• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    KOMATSUPravoslaví, ορθόδοξη Εκκλησία
    Vše o pravoslaví, o schizmatu mezi východní a západní církví - důvody, rozdíly, podobnosti mezi nimi.



    "Existuje jedna věc, která je mnohem důležitější než všechny možné knihy a myšlenky, totiž nalézt pravoslavného starce, před nímž můžete položit všechny své myšlenky, od něhož můžete slyšet ne váš vlastní názor, nýbrž soud svatých Otců."

    Ivan Kirijevský
    rozbalit záhlaví
    CHOMI
    CHOMI --- ---
    HAROLD: Jen doufám, že zrovna nedělá "mormona":o)))
    HAROLD
    HAROLD --- ---
    :))))
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    AACHEN: Jojo, to je takový malý nacionalistický srbský pravoslavný Lefèvre... (zhruba v tomto pořadí důležitosti :D)
    AACHEN
    AACHEN --- ---
    AACHEN
    AACHEN --- ---
    CHOMI: zjevně jsem neměl na mysli nevinne civilisty, ale lidi kteri provadeli etnicke cistky, vrazdili a znasilnovali, a pritom to casto podepirali mixem srbskeho nacionalismu a pravoslavi, nakolik toto ale lze uspesne oddelovat..mozna si mnozi mysleli, ze delaji Bohu libou vec - viz napr. knizka kterou jsem linkoval. urco to neni jediny mozny vyklad. tim samozrejme nerikam, ze jde o specifikum pravoslavneho srbska.

    jinak jak jsem pochopil, na havla mas velkou pifku, minimalne pro bombardovani belehradu pred 11 lety..

    tak to uz docela dlouho zpivate "prezidenta Vaclava", prijmeni se meni...:-)
    CHOMI
    CHOMI --- ---
    AACHEN: Tak když už, tak už: Máš pocit, že obyvatelé bombardovaných měst nebyli pravoslavní svými činy?
    Nepřu se tu o to, zda někdo měl nebo neměl někam poslat vojáky a bojovat s jinými vojáky, ale o to, že někdo vraždil nevinné lidi.
    Z čehož plyne, že v tuto chvíli kdybych byl knězem, Havlovo jméno bych v liturgii přestal zmiňovat.
    AACHEN
    AACHEN --- ---
    CHOMI: aniz bych podporoval utoky nato a vrazdeni z kterekoli strany (v ruznych dobach konfliktu )skoda jen, ze ti pravoslavni srbove nebyli vice pravoslavni..to samy plati i pro katoliky, etc.

    Kdyz uz jsi ten balkan nacnul, nedavno jsem narazil na zajimavou knizku skoda, ze je ji na google books jen mala cast: Heavenly Serbia:from myth to genocide
    CHOMI
    CHOMI --- ---
    AACHEN: Já bych toho Klause zase nedaimonisoval... Že se někomu nelíbí, to ej jeho věc, já zase nemusím Havla. A za toho jsme se modlili, i když podpořil vraždění pravoslavných Srbů a ničení našich chrámů.
    AACHEN
    AACHEN --- ---
    CALE: "...a jejího prezidenta Václava.." jo, tak tohle mě vždycky trošku skřípe v uších..pač mi to dycky připomene, že mu nic pěknyho nepreju:-)..ale jak píše CHOMI má to oporu v tradici..nejsem si uplně tak jistý, že by ho zmiňovali i řeckokatolíci (kteří samozřejmě navíc zmiňují římského biskupa), asi jo, ale to je tady OT.

    MIMISEKU: to spojení celibátu a kněžství je fakt otazka, už jsem to tady na nyxu myslim zmiňoval, je dobra knizka Osvobodit celibat od D. Cozeense, kde tam zajimave argumentuje prave, ze jde o dve odlisna povolani - ke knezstvi a k celibatu. rimsko katolicka cirkev de facto predjima, ze buh musi distribuovat tato dve odlisna povolani do jedne osoby..rozumim proc se to historicky vyvinulo na vychode a zapade jinak, osobne bych preferoval uvolneni celibatu, ale oboje tradice maji neco do sebe. otazka nakolik je tahle tradice relevantni pri soucasnem rozsireni katolicke cirkve napr. africe a ji ovlivnenych kulturach, kde proste chlap bez alespon jedny zensky neni chlap a pokud se nemylim, obecne se vi, ze v africe se celibat houfne porusuje..nerozumim uplne pak tomu pokrytectvi, kdy od techto zemi myslim neni vyraznejsi tlak na zmenu kurzu, spise se mnohe z techto zemi radi ke konzervativnejsim..ale to jsem ujel pryc od pravoslavi..a abych se vratil, tak mi prijde, ze vedle evangelikalnich cirkvi maji prave pravoslavne orientalni cirkve napr. v te africe potencial byt zajimavejsi nez katolici (napr. i diky vetsi konzistenci v otazce celibatu mezi teorii a praxi, ale hlavne diky tomu, ze jsou skutecne puvodnimi africkymi cirkvemi). katolici zas ale delaj spoustu vyborny prace co se tyce boje s chudobou, apod. coz taky prinasi urcitej respekt. no nic, tady tenhle brainstorm utnu:-)
    HAROLD
    HAROLD --- ---
    CHOMI: Mě už ruština minula. :( Ale bod dva bude relevantní. :)
    CHOMI
    CHOMI --- ---
    HAROLD: Já taky, ale 1. měli jsem ruštinu ve škole a zažili jsme federální televizi
    2) Možná se o tyhle věci zajímáme víc než průměrný vzorek populace:o)
    HAROLD
    HAROLD --- ---
    CHOMI: Nevím, bude to asi dost individuální. Já třeba docela dobře rozumím i slovenštině (což už prý není normální), ruštině nebo bulharštině, ale zase vůbec nechytám polštinu...
    CHOMI
    CHOMI --- ---
    HAROLD: To je skutečně spíš zdání.
    HAROLD
    HAROLD --- ---
    Ale tak církevně slovanská liturgie je u nás poměrně dobře srozumitelná, aspoň se mi tak zdá. Větší sranda byla, když tudle jeden kněz sloužil v gruzínštině. :)))
    CHOMI
    CHOMI --- ---
    CALE: Nechodit na litugii kvůli jazyku je samozřejmě škoda. Vybrat si ale pravoslavný kostel podle jazyka, v němž se tam slouží, je v pořádku.
    Staroslověnština byla vytvořena proto,a by se sloužilo v národním jazyce. dnes je národním jazykem čeština, proč tedy trvat na sloužení staroslověnsky (či církevně slovansky)? Je to to samé, jako dkyby soluňští bratři chtěli na Moravě sloužit řecky.
    V Rusku mají možná lidé nějaký důvod, proč slouží cíerkevně slovansky a ne rusky, nevím. ale u nás pro to jakýkoli důvod není. Leda v "ruských" farnostech.
    Modlitba za hlavu státu byla v liturgii už od dob císaře Konstantina vždy. bez ohledu an to, zda je tato halva pravoslavná - asi pouze v případě, kdyby se podílela na pronásledování křes´tanů, zmiňována by nebyla. Ostatně modlit se můžeš i ZA nepravoslavné. Co nesmíš, je modlit S nimi. Trochu odlišné jsou pak modlitby při proskomidii, tam se smí zmiňovat pouze pravoslavní, ale je to proto, že skrze vyřezávání prosfor berou účast na Eucharistii - a to mohou jen pravoslavní.
    CALE
    CALE --- ---
    CHOMI: podle mě jediná "škoda" je že zanikla staroslovenština :)

    Ať už v jakémkoli jazyce, liturgie je liturgie a nechodit na ní kvůli jazyku nebo většinovém osazenstvu ruských imigrantů je výmluva pro vlastní pohodlí. Co mě ale zaráží v českém jazyce je že "zmiňují" (neznám výraz v čj pro pominjanje) Václava Klause, u kterého jsem si ale jistý že pravoslavný není.
    CHOMI
    CHOMI --- ---
    MIMISEKU: No, právě že není spojeno. Jsou to dvě různá povolání. A jedno nemusí doprovázet druhé.
    MIMISEKU
    MIMISEKU --- ---
    CHOMI: "K celibátu musí mít člověk povolání." - myslela jsem, že to povolání je úzce spjato s kněžstvím..
    Ale chápu, nikdy jsem na to tak nehleděla, budu o tom přemýšlet, až zas budu mít dojem, že farář zanedbává bud děti nebo sbor.
    CHOMI
    CHOMI --- ---
    AACHEN: Nevyjadřuju se takhle o všech katolících východního obřadu, ale o řeckokatlících. Protože tam to tak bylo.
    Když pak přišli o podporu státu (Polska, potom Habsburků), tak trochu změnili program na "most mezi východem a západem".
    Samozřejmě je prvda, že někteří slavjanofilští katoičtí kněží v unii viděli už v 19. století "cestu k odloučeným bratřím", ale to bylo až druhotné. Původní účel byl nadělat z pravoslavných katolíky.
    CHOMI
    CHOMI --- ---
    MIMISEKU: Celibát přece není nutný. K celibátu musí mít člověk povolání.
    Správně píšeš, že kněžství je náročné. Takže pro kněze je důležité, když jej v této náročné práci podpoří manželka - pak jsou na to všechno dva, ne jeden.
    V prvotní církvi byli kněží i biskupové ženatí - a přesto žila bohatým modlitebním i Duchovním (tedy v Duchu) životem.
    Navíc na východě to bez celibátu funguje už 2000 a nepřijde mi, že by kvůli tomu byla ta církev duchovně horší (osobně věřím v pravý opak:o)
    Jinak každý máme nějakou práci, která nám zabírá mnoho času - kněz enní výjimkou. A co se týče modliteb a potažmo dosahování svatosti a života s Bohem, enní rozdíl mezi laikem a knězem - snažit se musí všichni stejně. A rodina tu v podstatě není překážkou.
    Trochu jiný případ jsou mniši, ale to s kněžstvím vůbec nesouvisí. Nicméně přesto duchovní boj mnicha i otce rodiny je stejný, protože jejich cíl je stejný. Duchovní boj enmá dvě (3, 4...) ligy, ale jen jednu.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam