• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • Přišli jste skrz odkaz na příspěvek, který již neexistuje.

  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    KOMATSUPravoslaví, ορθόδοξη Εκκλησία
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    THE_SON_OF_MAN: ale vysvetlis fakt, ze pokud Petr Damassky popisuje zehnani (neceho, nekoho), tak by ve vzduchu delal kriz na danou osobou ci veci zprava doleva??

    Vždyť ti ten text samotný dává alegorický výklad toho směru...

    ...movement of the hand from the right side to the left drives away the enemies and indicates that the Lord through His invincible might has conquered the devil who is on the left, powerless and gloomy being.
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    THE_SON_OF_MAN: Jak to vypadá, když ten kříž neděláš proti heretikům, ale sám na sobě popisuje naprosto jednoznačně třeba právě ten Cyril Jeruzalémský. Omluv angličtinu, česky ani v originále to tu teď nemám k dispozici v elektronické podobě...

    Let us, therefore, not be ashamed of the Cross of Christ; but though another hide it, do thou openly seal it upon your forehead, that the devils may behold the royal sign and flee trembling far away. Make then this sign at eating and drinking, at sitting, at lying down, at rising up, at speaking, at walking: in a word, at every act.

    Takže asi tak...
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    THE_SON_OF_MAN: Ano, jedná se o mou interpretaci na základě toho, že jiné patristické texty popisují to samé a je z nich zřejmé, že se jedná o žehnací/zažehnávací gesto. Zatímco znamenání se křížem žádný text v této době nepopisuje.

    Dej si dohromady co o znamení kříže píší krom Damascéna nepř. Meletius, Cyril Jeruzalémský, Theodoret a podobně a vyjde ti trochu plastičtější obrázek, myslím si... (a to jsou autoři místně i časově poměrně blízcí, takže nemůžeš argumentovat tím, že by každý reflektoval jinou tradici).
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    THE_SON_OF_MAN: Rád! To máš jako s kdečím jiným v patristice a vůbec při interpretaci starých textů. Musíš se oprostit od vlastních předporozumění, protože Tě můžou snadno svést na scestí. Typicky v tomhle případě když si to přečteš dnešníma očima, tak tam vidíš to, co znáš z dnešní praxe (tj. pokřižování se) a máš hotovo. A to je bohužel právě ta chyba. Protože když se podíváš do jiných patristických textů, tak tam najdeš popisy gesta kříže, kterým se zahání různé nedobré věci (pohani, kacíři, démoni, draci...), a jakkoliv některé jsou podobně víceznačné jako ten Petr Damašský, tak u některých je zjevné, že jde o dělání kříže ve vzduchu před sebou - protože tím nežehnáš sebe, ale zažehnáváš něco jiného, nežádoucího.

    Takže když pak narazíš na text jako je tento, který je teoreticky možné číst oběma způsoby, tak se musíš podívat do dobového kontextu, co bylo obvyklé. A pakliže dobový kontext říká zažehnávací gesto, tak bys musel mít velmi dobrý důvod, abys to interpretoval jinak. Jako třeba kdyby text nemluvil v termínech odshora dolů, odprava doleva, ale hlava hruď ramena... jako to máme v tom 11./12. století. Ale to není tento případ... takže z mého pohledu pokud to budeš interpretovat jako doklad křižování se, tak se tím dopouštíš hrubé interpretační chyby a vlastně text znásilňuješ pro své potřeby. Dělalo se to často a dělá se to stále a já to budu vždycky kritizovat... a to i tam, kde se mi to nehodí, předesílám.
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    ...ale samozřejmě některým evidentně anachronismy vyhovují. ;)
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    CHOMI: Tak o Petrovi Damašském víme a ten nám bohužel moc nepomůže. Protože ten nepopisuje sebepřežehnávání (tj. křižování v dnešním slova smyslu), ale znamení kříže jako žehnací/zažehnávací gesto (které načrtáváš prsty ve vzduchu před sebou). To je v patristice velmi dobře doložené. Tohle je typický případ, kdy nám dobový kontext jiných textů dává celkem jednoznačný rámec interpretace. Vytržené z tohoto kontextu to lze pochopitelně číst jak chceme, ale to je právě ten anachronismus, kterého je radno se vyvarovat...
    CHOMI
    CHOMI --- ---
    No vida, 8. století:
    Saint Peter Damascene (+ 775 A.D.) also confirms this in his following discourse in the Philocalia: "The holy Fathers have handed down to us the meaning of this holy sign, in order to refute heretics and unbelievers. The two fingers and the one hand then, represent then the crucified Lord Jesus Christ, who we profess as having two natures in one person. The right hand recalls His unlimited might and His sitting at the right hand of the Father. And one begins to trace it from above because of His decent from the heavens to us on earth. Furthermore, the movement of the hand from the right side to the left drives away the enemies and indicates that the Lord through His invincible might has conquered the devil who is on the left, powerless and gloomy being." (Philocalia page 642)

    ICXC
    ICXC --- ---
    Doporučuji přečíst tento link. Obsahuje i zdroje, jak z "východu" tak i ze západu.

    Sign of the Cross - OrthodoxWiki
    http://orthodoxwiki.org/Sign_of_the_Cross
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    THE_SON_OF_MAN: Vir prudens non contra ventum mingit. Co kdybychom změnili téma... nemáš třeba zase nějaké motivační video z Ruska?
    HARALD
    HARALD --- ---
    Tak už i tady. Ten troll se musí hádat všude.
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    THE_SON_OF_MAN: Tak zrovna v liturgii je relevantní a to tak, že velmi a to již od pozdního starověku a nikdy nepřestalo.
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    THE_SON_OF_MAN: Obvyklejší na západě, synu. :D
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    THE_SON_OF_MAN: Nakonec jsi uznal i ty, ze zrejme tomu tak bylo.

    Tys přes poledne usnul a něco se Ti zdálo, ne??? Tohle jsem nikde netvrdil a tvrdit nebudu. Protože jsem přesvědčen o tom, že na kyjevské Rusi se křižovali tím starým způsobem, který známe z patristiky (tj. na křestních místech, zejména na hlavě) a křižování v dnešním slova smyslu tam přišlo až později.

    HAROLD
    HAROLD --- ---
    GOBERS: Taky jsem si říkal. :D
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    HAROLD: Některé ty techniky s pistolí vyžadují opravdu silnou víru. :D

    THE_SON_OF_MAN: Já myslím, že bys ho měl hledat hlavně kvůli sobě. Protože Ty jsi tady tvrdil tu věc o kyjevské rusi. Pro což máš ještě o poznání méně podkladů než já pro ten západní import. Takže asi tak... go and study.

    A děkuju za nabídku, rád si svou knihovnu obohatím o něco hodnotného, pokud mi doporučíš.
    HAROLD
    HAROLD --- ---
    !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    Самооборона. Владыка Вятский и Слободской Марк - YouTube
    http://www.youtube.com/watch?v=djI5CvI7yxY
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    THE_SON_OF_MAN: Tebe já vždycky rád obveselím. :-p
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    THE_SON_OF_MAN: Nikoliv tvrzeni, hypotezu. O to, ze na zapade to mame dolozeno prozatim dost podstatne drive nez na vychode. Najdi mi byzantsky text z 11. stoleti, ktery mluvi o krizovani a hypoteza bude vyvracena. Takhle ale poskytuje plausibilni vysvetleni dostupnych faktu...
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    GOBERS: A později ve středověku tohle přestalo platit, protože se kněz k lidem neotáčel a lid mu simuloval oltářní služebník (ministrant), který stál orientovaný tak, jako on.
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    THE_SON_OF_MAN: Počet prstů neřešíme, to bychom zbytečně tříštili debatu. Jakou interakci myslím? No tu, o které mluví Innocent v tom 12. století - kněz stojí čelem k lidem a žehná (nebo se přežehnává). A dělá to opačně, než lidé, aby to dělali všichni stejně (protože k nim stojí zrcadlově).
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam