• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    KOMATSUPravoslaví, ορθόδοξη Εκκλησία
    CHOMI
    CHOMI --- ---
    GOBERS: Ve všem láska - samozřejmě, souhlasím. Láska k lidem a k Bohu, ale ne k myšlenkám či dokonce bludům.
    V podstatném jednota - tedy ve víře. Kdo věří jinak, s tím nemůžu být v jednotě.
    V nepodstatném svoboda - v řadě otázek církevní praxe. Jistě, však tohle je pravoslaví vlastní a je to pro ně typické. Katolíci naproti tomu hlásají jednotu i v nepodstatném (či alespoň po staletí hlásali).
    Ale naproti tomu mi přijde, že řada jiných církví už mezi ty nepodstatné věci zařazuje i víru, poněvadž ji mají rozdílnou, ale stejně chtějí být v jednotě.
    Pravdu máš v tom, že příslušnost k pravé víře by neměla být důvodem k povýšenosti, ale spíše závazkem, a tro závazkem plným lásky.
    AACHEN
    AACHEN --- ---
    The Monastery: Mr. Vig and the Nun

    Snímek vypráví příběh pana Viga, vzdělaného dvaaosmdesátiletého starého mládence, a Sestry Amvrosije, ruské jeptišky, která se náhodou či řízením osudu objeví v jeho životě. Pan Jorgen Laursen Vig vlastní zchátralý zámek na dánském venkově. Celý život snil o tom, že v zámku zřídí ruský ortodoxní klášter.

    Já to tedy neviděl - nerad platim přes internety - ale mohlo by to být vtipný..Pán působí velmi "jurodivě":-)
    JEZINKA
    JEZINKA --- ---
    http://www.ceskatelevize.cz/specialy/jedensvet/cs/ukazky-filmu/legenda-o-ptacim-vejci/

    Legenda o ptačím vejci je prvním dílem tetralogie Polarion o zapomenutých severských národech žijících v evropské části Ruské federace. Je poutavou reportáží ze země, kde se mísí lidová magie, pohanské zvyky a pravoslaví.

    příští týden, festival jeden svět

    Projekce

    11.03.2010 / 17:30 / Atlas velký sál
    14.03.2010 / 21:45 / Divadlo Archa
    KOMATSU
    KOMATSU --- ---
    GOBERS: Co je podstatné, co je nepodstatné?
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    CHOMI: Dobře, řekl sis o to... osobně se domnívám, že ideálním modelem ekumeny a přístupem k mezicírkevním vztahům je situace prvních staletí církevních dějin stručně vyjádřená Augustinovým "V podstatném jednota, v nepodstatném svoboda, ale ve všem láska." Z tohoto pohledu je mi stejně tak nesympatický bezbřehý liberalismus, jako samožerný "jenjámámpravdismus". A zrovinka to druhé je kategorie, do které se leckterý pravoslavný kvalifikuje.
    CHOMI
    CHOMI --- ---
    KOMATSU: Dej se k nám, poznáš svět!
    CHOMI
    CHOMI --- ---
    GOBERS: ...jak řikaj irský teroristi:o)
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    CHOMI: Inu, to je otázka názoru...
    KOMATSU
    KOMATSU --- ---
    CHOMI: Vy pravoslavní se mi líbíte.
    CHOMI
    CHOMI --- ---
    GOBERS: Ano, dá se to tak skutečně říci, protože pravoslavná církev není taková cochcárna jako anglikáni. Kdo nemá jasno ve vlastní víře, tak si rozumí s každým.
    AACHEN
    AACHEN --- ---
    GOBERS: To jsou paradoxy...
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    AACHEN: Ano, částěčně se to takto říci dá. Ono totiž jak známo z pravoslavné strany neexistuje - jak říká jeden můj anglikánský kamarád - ecumenism, ale pouze you-come-in-ism. ;)
    CHOMI
    CHOMI --- ---
    POLICKA: Oni se "orthodoxními" nazývají, ale to ještě neznamená, že jimi jsou. Bavíme se teď o tom, zda jsou pravoslavní (ortodoxní) v tom smyslu, že jsou členy "pravoslavné církve", jak je obvykle chápána. A to nejsou.
    Etiopové jsou totiž monofysiti, tedy neuznávvají Kristovo lidství.
    Samozřejmě, že probíhají rozhovory mezi pravoslavnými a těmito monofysity a čím dál víc se dochází k tomu, že vlastně ani monofysité nejsou, že věří stejně jako pravoslavná církev, jen mají jiné pojmy (m. j. proto, že používají jiný jazyk). Totéž platí i o koptech, Arménech, Syřanech. Nicméně ke sjednocení těchto církví a církve pravoslavné stále nedošlo, tedy se nejedná o jednu církev. Není tedy možné se odvolávat na jejich praxi jako na praxi pravoslavné církve. Právě v praxi totiž bude při případném sjednocení nutné udělat z obou stran ústupky. Narozdíl od ústupků ve věrouce jsou možné.
    AACHEN
    AACHEN --- ---
    GOBERS: Já to s těmi anglikány myslel zda je podobný vztah orientální - ŘKC tomu orientální - anglikání, který jsi popsal níže...

    GOBERS: Znamená to tedy, že jsou v některých věcech vstřícnější vztahy mezi orientálními na jedné a ŘKC/anglikány/starokatolíky na druhé, než mezi pravoslavnými klasickými a ŘKC/anglikány/...?
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    AACHEN: S anglikány je to jinak, protože Lev XIII v roce 1896 prohlásil anglikánská svěcení za neplatná a to je oficiální římskokatolická pozice až doteď (na rozdíl od starokatolické).
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    AACHEN: Principielně dost podobně jako vůči "normálním" pravoslavným. Specifické je to, že se na základě teologických rozhovorů vesměs konstatovalo, že považovat tyto církve za monofyzitské nebo nestoriánské je bezpředmětné, že se obsahově se jejich kristologická nauka neliší, jen volí jinou terminologii.
    AACHEN
    AACHEN --- ---
    GOBERS: A jak to tedy funguje mezi ŘKC a "orientálními" pravoslavnými? Podobně jako s anglikány?
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    POLICKA: To je hrozně jednoduché, oni se samozřejmě za pravoslavné považují, ale ti "postchalcedonští" pravoslavní, které tady reprezentuje CHOMI, je neuznávají a omezují pojem pravoslaví jenom sami na sebe.

    CHOMI: Protože já s nimi na rozdíl od vás problém nemám. ;)
    POLICKA
    POLICKA --- ---
    CHOMI: fakt ne Etiopie? a nejmenuje se oficialne ta cirkvev Ortodoxni etiopska cirkev??? nebo teda ja nevim kdo o tom rozhoduje.. ty koncily zejo.. ale ja sem myslela ze se prave naopak na ne muzem "odvolavat" s tim ze Etiopie byla jedna z prvnich krestanskych zemi ...?
    CHOMI
    CHOMI --- ---
    GOBERS: Hm, tak to mě překvapuje. Nicméně by podávat svátosti jinověrcům neměli. To je chyba a je to proti kánonům.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam