• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    MERTLASKomentar k zavodum a F1
    Live komentář závodů (a) formule 1 pro ty, kdo nemohou koukat na televizi

    | NYX F1LIGA | f1fanatic | formula1 livetiming | espnf1 | Formula 1 Live Streams
    |8.4.AUS|24.4.ITA|8.5.USA|22.5.ESP|29.5.MON|12.6.AZE|19.6.CAN|3.7.GBR|10.7.AUT|24.7.FR|31.7.HUN|28.8.BEL|4.9.NED|
    |11.9.ITA|2.10.SGP|9.10.JPN|23.10.USA|30.10.MEX|13.11.BRA|20.11.UAE|
    rozbalit záhlaví
    ANDR3E
    ANDR3E --- ---
    ZDENDAK: stavas se vrchnim kronikarem tohoto auditka! :)
    ZDENDAK
    ZDENDAK --- ---
    ZDENDAK:

    The History Of Formula 1 | Race 1000
    https://www.youtube.com/watch?v=bbPOCRmpAzY
    ZDENDAK
    ZDENDAK --- ---
    Ještě jedno historické okénko:


    Tisíc závodů Formule 1
    (článek jsem ukradl z webu f1sport.auto.cz a přidal jsem nějaké obrázky)





    Vše začalo 13. května 1950

    První závod formule 1 se uskutečnil v roce 1950 na bývalém letišti RAF v Silverstonu a vyhrál ho Giuseppe Farina ve voze Alfa Romeo.

    Sezóna pak pokračovala závody v Monaku, Indy 500, Švýcarsku (Bremgarten), Belgii (Spa), Francii (Reims-Gueux) a skončila 3. září v italské Monze.

    Silverstone 1950:















    Některé závody můžeme přičíst...

    Velká cena Číny je označována jako 1000. závod formule 1. Teoreticky tomu tak doopravdy je, ale jak už to tak u složitějších a větších statistik bývá, vždy se najde minimálně jedno ale...

    Od 50. do 80. let jezdci a týmy závodili také v závodech, které nebyly oficiálně součásti šampionátu. Poslední takový se jel v roce 1983 v Brands Hatch jako Závod šampionů. Vyhrál ho Keke Rosberg. Pokud bychom tyto závody započítali, tak bychom magickou tisícovku slavili už dávno.

    Velká cena Paříže v roce 1950 byla jedním ze závodů, který se nepočítal do šampionátu F1:




    F1 | Brands Hatch Gp - 1983 | Full Race
    https://www.youtube.com/watch?v=NTPjU0AH9_8




    ... a některé odečíst

    Stejně tak můžeme některé závody odečíst. Jsou to takové, které sice byly součástí mistrovství světa F1, ale nejely se podle pravidel formule 1. Řeč je o 11 závodech Indy 500 z let 1950 až 1960, které se jely podle „amerických pravidel“.

    Pokud bychom odečetli závody ve staré cihelně, protože se nejely podle pravidel F1, pak by se 1000. závod jel letos v Monze, což by bylo určitě krásnější a romantičtější místo. Ale... v takovém případě by bylo férové odečíst také 15 dalších závodů z let 1952 a 1953, které se odjely dle pravidel F2.

    Vítězný vůz závodu Indy 500 v roce 1950:







    Počty závodů v jednotlivých letech

    Budeme se držet statistiky, která říká, že Grand Prix Číny je 1000. závodem formule 1. Jak se v průběhu let měnil počet závodů v jedné sezóně?





    Na 71 okruzích

    Závody Formule 1 (mistrovské) se odjely na celkem 71 okruzích. Nejvíce závodů se odjelo v Monze, která chyběla v kalendáři jen v roce 1980, kdy se GP Itálie jela v Imole.




    Imola 1980





    Někde jen jednou...

    Na některých okruzích se odjel jen jeden závod:

    AVUS (Berlín), 1959
    Casablanca, 1958
    Dallas, 1984
    Donington, 1993
    Le Mans, 1967
    Monsanto, 1959
    Pescara, 1957
    Riverside (USA), 1960
    Sebring (USA), 1959
    Zeltweg (Rakousko),1964


    Casablanca 1958:








    Le Mans 1967:






    Dallas 1984:








    Donington 1993:









    Počty závodů v jednotlivých zemích

    Závod F1 hostilo zatím 32 zemí. Počítáme do toho země, ve kterých se závod fyzicky jel. Například Grand Prix San Marina se jezdila v italské Imole.





    Nejdelší okruh

    Závody se dnes běžně jezdí na okruzích o délce 4 až 7 km. Nejdelším okruhem byla Pescara, která v roce 1957 hostila Velkou cenu Pescary.

    Okruh měl 25,8 km. Pro představu je to asi dvojnásobek vzdálenosti, na kterou se nyní jezdí 24 hodin Le Mans.

    Stirling Moss vyhrává Velkou cenu Pescary:











    Nejšílenější okruh v historii?

    Anketu o nejšílenější okruh by patrně vyhrál AVUS (Automobil-Verkehrs und Übungsstraße) v Berlíně. Dnes je součástí dálnice A115.

    Okruh hostil Velkou cenu Německa v roce 1959. Měl jen čtyři zatáčky včetně klopené severní. Délka okruhu byla 8,3 km. Zcela netypicky se jelo na 2 x 30 kol. Na prvních třech místech dojely vozy Ferrari. Závod vyhrál Tony Brooks, na druhém místě dojel nedávno zesnulý Dan Gurney, jehož odkaz vidíme i v dnešní F1 v podobě slavné Gurneyho klapky. Třetí dojel Phil Hill.













    Jubilejní závody

    Na první pětistovku jsme museli čekat 40 let. Tu druhou F1 odjela za 29 let.

    100. závod: Grand Prix Německa 1961
    200. závod: Grand Prix Monaka 1971
    300. závod: Grand Prix Jižní Afriky 1978
    400. závod: Grand Prix Rakouska 1984
    500. závod: Grand Prix Austrálie 1990
    600. závod: Grand Prix Argentiny 1997
    700. závod: Grand Prix Brazílie 2003
    800. závod: Grand Prix Singapuru 2008
    900. závod: Grand Prix Bahrajnu 2014
    1000. závod: Grand Prix Číny 2019



    500. závod: Grand Prix Austrálie 1990

    GP Austrálie 1990 vyhrál Nelson Piquet.





    600. závod: Grand Prix Argentiny 1997

    Na fotografii je GP Argentiny 1997 a nehoda Schumachera a Barrichella. Závod vyhrál Jacques Villeneuve před Irvinem a Ralfem Schumacherem.





    700. závod: Grand Prix Brazílie 2003

    Divoká GP Brazílie 2003, kterou dodatečně vyhrál Giancarlo Fisichella. V závodě došlo k velké nehodě Fernanda Alonsa, který naboural do trosek vozu Marka Webbera.





    800. závod: Grand Prix Singapuru 2008

    Zřejmě nejkontroverznější závod v historii F1. První noční závod v ulicích Singapuru vyhrál Fernando Alonso s Renaultem. Alonsovi pomohl výjezd safety caru po nehodě jeho týmového kolegy Nelsona Piqueta Jr. Jak se ukázalo, nebyla to náhoda...





    900. závod: Grand Prix Bahrajnu 2014

    Závod přinesl velký souboj mezi jezdci Mercedesu. Vyhrál nakonec Hamilton s náskokem pouhé sekundy na Rosberga.




    Zdroj:
    1000. závod formule 1 pohledem statistik a zajímavostí – F1sport.cz
    https://f1sport.auto.cz/clanek/1000-zavod-formule-1-pohledem-statistik-a-zajimavosti#part=1
    JOHN_BEAK
    JOHN_BEAK --- ---
    ZDENDAK: Taky doma říkáte Ferdinando Alfonso? :D
    ZDENDAK
    ZDENDAK --- ---
    V Číně se Velká cena F1 jezdí od roku 2004. Pět ze čtrnácti závodů vyhrál Lewis Hamilton.




    První čínský závod vyhrál Rubens Barichello.






    V roce 2005 triumfoval Ferdinando Alfonso. Byla to první z jeho dvou mistrovských sezón.




    Zatímco Ralf Schumacher přivezl "cool" třetí místo pro Toyotu.




    V roce 2006 jezdily Renaulty před Ferrari. Michael Schumacher nakonec závod vyhrál. Ferdinando Alfonso však nakonec vyhrál celou sezónu a získal tak svůj druhý titul.




    Lewis Hamilton ve své debutové sezóně v F1 (2007) opouští svůj McLaren s rozpadlou pneumatikou. V šestnáctém závodě ze sedmnácti to byl jeho první výpadek. Jako nováček F1 vedl před posledním závodem celkovou klasifikaci o 4 body před Alonsem a o 7 před Räikkönenem. Poslední závod v Brazílii mu ale vůbec nevyšel, takže senzační titul nezískal. Dokázal ale celkově porazit svého kolegu z McL, Fernanda Alonsa (oba měli stejný počet bodů – 109, HAM měl ale víc druhých míst). Titul si vyjezdil až v následující sezoně 2008




    2007 vyhrál Kimi. V tomto roce získal titul – o jediný bod (110) před nováčkem Lewisem Hamiltonem (109).




    V roce 2008 v Číně vyhrává nastávající šampion Lewis Hamilton s McLarenem.




    V deštivém roce 2009 závod startuje za SC...




    ... a končí za Sebastianem Vettelem. Tuto sezonu VET zakončil na celkovém druhém místě za Jensonem Buttonem. V týmu Red Bull Racing si však užil své následující čtyři mistrovské sezóny.




    2010, Michael Schumacher (Mercedes) a Lewis Hamilton (McLaren). HAM později u Mercedesu Schumachera nahradil.




    Schumacher a Hamilton v Číně 2010 splývají v jedno :D




    Róbert Kubica (Renault) ve své poslední sezoně F1 (2010) před svojí těžkou nehodou při rallye Andorra (2011).




    BTW odbočka:




    2010 vítězí Jenson Button, nový kolega krajana Lewise Hamiltona.




    Lewis Hamilton triumfuje v roce 2011




    Nico Rosberg (Mercedes) se raduje v roce 2012




    Felipe Massa a Ferrari 2013




    GP 2013 vyhrává Ferdinando Alfonso na druhém Ferrari.




    Pastor Maldonado při své oblíbené činnosti – opouštění rozbitého monopostu. Toto je jeden z mnoha náhradních Lotus-Renault z roku 2014.




    Vítěz z roku 2015, Lewis Hamilton, se takto postaral o skandál a zajistil si problémy s feministkami.




    Nico Rosberg 2016. Nakonec vyhrává i titul a neočekávaně věší kariéru pilota F1 na páčku blinkru.




    Antonio Giovinazzi v debutové sezóně 2017 rozebírá svůj Sauber přímo na startovní rovince. Na úvodní dva závody tehdy zaskakoval za Pascala Wehrleina, který se zranil v těžké nehodě při předsezónním testování.




    Hamilton znovu na nejvyšším stupni v roce 2017




    2018 si sundával botu Daniel Ricciardo. Snad ji v dohledné době bude sundávat znovu :)



    ANDR3E
    ANDR3E --- ---
    Video: What's going wrong for Ricciardo after Renault F1 switch? - F1 - Autosport
    https://www.autosport.com/f1/news/142669/video-what-going-wrong-for-ricciardo
    ANDR3E
    ANDR3E --- ---
    ZDENDAK:

    Why IndyCar could never use the F1 halo
    http://www.youtube.com/watch?v=BXUJ7GBQK50
    ANDR3E
    ANDR3E --- ---
    ZDENDAK: vidis tak aspon na sklade by Halo v Italii meli :))
    ANDR3E
    ANDR3E --- ---
    ZDENDAK: kdyby bylo v F1 vic tymu jako mergl a ferrari tak to ma taky svy kouzlo, ale v posledni dobe me moc neba ze krome dvou tymu v podstate nikdo nema sanci a koukam se spis kvuli high tech autum, nicmene obcas nejakej zavod vyjde jako treba ten posledni
    ZDENDAK
    ZDENDAK --- ---
    BTW taky Dallara

    F2








    F3





    ZDENDAK
    ZDENDAK --- ---
    ANDR3E: Jo, ta okruhová verze je koukatelná. Taky občas mrknu na IndyCar, ale nijak zvlášť to nesleduju.

    S tím rozpočtem v tom asi bude taky hrát roli i to, že týmy nemají vlastní továrny a nevyvíjejí/nestaví vlastní auto, ale jsou všichni na stejném šasi. Podobně jako třeba i F2 a další série. Kromě toho že to znatelně snižuje potřebnej balík peněz a dělá to sérii dostupnější, tak to taky zajišťuje vyrovnanost startovního pole, tím tedy i zábavnost při sledování a eliminuje to jevy typu "Formule 1" a "Formule 1.5", čili "zbytek světa" :)
    ANDR3E
    ANDR3E --- ---
    ZDENDAK: btw. kdyz kouknes na verzi na normalni okruhy a reknes si ze stoji zlomek F1 auta tak mi to neprijde zas tak hrozny :D

    ANDR3E
    ANDR3E --- ---
    ZDENDAK: zajimavy je srovnani konfigurace pro jednotlivy druhy zavodu..

    Road vs. Ovals
    https://www.indycar.com/Fan-Info/INDYCAR-101/The-Car-Dallara/Oval-vs-Road-Course-Configuration










    ANDR3E
    ANDR3E --- ---
    ZDENDAK: me ta Dallara az na zadni "kridlo" neprijde tak hrozna...na Indycar ted koukam zatim na kazdej zavod a bavi me to, zas to musis brat tak ze tam nejlepsi tymy rozpocet 20 milionu dolaru, v F1 ma nejhorsi williams kolem 120...



    ZDENDAK
    ZDENDAK --- ---
    Bratr Charlese Leclerca bude závodit pro český tým – F1sport.cz
    https://f1sport.auto.cz/clanek/bratr-charlese-leclerca-bude-zavodit-pro-cesky-tym

    Arthur Leclerc (18 let) letos v ADAC F4 za Charouz Racing System po boku Romana Staňka a pod dohledem Ralfa Schumachera.
    ZDENDAK
    ZDENDAK --- ---
    ANDR3E:







    Zlatý prasečí rypáčky a HALO u F1, co? :D
    ANDR3E
    ANDR3E --- ---
    Btw. Alik pojede zas Indy500 a pokusi se o zkompletovani triple crown
    ZDENDAK
    ZDENDAK --- ---
    Cajk, generátory kraválu, generátory jiskření; za chvíli přijdou na řadu soustavy zrcadel, mající za úkol vyvolávat iluzi rychlosti :)
    M_IKE
    M_IKE --- ---
    Nahodou je na tom krasne videt, kdo ty auta cpe co nejbliz k draze (limonady). Mne se to libi :)

    BTW: Kdyz to bylo zavedeno, tak HAM resil ze ho pali prdel a zada.. A nejak se prislo na to, ze je to od tohohle vymyslu.
    VICTIM81
    VICTIM81 --- ---
    MADCAT: je to pro efekt. jiskreni prestalo tim jak se preslo na drevenou desku na spodku vozu ktera vychazi z reguli. ale lidi chteli jistreni takze tam narazili titanove skidblocky aby se jiskrilo a ne drevo-prasilo. a tak kdyz dojde k necemu jako je defkt a cele auto misto jen otreni se o ten titanovy skid-block pak vlastne o to opre jako o sve ctvrte kolo tak to jiskri jako krava.
    KALTY
    KALTY --- ---
    MADCAT: umělé. V nočních závodech to bývá víc
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam