• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    MERTLASKomentar k zavodum a F1
    TOM_HOST
    TOM_HOST --- ---
    to je raport!
    ZDENDAK
    ZDENDAK --- ---
    ZDENDAK: Nakonec fakt sranda :)

    New York, New Champions! Race Highlights | 2018 Qatar Airways New York City E-Prix | Sunday
    https://www.youtube.com/watch?v=v5wn0yDBT1U


    Jean Eric Vegne potvrdil svůj titul vítězstvím v posledním závodě sezony. Jeho týmový kolega, zkušený závodník André Lotterer však ulil start a po penalizaci 10 sec stop-n-go se propadl do druhé poloviny startovního pole, což vůbec nenahrávalo týmu Techeetah v dobře rozjetém boji o pohár konstruktérů. Německý tým Audi zvládl závod dojet na druhém a třetím místě, což by v týmovém bodování stačilo o pouhý jediný bod na pohár nad Techeetah – pokud by ovšem Lotterer nedojel na bodech. V posledních kolech vypjatého závodu se ale Lotterer na body dostává, což vede k plichtě. Rozhoduje tedy počet týmových vítězství v sezoně 2017–18 – mezi Audi a čínským soukromým týmem je to ale zase remíza. Rozhodují tedy – ! druhá místa ! – a Audi má v sezoně o jedno více. Pohár konstruktérů získává Audi Sports.

    A jak to dopadlo se Samem Birdem, který v sobotním závodě ještě jel v útoku na titul? V nedělním závodě se propadá za Lucase Di Grassiho a dokončuje celkové bodování na konečném třetím místě.

    Napínák? Napínák do posledního kola lidi! :)



    Ačkoliv Formule E mnoha fanouškům zní jako závody autíček na autodráze, faktem je, že je to velmi napínavá podívaná. Nehledě na to, že se v této sérii schází mnoho zkušených závodníků zvučných jmen, za svou kariéru prošedších mnoha jinými sériemi. Je to taková seniorská série, vyžadující kromě nebojácnosti na pravé noze taky velkou závodní inteligenci v práci s dostupnou energií.

    Mmj Formule E je od začátku koncipována jako městská závodní série a co je zajímavé – vůbec se v ní nehraje na aerodynamický grip. Filosofie je taková, že v dostupných podmínkách městských tratí je aero grip spíše na škodu. Jednak by vedl k příliš vysokým rychlostem v technických zatáčkách a pasážích, kde ale nejsou k dispozici žádné únikové zóny (jede se prostě v korýtku mezi bariérami), a jednak se tím předchází přesně těm problémům, které doprovází Formuli 1 – nedostatek (neschopnost) předjíždění, tedy akce na trati. (na druhou stranu je taky faktem, že FE dosahují poloviční maximální rychlosti – na rovinkách kolem 180 km/h, ale vzhledem k tomu že jezdí na "menších" tratích, to není ani tak poznat)

    Elektrické formule se předjíždějí často a "chytře". Limitní nedostatek energie vede k promyšleným předjížděcím manévrům, které se ale dějí časti. Navíc je zde další prvek, který nedostatek energie a tedy nutnost chytré práce s ní způsobuje – v podstatě se nedá jen tak ujet zbytku startovního pole. Respektive dá, ale je to velmi netaktické. Nemá smysl ujet ostatním na více jak, řekněme, o 2 sec. Tento odstup stačí na to, aby si jezdec udržel pozici a zároveň zbytečně neplýtval baterií. Může ujet dále, ale v případě že by nastoupil třeba SC nebo jezde chyboval, tak přijde nejen o náskok, ale taky o cenné kWh do závěru závodu. Zároveň ale stačí menší chyba v průjezdu zatáčkou, škrtnutí o mantinel a záskok je pryč a šanci mají jezdci v závěsu. Akce?

    Akce! :)


    Jakožto zdejší propagátor i jiných open-wheel sérií nad čímdál teplejší F1 tady oroduji i za E-Formuli! :D

    Příští sezona začíná 15. prosince.


    Po absolvovaných "zaváděcích" sezonách tato série přistupuje k širším a širším vývojovým možnostem jednotlivých týmů. Zatím si týmy pod typizovanou karoserií vyvíjí, pokud vím, hlavně motor a převodovku. Od následující sezony by týmy měly mít více možností a stávat se tak více a více továrními. Typizovaná karoserie ale zůstává – a to v nové formě. Následující svůj trend "nepotřeby" aero gripu se zbavuje hlavně zadního spoileru, který u ní stejně nemá smysl – v podstatě u ní byl z jakési setrvačnosti, protože Formule křídla přece má – a pokud se podíváte na jakýkoliv záznam nebo fotografie tak zjistíte, že bývá stejně nastaveno do spíše "neutrální" polohy, kdy má hlavně nízký aero odpor, zatímco aero grip spíše netřeba. Kromě toho tedy ale získává i (ne)populární systém HALO.

    Do následující sezony tak FE získává hlavně futuristický vzhled městského závodního supervozu – Formule E druhé generace:








    Kromě toho dodavatelem baterií se po dosavadním Williams stává nově McLaren. Baterie budou mít větší kapacitu a nebude docházet k zastávkám jako doposud. Kapacita baterie vydrží na celý závod (přesněji řečeno NEVYDRŽÍ, ale při jezdcově chytré ekonomii výkonu vystačí). Na zastávkách bylo zajímavé hlavně to, že se "přezouvalo" celé auto. Prostě jezdec zajel do garáže, vyskočil z monopostu a naskočil do druhého, do vozu s plnou baterií. V prvních sezonách zde byl limit minimálního času zastávky. Proto, aby jezdci příliš nepospíchali v přeskoku z jedné do druhé kabiny a nezlomili si při tom třeba nohu. V praxi to ale vypadalo tak, že stejně přeskočili jak nejrychleji to zvládli a nakonec je museli zdržet mechanici tak, aby nevyrazili z garáže na trať moc brzo. Od teď nebudou probíhat zastávky žádné.

    Stejně jako se nepřezouvají pneumatiky, které jsou navrženy jednak do všech podmínek (žádná supeultrahyper měkká, ultrahyper měkká, hyperultra měkká, supermega měkká, mega měkká, žvýkačkově měkká, žužu měkká, trošku měkká, měkčí střední, střední a tvrdá + mokrá a trošku mokrá :D ), a jednak tak, aby vydržely celý závod.


    Smyslem elektrické formule je kromě atraktivní zábavy "čistě" dosažitelné přímo v centrech měst hlavně ve vývoji nových civilních technologií, jehož tahem Formule vždy v historii byly. Ne že současná F1 tímhle úplně nebyla, rozhodně je experimentem na poli hybridních technologíí, a FE je odnoží na poli elektrického pohonu. Dává možnost vyvíjet a testovat nové způsoby pohonných systémů, převodovek a akumulátorů elektrických aut, stejně jako i třeba jejich obutí.
    M_IKE
    M_IKE --- ---
    MERTLAS
    MERTLAS --- ---
    ZDENDAK: zajimava koroptvicka... jdu googlit :D
    ZDENDAK
    ZDENDAK --- ---
    ZDENDAK: Di Grassi ve svém kvalifikačním kole, po nájezdu do zatáčky z kaluže drcnul o mantinel a kolo vzdal. Startuje tedy z pátého místa za Buemim, Lottererem, Vergnem a Abtem. Pořád je na co se těšit.

    Race ve 20:45
    ZDENDAK
    ZDENDAK --- ---
    ZDENDAK: Lucas Di Grassi zatím z prvního místa postupuje do "super pole", finálového kola kvalifikačního cyklu Formule E, kdy spolu prvních pět jezdců po základní části kvalifikace znovu zápolí o prvních pět pozic. Sam Bird, hájící před Di Grassim druhé místo v šampionátu, se kvalifikoval jako 8. Co se týče vedle konstruktérů i jednotlivců, bude nadcházející závod znovu zajímavý :)

    Hlášení o počasí: z dáli se prý ozývají hromy. Jedzci se těší (opravdu těší), že by konečně snad mohl být i nějaký mokrý závod.

    Tak snad se jim nezkratují baterky :D
    ZDENDAK
    ZDENDAK --- ---
    V New Yorku do kvaldy napršelo – trať osychá, ale vzhledem k formátu kvalifikace FE to přinese dost nerovné podmínky pro jednotlivé kvalifikační skupiny.
    PEJR
    PEJR --- ---
    Supercar shootout zacal..

    Goodwood Festival of Speed 2018 Live Stream
    https://www.youtube.com/watch?v=67IvQwZZLVU
    ZDENDAK
    ZDENDAK --- ---
    Btw. – čučel jsem včera na evropskou F3 v Zandvoortu, víceméně juniorskou formulovou sérii, kde se prohání šestnáctiletí kluci (včetně nadějného Micka Schumachera) – a co myslíte, mají grid girls? Mají! :D
    Mmj mají v poli i jednu slečnu. Je to tím? Když jsou v poli holky, můžou být i na startu s deštníkem? :D

    Sophia Flörsch, roz. 2000

    ZDENDAK
    ZDENDAK --- ---
    Šampion Formule Renault 2007 a 2008, Formule 3 2010, účastník F1 za Toro Rosso 2012–14 (58 startů) a 24h Le Mans 2017 a 2018 (nejlépe umístěn na 6. místě v ročníku 2017), si připisuje do CV titul za Techeetah ve Formuli E 2017–18, po penalizaci, která mu na jednu z posledních chvil cestu k titulu malinko zkomplikovala.



    The Battle Of Brooklyn! Race Highlights | 2018 Qatar Airways New York City E-Prix | Saturday
    https://www.youtube.com/watch?v=zH1Orwv-SxA


    Kvalda do dnešního posledního závodu sezóny na Eurosportu v 17:00, race ve 20:45
    ZDENDAK
    ZDENDAK --- ---
    JOHN_BEAK: O šampionovi mezi jezdci je rozhodnuto, dnes se ještě pojede o "vícemistra", neb Bird je na dostřel Di Grassimu. Na to, že včera jel o titul, dnes nakonec pojede aspoň o to, aby se udržel na druhém místě.
    Hlavně se dnes ale pojede o konstruktérský pohár, o kterém taky ještě není rozhodnuto. Techeetah je o pouhých 5 bodů před Audi Sport.

    Standings – Formula E
    http://www.fiaformulae.com/en/results/standings/team/2022017
    JOHN_BEAK
    JOHN_BEAK --- ---
    ZDENDAK: Na startu to chcíplo druhému Evansovi, takže vedly Renaulty, ale Prost neumí udržet pozice ani jedno kolo. V první zatáčce se opět srazily Dragony, takže se pak poškození pomalu propadali polem.
    Bird začal dobře a sérií předjetí se dostal do první desítky. Vergne to šetřil a začal útočit až před prvními pitstopy. Sérií předjetí se dostal až před Birda.
    Vepředu mezitím na první dvě místa probublali Audi. Nejdřív Abt, pak di Grassi. Po pitstopech di Grassi drze předjel Abta, i když oba měli instrukci držet pozici. Dokonce do něj předtím i trochu vrazil.
    V pitstopech byl trochu chaos. Rosenqvistovi to chcíplo když se snažil zajet do boxu a zůstal překážet uprostřed pitlane. Nastartovali ho, ale byl mimo pořadí.
    Vergne po pitstopech šel dále nahoru až se dostal na pozici, která by mu v kombinaci s Birdem visícím okolo desátého místa zajišťovala titul.
    Birdův kolga Lynn to Vergneovi málem zajistil, když to rozbil tak, že propíchl TecPro bariéru, až po něm museli komisaři uklízet cucky, co vypadaly jako molitan. Audi přišlo o náskok. Chvíli to vypadalo, že se dojede za SC, ale i přes děravou bariéru to pustili. Jelo se na čas. di Grassi vepředu byl asi o půl vteřiny moc rychlý, tak se jelo o kolo víc, než by se muselo. To dalo šanci Birdovi, který potřeboval získat dvě pozice, aby měl matematicky šanci. Získal jednu.
    tl;dr mistr Vergne závod před koncem.
    V poháru konstruktérů se to ale srovnalo. Soukromá Techeetah, která kupuje auta od Renaultu, vede o pár bodů před Audi, které vyjelo 1-2. To je po té sérii odstoupení jak jim (resp. di Grassimu) to na začátku roku furt chcípalo, docela dobrý comeback. Ale Techeetah, která s oběma jezdci získala v závodě přes 10 pozic, to snadno nepustí.
    Je to zajímavé, že se tak drží soukromý tým. Pro srovnání v F1 jsme to měli naposledy okolo roku '70 s Tyrrel Matrou, ale předtím to nebylo neobvyklé. Něco k zamyšlení?
    ZDENDAK
    ZDENDAK --- ---
    ZDENDAK: Bude to zajímavé, týmu Techeetah kvůli překročení energie v kvalifikaci vzali časy, tedy Jean Eric Vergne i Andreas Lotterer budou do prvního závodu startovat úplně zezadu, a druhý kandidát na šampiona, Sam Bird, se kvalifikoval až jako 14.
    ZDENDAK
    ZDENDAK --- ---
    Dnes a zítra poslední dva závody Formule E sezony 2017/18 v New Yorku. Ještě není rozhodnuto o šampionovi – Jean Eric Vergne (Techeetah), nebo Sam Bird (DS Virgin Racing)?

    Standings – Formula E
    http://www.fiaformulae.com/en/results/standings/driver/2022017

    Český Eurosport nebo Arena Sport, kvalda dnes v 17:30, race1 ve 21:15, race2 zítra v 20:45
    ZDENDAK
    ZDENDAK --- ---
    Jsem se až večer vrátil z rychty, tak jsem to nestihl, ale koukám že bylo zase veselo :)
    VYWERN
    VYWERN --- ---
    KALTY: na nemce jsou uplakani az az :)
    KALTY
    KALTY --- ---
    VYWERN: No že by byl nejvíc uplakaný zrovna Mercedes? tak to ty pičo ani náhodou
    VYWERN
    VYWERN --- ---
    M_IKE: je to porad dokola uz nekolik sezon, ze se nerozhoduje konzistentne...staci pridat uplakany mercedes, zakulisni tlak, medialni tlak a je hotovo.
    VYWERN
    VYWERN --- ---
    KALTY: tak urcite mu prepli auto do jineho modu, kde standardne nejezdi, takze to byl urcity risk, ktery vysel.
    M_IKE
    M_IKE --- ---
    A jeste vysvetleni emotivniho lujze:
    "Lewis Hamilton po závodě odložil rozhovory, protože dokázal sotva stát"

    ...
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam