ANDR3E: Křidýlka vepředu na čumáku myslíš tu Hondu '08? A k tomu ty parohy na air boxu :D
Tehdy se začaly objevovat spousty různých křidýlek, lopatek, ploutví, křídel a výstupků, lopatiček, rohů a ploutviček, růžků, přívěsků, jakožto i dalších zběsilostí různých i všelikých. Bylo jich nejen tolik že začaly být nepřehlédnutelné, nejen tolik že auto pod nimi skoro přestávalo být vidět, ale dokonce i tolik, aby si jich mimo všech ostatních začalo všímat i technické ředitelství soutěže, jenž je následně významně omezilo.
Některé vozy vypadaly skutečně agresivně, ale možná že jinak spousta s těch ptákovin byla zbytečná :)
Musí se ale nechat, že v porovnání s těmi vozy, které o šest let později dělaly F1 ostudu, měly celkem koule. A číro.
Mezi tím ale historie přinesla i odnesla například žraločí ploutve a T-křídla. Ty si ještě dobře pamatujeme. Tak kdoví, co přinese a odnese ještě časem :)
Ještě zmíním dávno odváté "přídavné" přední křídlo a boční X-křídla, se kterými se experimentovalo ke konci devadesátek a přelomu milénia.
X-wings:
1997, Jordan, Damon Hill
1997, Tyrrell, Mika Salo
1998, Ferrari, Michael Schumacher
Přídavný přední úlet:
2001, Arrows, Jos Verstappen
2001, Jordan, Hainz-Harald Frentzen
Obojí bylo poměrně rychle zakázáno. Hlavně proto, že to rádo upadávalo.
Myšlenka ale nebyla úplně nová, šlo spíš o takové retro :)
1967, Lotus 49B, Jochen Rindt
Jenže tehdy, v dobách dvouplošníků, dmychadlových pohonů a invertních vznášedel to byly počátky konstrukcí využívajících efektu přítlaku. Tehdá to během pár let borci konstruktéři vychytali do přijatelnějších, kompaktnějších a funkčních celků. Jen kolem přelomu tisíciletí někoho s retro knírem napadlo, že by mohl být dobrý nápad našroubit to na tehdejší vozítka :) Nebyl.
Co se týče dalších aerodynamických zajímavostí se kterými si teta historie pohrála, dá se zmínit třeba ještě dvojité zadní křídlo:
1983/84, Ferrari, René Arnoux. Toto vozidlo přivezlo titul i pohár konstruktérů. Později ale rok '85 přinesl změnu pravidel a také opětovné zjednodušení zadních křídel.
O dekádu později, v roce 1995, se ale ani McLaren nechtěl nechat zahanbit v oblasti inovativních, nápaditých a – ač podivných, ale i přelomových řešení – a přinesl do F1 svůj historický zápis, kdy k obligátnímu přednímu a zadnímu křídlu přidal taky střední křídlo. A položil tak ideový základ chytrým retro chlapíkům a jejich smělým pokusům o dvacet let později, kdy se nám snažili podstrčit zmiňovaná T-křídla. Proč ne, ale neosvědčilo se to už onehdá :D
Jára Cimrman se tak mimo jiné zmíněné (i opomenuté) poťouchlosti a rozverné nápaditosti zapsal do historie motorsportu – a F1 zvlášť – svými slepými uličkami ještě například i touhle prapodivností, která měla sloužit k přesnějšímu směřování proudu vzduchu na zadní křídlo. Jsem si jistý, že ho někam směřovala. Nejspíš i na zadní křídlo, ale... :)
2006, BMW Sauber, Jacques Villeneuve
Oukej.
:D
FIA v domění že tyhle lopaty pilotovi cloní ve výhledu toto řešení rychle zakázala.
Možná ale můžeme mluvit o jakémsi nezamýšleném předchůdci řešení HALO :D