• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    CALTROPType Design — tvorba autorských písem
    CHARVYBURGER
    CHARVYBURGER --- ---
    Public Type Talks by prof. Gerry Leonidas!

    . 3 amazing public lectures.
    . Online.
    . Free of charge.

    All part of Type Days Ljubljana ALUO Summer School.

    - 20 August, 10.30 AM (CEST) – Identifying genres and styles (https://tinyurl.com/y54eplya)
    - 22 August, 2.00 PM (CEST) – The type market | career options (https://tinyurl.com/yygucehm)
    - 24 August, 10.00 AM (CEST) – Studying typefaces and detail to improve your briefs (https://tinyurl.com/y3c3dqbc)

    The lectures will be held in English.
    VLKSAMOTAR
    VLKSAMOTAR --- ---
    _KOFILA_: Jako starý nihil mohu pouze dodat, že účel světí prostředky. :)
    Btw. bylo to 1800,-/hodinu bez DPH, pokud by někdo měl pocit, že je správný čas pro upravení hodinovky.
    _KOFILA_
    _KOFILA_ --- ---
    Jako starý pirátský levičák vidím, že musím zdražit .)
    VLKSAMOTAR
    VLKSAMOTAR --- ---
    BUBBLE:
    JAKOUBEK:
    Záleží asi na rozsahu a k čemu to je, neřekl bych, že se to dá říct obecně. Řešil jsem např. pří úpravě překladové literatury, že v písmu Kunda chyběla specifická diakritika, dohromady se jednalo asi o 5 diakritických znamének – typu tvojtečka nad a+A,e+E a podobně. Odhad od Vojty Říhy: cca 5400,- bez DPH. Chápu, je to odborná práce, ale vzhledem k tomu, že tato částka byla polovina rozpočtu pro celkovou úpravu knihy, je to samozřejmě nesmysl. Pokud by to znaménko např. bylo součástí logotypu – bylo by asi rozumné mít to raději od autora písma, ale v tomto případě sci-fi.
    JAKOUBEK
    JAKOUBEK --- ---
    BUBBLE: Jsem trochu v pokuseni... jako stary piratsky levicak. :) Ale precijen, je to projekt, za ktery chceme penize, tak by tam nejaka forma pravni ochrany byt mela. Nicmene do upravene pismo to distribuce nepujde. Je to spis, aby nam to ulehcilo praci pri sazbe materialu. Ted to delam rucne a je to trochu opruz. Zkusim jim napsat. Treba to klapne. Dekuju.
    BUBBLE
    BUBBLE --- ---
    JAKOUBEK: no zrovna Commercial pise ze pro modifikaci fontu bys mel mit jejich pisemny souhlas (zaroiven nepise ze to musi udelat oni).

    Ja osobne myslim ze upravy pisma ke kterymu mas zakoupenoou licenci a pouzivas ho v te modifikovane podobe pouze sam jsou v pohode a uz jsem to i delal a nikomu jsem nepsal, ale to je muj nazor staryho pirata a levicaka .)
    JAKOUBEK
    JAKOUBEK --- ---
    BUBBLE: K tomu předchozímu dotazu mi ty příspěvky předtím vlastně stačily.

    Ale dnes shodou okolností řeším další věc týkající se písma. Hrábli jsme v rámci přípravy loga do písma Brunel od Commercial Type a trochu by se nám hodil jeden upravený řez (možná dva) na claimy. Správný postup je zřejmě snažit se dohodnout se s písmolijnou, zda by ty úpravy nebyla ochotná udělat, ale co když se to nepodaří? Nemusí se jim to líbit nebo na to klient prostě nebude mít dost peněz. Snažím se těmto situacím obecně vyhýbat. Hrozně fandím písmařům, ale nedaří se nám zvlášť od menších klientů na tyhle dodatkové úpravy získávat peníze. Brunel se bude v několika řezech kupovat tak jako tak. Padly tu i návrhy, že když si upravené křivky nastrkám zpět do Glyphs a vytvořím "nové" písmo, mělo by to být kosher... což mě, čistě subjektivně kosher nepřipadá. :/
    BUBBLE
    BUBBLE --- ---
    JAKOUBEK: asi dej spis konkretni priklad
    JAKOUBEK
    JAKOUBEK --- ---
    VLKSAMOTAR: Diky. Prohrabnu se tim.
    VLKSAMOTAR
    VLKSAMOTAR --- ---
    JAKOUBEK: Řešili jsme to o pár příspěvků dříve.
    JAKOUBEK
    JAKOUBEK --- ---
    Dotaz. V poslední době zaznamenávám, že se např. některé menší písmolijny nechávají "inspirovat" písmy svých kolegů a posílají do distribuce písma, která mají dokonce některé znaky stejné a liší se v detailech. Jak to vnímáte jako tvůrci? Kde končí inspirace a začíná kopírování? Toleruje se to? Dá se prokázat, že člověk stáhl font a hrábnul jen do pár znaků?
    CHARVYBURGER
    CHARVYBURGER --- ---
    A neco o vylepsenych pangramech od Hoefflera:

    Fonts by Hoefler&Co.
    https://www.typography.com/...acebook&utm_medium=social&utm_campaign=text-for-proofing-fonts_05_2020
    CHARVYBURGER
    CHARVYBURGER --- ---
    Tak zase po roce jeden nový release:









    Když budete mít ještě nějaké zbylé palce, hoďte mi sem jeden (taky je tam víc gifů a video):
    https://www.behance.net/gallery/95376415/Deus

    Celá dílna here:
    http://renegadefonts.com/#deus
    VLKSAMOTAR
    VLKSAMOTAR --- ---
    CHARVYBURGER: To je fragment z identity, která je postavená na Velodromě, když byla úplně čerstvoučká, myslím, že 2015? To bylo poprvé, kdy jsem koupil písmo jen pro jediný účel, tak k tomu mám citové pouto :))
    CHARVYBURGER
    CHARVYBURGER --- ---
    VLKSAMOTAR: Super!

    BTW: Wut? =)
    VLKSAMOTAR
    VLKSAMOTAR --- ---
    CHARVYBURGER:
    _KOFILA_:
    Super! Nádhera! Budu tam! @horylesy :))


    _KOFILA_
    _KOFILA_ --- ---
    CHARVYBURGER: Nenech si skákat do řeči a vždy kruť očima když začne "to já..."
    CHARVYBURGER
    CHARVYBURGER --- ---
    Cau, v nedeli bude tvorba pisma tema u Lukase Veverky na Twitchi. Budu jeho hostem a urcite se dostaneme i na engineering nebo vyuku pisma. Tak se stavte, zvu vas.

    https://www.twitch.tv/veverkalukas
    BINARY_PARANOIC
    BINARY_PARANOIC --- ---
    VLKSAMOTAR: dlužno podotknout, že na tvém screenshotu je výsledek OpenType funkce ccmp (Glyph Composition/Decomposition), která ti v zásadě umožňuje zapsat libovolný akcentovaný znak pomocí „combining accent“ (řekněme samostatný háček, v tomto případě) a základní litery. Umožní to alespoň nějak zapsat i znaky, které ve fontu nejsou obsaženy jako „precomposed“ Výsledek takového postupu sice písmař může ovlivnit (pomocí Mark Positioning), nicméně řešit výslednou podobu u znaků, které se přirozeně nevyskytují (např. f s háčkem), je trochu nonsens :)
    VLKSAMOTAR
    VLKSAMOTAR --- ---
    BINARY_PARANOIC:
    BUBBLE:

    "čístý grotest" – Jo, nevěděl jsem, jak to jednoduše definovat, já ty nuance sleduju a všímám si, určitě ne jako profesionální typograf, ale odhadem asi 20 % času při práci strávím tím, že zkoumám a testuji písma.
    (zrovna aktuálně jsem u jednoho spíš na 70 % a lehce tápu), takže písmo je pro mne vždy základní element a jeho licence jde často z mé kapsy, ne klientovy.
    V tomto případě jsem to použil záměrně s tím, že opravdu mám pocit, že to písmo je "neoriginální", nijak mne to netrápí a ani mne to vlastně tolik nezajímá (jestli opravdu je), důležitější je nakonec fakt, že to ve mne evokuje zároveň "nezajímavé, mrtvé, nudné" – a to rozhodně nemyslím v kontextu "další grotesk", sám se dokážu ztratit v hledání toho správného grotesku kvůli jednomu glyfu v nějakém nápisu.

    Osobně pravidelně porušuji licenční podmínky a omlouvám si to tím, že je to ku prospěchu věci.
    (jako např. vkládání grafických elementů nebo log do písma a následný export pod vhodnějším jménem, používání kradených písem na nekomerční věci) – takže se ani necítím být někým, kdo by se měl autora ptát, jestli opravdu ta kresba vychází z nějaké rešerše a je závěrem jeho vnímaní nebo jsou to 2 nejpoužívanější grotesky v interpolaci :))

    Díky za shrnutí, na mne takové písmo působí, že si ho studio vytvoří zejména pro to, aby jej mohlo na projektech licencovat, ale to samozřejmě v zásadě není nic špatného.

    Jinak v oživování klasik – zklamání u nové Helvetica Now – proč takový gigant v oboru nevypustí dokonalé písmo, perfektně lokalizované? (řečnická otázka)

    Ad Netvarec type viz obr: se svým soudem v inovaci jsem byl příliš zbrklý :)))

    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam