• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    KOMATSUPravoslaví, ορθόδοξη Εκκλησία
    Vše o pravoslaví, o schizmatu mezi východní a západní církví - důvody, rozdíly, podobnosti mezi nimi.



    "Existuje jedna věc, která je mnohem důležitější než všechny možné knihy a myšlenky, totiž nalézt pravoslavného starce, před nímž můžete položit všechny své myšlenky, od něhož můžete slyšet ne váš vlastní názor, nýbrž soud svatých Otců."

    Ivan Kirijevský
    rozbalit záhlaví
    AACHEN
    AACHEN --- ---
    GOBERS: Určitě jako pravoslavní.
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    AACHEN: pokud bych se jako katolík křižoval v pravoslavném chrámu po jejich způsobu...

    Kontrolní otázka: jak bys řekl, že se křižují příslušníci s Římem sjednocených východních církví (tam, kde to není jako na Ukrajině politická otázka)?
    AACHEN
    AACHEN --- ---
    GOBERS: No, nevím zda uplně rozumím. Podle mě ten sociální kontext nelze dost dobře odseparovat.

    Nějak takhle - pokud bych se jako katolík křižoval v pravoslavném chrámu po jejich způsobu, přijde mi, že bych tim zastíral z jaké církve pocházím a vytvářel iluzi jednoty tam, kde není (a teď ani tak neřeším jakt tu (ne)jednotu vnímám já, ale spíše jak tu (ne)jednotu asi tak vnímají pravoslavní okolo).
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    IQFREE: Ve středověku. Původně se i žehnalo zprava doleva a gesto se zrcadlově obrátilo, kdyže sledovali rukou pohyb žehnajícího kněze (což zase souvisí s tím, že v západní liturgii se křižuje o dost méně než na východě a právě zejména při požehnání).
    AACHEN
    AACHEN --- ---
    IQFREE: Nevím jestli lze říct, že prvotnější je pohyb z prava do leva nebo naopak.
    IQFREE: Pár velmi kritických hodnocení jsem taky zaznamenal. Já to spíš myslel ze strany Františka a františkánů vůči pravoslavným tak do přelomu 13. a 14. století. Pokud vím tak měli ambice obracet muslimy, a zajímalo by mě zda cca století po schizmatu byly podobné tendence i vůči pravoslavným. Vlastně se můžu zeptat obecně, zda např. vyplenění Konstantinopole byl i na tehdejší poměry úlet a vzájemné styky obou církví nebyli přerušeny a vládl vzájemný respekt (alespoň někdy teda:-)..
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    AACHEN: to mi přijde neupřímný

    Tohle je fakt zajímavé. Mám to chápat tak, že při křižování vnímáš silněji sociální kontext onoho vnějšího gesta (tj. jestli zprava nebo zleva), než vnitřní obsah (tedy oslavu Trojice a přiznání se ke Kristovu kříži)? Nebo je pro Tebe obojí neoddělitelně spojeno (podobně jako pro tu paní na obrázku níže)?

    IQFREE
    IQFREE --- ---
    AACHEN: Kdy se vlastně začali katolíci křižovat naopak?
    IQFREE
    IQFREE --- ---
    AACHEN: Co jsem četl já, tak František je nahlížen kriticky, pro několik jeho výroků, kterými prosí Boha o to, aby mohl sám nést to, co může nést jen Kristus. Ale CHOMI bude vědět víc.
    IQFREE
    IQFREE --- ---
    CHOMI: protože jsi provokatér a navíc i rebel, když si nechceš potřást rukou a popřát si navzájem pokoj ;-)
    AACHEN
    AACHEN --- ---
    CHOMI: No jo Inocenc, to se ještě před papežstvím všici třásli:-) On se k této problematice někde vyjádřil? To ale nebude oblíbená postava mezi pravoslavnými...:-)

    btw. když zmiňuješ tohohle papeže - nevíš jaké byli vztahy mezi ranným františkánským hnutím a pravoslavnými církvemi? Vím, že František měl kontakty s musulmany. Na svých cestách musel s pravoslavnými (teď si nejsem jistý zda navštívil Jeruzalém) určitě přijít do kontaktu - nikde jsem se s tímhle tématem nesetkal..
    CHOMI
    CHOMI --- ---
    AACHEN: Radši vůbec.
    I když já se u katolíků křižuju "pravoslavně" - přesně jak to nařídila Jeho svatost papež Inocenc III.:o)
    AACHEN
    AACHEN --- ---
    CHOMI: Tady se nekřižuju, v Řecku mi to občas ujelo..na Ukrajině jsem byl jen u řeckokatolíků. Věřím, že to může být rozbuška, kor na té Ukrajině. Nevím zda je ohleduplnější se nekřižovat vůbec, nebo se schovávat za byzantský styl (to mi přijde neupřímný).
    CHOMI
    CHOMI --- ---
    AACHEN:U nás tě za to nikdo v zubech nevynese, i když někde by to Rusové mohli zkusit. Ale i tak bude lepší, když se nebudeš křižovat pokatolicku.
    V cizině by to mohlo být horší, hlevně tam, kde se pravoslaví a katolictví střetává, např. na Ukrajině.
    AACHEN
    AACHEN --- ---
    Technický dotaz - lze nějak obecně říct jak vnímají pravoslavní (a nemyslím jen v Čechách) jinoslavné návštěvníky ve svých chrámech? Myslím konkrétně zda je vhodné se při modlitbě pokřižovat po katolickém (a jak jsem zjistil i orientálním způsobu - tedy co se týče směru pohybu), nebo je lépe si znamení kříže odpustit?

    Vcelku mě pobavilo, když jsem v pražském Cyrilovi a Metodějovi zahlédl páreček, kterak dokonce poklekal na jedno koleno po našem způsobu. Myslím si, že turisti zřejmě nevěděli, že jsou v pravoslavném chrámu. Já teda to poklekání nemám rád ani v ŘK kostelích - takhle se má klekat před lenním pánem a ne před bohem:-)
    CHOMI
    CHOMI --- ---
    AACHEN: Žije dcera otce Petřka. Sonnevendovi byli povražděni všichni. Sv. vladyka Gorazd samozřejmě děti neměl. Jak to bylo s dětmi otce Čikla nevím.
    Ale každopádně o tom má přesný přehled mátuška Eva Šuvarská, která vede památník.
    AACHEN
    AACHEN --- ---
    Možná někdo viděl, link na film Atentát (1964), ve kterém "vystupuje" chrám v Resslovce.

    Žijí ještě nějací potomci pravoslavných rodin, které ukrývaly parašutisty, nebo za války Němci všechny zaangažovaný postříleli?
    HAROLD
    HAROLD --- ---
    Mi vyprávěl jednou Hutka, jak v Hollandsku, když hrál v jakémsi kostele, narazil na katolického kněze, který za ním po koncertě přišel a řekl: "Jé, vy jste Čech, já mám Čechy rád. Já totiž nevěřím v Boha a jim to můžu řikat." :-D
    KOMATSU
    KOMATSU --- ---
    AACHEN: Takový "pastor" je už sekulární humanista...
    AACHEN
    AACHEN --- ---
    IQFREE: Zvláštní, že tam vůbec nejsou uvedené důvody - v tom oznámení.

    Mě tam zaujal, zas ten článek o protestantském pastorovi, který nevěří v Boha.

    V r. 2007 se zmíněný pastor, který v té době sloužil v církvi již 17 let, prohlásil na "věřícího ateistu" a vydal knihu "Věřím v Boha, který neexistuje". V této knize vysvětluje, že nevěří v Boha jako v osobu a nevěří slovům, která praví Bůh ve Zjevení. "Pro mne Bůh není bytostí, ale všechno to dobré, co se může dít mezi lidmi," napsal.

    Já jako rozumím, když člověk prochází obdobím, kdy pochybuje i o základních věcech (viz. třeba Terezie z Lisieux), ale spočinout v tomhle stavu jako že je to ok a není třeba s tím upřímně bojovat, to mě u křesťana (navíc pastora) přijde tragikomický. Proč si hledat jinou práci, že?!

    Bohužel je ta zpráva převzatá kdoví z kolikátého kolene a možná je příběh toho člověka mnohem složitější a nijak si ve své nevíře nelebedí. Nevím.
    IQFREE
    IQFREE --- ---
    na Ambon blogu je tato zpráva:

    "Pravoslavná církev zrušila svůj řádný členský status v Ekumenické radě církví

    Dle rozhodnutí Metropolitní rady naše Pravoslavná církev v Českých zemích oficiálně ukončila své řádné členství v Ekumenické radě církví. Po zrušení plného členství zůstává pouze tzv. přidruženým členem. "

    IQFREE
    IQFREE --- ---
    http://mpc.org.mk/English/

    Další anglické texty, tenrokrát z Makedonie. Všeho je dost, jen tak málo je toho v češtině.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam