• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    CALTROPType Design — tvorba autorských písem


    ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    Pojďme se společně inspirovat při navrhování písem. Pravděpodobně se najde mnoho grafiků, co se jako nezkušení laici snaží tvořit svá písma, ale nemají k tomu dostatek vědomostí a zkušeností. Podělme se o své vědomosti. Přidávejte odkazy na zajímavé informace a ukázky týkající se navrhování fontů. Pochlubte se svými pokusy o originální písmo.
    --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

    Typo.cz - www.typo.cz


    · České a slovenské písmolijny
    · Klasifikace písem
    · Diakritická znaménka
    · Formáty fontů
    · Fonty zdarma — kvalitní a ověřené
    · Literatura
    · Programy pro editaci fontů

    · Typografický slovníček

    · Literatura (Typomil.com) [CZ]
      

    Blogy o typografii

    · www.ilovetypography.com [EN]
    · Typography needs you [EN]
    · www.theserif.net [EN]
    · www.typophile.com [EN]
    · www.typomil.com [CZ]
    · http://typomil.com/typofilos/ [CZ]
    · www.typographica.org [EN]
    · Wikipedia - "Typedesign" [EN]
    · Fontlover-.com [EN]
    · Typeneu.com [EN]
    · TypeForYou.org [EN]
    · Typografie.info [EN]
      

    Další odkazy

    · Ručně kreslené tipy k tvorbě písma [EN]
    · "Kaligrafické pero" - Illustrator plugin
    · Písmová anatomie [CZ]
    · Typophile HOW-TO (rady a návody) [EN]
    · Character design standards (microsoft) [EN]
    · Online knihy zdarma [EN]
    · Type workshops [EN]
       · FontForge (font editor zdarma)
    · Free excelent fonts
    · Font nástroje pro Mac [EN]
    · Script pro interpolaci (Fontlab)
    · O písmu (comin.cz) [CZ]
    · Mark Simonson's blog [EN]
    · Fontstruct - online font editor [EN]
    · Type Base - super rozcestník [EN]
    · Pop type blog [EN]
    · Typographer.org blog [EN]
    · Lorem Ipsum [CZ]

    · FontLab 5 manuál [EN]
    ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

    Nyx

    · [ EXPERIMENTALNI TYPOGRAFIE + + + ]
    · [ T Y P O G R A F I E / propletence serifů rozpláčou i dědky / typografická poradna nepřerušena ]
    · [ FONTY shanim font XXXX . nema nekdo ? ]

    "Rozvíjejme tuto diskuzi společně..." UVÍTÁM VŠECHNY NÁVRHY CO VŠE BY MĚLA TAHLE DISKUZE OBSAHOVAT! Posílejte odkazy s informacemi, které se hodí do záhlaví. Klidně vkládejte ukázky písem co vás zaujmou (název autora/studia, odkaz, obrázek).
    rozbalit záhlaví
    CABOWITZ
    CABOWITZ --- ---
    VLKSAMOTAR: pouzivaj to plosne i v rade jinych dokumentu, to co jsem postoval neni vyjimka - asi je to chyba v nedotazeni informovanosti/workshopu jak s danym pismem nakladat. jak sem naznacoval - na plakaty/ve vetsich rezech asi fajn, ale tohle proste cist nechces (https://www.avu.cz/sites/default/files/document/6495/zapis_z_oponentniho_rizeni_rozvojovych_projektu_za_2020_19.2.2021.pdf). ja mam z toho pocit ze mi zacina najizdet nejaka oftalmochoroba. v poho, uz koncim...
    VLKSAMOTAR
    VLKSAMOTAR --- ---
    CABOWITZ: Odpověď bych hledal spíše na konci dokumentu:
    "Vypracovala: Lenka Sejkorová Vedoucí studijního oddělení AVU". Takže jediné, co v tomto případě můžeš 20YY Designers vyčíst je nedůsledná implementace konceptu, popř. dotažení nějakého manuálu a workshop se všemi zaměstnanci, kteří s identitou pracují, ale taková věc se myslím málokdy podaří – aby byla identita používána navenek i dovnitř perfektně. / Já bych zrovna tenhle případ naopak nechutně adoroval – vybavuji si nějakou s uměním/AVU nesouvisející demonstraci, kde byly 2–3 transparenty a na nich tímto písmem hesla, hned jsem věděl a furt mi táhly oči. Perfektní!
    CABOWITZ
    CABOWITZ --- ---
    SMYSLOV: ja tomu konceptu a redisignu knizaka rozumim a prijde mi fajn, fajn mi prijde i napr. v rezu, ktery je webu avu v hlavicce, ale kukni treba na tenhle a jine dokumenty (napr. plakaty na webu) ehm,: https://www.avu.cz/sites/default/files/document/6538/zaverecna_zprava_-_prijimaci_rizeni_2021-2022.pdf
    je to teda akcidencni pismo, neni? nevim... nejsem typograf, mam z toho jen pocity a ty se daji popsat jako takovy neprijemny pichani v brisku :)
    SMYSLOV
    SMYSLOV --- ---
    CABOWITZ: nerozumím jakože ti vadí písmo s inktrapem? nebo, tady u konkrétního písma kde je využito "redisignu" loga avu co dělal Knížák a byl to český lev, proděravěnej právě srdíčkama... tak tohle je posun kdy inktrap je srdce...
    CABOWITZ
    CABOWITZ --- ---
    tohohle trendu jsem si naposled vsiml u AVU pisma... vhytaj me z toho osypky :)

    JAKOUBEK
    JAKOUBEK --- ---
    BUBBLE: Diky. Asi to risknu. :)
    BUBBLE
    BUBBLE --- ---
    JAKOUBEK: vlastne me napadlo tohle, ale asi ti to moc nepomuze .)

    Solperuv navrh pisma pro Ceskou Televizi (nerealizovany)

    BUBBLE
    BUBBLE --- ---
    JAKOUBEK: no ono to v tom R nedava technicky moc smysl takze historickych pripadu asi moc nebude, pokud vubec nejaky. Najdes spis nejaka novejsi pisma kde to bude mozna trochu vtazeny nebo tam bude lehky inktrap ale ne tim zpusobem jako je to v tom logu Prada, tam to je ciste esteticky rozhodnuti.
    JAKOUBEK
    JAKOUBEK --- ---
    VLKSAMOTAR: Díky. S funkcí inktraps jsem obeznámen. Doufal jsem v historické doložení konkrétního případu. Použil jsem to teď u jednoho R v logotypu a klient má pocit, že jsme to šlohli Pradě. Zkouším ho přesvědčit, že je to prvek, který se používá (byť ne standartně)... a že ho Prada nemůže žalovat.
    VLKSAMOTAR
    VLKSAMOTAR --- ---
    JAKOUBEK: Já si myslím, že to je trendíček, který vychází z popularity použití inktrapu – nikoli jako původního funkčního prvku, ale jako součást designu, tzn. "inktrap" se zvětšoval a zvětšoval až zůstaly jen jeho fragmenty – vývoj posledních cca 5 let.

    Pozn.: původně inktrap sloužil k zachování ostrosti písma, protože kdyby se, zejména v malých velikostech, písmo natisklo bez inktrapu, inkoust se rozpije mimo myšlenou konturu. Pokud tam ale je, inkoust se rozlije do míst, kde jsou "pasti".
    V digitálním užití (nebo při použití písma v běžných nebo větších velikostech) to tedy ztrácí svůj původní význam a je to čistě estetická věc.

    Tvůj konkrétní příklad bych tedy hodnotil jako navazující pokus na popsané.

    JAKOUBEK
    JAKOUBEK --- ---
    Typografové, prosím pomozte. V poslední době se u bezpatkových verzí výrazně stínovaných písem (na obr. Magnat a Águila) objevuje u písmene R zářez v místě, kde se nožička napojuje na horní bříško, podobně jako logo PRADA. Nevěděli byste, kde a proč tento prvek vznikl? Zajímalo by mě, zda se jedná jen o novodobou manýru nebo je to návrat k něčemu z historie? Popř, jak byste tento prvek vysvětlili/obhájili. Předem tisíceré díky.

    BINARY_PARANOIC
    BINARY_PARANOIC --- ---
    BUBBLE: jo, to souhlas :)
    BUBBLE
    BUBBLE --- ---
    BINARY_PARANOIC: Jasny, me jen trochu vadi ze je cena za jeden plugin 2/3 ceny hlavniho softwaru. Mnohem radeji bych byl kdyby tyhle algoritmy zapracovali do glyphs 3.5, vyplatili Ahrense a zvysili cenu o 100 euro. Ale spis z toho mam pocit ze Glyphs Ahrense podporuje propagaci na jejich webu a schvalne si nelezou do zeli tim, ze do Glyphs se nedostavaji ty nastroje z RMX (ackoliv by je tam vsichni chteli) a oboji se vyviji tak nejak paralelne.
    BINARY_PARANOIC
    BINARY_PARANOIC --- ---
    BUBBLE: konkrétně u RMX tools to považuji za jedny z nejlépe investovaných peněz do pracovního SW, neskutečné ulehčení práce (kapitálky, indexy apod.) Takže o to víc si říkám, že když i za Kern On stojí Tim Ahrens, mohlo by to být funkční zkrácení kerningových veřerů :) Ale… co pak budeme dělat, až bude venku nevlídné počasí?!
    BUBBLE
    BUBBLE --- ---
    BINARY_PARANOIC: To vypada dobre! Trochu me odrazuje cena. Stejne jako u RMX Tools.
    KAJJAK
    KAJJAK --- ---
    BINARY_PARANOIC:

    vsak ja se na to divam prakticky stejne jako ty, domena sedet.cz je uz koupena a aktivne se na ni stavi novy shop, takrikajic uz se resi pouze jaka bude strecha, s tim vedomim jsem se v tomto klubu ptal na vhodne typo a dekuji za relevantni odpovedi...

    Dostal jsem rady, jak udelat v nasem oboru urcite nadprumernou strechu (ty byly ve stavu projektu ve kterem se viditelne nachazi za mne relevantnejsi), taky plno rad, ze je treba stavet dum i se zaklady poradne = postav to na jine domene s profikem na tvorbu brandu a zacni znovu. To mi naopak jako relevantni rada v klubu o typo neprijde. V klubu o tvorbe brandu by mozna relevantnejsi byla, nicmene jak rikas, v dobe kdy uz viditelne chybi jen strecha, je to za mne spis to "profesni snobstvi", radcum je zcela jasne, ze cely proces hledani volne domeny a tvorby konceptu je sci-fi absolvovat znovu, kdyz uz je temer hotovo....

    Nicmene jak sem jiz psal, dekuji za rady, nemam zadne ublizene ego, jelikoz vim, ze kvalita mych vytvoru v oblasti logotypu je spise podprumerna.
    BINARY_PARANOIC
    BINARY_PARANOIC --- ---
    Kern On
    https://kern-on.com

    Zkoušeli jste někdo?
    BINARY_PARANOIC
    BINARY_PARANOIC --- ---
    KAJJAK: to není tolik o nějakém našem „profesním snobství“ (ostatně několik z nás tu je aktivních i pedagogicky), ale spíše o tom, že pokud jsou blbě navržené základy, se kterými už ale „nelze“ hnout, těžko se radí, jak co nejstabilněji postavit střechu (a jak moc je kvalita loga vůbec relevantní pro konkretní byznys je na samostatnou debatu).

    Každopádně to už je opravdu mimo téma tohoto klubu. Odpovědi se ti, doufám, dostalo, tak bych byl docela potěšen, kdyby se další „+1“ v seznamu diskuzí týkalo navrhování písem a ne marketingu seslí ;)
    KAJJAK
    KAJJAK --- ---
    abych nebyl jen ignorant, slibuju, ze pri prekroceni rocniho obratu 100 milionu nechame udelat profi redesign...
    jina znacka co jsem vymyslel, jiz prekrocila rocni obrat ctvrt miliardy a porad se o redesignu ani nepremysli, tady tenhle shopik mam vice rozhodovacich pravomoci tak to potlacim...
    KAJJAK
    KAJJAK --- ---
    VLKSAMOTAR: hele v pohode, ja to v odbornem klubu tak trochu cekal... nicmene jsem hodne rad, ze jste i poradili ta pisma
    VLKSAMOTAR
    VLKSAMOTAR --- ---
    KAJJAK: taky bych to s punkem moc nespojoval...
    Pokud se chcete odlišit od konkurence, najděte si někoho, kdo se opravdu věnuje grafickému designu, věř, že to bude stačit – konkurence už totiž zvolila vám podobnou strategii.
    Omlouvám se za nevyžádané rady, ale když to vidím, nemůžu si pomoct :)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam