• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    KOMATSUPravoslaví, ορθόδοξη Εκκλησία
    Vše o pravoslaví, o schizmatu mezi východní a západní církví - důvody, rozdíly, podobnosti mezi nimi.



    "Existuje jedna věc, která je mnohem důležitější než všechny možné knihy a myšlenky, totiž nalézt pravoslavného starce, před nímž můžete položit všechny své myšlenky, od něhož můžete slyšet ne váš vlastní názor, nýbrž soud svatých Otců."

    Ivan Kirijevský
    rozbalit záhlaví
    CHOMI
    CHOMI --- ---
    AACHEN: S tím překřtíváním záleží na knězi, který konvertitu přijímá do církve, a také na církvi, z níž konvertita přichází. U nás máme jak kněze radikální, kteří překřtí ponořením každého, kdo byl křtěn u jiné naž pravoslavné církve, kněze liberální, kteří překřtí jen ty, kdož byly křtěni v nějaké podivné rádobykřesťanské sektě, která ani nefvěří v Trojici (jehovisté) a kněze středního proudu, kteří překřtívyjí ty, kdož byli křtěni v církvi, kde je otázka, zda křest skutečně proběhl ve jménu Trojice. Ale třeba katolíky překřtívá málokdo.
    AACHEN
    AACHEN --- ---
    BUKIN: To je vyčerpávající. Díky. Nevíš jak je to s tím křtem, opravdu záleží na každém člověku jak se rozhodne - zda chce být pokřťen znovu, pokud šlo o pokropení?
    BUKIN
    BUKIN --- ---
    AACHEN: Duchovní otec brněnské farnosti se jmenuje Jozef Fejsak...
    Kalendářní otázka se rozpadá vpodstatě do dvou problémů:
    a) Paschálie a přechodné svátky - datum výpočtu Velikonoc. Zde víceméně panuje jednota, a kromě dvou vyjímek (Finské autonomní církve a části (jedné farnosti) Pravoslavné církve v Českých zemích a na Slovensku) zbytek pravoslavných drží "starou Paschálii", tedy tradiční výpočet Paschy (Velikonoc) podle juliánského kalendáře...
    b) Přechodné svátky, tedy svátky s pevným datem (např. Vánoce) - tady už je to "horší"...
    Konstantinopolská: standartně nový styl (od 1924), starý styl na Svaté hoře Athos, na Patmu, v diaspoře výjimečně původně řecké i ruské struktury, ve Finsku gregoriánský kalendář. Reforma způsobila schisma - je starostylní opozice mimo "oficiální" Církev (tzv. nové řecké země).
    Alexandrijská: nový styl (od 1925), v jižní Africe starostylní ruské a srbské obce.
    Antiochijská: standartně nový styl (od 1941), ale toleruje na přání starý styl.
    Jerusalémská: starý styl.
    Ruská: starý styl, výjimečně nový styl v misijních podmínkách na Západě.
    Gruzínská: starý styl.
    Srbská: starý styl, je menšinové hnutí pro nový styl.
    Rumunská: nový styl (od 1924), několik málo výjimek pro starý styl. Reforma způsobila schisma - je starostylní opozice mimo "oficiální" Církev.
    Bulharská: nový styl (od 1968). Reforma způsobila schisma - je starostylní opozice mimo "oficiální" Církev.
    Kyperská: nový styl (od 1924). Reforma způsobila schisma - je starostylní opozice mimo "oficiální" Církev.
    Řecká: nový styl (od 1924). Reforma způsobila schisma - je starostylní opozice mimo "oficiální" Církev.
    Albánská: nový styl.
    Polská: převážně starý styl, v západních oblastech i nový styl.
    Česká a slovenská: v Čechách starý i nový styl, v jedné farnosti gregoriánský kalendář; na Moravě převážně nový styl, podle mých informací několik farností starý styl, a myslím, že přibližně stejně početní stoupenci gregoriánského kalendáře; prešovská eparchie převážně starý styl, spíše výjimečně nový styl; michalovská všechny tři možnosti.
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    AACHEN: Jo, byl.

    co není naprosto nezbytné pro "platnost" (v posledku právnický termín) je postupně vyloučeno.

    To jsi trefil presne. To je halt zapadni dedictvi scholastiky, se kterym je potreba se vyporadat.
    AACHEN
    AACHEN --- ---
    GOBERS: Radim Pulec byl pokřtěný u starokatolíků?

    A otázka mimo: Zahlédl jsem pořad ve kterém odpovídal pravoslavný kněz z Brna (Fajzek?) - mluvil tam o odlišném slavení Vánoc (kvůli kalendáři) a dotknul se tam toho, že v Čechách mnozí slaví podle občanského kalendáře. Argument byl, že obec kolem Matěje Pavlíka byla vytvořena převážně z bývalých římksých katolíků, a že pravoslaví respektuje tuto skutečnost. Existuje ještě někde v pravoslavném světě podobná rozmanitost? Vím, že někteří jsou schopni jít i do schizmatu kvůli kalendáři - jaký je ale obecný pohled na tuto věc?

    Další příklad, který zmiňovali je otázka křtu - pravoslavní, pokud vím, neuznávají křest pokropením (on to tam sice interpretoval tak, že prý to záleží na každém kdo přestupuje - zda chce být "znovu" pokřťen - čemuž se mi nechce věřit). Pokud se nemýlím, tak u malých dětí je to nejrozšířenější forma křtu v ŘKC (i když nevím co tím pokropením přesně myslí - zřejmě to že člověk není do vody ponořen a lije se na něj zvnějšku - což je trošku jiná symbolika). Kdesi jsem četl, že kolem toho byly spory už ve starověku - a "platnost" křtu pokropením nebyla ve finále zpochybněna. Jaké jsou důvody toho, že se na západě spíše upustilo od křtu ponořením (hlavně u dětí)? A co vlastně činí křest křtem?

    Připomíná mi to spor ohledně přijímání pod obojí. ŘKC odsoudí lpění na přijímání pod obojí jako herezi (vcelku pochopitelně - viz. zažité podávání lidem mimo bohoslužby jen ve formě chleba - vězni, nemocní, etc.). To že se tím z výjimky potom stává trošku norma a bežná praxe je odsunuto na vedlejší kolej - s důsledky pro plnost celého obřadu. Zajímalo by mě čím to je - připomíná mi to jakousi liturgickou Occamovu břitvu - co není naprosto nezbytné pro "platnost" (v posledku právnický termín) je postupně vyloučeno.

    Vždy mě zarazí když někdy v závěrečné modlitbě v ŘKC kostele kněz děkuje, že jsme přijali tělo a krev Páně, a přitom v naprosté většině případů může mluvit jen o sobě (ostatní zůstali o chlebu:-) - někdy mám pak pocit, že snad ani nepřemýšlí co čtou resp. co se modlí.
    CHOMI
    CHOMI --- ---
    HAROLD: No, taky trebník nemám. Většinou ho mají jen duchocní. Ale zkus napsat třeba otci Janovi do Jihlavy, ten má docela dost pravoslavných bohoslužebných textů.
    http://pravoslavi.cz/jihlava/
    HAROLD
    HAROLD --- ---
    A bylo by možno ten první nějak urgentně dohledat? :-) Trebník nemám sám k dispozici a potřeboval bych to co nejdříve :-)
    CHOMI
    CHOMI --- ---
    HAROLD: 1) Prosebný kánon za zesnulého
    2) Kánon za mrtvé v sobotu před letnicemi
    3) Tropar k mučedníkům na pondělní jitřní před 7. nedělí před Paschou, tedy jestli dobře počítám, tak v pondělí po neděli masopustní.
    První z nich snad bude v trebníku k obřadu pohřbu či panychydy. O těch ostatních pochybuju, že by byly přeloženy, pokud to nemá nějaký duchovní přeloženo soukromě. I to je možné.
    CHOMI
    CHOMI --- ---
    GOBERS: Nojo, za svý rodiče nikdo nemůže, ale to jsem neřekl žádnou novinku.
    HAROLD
    HAROLD --- ---
    Malej dotaz mimo téma:

    Narazil jsem v jednom textu na jakési německé pravoslavné citace a ptám se, zda jest k dispozici v češtině nějaký "standardní" překlad... Díky předem.

