Jináč jsem si dovolil zase menší tapetu, snad neurazím (vaše scrollovací kolečka) :D
Tým Sauber sice od konce sezony 2018 oficiálně zaniknul, ale pokračuje pod značkou Alfa Romeo. Jeho historie je poměrně zajímavá a neméně slavná. Přes tento tým přišla do F1 spousta talentů.
Od letoška zahajuje úzkou spolupráci s českým týmem Charouz Racing System, který se účastní několika závodních sérií, a to nejen formulových. Vzniká tak jezdecká akademie, která obsahuje všechny stupně od motokár až po F1. Juniorský program s potenciálem vychovávat další talenty – pod jednou "střechou".
Některé týmy jsou špička, která bere jen ty nejlepší a prakticky hotové.
Jiné týmy sice nebývají na stupních vítězů vidět, ale odvádějí důležitou, avšak špatně viditelnou práci. Vychovávají.
(obrázky byly převzaty z
https://f1sport.auto.cz/ a doplněny o další informace...)
Sauber vstoupil do F1 v roce 1993 prvním závodem v Austrálii, ale v okruhových závodech už se dříve pohyboval. Prvním vozem v F1 byl C12. Písmeno C odkazuje na manželku Petera Saubera Christine. Z počátku spolupracoval s Mercedesem a jeho první jezdci byli rakušan Karl Wendinger a fin Jyrki Järvilehto Lehto. Nejlepšími umístěními v první sezóně byla dvě čtvrtá místa (JJ Lehto v San Marinu na Imole a Karl Wendinger v Itálii na Monze)
V roce 1994 přichází do týmu Heinz-Harald Frentzen, zatímco Weindlinger měl vážnou nehodu při tréninku v Monaku a nahradil ho zkušený italský jezdec Andrea de Cesaris (v roce 2014 se v 55 letech zabil na motorce na dálnici u Říma)
Od roku 1995 odebírá Sauber motory Ford, jelikož Mercedes se přesunul k McLarenu. Hlavním sponzorem a spolumajitelem týmu se s desetiletou smlouvou stává RedBull:
Heinz-Harald Frentzen v roce 1995 získal v Itálii pro tým první pódium – třetí místo:
Partnerem týmu se stává Petronas a od roku 1996 jezdí vedle Frentzena i Johnny Herbert:
Johny Herbert získává v roce 1996 v Monaku pro Sauber další třetí místo. Na téhle fotce je s vítězným Olivierem Panisem. Panis na Ligieru startoval na mokré trati ze 14. místa a překvapivě získal pro svůj tým první vítězství po patnácti letech. A také poslední.
Johny Herbert v Austrálii 1997. O tohoto roku do roku 2005 jezdil Sauber s motory Ferrari.
V roce 1998 přichází do Sauberu Jean Alesi a získává třetí místo v Belgii.
Jean Alesi v Argentině '98. Na snímku s experimentálními a velmi nevzhlednými "x-wings", se kterými roku 1997 přišel Tyrrell. Používalo je několik týmů, včetně Prostu, Jordanu a Ferrari, typicky na tratích s větší potřebou přítlaku. "X-wings" byly z bezpečnostních důvodů ještě toho roku zakázány FIA poté, co z jednoho ze Sauberů upadly během pit stopu.
Alesi v Monaku '98. Skoro jako dnes, co? :D
V sezoně 1999 přichází k Alesimu do týmu Pedro Diniz. Ve VC Evropy na Nürburgringu v prvním kole koliduje s Benettonem Alexandera Wurze a končí s pohmožděným kolenem a ramenem na zádech.
F1 Europe 1999 - Pedro Diniz Start Crash
https://www.youtube.com/watch?v=iwwKwG0cZmk
V sezóně 2001 Sauber mění jezdecké složení – jednu ze sedaček obsazuje Kimi Räikkönen...
... a druhou Nick Heidfeld.
V roce 2002 u Sauberu debutuje ve F1 Felipe Massa. Obsadil místo po Kimim Räikkönenovi, který odešel do McLarenu. Massa, i když předvedl svůj talent, se dopouštěl mnoha nováčkovských chyb a na konci sezony dostal stop na jeden závod. Na GP USA ho nahradil Frentzen, se kterým pro následující sezonu vedle Nicka Heidfelda Sauber opět podepsal smlouvu. Massa v další sezoně pouze testoval, a to pro Ferrari.
2003, Heinz-Harald Frentzen zpět u Sauberu. Zde s Miss Indie, Celinou Jaitley. Byla by dnes taková fotka vůbec legální? :D
Frentzen v USA 2003 na třetím místě, s posledními body kariéry F1.
Felipe Massa se v roce 2004 vrací do Sauberu, vedle Giancarla Fisichelly. Nejlepší umístění získává v Belgii, kde dojel na čtvrtém místě.
V sezóně 2005 Sauber angažuje mistra světa z roku 1997 Jacquese Villeneuvea. Massa tuto sezonu ještě absolvoval u Sauberu a svého kolegu pravidelně porážel. Nejlepší umístění získal v Kanadě, kde dojel na čtvrtém místě.
V roce 2006 vstupuje do Sauberu BMW a vrací se Nick Heidfeld. Obsazuje místo Felipeho Massy, který startoval vedle Michaela Schumachera u Ferrari. Villeneuvea v průběhu sezony střídá Róbert Kubica.
Rezervním jezdcem se stává tohle ucho. Kdo ho pozná? "Blue flag, blue flag!" :D
V kanadě roku 2007 Kubica strašlivě havaruje...
A v příštím závodě, v USA, ho svým debutem nahrazuje rezervní Sebastian Vettel. BMW Sauber v sezoně 2007 dokončil šampionát na druhém místě v poháru konstruktérů.
Hned v Austrálii 2008 získává Nick Heidfeld pro BMW Sauber druhé místo.
Kubica získává pódium v Monaku.
V Kanadě 2008 získává Róbert Kubica první (a jediné) vítězství Sauberu. Za ním na druhém místě končí ve velevydařeném závodě Nick Heidfeld v týmovém double.
Po vydařené sezóně 2008 se v roce 2009 týmu nedařilo a BMW odchází. V roce 2010 se za volantem střídají Pedro de la Rosa, Nick Heidfeld a Kamuj Kobajaši.
2011 přichází Sergio Pérez.
V Malajsii 2012 přijíždí do cíle Kamuj Kobajaši na druhém místě za Fernandem Alonsem.
Šéfka Sauberu Moniša Kaltenbornová s Berniem Ecclestonem. Může dnes vůbec ženská šéfovat týmu F1? Nebo se jen nesmí procházet po startovním roštu? :D
V roce 2013 jezdili za Sauber Nico Hülkenberg a Esteban Gutiérrez.
V roce 2014 přišel do týmu Adrian Sutil. Vedle toho můžeme pozorovat nástup prasečích rypáčků do F1...
Roku 2015 mění Sauber zbarvení podle svého nového sponzora, brazilské banky.
Marcus Ericsson v roce 2017, ve voze IMHO nejhezčího zbarvení týmu Sauber vůbec.
Pro rok 2018 se partnerem týmu Sauber stává Alfa Romeo... a přichází Charles Leclerc.
Marcus Ericsson rozebírá svůj Sauber v Monze 2018
Sauber jako takový zaniká. Alfa Romeo představuje svůj nový vůz při předsezónním testování ve Španělsku. A co dál? :)