CHOMI: ja nevim CHOMI, ale tahle argumentace ve stylu filioque a svedeni zapadni cirkve na scesti me prijde vic nez zjednodusena, vyvozovat z toho kruciaty, scholastiku, inkvizici, apod...asi jsi to takhle presne nezamyslel, ale dost to tak vypada. nevim jestli dogmaticke spekulace jsou jedinym faktorem, ktery ovlivnuje zivot cirkve.zajimavy je treba tenhle blog:
“Orthodox Constructions of the West”: Report (2)
kde se pise o politickych souvislostech negativniho vnimani rima v 10. stoleti a o tom jak bylo filioque spise zpetne pouzivano jako legitimizace schizmatu..vyzivna je i diskuse pod clankem o maronitech a pro me zajimave drobnosti o realpolitik byzance. kdyz mluvis o tech kruciatach a inkvizici, byzantska rise zrejme byla nebe na zemi..
nebo tady
The Filioque: a very basic introduction, kde me zaujalo hned v uvodu:
But I do think that the lecture, as given, shows at least one thing: that, if one wants to understand why the Filioque question became a church-dividing issue, one needs to become aware of the political matrix in which the controversy was engendered.
Jinymi slovy, teologizace vseho ma sve meze.
Nabizim to jen jako alternativni pohled, nejsem teolog. Samozrejme chapu citlivost tehle otazky, a nemam potrebu ten problem zlehcovat. K tomu rychlemu vyporadani se z tve strany jsem ale mel potrebu se ozvat..