    Weil ich das Ziel verfehlt habe, rufe ich zu dir, dem Schutzengel maines elenden Lebens, und klage bitterlich: Sieh an die Qual meiner ewigen Bande und laß nicht ab, für mich zu beten!
    Nachdem ich nun den Dämonen übergeben wurde und mit Gewalt in den Abgrund des Hades geführt werde, so weiß ich wohl, daß nun alle meiner vergessen; du jedoch gedenke meiner, Engel des Herrn!
    Bittkanon für einen Sterbenden

    Nun erweichen dich, den Barmherzigen, die Scharen der Engel; mit den Cherubim flehen die göttlichen Seraphim; die Gewalten, Throne und Fürstentümer, die Mächte mit den Erzengeln und die Herrschaften bitten dich, Gewaltiger, daß du dich aller Seelen erbarmst, die du doch fortgeführt hast.
    Totenkanon am Samstagmorgen vor Pfingsten

    Wohlan, all ihr Gläubigen, laßt uns das Gedächtnis der heiligen Sieggekrönten (Märtyrer) ehren. Denn zum Schauschpiel sind sie Engeln und Menschen geworden, haben von Christus den Kranz des Sieges empfangen und legen für unsere Seelen Fürbitte ein.
    Märtyrer-Troparion am Montagmorgen vor dem 7. Sonntag vor Ostern
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    CHOMI: Znáš to... homo homini lupus, christianus christiano lupior, (vetero)catholicus (vetero)catholico lupissimus. ;-)))

    Nevím. Nezkoumal jsem to. Na jeho tatíka bych měl s odpuštěním kýbl černočerných sraček (listinně podložených), ale Radim mě přestává zajímat v okamžiku, kdy přešel k vám.
    CHOMI
    CHOMI --- ---
    GOBERS: Fakt se ty starokatolíci takhle mezi sebou?
    Ale vážně: Z pozdějších let, řekněme z dob, kdy byl vladyka Kryštof v pravoslavné církvi, je nějaká spolupráce s StB doložena?
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    IQFREE: Budiž. Na udání Radima Pulce, svého spolužáka, byl v roce 1972 z Husovy československé bohoslovecké fakulty v Praze vyhozen Dušan Hejbal, současný biskup Starokatolické církve v ČR.
    IQFREE
    IQFREE --- ---
    GOBERS: a můžeš říct podrobnosti? takhle to je spíš pomluva, stojící jen na tom, že to říkáš ty. Vše se dá dohledat. A donášení musí být v jejich záznamech, které na ně vedla StB.
    CHOMI
    CHOMI --- ---
    AACHEN: ... a dalších 8,5% zapřelo Krista. Mimoto všichni kromě 8,5% zdrhli, když Římani Krista křižovali:o)
    AACHEN
    AACHEN --- ---
    KOZMA, CHOMI: Samozřejmě je problematické označit někoho za spolupracovníka komunistických agenturních sítí na základě jejich vlastních záznamů. Právě proto by mě zajímalo na základě čeho soud rozhodl, rozhodnutí soudu pak lze jen respektovat.

    Pro mě je to důležitý symbol. Samozřejmě - kromě vlastní slabosti - může být v rámci církve jedním z argumentů snaha nejitřit proticírkevní nálady připomínáním chyb jejích představitelů. To je pochopitelná politika. V Kristově církvi by se ale víc než co jinýho mělo cenit a praktikovat přinávání vlastních selhání. Jedním ze základních bodů křesťanské věrouky přece je, že Bůh je větší než jakákoli lidská slabost. Hierarchové církve by měly být reklamou na tuto víru.

    Osobně samozřejmě vůbec nevím, jak bych během normalizace uspěl. Líbí se mi příměr v knize Jidášův komplex, kde se píše, že ze dvanácti apoštolů zradilo 8,5 %, což přibližně odpovídá i počtům kolaborujících kněží např. v Československu.
    CHOMI
    CHOMI --- ---
    KOZMA: Mluvit se o tom musí, přece se nemůžeme tvářit, že se s StB nikdo z pravoslavných nenamočil. Zejména když církev sama to přiznala. Padni komu padni, IC XC NIKA!:o)
    KOZMA
    KOZMA --- ---
    Ježkovy wotchi, co to tu řešíte ? (facepalm)
    CHOMI
    CHOMI --- ---
    GOBERS: Soudy rozhodujou v tomhle dost podivně.
    JEZINKA
    JEZINKA --- ---
    GOBERS: a co říkali mohu- li se zvědavě ptát?
    AACHEN
    AACHEN --- ---
    GOBERS: Něco málo je např. tady, uvedený je tuhle. V médiích je pak vždycky jen, že soud rozhodl o neoprávněné evidenci, důvody toho rozhodnutí jsem nikde nenašel..

    Nebyl by ale výjimkou. Jediný případ duchovního (mě známý), který spolupráci veřejně přiznal a omluvil se, byl - dnes již zesnulý - farář z Holešovic A. Kánský.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam