Když ono je to teď těžký. Jak se situací ve světě/ekonomice, tak přímo ve F1 a to i s novými pravidly, s tím, že před deseti lety zvolená technologie pohonu se ukázala jako slepá větev (komplikované, nákladné, ...), v tomhle F1 zvolila dlouhodobě netakticky a okolní svět ji v tom předběhl. A že za stávajících okolností se zrovna do takové fajnšmekřiny jako F1 nikomu nechce investovat je pochopitelné. A je to škoda. A v oblasti motorsportu se to neprojevuje jen u F1. Špatná doba no :D Trochu se obávám, že společnosti budou muset řešit jiné věci, než takovou řekněme takovou "nadbytečnou" věc, jako je formulové závodění. Jako jsou formule, i jako je závodění obecně. Stane se to punkem jen pro opravdu nadšené nadšence. A ostatní budou nadšencům žehrat na plýtvání zdroji, kravál, ...
Rýsuje se jakýsi přesun k e-sportu, ale ten mě trochu děsí. Spousta subjektů v tom určitě najde vyžití, ale pak mě prostě napadá – když virtuální závodění (i když svým způsobem může být jakkoliv OK), jaký pak má smysl simulovat opravdová auta, se kterými už se – řekněme – závodit nebude? Fyzikální záležitosti jako je třeba opotřebení pneumatik, vývoj tratě, aerodynamika, slipstream, nastavení podvozku, teplota brzd, lidský faktor ve volbě strategie a během pitstopů, změna vyvážení ubýváním paliva, poškození karoserie, dynamika náběhu výkonu, odstředivá síla/přetížení, atd... když ty jsou založené na tom, jak to funguje v "reálné" fyzice a v e-racingu jsou simulovány "jen" proto, že tak jsou ve skutečnosti? Proč pak simulovat něco, co jsme "nechali za sebou" a nepřetahovat se rovnou v něčem jako – když to přeženu – třeba Mario Karts, nebo Track Mania?
Úvaha:
Časem se "nastupující generace" (e–)závodníků bude divit tomu, proč tak ty věci jsou. Proč v rFactoru, Racing Roomu a podobných procházíme komplikovaná nastavení, když se k ničemu "neváží". Když ve virtuálním prostředí už budou jaksi zbytečné, přebytečné, jako artefakt minulosti, který v současnu nedává smysl. "To je tak, Tondo, protože v reálu to tak fungovalo." – "Ale vždyť my nezávodíme v reálu? Proč to tedy pořád máme?" Závodní auto se stane překonané a tyhle simulace budou jen tak jakoby samy pro sebe. Proč pak nezávodit s kvantovými vznášedly nebo barevnými kuličkami v psychedelických systémech barevně blikajících, mizejících a objevujících se překážek, urychlovačů a zpomalovačů, když to vlastně třeba bude i mnohem zábavnější? Když vůni spáleného benzinu a gumy nahradí vůně čerstvě vybalené grafické karty a ovladače?
Snad jsem to popsal tak, jak bych chtěl aby to bylo pochopeno. Nejsem si jistý, jestli jsem to dobře vyjádřil. Chápeme se? :)