Adam Jones Charlie Whiting
*12. srpna 1952 (Sevenoaks, Kent, Velká Británie), +14. března 2019 (Melbourne, Victoria, Australia)
Je znám především pro významná bezpečnostní vylepšení v oblasti motorsportu, zejména Formule 1.
Mladý Charlie sledoval první závod ve svých dvanácti letech, když přelezl plot okruhu Brands Hatch poblíž domu, kde vyrůstal. Dění okolo motoristických závodů se věnoval se svým starším bratrem, který závodil v autokrosu a na okruzích. Když se v mládí rozhodoval co dál dělat a závodní inženýrství byla jasný volba, začal studovat techniku a později strojírenství na Borough Polytechnic Institute v Londýně. Po studiích se jeho první práce v motorsportu se točila okolo rallye vozů.
V roce 1976 se spolu se svým bratrem věnuje okruhové sérii F5000, kde v týmu
Shellsport Whiting Racing pracuje s britskou závodnicí, jednou z mála žen historie F1,
Divinou Mary Galicovou a vozem Surtees TS16-Ford.
O rok později se přidává k F1 týmu Hesketh Racing, který ale po odchodu Jamese Hunta za výhodnější nabídkou McLarenu upadá a zaniká, zatímco šestadvacetiletý Charlie se spolčuje s Berniem Ecclestone v týmu Brabham, kde úspěšně tráví následující dekádu, coby hlavní mechanik Nelsona Piqueta (od 1981–1983) a později zaujímá místo šéfmechanika týmu.
Roku 1988 se stává hlavounem, technickým delegátem FIA. Znovu povyšuje roku 1997, kdy je FIA jmenován bezpečnostním delegátem a závodním ředitelem. Jako vedoucí úředník všech závodů F1 byl zodpovědný za bezpečnost tratí a vozů, technické a procedurální předpisy celého sportu, znění pravidel i jejich interpretaci. Osobně navštěvoval budoucí místa závodů F1 k posouzení bezpečnosti okruhů, stejně jako stávající závodiště, kde prováděl bezpečnostní kontroly.
Mimo to měl také čest oficiálního startéra všech podniků F1, kde svým kouzelným tlačítkem vládnul nadrženým koňským spřežením pod kapotami vozů seřazených na startovním roštu.
Během známé problematické GP USA 2005 v Indianapolis byl zapojen do diskusí způsobených dodávkou nebezpečných pneumatik Michelin, kdy více než polovina pole demonstrativně nenastoupila na start závodu. Firma tehdy Charlieho žádala, aby do rychlého úseku "Turn 13" zařadil šikanu, což ale odmítl učinit s odůvodněním, že by zásah byl nespravedlivý vůči týmům, které byly schopny bezpečně závodit na stávající trati.
Zasloužil se o zavedení mnoha bezpečnostních vylepšení v motoristickém sportu. Od "opěrky hlavy" (headrest), přes promyšlený bezpečnostní monokok
"survival cell", vylepšení předních a bočních nárazových struktur, až po aktuální a kontroverzní systém HALO, který pravděpodobně definitivně ospravedlnil svoji existenci v GP Belgie 2018 při kolizi Fernanda Alonsa s Charlesem Leclercem, minimáně do doby, než někdo v převráceném monopostu uhoří během marné snahy dostat se z klece ochranného oblouku.
Charlie Whiting, muž klidné povahy, ve věku 66 let náhle umírá důsledkem plicní embolie v Melbourne ve čtvrtek 14. března, tři dny před zahájením sezóny F1 2019.
Mnoho jezdců a dalších osobností světa F1 jej krátce po jeho smrti označuje jako muže nápomocného všem úspěchům sportu, jako zásadní hybnou sílu zvyšování bezpečnosti závodů, a jako nedocenitelný pilíř celého odvětví.
Kdo Charlieho znal, popisuje ho jako opravdu milého chlapa, chlapa na straně jezdců.
V jeho nekrologu stojí, že byl
"the perfect man for the difficult role of referee".