kalendář). přeju ti příjmený závěr svátků podle gregoriánského kalendáře.) a šťastný nový rok.
    CHOMI
    CHOMI --- ---
    JEZINKA: Pravoslavné vánoce jsou 25. prosince - ať už podle gregoriánského, nebo podle juliánského - tam ale připadají na den, kdy je podle gregoriánského kal. 7. ledna. A protože se často slaví v předvečer, je "štědrý večer" juliánský na 6. ledna greg.
    Nedá se říci, že by jeden kalendář byl pravoslavný a druhý ne. Podle gregoriánského kal. se řídí např. církve řecká, cařihradská, bulharská a ruminská. Podle juliánského např. ruská, srbská a východní patriarcháty. Lze jen říci, že juzliánská kal. je tradiční, greg. je moderní. Ale to není nic o pravoslavnosti - pravá víra spočívá v jiných věcech než je kalednář. To my tady asi všichni víme, ale jsou lidé, kteří na novokalednářníky svolávají hrom a blesky a jdou kvůli tomu klidně do rozkolu.
    Na druhou stranu je pravda, že způsoby zavádění greg. kal. třeba v Řecku byly hodně tvrdé a dá se pak pochopit, že část tamní církve učinila z kalendáře otázku zásadní.
    V tomto světle se mi jeví volnost v užití kalednáře, která je v naší církvi, moudrá - ať si každá farnost slouží, jak chce.
    Jediný průšvih je se sloužením velkinoc podle gregoriánnského kalendáře - pak pascha někdy připadne PŘED židovský pesach, což je porušení kánonu I. koncilu a znehodnocuje to význam Kristovy oběti, jež nahradila SZ oběť beránka.
    Nicméně gregoriánská pascha se slouží jen ve finské pravosl. církvi a v několika farnostech u nás - jinak všude, i tam, kde se jinak používá greg. kal., se slouží pascha podle juliánského. kal.
    Ostatně i u nás je to jen pár farností (slyšel jesem o 3 v Čechách a několika na Moravě), naproti tomu třeba v katedrále v Praze se slouží pascha juliánská, stejně tak i v drtivé většině "gregoriánských" farností. A navíc existuje usnesení našeho církevního sněmu, že mají všechny farnosti přejít na juliánskou paschu - "nenásilně, pozvolna " - jasně se tím dalo najevo, že gragoriánská pascha neee.
    JEZINKA
    JEZINKA --- ---
    ETERNITAS: A znamená to, že se ještě bude v český pravoslavný církvi šestýho ledna slavit Božič? když nekombinovaně?
    JEZINKA
    JEZINKA --- ---
    tak jsem teď koukal jak letos budou vánoce v cyrilovi a metodějovi, a vypadá to že se slaví dneska stejně jako katolický, což je mi divné, když pascha se slaví normálně podle juliánskýho kalendáře... je to v český pravoslavný církvi normální, že se jede takhle podle dvou mustrů? já měl za to že budou až šestýho...
    CHOMI
    CHOMI --- ---
    AACHEN: Olivier C. mi prosstě příjde moc liberální. Už je to delší dobu, co jsem ty jaho knihy četl, takže mi zbyl jen dojem.
    O Rusku před revolucí mají lidé zkreslený představy. Samozřejmě, že tam nebyla demokracie, svoboda tam taky byla trochu jiná než dneska - něco se nemohlo, ale něco sezas mohlo, co se nesmí teď... nicméně svoboda slova tam byla poměrně dost veliká.
    Každopádně nelze říci, že by duchovně vysocí lidé byli na okraji církve. V pravoslaví, kde jsou biskupové voleni z nichů, se vždy dostávají i na nejvyšší místa lidé duchovní. Za všechny jmenujme metropolity Filareta Moskevského a Antonie Chrapovického, jejichž duchovní díla mají dodnes velký význam.
    Samozřejmě, že církevní struktury byl zkostantělé, což bylo do značné míry vinou státního zasahování už od dob Petra Velikého. A ovšem bylo v církvi plno tmářů a zabedněnců, fanatiků, ano, nacionalistů (Černosotněnci). Ale jak už jsem řekl, nebyli tito všichni schopni potlačit lidi skutečně duchovní a církev jako taková odzhora až dolů duchovně žila.
    Mně se též líbí úsilí sv. GHorazda II. Lidí je dost, ale Rusů je ještě víc. Není to pro nás snadný úkol, ale s pomocí Boží...:o)
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    AACHEN: ...a to z něj málem byl starokatolík. :-D :-D
    AACHEN
    AACHEN --- ---
    GOBERS: Jak by nebyl - to že se stal východním biskupem je haluz, popř. působení Sv. Ducha:-)
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    AACHEN: No tak on byl také Matěj Pavlík v míře větší než malé líznutý křesťanským Západem. Ale tak to vlastně platí pro to křesťanství na našem území obecně. Jestli se někde Západ s Východem historicky setkávaly, tak právě tady.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam