• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    MIGHTCamino de Santiago
    Camino de Santiago

    rozbalit záhlaví
    DOOMBRINGER
    DOOMBRINGER --- ---
    CHAROKEE: Vyrazkou si proslo tak 30% lidi, co jsem potkal. Alergie na roztoce. :)
    CHAROKEE
    CHAROKEE --- ---
    Mě osobně dost vyhovovaly lehké trekkové boty. Měly silnější podrážku, než sandále, takže mě tak moc nebolely kolena. V sandálech bez ponožek mi jednou v tom šíleném vedru popraskaly paty do masa a samozřejmě i do krve (v místech, kde se mi před tím několikrát udělaly puchýře) a nedočkavé hejno much se třáslo na to, až mi do toho nakladou vajíčka... Ještě teď je mi z té představy blbě. Byla jsem v té době, kdy jsem šla takový hromosvod katastrof - neustále se mě kolemjdoucí poutníci ptali na to, jak mi je (moje puchýře, zničená kolena, vyrážka a mnoho dalšího byli pověstné).

    Co vy a vaše trápení na cestě??
    PITEL
    PITEL --- ---
    ATOMIKS: claro ;o)
    ATOMIKS
    ATOMIKS --- ---
    PITEL: „donde es Supermercao“ je, myslím, gramaticky špatně .o) ne že by to vadilo. ale spíše bych řekl, že základní šp fráze je "hola, me llamo ..." a pak už jde všechno tak nějak samo a třeba se vyhneš i tomu supermercau.
    ATOMIKS
    ATOMIKS --- ---
    PITEL
    PITEL --- ---
    Svatojakubská cesta

    Poprvé jsem o ní slyšel od spřáteleného kolegy z práce, cestou na oběd. Jeho popis ve mně vyvolal nádhernou představu nekonečné procházky po sluncem zalité pláži podél Atlantiku. O pár let později s tím přišel další kamarád, jaký to byl jedinečný zážitek a nakonec jsem dostal k narozeninám knížku Poutník od Paola Coelha, která ji popisuje. Pak už byla jen otázka času, abych si ty tři indicie v hlavě pospojoval a pochopil, že mám jít taky.

    Svatojakubská cesta vede z místa rodiště do Santiaga de Compostela v severozápadním Španělsku, kde jsou v překrásné katedrále z přelomu 11. a 12. století uloženy údajné ostatky svatého Jakuba. Podstatná část poutníku vyráží až z hranic Francie a Španělska, kde se rozsáhlá síť evropských tras spojuje v Camino Francé a Camino del Norte. První z nich, Francouzská trasa je nejvíce frekventovaná, vede přes Pyreneje, vnitrozemím přes řadu měst a památek a má okolo 850 km. Severní, pobřežní trasa lemuje oceán, vede hodně přírodou a lesy, je o trochu delší a hlavně klidnější.

    Vybral jsem si, mému srdci bližší, Severní cestu, sbalil si skutečně jen to nejnutnější a s obřím 17 kilovým baťohem jsem pak za celou dobu potkal jen jednoho Ira, který táhnul víc krámů než já. Na druhou stranu, měl jsem s sebou i praktické věci. Například houpací síť se hodila co chvíli. Na cestu, kterou většina poutníků ujde za měsíc, jsem měl přes 7 týdnů a nebylo se tedy kam hnát. Ostatně, bylo to velké štěstí, nejsem žádný velký chodec a prodloužením odpoledních procházek se psem Fidem v rámci příprav, jsem kondici příliš nenabral. Předháněli mě i důchodci. Zvlášť se mi vryly do paměti dvě Němky vyzbrojené miniaturními baťůžky, sportovním oděvem a trekingovými holemi, které mě přímo předběhly. Nejdřív jsem slyšel jen dusot a klapání holí a pak už je viděl jen zezadu. Nechápu, jak mohl Mácha v pochybné obuvi, případně bos, ušlápnout na svých poutích přes 50 km za den. Sám jsem byl rád za polovinu.

    Vůbec ohledně bot, které jsou pro poutníka bezesporu tím nejdůležitějším artiklem, se vedou rozsáhlé diskuze. Jeden tábor je zastánce lehkých sportovních tenisek či sandálů a druhý těžkých kotníkových pohorek. V tomto směru doporučuji předejít strádání, opatřit si oboje a podle počasí a terénu střídat. Dále považuji za vhodné vybavit se tištěným průvodcem, ve kterém bývají uspořádané veškeré potřebné informace podle denních etap. I zde jsem zaznamenal vášnivé debaty mezi vlastníky žlutého průvodce, obsahujícího víc informací, a červeného průvodce, který má lepší mapy, zakončené zpravidla zdárným spojením obou informačních zdrojů.

    Svatojakubská cesta je od roku 1993 na seznamu kulturního dědictví UNESCO. Na území Španělska je pro poutníky vybudováno kompletní zázemí zahrnující podrobné značení cest, poutní ubytovny, informační centra, převážení zavazadel a další vymoženosti, takže jít může skutečně každý. Například jedna noc v albergu (ubytovně) stojí 5 – 10 EUR a poutnické menu, zpravidla formou „sněz kolik můžeš“ 8 – 10 EUR. Bezproblémové je i pití, téměř na každém rohu je nějaká studánka či malá kašna s pitnou vodou.

    Den poutníka začíná brzo ráno. Ubytovna se zavírá většinou před osmou a je dobré ji předtím opustit. Snídani někdy udělá hospitalero (správce), jindy musí člověk sám, kuchyně bývá k dispozici. Záhy jsme tedy na poutní stezce. Někdo chodí sám, někdo ve skupinkách a je úplně jedno, jak vlastně vyrazil, na co je zvyklý, nebo co měl v úmyslu. Vůbec mi přišlo, že většina plánů brala za své a byla nahrazena lepšími, které vznikly spontánně, tak nějak za pochodu, případně ve spojení s těmi, se kterými jsme byli na stejné vlně.

    Ráno a dopoledne se jde nejlíp, není ještě takové vedro a cesta dobře ubíhá. Obchod a pekárna se nachází v každé větší vesnici a pro lepší orientaci je v této souvislosti praktické využít základní španělskou frázi „donde es Supermercao“. Kouzlo spočívá v tom, že se můžeme kdykoli zastavit, odpočinout si, zazpívat si, vykoupat se, najíst se, zdřímnout si, podle toho, co se kdy zrovna hodí. Na to dostat se do další ubytovny máme celý den, delší etapy lze případně půlnout. Navečer se pak dotrmácíme do albergu, prokážeme se credencialem (průkazem poutníka), obdržíme do něj razítko a počínáme si již téměř jako doma. V případě, že ubytovna nemá prádelnu, vypereme si v ruce například mýdlem s jelenem, popřípadě necháme věci alespoň vyvětrat venku na šňůře. Zhasíná se v deset a obecně se doporučuje usnout co nejrychleji. Nocuje se obvykle ve společných ložnicích se spoustou lůžek a nejeden poutník chrápe. Kolem půlnoci se pak rozjíždí chrápací koncert na plné obrátky, drahocené vteřiny ticha jsou čím dál vzácnější, až chroptění neustává vůbec. Dobrým řešením, které jsem viděl často aplikovat, mohou být špunty do uší.

    A tak to jde den za dnem. Čas, který během prvních dnů v překvapení přibrzdil, se začne znovu rozbíhat, domovem se stane cesta. Sem tam přijde nějaká vzácná chvíle a poodhalí nitky, spřádající realitu kolem nás. Vypadá pokaždé jinak, jednou má formu večeře, ke které vás ostatní poutníci přizvou jako na zavolanou, podruhé písničky v místě, kde bydlí láska, jindy potůčku přes cestu, podchodem pod dálnicí s úžasnou ozvěnou, trsem čtyřlístku, nebo setkáním s někým na koho právě myslíte uprostřed pustiny. To, jak se v takových chvílích člověk cítí a co vidí je pravděpodobně důvodem, proč se většina lidí vydává znovu a znovu na cestu.

    Je krásné vidět, jak to na světě chodí.
    PITEL
    PITEL --- ---
    nj tak ja to teda prepisu ;o) ...a tak se mi to libilo, kdyz sem to napsal!
    WOPICE
    WOPICE --- ---
    ja tam ani nic takovyho nezazila...to zazivam v dennim realite tyhle veci :)
    BIRK
    BIRK --- ---
    PITEL: radeji bych zustal nohama na zemi a psal bych to popisne nez tahle oslava duchovna a newage zaroven...na me je to moc sladky sorry
    DOOMBRINGER
    DOOMBRINGER --- ---
    PITEL: Uz prvni veta me odradila od cteni, sorry.. :)
    PITEL
    PITEL --- ---
    mam za ukol napsat clanek o Caminu, takze sem davam beta verzi:


    Camino di Santiago
    To podstatné, žhnoucí jádro, stejně nejde vystihnout. Prostě to každý musí zažít sám, na vlastní kůži, na vlastní duši. Jak byste popisovali život někomu, kdo nikdy nežil? Tak vzdálené od běžné reality, že neexistují slova, kterými by se dalo popsat. Rozum zůstává stát… Je to jako…
    Zemřít. Nechat život za sebou, všechno co nás v něm utváří, odrazit se a skočit.
    Znovu se narodit. Na cestě. Jít a jít a jen zírat na zázraky, které za oponou osobnosti zůstávají skryty. S jasným vědomím, že to všechno, už odněkud, přeci tak dobře, znám.
    Kamarád měl takový hezký příměr k puzzle. Být jedním z dílků, kterého utváří do značné míry ostatní, okolní, tak, aby mezi ně pasoval. Po cestě pak ostatní zmizí a člověk se transformuje do podoby, která je mu ryzí. Fluidní okolí to dovoluje. A tak se stane skutečným, sám sebou.
    Jenže všechno jednou končí a po týdnech putování, jdouc vstříc cíli cesty, přichází uvědomění, že se blíží další smrt.
    Jediné co skutečně mám, je tento okamžik. Děkuju. Miluju Tě.
    Odevzdat se, znovu za sebou spálit mosty, prožít nejkrásnější západ slunce na konci světa a…
    Znovu se narodit. Do starého puzzle. Ale jiný. S vědomím, jak snadné je změnit svět.
    A to pak skutečně udělat.
    MIGHT
    MIGHT --- ---
    Camino 2x 800km v keen sandálech (a ponožkách) ... :)
    YELENKA
    YELENKA --- ---
    BEHEMOT: Ja usla ve velmi kvalitnich Tevach prvnich 200km, pak velmi kvalitni Tevy letely do kose a rychle jsem bezela koupit pevne boty na zbylych 800.. V sandalek uz bych v zivote nesla, pac jak pise Doombringer - ono, kdyz "trosku pobolivaji kolena" taky asi nebude uplne pohodlny.. ;)
    V dubnu vyrazim z Cech a jedine v poradnych kotnikacich ;)
    DOOMBRINGER
    DOOMBRINGER --- ---
    ADRIANALABELLA: Pokud ale jdes v zime, urcite vem boty. ;)
    ADRIANALABELLA
    ADRIANALABELLA --- ---
    DOOMBRINGER: Tak to jsem z toho jelen. První etapy severní cesty jsem shledala vhodné pro cepín a mačky, a tady frája v sandálech dojde až do Santiaga. =)

    Holt asi bude muset
    BEHEMOT: zvážit, jestli je drsňák, nebo není.
    DOOMBRINGER
    DOOMBRINGER --- ---
    BEHEMOT: Never tady tem pohadkam, co ti tady kukaji. V zakladnich tevach (a velmi kvalitnich ponozkach) jsem odesel cele camino bez jedineho puchyre a problemu.
    Jen jsem se kvuli nedostatecnemu tlumeni musel pohybovat co nejvice mimo asfalt, protoze po cca 3km po asfaltu me zacaly pobolivat kolena. Po presunu na nezpevnenou krajnici bolest hned ustoupila. Vsichni kdo sli v sandalu meli stejne pocity a ti kdo sli v botach, tak jen tise zavideli, kdyz propichovali puchyre jehlou s niti.. :)
    Pokud prsi, tak jen sundas ponozky a pritahnes sandal a jde se taky celkem pohodlne.
    Ale pokud jdes v zimnich vlhkych mesicich, tak bych asi volil boty.
    WILD_A
    WILD_A --- ---
    BEHEMOT: Zaklad je imo proslapla bota je skoro jedno jaka ,ja mam takovy trekovy na lehky tury a nemel jsem ani jeden puchejr, ale mel jsem v nich uz odchozeno par set km ... v zime je hnusne a snih tam uz se pohorky vyplatej jinak jsou imho zbytecne moc. Potkal jsem nekolik lidi v bezeckejch teniskach a byli spokojeny, ale zase meli je dobre proslaply.
    ADRIANALABELLA
    ADRIANALABELLA --- ---
    BEHEMOT: Hodně záleží na tom, kterou cestou se vydáš, na severní trase pohorky nejsou vůbec od věci. Na rovný úseky jsem já měla sandály od Keenu s uzavřenou špičkou a byla to nejlepší volba, ty boty miluju, pohodlný, uschnou za pět minut, jsou dost pevný, člověk si neokope prsty a klenbu udrží. Nicméně na zimu určitě ne, ve vyšších polohách sněží, jinak furt prší a je dost zima. Pohodlný pohorky jsou asi sázka na jistotu. Boty na běhání nebrat, potkala jsem i chodce profíky, kteří zvládli čtyřicetikilometrové etapy v pantoflích, ale to je asi jiná liga, než běžný poutník a ti ostatní, co šli v obyčejných sandálech nebo běžeckých botách, trpěli jak zvěř a cestou je stejně vyhazovali a nakupovali pořádný boty.
    Investice do nákupu bot se vyplatí, pár dní na Caminu v blbejch botech a může se ti stát, že tě to vyřadí na několik dní, nebo i úplně.
    BEHEMOT
    BEHEMOT --- ---
    Zdravím, svěřili by jste se tu prosím se zkušenostmi, jak s obuví?

    Předpokládám, že asi sandály - ale třeba ty mé (Teva Hurricane) mi už na týdenních vandrech ničí klenbu. Nebo jak se sandálama v zimních měsících (cca říjen - prosinec)? A co třeba boty na běhání?, chodí to v nich někdo?
    ANGELINE
    ANGELINE --- ---
    DOOMBRINGER: To mu říkám nadějné vyhlídky, doufala jsem, že budu moc spát mimo ubytovny venku... Mapu jsem chtěla brát pro vlastní orientaci, ráda vidím, kde vlastně jsem, a co je kolem.
    DOOMBRINGER
    DOOMBRINGER --- ---
    ANGELINE: Ne, nerikame. Jen v Galicii bude chcat nehlede na rocni dobu.

    Plus tip: Turistickou mapu Spanelska nech doma, pokud miris na El Camino.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam