• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    KOMATSUPravoslaví, ορθόδοξη Εκκλησία
    CHOMI
    CHOMI --- ---
    COCKROACH: Vladyka odstoupil "pro klid v církvi", ale nějak se mu nepovedlo jej obnovit... Popravdě se o to ani moc nesnažil.
    COCKROACH
    COCKROACH --- ---
    ICXC: Pulec odstoupil, aby se ocistil a bojoval proti tem "dukazum", ktere, jak se ukazalo, byly vymyslene...neni pravda, ze od rezignace bylo vse vyreseno a biskupove od te doby nic neresili, to je preci nesmysl....
    ICXC
    ICXC --- ---
    Včera se objevil důkaz, kdy emeritní biskup Kryštof 22.4.2013 zrušil zákaz duchovenské činnosti o. Freimannovi (kterému ji zakázal před samotným vypuknutím skandálu). Přitom jeho rezignace byla učiněna a přijata 12.4. a tudíž neměl jakoukoliv pravomoc tak učinit. Učinil tak v rozporu s rozhodnutím Synodu.

    (Freimann přitom, podle většinového přesvědčení, stál za žalobou na Kryštofa, která mu nakonec zlomila vaz. A velice pravděpodobně stál i za tím, že Xenie R. odvolala své obvinění, protože její dopis napsaný rukou a mozkem jiného se objevil přesně mezi těmito daty)
    ICXC
    ICXC --- ---
    THE_SON_OF_MAN: já už se to snažil vysvětlit více lidem, a už mě to ani nebaví, vysvětlovat to dalším. Radim Pulec odstoupil až po druhém zasedání Synodu a to nikoliv z dobré vůle, ale pod tíhou důkazů svých přestupků proti kánonům. Všichni ostatní biskupové ho nechali odejít se ctí, jako čistého, a od té doby jeho kauzu neřeší. Vše je totiž jeho rezignací "de jure" vyřešeno. Jediný kdo to jeho rozhodnutí ignoruje je Pulcův fanklub.
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    THE_SON_OF_MAN: Tak otazka zni co by poznal treba takovy Hippolytus, zejo... ;-)
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    THE_SON_OF_MAN: Hmmm... to je zajimava otazka. Co na pohrbu podle Tebe nemuze vykonavat neknez? V zapadni teologii je to jasne - pohreb neni svatost a nepredpoklada nutne zehnani (vykrop neni zehnani), takze se zasobou svecene vody neni duvod, proc by to nemohl delat neknez - jestli laik nebo jahen je celkem lhostejno.
    ICXC
    ICXC --- ---
    THE_SON_OF_MAN: třeba naše církev má teď jiný problém - rozkolníky a sektáře, kteří se snaží vytvořit kult osobnosti nejmenovaného arcipastýře, který nachází především u Rusů (asi k tomu mají genetické dispozice) vcelku překvapivý ohlas... a kánon je jen cár papíru i Synod je zbytečný, pokud chodí po světě takový duchovní vůdce jako Kryštof. už mě tím ti sektáři tupí opravdu serou... a nedaj pokoj a nedaj. otravují s tím i tuto sobotu, holt je vidět, o co jim jde, co jejich mysl naplňuje v takový významný a svatý den.
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    ICXC: Privátní neznamená tajné. ;) Konec konců jsem u toho býval měl být také, ale zabránily v tom jiné povinnosti.
    ICXC
    ICXC --- ---
    MALAMUT: chceš snad naznačit, že neomylný arcipastýř, který vykonal pro naši českou církev tolik, že ho nikdo jen tak nepřekoná, udělal něco špatně? to je jistě jen ta jeho pověstná naivita... (konec ironie)
    ICXC
    ICXC --- ---
    GOBERS: evidentně už to tak privátní vyjádření není jak vidím... ale svěcení žen si nedovedu představit.
    THE_SON_OF_MAN: žádný další sněm není potřeba, všechny důležité a stále platné sněmy už byly.
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    THE_SON_OF_MAN: ale napr. by mohli pohrbivat a podobny hruzy

    Tak pohřbívat může i pastorační asistent - laik, když na to přijde... Závažný teologický problém je to, když jáhni (jakéhokoliv pohlaví) oddávají. Tam je patrný rozdíl v teologii svátosti manželství.

    Gobers, mas nekde link na vyjadreni ekumenickeho patriarchy?

    Dotyčné vyjádření padlo při setkání mezi ekumenickým patriarchou a arcibiskupem utrechtským, od kterého to vím já.
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    CHOMI: ... v pravoslaví rozhodně nehrozí, že by byly ženy svěceny jako služebnice oltáře.

    Mňo. Toť otázka. Řekněme, že řada řeckých a rumunských teologů, s kterými jsem o tomto problému diskutoval, byla ... jak to říci ... méně rezolutního názoru, než Ty. O nedávném (pravda, privátním) vyjádření ekumenického patriarchy, že kněžské svěcení žen nemusí být nutně církev rozdělující ani nemluvě...
    CHOMI
    CHOMI --- ---
    THE_SON_OF_MAN: To je sice pravda, ale každopádně očistec je jakýsi třetí stav mezi nebem a peklem, což katolíci mají jasně dáno. Navíc pojetí, že má duše "platit" za své hříchy je nedsmyslné a protikřesťanské. Za svéhříchy nemůže nikdo platit, protože by se nedoplatil. V tomto smyslu za nás zaplatil Kristus (pokud už přistoupíme na toto praávně-obchodní pojetí spásy). Naopak zcela správně chápeš to pravoslavné pojetí, že se jedná o cestu k Bohu, která je někdy strastiplná, ale v posledku nejde o trest a palcení, ale o výchovu a vedení.
    Popravdě nevím, jak byly jáhenky ve starověku svěceny. Ale pro možnost, že by měli stejnou liturgickou funkci jako muži - jáhnové, nejsou důkazy. Každopádně se nemusíš bát, v pravoslaví rozhodně nehrozí, že by byly ženy svěceny jako služebnice oltáře.
    CHOMI
    CHOMI --- ---
    MALAMUT: Hezky řečeno:o)
    MALAMUT
    MALAMUT --- ---
    CHOMI: K Varům jen tolik (tedy nevím, zda za těch pár let, co jsem odtamtud zmizel, se něco nezměnilo): chrám a fara, tedy nemovitosti i s pozemkem, snad byly přepsány na Podvorí ruské církve, které zároveň spravuje církevní obec české církve ... takovej trošku guláš s charakteristickým rukopisem zmiňovaného kuchaře ;-)
    MALAMUT
    MALAMUT --- ---
    CHOMI: Vpravdě vstal z mrtvých!
    CHOMI
    CHOMI --- ---
    THE_SON_OF_MAN: Rozdíl je. Očistec je podle katolíků třetí stav mezi peklem a nebem, tedy mezi spasením a zatracením. Takový stav neuznáváme.
    Jáhenky v rané církvi byly. Vím, že snad zkusmo ustanovili ve 20. století jednu i v Řecku. Je otázka, zda byly svěceny nebo ustanovovány jinak. Každopádně, na rozdíl od mužů - jáhnů, není důkaz, že by sloužily při oltáři a jejich úloha byla sociální, katechetická a také pomáhaly při křtu žen. Což bylo původně náplní práce i u mužů téže hodnosti (krom křtu žen:o)
    CHOMI
    CHOMI --- ---
    THE_SON_OF_MAN: Jsou to dvě nezávislé církve ve společenství víry a lásky. Kněz může vypomáhat v jiné církvi (ale i v jiném biskupství), ale jen tehdy, má-li souhlas svého biskupa a biskupa příslušné dioecese.
    CHOMI
    CHOMI --- ---
    To co uvádíš, je jeden z výkladů, asi i dost rozšířený. Ale možná je také trochu jinak, výklady jsou různé. Peklo lze vykládat i jako místo/stav zcela bez Boha, kdy je člověku odňat i obraz Boží v něm, tedy jeho nejvlastnější podstata (tak to vysvětluje třeba otec Pavel Florenský).
    Pro pravoslaví je mimochodem příznačné, že se nesnaží příliš pitvat v tom, jak přesně peklo vypadá, ale usiluje hlavně o to, abychom se do něj nedostali.
    CHOMI
    CHOMI --- ---
    THE_SON_OF_MAN: Všechny kostely jsou jinak naše. Kněží a věřící sice mohou pocházet z Ruska (ve skutečnosti jich je hromada spíš z Ukrajiny), ale poslouchají našeho biskupa. Knaží také světí a dosazuje náš biskup.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam