• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    KOMATSUPravoslaví, ορθόδοξη Εκκλησία
    Vše o pravoslaví, o schizmatu mezi východní a západní církví - důvody, rozdíly, podobnosti mezi nimi.



    "Existuje jedna věc, která je mnohem důležitější než všechny možné knihy a myšlenky, totiž nalézt pravoslavného starce, před nímž můžete položit všechny své myšlenky, od něhož můžete slyšet ne váš vlastní názor, nýbrž soud svatých Otců."

    Ivan Kirijevský
    rozbalit záhlaví
    CHOMI
    CHOMI --- ---
    AACHEN: Jasně že jde odstranit národní zvláštnosti! Zbyde ti Písmo a výroky sněmů. A liturgie v nejširším smyslu. Ta aspoň ve své enujdvětší části.
    Jistě je škoda mít pravosalví bez národních zvláštností - ale můžeme je mít české, ne ruské.
    O návštěvě sv. Prokopa an aAthosu envím . to slyším poprvé.
    Bratří šli do Říma, bo papež byl halvou západního patriarchátu. V té době byl ještě pravověrný.
    AACHEN
    AACHEN --- ---
    CHOMI: přinejmenším soluňští bratří byli součástí jejího výhodního proudu

    Pricemz byli ochotni pro uspech sve mise spolupracovat i s tim proklatym papezstvim:-) I kdyz mozna jsem zmasirovan katolickym pohledem na vec. Navic potize tehdy delali spis nemecti biskupove utrzeni ze retezu nez biskup v Rime.

    Kdesi jsem ted zaslechl ze sv. Prokop snad navstivil i Athos - je na tom neco pravdy?

    Samozřejmě, že ruské pravoslaví, které v praxi občas nepostrádá rysy orientální despocie ("Vladyka skazal!") je v některých projevech Čechům cizí. Ale to není pravoslavím, to je Ruskem.

    No jo, jenze nakolik je mozne odpreparovat od pravoslavnych cirkvi jejich etnicka specifika? Vetsinovy laicky pohled v Cechach je (troufam si tvrdit), ze pravoslavi je proste ruske krestanstvi, hezky se tam zpiva a maji krasne ikony. Co je to to pravoslavi bez privlastku, kde ho najdes?

    Jinak diky za tvuj pohled na vec.
    CHOMI
    CHOMI --- ---
    AACHEN: Protože se Češi houfně neženou do žádné církve.
    Ačkoli uvedení světci byli součástí nerozdělené církve, nelze popřít, že přinejmenším soluňští bratří byli součástí jejího výhodního proudu a ti ostatní svatí čerpali z obou proudů. Naproti tomu potom tu zvítězil proud západní, který východní křesťany prohlásil za kacíře.
    To, co u těchto světců je možno zdůraznit je právě jejich nesporná "pravoslavnost", která se tehdy ještě nevylučovala s "katolickostí".
    Jinak nejde o to odkazovat celkově na husity, ale spíše na výrazné stránky jeiich zbožnosti, které jsou blízké pravoslaví. To je zejména důraz na Písmo a eucharistii, přičemž to druhé jednoznačně u evangelíků a čechoslováků chybí. A ovšem odpor k papežství.
    Samozřejmě, že u nás nelze odmyslet 1000 let vývoje křesťanství - to také nikdo nechce.
    Co se týče toho "cizího parvoslaví", pak je takto možno snad označit příliv ruského pravoslaví, ale už ne Gorazdovu misii, která se snažila čerpat z domácích zdrojů co jen to šlo - uveďme třeba demokracii v církvi (různé výbory a komise laiků) a lidový zpěv, vyrůstající z místních kořenů. Samozřejmě, že ruské pravoslaví, které v praxi občas nepostrádá rysy orientální despocie ("Vladyka skazal!") je v některých projevech Čechům cizí. Ale to není pravoslavím, to je Ruskem.
    Je třeba navazovat spíš na Cařihrad než na Moskvu. A v posledku samozřejmě na Jeruzalém:o)))
    Česká katolická církev východního obřadu není řešením - poněvadž by nadále zastávala bludy jako papežská neomylnost a pod., Filioque, neposkvrněné početí... Nejde přece o podobu, ale o obsah víry.
    V tomto smyslu by spíš byla řešením naopak česká pravoslavná církev západního obřadu. Západního - tedy upraveného předkoncilního, nejlépe ale asi kališnického.
    AACHEN
    AACHEN --- ---
    na zacatku 20. stoleti samo..
    AACHEN
    AACHEN --- ---
    CHOMI: Cyril a Metoděj, sv. Václav a Ludmila, sv. Prokop
    To prece neni specifikum pravoslavi, to jsou svetci nerozdelene cirkve..

    Podobne ty dalsi veci, kalisniky, Chelcickeho, na ty se odkazuje ceskoslovenska cirkev, CCE i pravoslavni..Gorazd mi z toho vyplyva jako ustavujici kamen ceskeho pravoslavi (a to ostatni je zpusob jak obhajit, ze ceske pravoslavi se tu na zacatku 19. stoleti neobjevilo z cista jasna; do urcite miry je to samozrejme legitimni). Nejsem insider, tak mam mozna hodne zkresleny pohled, ale myslim, ze od ceskeho prostoru proste dedictvi katolicke cirkve (v rimskem pojeti), kalisnickou a pak protestantskou reakci nelze odmyslet. Pravoslavi (v te podobe po schizmatu) pak vnimam v CR spise jako novy prvek, ktery cerpa s vlivu nam tady cizich...To ovsem neznamena, ze tu po teto moznosti neni a nemuze byt poptavka, a ze tu tahle moznost ma svoje misto. K tomu cyrilometodejskemu odkazu by se mi vic hodila nejaka neprilis "latinizovana" ceska katolicka cirkev vychodniho obradu, ale s tou jsem se tady nesetkal...

    Mimochodem, mám pocit, že Češi vždycky cítili, že pro ně není pravou cestou ani katolictví, ani protestantismus, ale něco teřtího

    Proc se ale tedy houfne nezenou do pravoslavne cirkve? Kazdy se dnes muze svobodne rozhodnout...
    CHOMI
    CHOMI --- ---
    AACHEN: Cyril a Metoděj, sv. Václav a Ludmila, sv. Prokop - obecněji pak tradice vzdělaného křesťanství.
    Pouzději může stavět na tardici národní církve (kališníci), českém biblismu, Chelčického "duchovním boji" atd.
    Ještě později an kladných stránkách národního obrození, meziválečné tradice atd. a samozřejmě práci novomučedníka Gorazda.
    Prostě na tradici národní církve, která vede Čechy ke Kristu. Mimochodem, mám pocit, že Češi vždycky cítili, že pro ně není pravou cestou ani katolictví, ani protestantismus, ale něco teřtího. pokusem o třetí cestu bylo třeba zrovna husitství.
    AACHEN
    AACHEN --- ---
    Na ceste: Ruska Karelie

    Sice dost popularni zpracovani, ale pekny zabery z Valaamu, apod.

    KOZMA: Dokud bude místní Pravoslaví brutálně rusifikovaný se všema eklesiologickýma-theologickýma průserama co to nese.

    Jaky prusery maz presne na mysli?

    Otazka na cem stavet "autenticky" cesky pravoslavi...Me sice prijde hezky, kdyz cesky pravoslavi neustale operuje s cyrilometodejskou misii, ale nekdy mam pocit, ze se nejde porad jen ohanet minulosti...V 9. stoleti byla byzantska misie skvelym pocinem, bohosluzba ve srozumitelnym jazyce, apod., co ale dnes dela pravoslavi, aby mluvilo k dnesnimu cloveku srozumitelnym jazykem? To je ovsem problem vsech cirkvi...a vlastne vseho:-)
    KOZMA
    KOZMA --- ---
    mno... vtipná to kapitola může být z jednoho pohledu. Z pohledu druhýho... čeká nás hrozně těžká práce dostat zpěv v chrámech ,, z Benátek do Cařihradu " a propos, posílám kudos našim v Resslovce. Dokud bude místní Pravoslaví brutálně rusifikovaný se všema eklesiologickýma-theologickýma průserama co to nese.. ufff. Těžký práce. Věřte mi...
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    AACHEN: Myslíš псково-печеская обитель? Asi nějaký lokální zpěv, protože to velebí společenství v dotyčném monastýru. Hudebně je to jinak klasický harmonický výcehlas italského operního typu (vtipná to kapitola pravoslavné hudby ;-)).
    CHOMI
    CHOMI --- ---
    Jinak musím doporučit nově vyšlou knížku výroků sv. Silvána Athonského - moc hezké myšlenksy, prodchnuté Kristovou láskou. Jiný výraz pro to použít nelze:o)
    CHOMI
    CHOMI --- ---
    AACHEN: Bohu žel:o( Zkusil jsem tomu porozumět, ale marně...
    AACHEN
    AACHEN --- ---
    CHOMI, nevis co je to za zpev v uvodu ochutnavky k tomu filmu?
    CHOMI
    CHOMI --- ---
    Tenhle fil by taky mohl být zajímavý: "Starci pskovsko - pečerského monastýru"
    http://www.ambon.or.cz/
    Má to být už i s českými titulky.
    AACHEN
    AACHEN --- ---
    Hlavní "trumf" amerických voleb? Spor o mešitu na Ground Zero

    Zatimco se debatuje o mesite pobliz Ground Zero, mistni pravoslavni chteji znovu postavit kostel, ktery byl 11. zari znicen. Pekna kombinace cinzaku a kostela (alespon podle starych fotek), ktery stal primo u dvojcat. Zajimavej kontrast to byl:

    St. Nicolas Church at the World Trade Center

    Zda se, ze nekteri se snazi kontroverzi s mesitou prebarvovat do pribehu o protekci vuci projektu mesity na ukor krestanskeho chramu.

    Fox Adds “Persecuted Christian” Meme To Its Demagoguery Of “Ground Zero Mosque”
    AACHEN
    AACHEN --- ---
    Osadne (2009)
    Misty vtipny dokument ze zapadle rusinske vesnicky. Jeden z "hrdinu" pravoslavny knez. Pobavilo me napr. kdyz pri navsteve jedne rodiny meli na stene jak krucifix, tak jakousi plaketu s Leninem, coz taky trosku vypovida o tamni realite:-) Jako kdyz moje babicka stale rika obecnimu uradu narodni vybor a policii SNB...
    uloz.to
    trailer
    CHOMI
    CHOMI --- ---
    Moc zsajímavý článek o obnovování pohanských kultů - ač začíná pojednáním o požárech v Rusku
    http://www.ambon.or.cz/
    AACHEN
    AACHEN --- ---
    Extreme pilgrim: Egypt

    The Last Anchorite

    Dve videa snazici se priblizit zivot lidi zijicich po vzoru poustnich otcu. Prvni je dil z BBC serie, kde se anglikanskej pastor vypravi do egyptske pouste za koptskymi mnichy. Druhe je soustredene na otce Lazara, ktery vystupuje i v prvnim dokumentu, poustevnika, puvodne snad profesora ekonomie z Australie.
    IQFREE
    IQFREE --- ---
    AACHEN: to je tak smutné, že to nejde ani komentovat...
    CHOMI
    CHOMI --- ---
    AACHEN: Jo, vím, nicméně nemyslím, že onen "třetí Řím" moc nepřijímají nejen v Cařihradě (2. Řím) ale i v dalších 3 východních patriarchátech, v řecké či kyperské církvia nevím, jak moc to přijímají na Balkáně. Gruzíni na to apk musí být vyložene alergičtí...
    Takže samozřejmě ambice v Moskvě jsou, ale proti tomu stojí ona tradice a první místo cařihradského patriarchy. Což do zančné míry brání dominanci jednoho biskupa - "papeže".
    Pro srovnání záapdní církev takové štěstí nemá...
    AACHEN
    AACHEN --- ---
    CHOMI: Mno, to ale zapomínáš na starobylé představy o Moskvě jako o třetím Římu, které může v současnosti v očích pravoslavných znovu podněcovat jak slabost Konstantinopole, tak její "bratříčkování" se s katolíky (pozice Moskvy je myslím více na pragmatické spolupráci s Římem proti společnému nepříteli, než na snaze vbrzku znovuvytvořit svátostné společenství mezi oběma církvemi, kdežto Konstantinopol vnímám v téhle věci jako více progresivní), což určitě mnoha pravoslavným není po chuti. Ale jsou jen dojmy..Je pravda, že tenhle nárok Moskvy asi nedojde naplnění, neb tradice se ve vaší církvi ctí.

    Proč to tvrdí ukrajinští nacionalisté? Nějaké podrobnosti? A k tomu papežovi, kde se vlastně vzala tradice papežského titulu i pro alexandrijského "patriarchu" (koptského; počítám, že řečtí pravoslavní tam také budou mít filiálku)?


    GOBERS: Mají to velmi jednoduše naprogramované, ale působí to příjemně, člověk z toho má pocit, že mají zájem o sobě dávat srozumitelně vědět. Líbí se mi pravoslavnej zvyk fotit se před ikonostasem (viz ty fotky na webu). Obecně českou křesťanskou web produkci považuju za hodně špatnou. Nejlepší stránky snad mají dle mého novodvorští trapisti (www.trapisti.cz).
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam