• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    KOMATSUPravoslaví, ορθόδοξη Εκκλησία
    Vše o pravoslaví, o schizmatu mezi východní a západní církví - důvody, rozdíly, podobnosti mezi nimi.



    "Existuje jedna věc, která je mnohem důležitější než všechny možné knihy a myšlenky, totiž nalézt pravoslavného starce, před nímž můžete položit všechny své myšlenky, od něhož můžete slyšet ne váš vlastní názor, nýbrž soud svatých Otců."

    Ivan Kirijevský
    rozbalit záhlaví
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    CHOMI: U etiopskych jsem normalne pripusten ke svatostem, se syrskymi jsem jako starokatolicky knez i koncelebroval (v syrstine, moc velka legrace). Z druhe ruky (zatim osobne nevyzkouseno) vim, ze podobne s nami nemaji problem ani koptove a konec koncu vetsinou ani rumunsti pravoslavni.
    CHOMI
    CHOMI --- ---
    GOBERS: Které máš na mysli?
    IQFREE
    IQFREE --- ---
    GOBERS: hmm pojem "křesťan orientálský" zní sympaticky ;-)
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    CHOMI: Hmmm... to pro orientálce evidentně neplatí...
    IQFREE
    IQFREE --- ---
    AACHEN: já jsem fakt zvědav, jak dlouho vydržíš vzdorovat ;-) Dávám ti rok, maximálně dva ;-)
    CHOMI
    CHOMI --- ---
    Přijímat svátosti u pravoslavných může jen pravoslavný. Žádný kněz by neměl podat jinoslavnému sv. přijímání. To je naprosto jasné.
    CHOMI
    CHOMI --- ---
    O těch františkánech a jejich vztahu k pravoslaví nic nevím.
    Co se týče křižování: pokud se katolík křižuje v pravoslavném chrámu při liturgii, tak na ní už svým spůsobem bere účast, což je nepřijatelné. Takže bych skutečně byl spíš proto se během bohoslužeb nekřižovat.
    Pokud se pokřižuje jednou, když do chrámu vejde nebo u nějaké ikony, tedy mimo bohoslužbu, tak to v podstatě ničemu nevadí - jen to lidé mohou vnímat divně a někde za to může být i vyhazov z chrámu (možná na té Ukrajině), což mi ale nepřijde košer.
    Ovšem když se katolík křižuje, měl by tpo dělat pokatolicku, pokud je římský katolík. Pokud je normálně řecký katolík, tak klidně po uniatském způsobu. Hlavně žádné pokrytectví!
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    IQFREE: Po II.vatikánském koncilu se podobojí občas začalo přijímat i v latinském římskokatolickém obřadu. V ČR moc ne, kvůli utrakvistickým podtextům, ale leckde jinde je to skoro standard.
    AACHEN
    AACHEN --- ---
    GOBERS: Jako katolík máš možnost se bez dalšího východních obřadů úřastnit a předpokládá se, že se přizpůsobíš lokálním zvyklostem.

    Jistě, ale předpokládám, že jde o (východní) obřady, které slaví církve sjednocené s římským biskupem. (A samozřejmě se na to pokleslé dění budu dívat s patřičným despektem:-)

    A pokud to platí i pro církve nesjednocené, pak si nejsem jistý, zda to takto vnímá i pravoslavná strana.
    IQFREE
    IQFREE --- ---
    AACHEN: ono je podstavné asi i to, že u pravoslavných je "obojí". Krev i tělo Páně. U římanů jen tělo. Otázkou je, možná pro Goberse, zda to opravdu římskokatolickým kněžím nevadí, když přijímáš krev i tělo.
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    AACHEN: Stejně tak nejsi ambroziánského obřadu a přesto kdybys byl v Miláně, tak bys slavil pěkně po ambroziánsku i s šesti adventními nedělemi, ne? Jako katolík máš možnost se bez dalšího východních obřadů úřastnit a předpokládá se, že se přizpůsobíš lokálním zvyklostem. Pokud samozřejmě nejsi nějakým zastáncem latinského imperialismu... ;))
    AACHEN
    AACHEN --- ---
    GOBERS: Já ale přece nejsem katolík východního obřadu.

    Když jdu někam na návštěvu, tak jsem ochotnej respektovat co je pro místní přijatelnější. Vnímám, že pravoslavní často nemají rádi, když si někdo vytahuje určitý věci z jejich praxe. Křižování zrovna není ten nejlepší příklad, ale přesto tohle základní vyladění vnímám - možná je mylný. Proto jsem se tu ptal na pravoslavný pohled, abych si případně zkorigoval pohled svůj. Odpověď od CHOMIho byla spíše ve smyslu nekřižovat se.

    A abych to ještě zamotal, ale možná to doplní obrázek. ŘKC, v případě, že se nelze zúčastnit katolické bohoslužby nemá nic proti účasti na orthodoxní liturgii (a dokonce i na eucharistii). Z druhé strany však tato otevřenost vůči katolíkům přijímajícím tělo a krev Páně neexistuje. A teď, jak se v těchto mantinelech pohybovat? Pro mě je to jednoznačně nemožnost přijímat, pokud se z knězem příslušné farnosti nedohodnu zda je to pro jejich obec OK, než se shovat v davu.
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    AACHEN: No vidíš... tak co bys zastíral...
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    AACHEN: No, nevím jak moc se v tomhle dá Wiki věřit. Zeptám se svých orientálních kolegů. ;)
    IQFREE
    IQFREE --- ---
    AACHEN: při liturgii se křižují a uklání defacto pořád.
    AACHEN
    AACHEN --- ---
    GOBERS: Určitě jako pravoslavní.
    AACHEN
    AACHEN --- ---
    GOBERS: Ach so, ale jak si pak vysvětlit, že levo-pravý směr je i u orientálních církví? (pokud wiki nelže) Představuju si, že se křižují častěji než úsporní katolíci..
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    AACHEN: pokud bych se jako katolík křižoval v pravoslavném chrámu po jejich způsobu...

    Kontrolní otázka: jak bys řekl, že se křižují příslušníci s Římem sjednocených východních církví (tam, kde to není jako na Ukrajině politická otázka)?
    AACHEN
    AACHEN --- ---
    GOBERS: No, nevím zda uplně rozumím. Podle mě ten sociální kontext nelze dost dobře odseparovat.

    Nějak takhle - pokud bych se jako katolík křižoval v pravoslavném chrámu po jejich způsobu, přijde mi, že bych tim zastíral z jaké církve pocházím a vytvářel iluzi jednoty tam, kde není (a teď ani tak neřeším jakt tu (ne)jednotu vnímám já, ale spíše jak tu (ne)jednotu asi tak vnímají pravoslavní okolo).
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    IQFREE: Ve středověku. Původně se i žehnalo zprava doleva a gesto se zrcadlově obrátilo, kdyže sledovali rukou pohyb žehnajícího kněze (což zase souvisí s tím, že v západní liturgii se křižuje o dost méně než na východě a právě zejména při požehnání).
    AACHEN
    AACHEN --- ---
    IQFREE: Nevím jestli lze říct, že prvotnější je pohyb z prava do leva nebo naopak.
    IQFREE: Pár velmi kritických hodnocení jsem taky zaznamenal. Já to spíš myslel ze strany Františka a františkánů vůči pravoslavným tak do přelomu 13. a 14. století. Pokud vím tak měli ambice obracet muslimy, a zajímalo by mě zda cca století po schizmatu byly podobné tendence i vůči pravoslavným. Vlastně se můžu zeptat obecně, zda např. vyplenění Konstantinopole byl i na tehdejší poměry úlet a vzájemné styky obou církví nebyli přerušeny a vládl vzájemný respekt (alespoň někdy teda:-)..
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam