HYLGERT: co jsem někde četl, tak nestékavost gelcoatů je řešená nějakým jemným plnivem z křemíku, takže to by mohlo tomu siloxidu odpovídat... každopádně gelcoat je tixotropní a můžeš ho normálně natřít štětcem v tenké vrstvě jako barvu po celé ploše formy a on drží. Já dávám obvykle dvě vrstvy krátce po sobě.
S tou hlenovitostí přesně vím, co myslíš. To je holt neduh klasického PEs, protože holt nikdo nepředpokládá, že chceš, aby to bylo hezké :) To bys musel koupit transparentní PEs, dělají se specializované, ze kterých umělci třeba v 60tých letech lili velké bloky, a pak je řezali a leštili a vypadalo to jako křišťál.
Aby ti vynikla modelace povrchu, tak právě nesmíš mít povrch transparentní, ale takový, aby tvořil stíny. Proto jsou nejvhodnější světlé tóny (slonová kost, atd.) nebo mírně reflexní (bronzy atdy.). Protože jen hra světla a stínu ti vymodeluje ten povrch. Naprosto nevhodná je třeba černá, protože pohlcuje světlo a černé modely jsou sice sexy, ale jsou hrozně nepřehledné, v podstatě se v nich člověk ztrácí, protože nehrají světlem a stínem. Takže s povrchem to není sranda.
Gelcoat je normálně polyesterová pryskyřice, která je zahuštěná tím plnivem a to plnivo zároveň dělá i to, že pryskyřici obarví tak, že kryje jako barva. Nemusíš tak probarvovat a v podstatě si stačí vybrat rovnou barvu gelcoatu. Dělá se myslím i čirý. Já používám bílý. Když gelcoat naředíš po přidání tužidla rozpouštědlem, tak ho můžeš i stříkat pistolí, vhodné u komplikovaných forem a při nutnosti mít stejnoměrnou sílu. To by bývalo možná řešení pro tu tvou nekrosrnu, jak jsi to chtěl na začátku, ale mě to nenapadlo - vystříkat formu několika vrstvami čirého gelcoatu a nechat to ztvrdnout, bez armatury. Vytvořila by se tak průsvitná skořepina, skoro až průhledná. Každopádně díky tomu, že gelcoat je taky PEs se dokonale spojí s těmi dalšími vrstvami obyčejného PEs, které vrstvíš do formy na něj. Ještě taková věc - gelcoat může být i epoxidový, pokud pracuješ třeba s epoxidem. Před časem jsem komunikoval s jedním obchodním zástupcem firmy, co tohle dováží a nestačil jsem se různým materiálům divit, např. nevím jak tebe, ale mě to armování skleněnou rohoží celkem sere :) no a oni už mají něco jako epoxidovou pastu, prostě pastu pryskyřice s namletým skleněným vláknem, kterou nahňácáš do formy na první vrstvu gelcoatu, udusáš to a uhladíš rukou v gumové rukavici a je to! Vytvrdne to a udělá to skořepinu, která má velkou pevnost ve všech směrech, protože má armaturu všemi směry, díky těm vláknům. Tahle hmota je sice poměrně drahá, ale chci si to s ní někdy vyzkoušet.
Silikon na formy používám normálně Lukopren, je víc druhů, podle použití a pružnosti a zatékavosti. Na jemné detaily používám modrý, na ty hrubší formy světlý. Mají i svoje čísla. Výroba formy je velmi jednoduchá, už jsem to i lidi učil :) Lukopren se s hlínou snese, ale je potřeba nenechávat ho na modelu moc dlouho, protože hlína má vodu a hůř se z toho pak sundává. Tvar sám o sobě nedrží, je to v podstatě výstelka, která nese detaily, proto musíš tvar fixovat pláštěm, např. ze sádry, já si dělal i plášť z epoxidu.
Schválně přikládám dvě svoje věci v procesu tvorby.
Tady je vidět ten gelcoat po vytvrzení, je to hotový odlitek, spíš teda kompozit. Gelcoat vytváří na povrchu kompozitu bílou vrstvičku, která je hladká a perfektně konzistentní. Pod ní jsou už vrstvy pryskyřice a vlákna.
A tohle je hodně komplikovaný, ale zase jen plošný odlitek z polyuretanu (na lití úžasný materiál). Forma je z hodně zatékavého lukoprenu, v sádrovém loži. Stačí namíchat polyuretan, nalít ho do formy, dvě minuty počkat a vyloupněš hotového trilobita :D