• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    CALTROPType Design — tvorba autorských písem
    JAKOUBEK
    JAKOUBEK --- ---
    BUBBLE: K tomu předchozímu dotazu mi ty příspěvky předtím vlastně stačily.

    Ale dnes shodou okolností řeším další věc týkající se písma. Hrábli jsme v rámci přípravy loga do písma Brunel od Commercial Type a trochu by se nám hodil jeden upravený řez (možná dva) na claimy. Správný postup je zřejmě snažit se dohodnout se s písmolijnou, zda by ty úpravy nebyla ochotná udělat, ale co když se to nepodaří? Nemusí se jim to líbit nebo na to klient prostě nebude mít dost peněz. Snažím se těmto situacím obecně vyhýbat. Hrozně fandím písmařům, ale nedaří se nám zvlášť od menších klientů na tyhle dodatkové úpravy získávat peníze. Brunel se bude v několika řezech kupovat tak jako tak. Padly tu i návrhy, že když si upravené křivky nastrkám zpět do Glyphs a vytvořím "nové" písmo, mělo by to být kosher... což mě, čistě subjektivně kosher nepřipadá. :/
    BUBBLE
    BUBBLE --- ---
    JAKOUBEK: asi dej spis konkretni priklad
    JAKOUBEK
    JAKOUBEK --- ---
    VLKSAMOTAR: Diky. Prohrabnu se tim.
    VLKSAMOTAR
    VLKSAMOTAR --- ---
    JAKOUBEK: Řešili jsme to o pár příspěvků dříve.
    JAKOUBEK
    JAKOUBEK --- ---
    Dotaz. V poslední době zaznamenávám, že se např. některé menší písmolijny nechávají "inspirovat" písmy svých kolegů a posílají do distribuce písma, která mají dokonce některé znaky stejné a liší se v detailech. Jak to vnímáte jako tvůrci? Kde končí inspirace a začíná kopírování? Toleruje se to? Dá se prokázat, že člověk stáhl font a hrábnul jen do pár znaků?
    CHARVYBURGER
    CHARVYBURGER --- ---
    A neco o vylepsenych pangramech od Hoefflera:

    Fonts by Hoefler&Co.
    https://www.typography.com/...acebook&utm_medium=social&utm_campaign=text-for-proofing-fonts_05_2020
    CHARVYBURGER
    CHARVYBURGER --- ---
    Tak zase po roce jeden nový release:









    Když budete mít ještě nějaké zbylé palce, hoďte mi sem jeden (taky je tam víc gifů a video):
    https://www.behance.net/gallery/95376415/Deus

    Celá dílna here:
    http://renegadefonts.com/#deus
    VLKSAMOTAR
    VLKSAMOTAR --- ---
    CHARVYBURGER: To je fragment z identity, která je postavená na Velodromě, když byla úplně čerstvoučká, myslím, že 2015? To bylo poprvé, kdy jsem koupil písmo jen pro jediný účel, tak k tomu mám citové pouto :))
    CHARVYBURGER
    CHARVYBURGER --- ---
    VLKSAMOTAR: Super!

    BTW: Wut? =)
    VLKSAMOTAR
    VLKSAMOTAR --- ---
    CHARVYBURGER:
    _KOFILA_:
    Super! Nádhera! Budu tam! @horylesy :))


    _KOFILA_
    _KOFILA_ --- ---
    CHARVYBURGER: Nenech si skákat do řeči a vždy kruť očima když začne "to já..."
    CHARVYBURGER
    CHARVYBURGER --- ---
    Cau, v nedeli bude tvorba pisma tema u Lukase Veverky na Twitchi. Budu jeho hostem a urcite se dostaneme i na engineering nebo vyuku pisma. Tak se stavte, zvu vas.

    https://www.twitch.tv/veverkalukas
    BINARY_PARANOIC
    BINARY_PARANOIC --- ---
    VLKSAMOTAR: dlužno podotknout, že na tvém screenshotu je výsledek OpenType funkce ccmp (Glyph Composition/Decomposition), která ti v zásadě umožňuje zapsat libovolný akcentovaný znak pomocí „combining accent“ (řekněme samostatný háček, v tomto případě) a základní litery. Umožní to alespoň nějak zapsat i znaky, které ve fontu nejsou obsaženy jako „precomposed“ Výsledek takového postupu sice písmař může ovlivnit (pomocí Mark Positioning), nicméně řešit výslednou podobu u znaků, které se přirozeně nevyskytují (např. f s háčkem), je trochu nonsens :)
    VLKSAMOTAR
    VLKSAMOTAR --- ---
    BINARY_PARANOIC:
    BUBBLE:

    "čístý grotest" – Jo, nevěděl jsem, jak to jednoduše definovat, já ty nuance sleduju a všímám si, určitě ne jako profesionální typograf, ale odhadem asi 20 % času při práci strávím tím, že zkoumám a testuji písma.
    (zrovna aktuálně jsem u jednoho spíš na 70 % a lehce tápu), takže písmo je pro mne vždy základní element a jeho licence jde často z mé kapsy, ne klientovy.
    V tomto případě jsem to použil záměrně s tím, že opravdu mám pocit, že to písmo je "neoriginální", nijak mne to netrápí a ani mne to vlastně tolik nezajímá (jestli opravdu je), důležitější je nakonec fakt, že to ve mne evokuje zároveň "nezajímavé, mrtvé, nudné" – a to rozhodně nemyslím v kontextu "další grotesk", sám se dokážu ztratit v hledání toho správného grotesku kvůli jednomu glyfu v nějakém nápisu.

    Osobně pravidelně porušuji licenční podmínky a omlouvám si to tím, že je to ku prospěchu věci.
    (jako např. vkládání grafických elementů nebo log do písma a následný export pod vhodnějším jménem, používání kradených písem na nekomerční věci) – takže se ani necítím být někým, kdo by se měl autora ptát, jestli opravdu ta kresba vychází z nějaké rešerše a je závěrem jeho vnímaní nebo jsou to 2 nejpoužívanější grotesky v interpolaci :))

    Díky za shrnutí, na mne takové písmo působí, že si ho studio vytvoří zejména pro to, aby jej mohlo na projektech licencovat, ale to samozřejmě v zásadě není nic špatného.

    Jinak v oživování klasik – zklamání u nové Helvetica Now – proč takový gigant v oboru nevypustí dokonalé písmo, perfektně lokalizované? (řečnická otázka)

    Ad Netvarec type viz obr: se svým soudem v inovaci jsem byl příliš zbrklý :)))

    BINARY_PARANOIC
    BINARY_PARANOIC --- ---
    VLKSAMOTAR: ono čím víc do těch písem člověk kouká, tím více si všímá drobných nuancí — takže i ten „čistý grotesk“ má 50 odstínů čistoty :) Třeba s jedním studiem teď spolupracujeme na vizuální identitě, ve které je v logu použit takový „čistý grotesk“. No a jeho výběrem se strávilo přemnoho dní. Zjištíš, že do toho konkrétního slova/výrazu sedí více to či ono řešení „t“, že charakter sazby výrazně ovlivňuje tvar diakritiky (taková „drobnost“ jako kulaté tečky např.), že někde je kompenzace tmavosti „s“ v tučných řezech přílišná, jinde nedostatečná, drobné rozdíly ve vertikálních metrikách (poměr mínusek a verzálek, horní dotažnice, umístění akcentů atp.) jsou přesně to, díky čemu jedno písmo do výrazu sedí více, než jiné. Hurá, je vybrané písmo, co sedí do loga! A pak člověk zjistí, že má naprd kerning. Nebo nedostatek v ď. Nebo by potřeboval písmo, jehož vyznačovací řez není jen mechanicky nakloněný základní řez. A cože? Firma plánuje i export na Ukrajinu? Aha, to abychom hledali i písmo s kvalitní cyrilicí.

    A to jsme ještě nanekousli licenční podmínky :)

    Zkrátka ano, u těchto základních kategorií písem jsou to vždy drobné nuance, jenže je jich tolik, že jejich vzájemné kombinace vytváří dostatečný prostor pro zasě nějaký další starý nový dobrý grotesk. Ehm. Nic tím nenaznačuji :D

    Jinak shodou okolností jsem si včera pročítal case study k písmu Lufthansa, kde vlastně bylo záměrem vytvořit „novou Lufthansa Helveticu“. Nebudu zastírat, třeba se zaobleným mínuskovým „l“ mám subjektivní problém (ne že by to cokoliv znamenalo…), ale dobře to dokresluje situaci, jaké detaily se občas u písma řeší — a jak jsou důležité, byť se to na první pohled nemusí zdát: https://www.hvdfonts.com/custom-cases/lufthansa
    BUBBLE
    BUBBLE --- ---
    VLKSAMOTAR: Resi to treba Myfonts kdyz posilas pismo na release, ale podle me na to nemaji vylozene metodu, jen hledaji jestli to neni necemu moc podobne a pripadne chteji dolozit puvodnost.

    Jinak pokud nepouzijes cizi digitalni krivky a kreslis puvodni pismo, byt je vysledek necemu hodne podobny tak jsi v podstate v legalni zone. Takhle funguji i vsechny revivaly starych abeced.
    Nepamatuju si ze by se nekde neco resilo, mam dojem ze vsichni se snazi bud jasne deklarovat ze delaji revival nebo redesign neceho co uz existuje, nebo se snazi jit zamerne mimo stavajici modely. Ono se to ani jinak nevyplati.

    Existuji samozrejme lidi kteri prodavaji pisma vznikla predelanim cizich krivek, obcas se to objevuje na ruznych grafickych trzistich, ale tyhle veci myslim nikdo moc nepovazuje za profesionalni pismarinu. Nevim jestli to nekdo prohledava a resi, ale spis bych rekl ze ne.
    VLKSAMOTAR
    VLKSAMOTAR --- ---
    BUBBLE:
    BINARY_PARANOIC:
    To jsem si právě říkal – jak se u takového čistého grotesku – bez jakéhokoli experimentu, krátkého trendu, nějakého lehkého posunu, prostě s naprosto jasným a očividným zdrojem inspirace nebo snad i zdrojovým souborem, řeší původnost, originalita? Neřeší? Pozná vůbec někdo, když člověk změní kresbu zcela minimálně, že nevydává vlastní písmo? Asi to jde poznat , ale řeší se to nějak v "komunitě" – nikdy jsem žádnou aférku nezaznamenal a vůbec – řeší to někdo? :)
    RAGUPKI
    RAGUPKI --- ---
    BUBBLE, BINARY_PARANOIC: Kerning se mi taky zobrazuje správně. Díky za příklady, já se v těch ogoncích a jiných variantách nevyznám; je ale fakt, že u jiných bezpatkových fontů vypadají jinak. Zajímavé pro mě je, že dvojtečka nad nakloněným písmenem by měla být taky nakloněná.
    BUBBLE
    BUBBLE --- ---
    BINARY_PARANOIC: Vlastne cim vic na to koukam tak mam pocit ze jsem nektere znaky v tech pismech uz nekde videl. Jasne ze jdou, jak jsi zminil stejnym smerem jako mnoho jinych, ale ta proporce...

    Mam dojem ze treba z Aveniru bych udelal Burratu celkem rychle. Z Helveticy Fontinu jeste rychleji.




    BUBBLE
    BUBBLE --- ---
    BINARY_PARANOIC: jj ta znakova sada je podivna .)

    Jinak jak pises – ty pisma podle me nejsou vytvarne spatny, jenom nedodelany a casto z toho kouka proste nezkusenost. Neni na miste to nejak zbesile kritizovat, ale na prodej to proste neni.

    Vlastne hlavni minus jsou pro mne ty naklonene rezy, ktere jsou udelane proste strojovym zkosenim, pravdepodobne uplne bez kompenzaci. Nevim moc proc bych za to mel platit... :/
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam