• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    ANOUKEPSYCHOTERAPIE
    Prostor pro výměnu informací a zajímavých odkazů k tématu, sdílení zkušeností z vlastní praxe (v přísných mezích etiky a ochrany osobních dat), diskuzi o konkrétních otázkách, možnostech i omezeních jednotlivých terapeutických směrů, pření se mezi jejich představiteli i filozofování o podstatě a smyslu psychoterapie jako takové. A jako novinka i prostor pro prezentaci a propagaci vlastní práce - článků, praxe, akcí.
    rozbalit záhlaví
    AIM_FREEMAN
    AIM_FREEMAN --- ---
    Pokoj s ním. Byl to sympaťák.
    VALOR
    VALOR --- ---
    AIM_FREEMAN: Zemrel Slavomil Hubálek :(
    AIM_FREEMAN
    AIM_FREEMAN --- ---
    VALOR
    VALOR --- ---
    Dnes je smutny den pro ceskou psychologii a psychoterapii
    MORPHLER
    MORPHLER --- ---
    "What are you listening for in therapy?

    I’m listening for content. I’m listening for the process of what’s being communicated, by whom, through what verbal and non-verbal means, at what pacing, with what rhythm. I’m listening for inconsistencies across content and process. I’m listening carefully when language stops or is difficult to access. There are times when people have a lot of difficulty finding language for their experience. I’m particularly interested in those moments, because [often they are] very fruitful places for newness to emerge. I’m listening for silences, I’m listening for absences, for what’s not being said. I’m listening for silence as punctuation, not as a gap, but as a full, meaningful, shaped moment in a conversation. "
    Inside Stories: "RADICAL LISTENING": AN INTERVIEW WITH DR. KAETHE WEINGARTEN
    http://www.insidestoriesonline.com/2013/03/radical-listening-interview-with-dr.html
    VALOR
    VALOR --- ---
    NARVAH: Myslim ze vic praxe na filde by bylo urcite k uzitku. Ale to vim jen z doslechu od pratel co studovali jednooborovku
    VALOR
    VALOR --- ---
    NARVAH: Nam to tehdy taky prislo prima. Mysleli jsme si ze v 23 letech budeme mit VS i vycvik a budeme hotovy psychoterapeuti - pak jsme zjistili ze vlastne poradci a nakonec ze ani ne hotovy. Ten vycvik je uzitecnej jak pro obor socialni prave tak psychologie. To bezpochyby kazda prace na sobe je. Kdo to ale mysli s terapii vazne sel po skonceni skolniho vycviku a supervize jeste do dalsiho kde pokracoval do hloubky v jine atmosfere s lidmi kteri si ten vycvik vybrali z profesnich duvodu. Ten vycvik na PVSPS je uvod do skupinove psychoterapie a do vlastni duse v praxi. Sam o sobe podle me pro vlastni poradenskou praxi nestaci. Je to ale dobry prvni krok a clovek se pak muze rozhodnout kterym terapeutickym smerem se chce dat. Je to dobra zkusenost pro praci s lidmi i pro zivot s lidmi. Podle me by mely mit vycviky i lekari a ucitele z duvodu sve profese a zodpovednosti. Vzhledem k narocnosti tohoto studia a vycviku mnoho lidi nedoslo az do konce k titulu a konce vycviku. Specialne pro muze to bylo narocne - byli mensinou. V mem rocniku 3 spoluzaci - muzi nedosli do konce studia a 1 do konce vycviku.
    NARVAH
    NARVAH --- ---
    VALOR: asi už tomu rozumím víc.. podobnej model, kterým sis prošel, snad zkoušeli v sedmdesátejch letech v bostonu (?) a moc se to prej neujalo.. (?) asi to je těžký, bejt pořád spolu.. mít limity ve vztazích, to je krutý.. na druhý straně studium psychologie na fildě je často prosto nějakejch větších výcvikovejch komplexních kousků, což tady u růžičky vidím fakt jako výhodu
    EVAD
    EVAD --- ---
    VALOR:
    VALOR: wtf??
    NARVAH
    NARVAH --- ---
    VALOR: přijde mi prima v rámci studia se cvičít v psychoterapii..
    VALOR
    VALOR --- ---
    Miluju jak se v kazdem auditku objeví samozvana autorita která ma potrebu se vyjadřovat ke všemu. I k věcem se kterymi nemá osobni zkušenost. Je to diskusním server tak diskutujme. Doufám ze dostanu odpověd na otazku, abych mohl svůj postoj k růžovému slizu a výcviku se spolužáky náležitě obhájit.
    VALOR
    VALOR --- ---
    NARVAH: A v cem ti ten model a Ruzicka prijde prima?
    NARVAH
    NARVAH --- ---
    VALOR: jo, ten model mi přijde prima nápad a růžička prima člověk. kdybys to chtěl napsat ještě jednou, klidně se na to znova zeptej.

    mně přijde učit s bejt laskavej lidský.. to, co ty nazýváš nutným zlem může bejt také promyšlený a profesionální přístup či vedení.. protože pokud je pro ty mladý a osobnostně teprve dorůstající studenty skupina málo bezpečná, někteří v ní posílí jen svoje obrany..
    VALOR
    VALOR --- ---
    NARVAH: tobě přijde ten model prima a nemáš s ním vlastní zkušenost? A přijde Ti prima i Růžička ač ho osobně neznáš? Mě přijde prima spousta věcí třeba sex ve třech - nikdy jsem ho neměl.

    Proti Dr. Růžičkovi jsem neřekl ani popel. Je to člověk, kterého si Vážím a to ho znám osobně velmi dobře. Hodně lidem vadí jeho sebevědomí a to že se rád poslouchá. Já to mám na něm rád. Taky ho rád poslouchám. Souhlasím, že pro psychoterapii v ČR toho dělá a udělal dost.

    Dr. Růžička si zakládá na tom, že studenti mohou svobodně kdykoli projevit svůj názor. Dává jim prostor i na školních radách - kde můžou lidsky projevit co se jim nelíbí. Nevím proč bych se nemohl svobodně projevovat a kritizovat co mi nepřišlo tak prima tady na nyxu. Právě díky tomu, že je školní rada tomuto otevřená, tak se mouchy a nedokonalosti postupně vychytávají a v současných ročnících už je např. mnohem více výuky psychohygieny protože ten tlak na studenty je obrovskej.

    Rozhodně mi nepřijde sprostý vůči Dr. Růžičkovi psát o růžovém slizu jako pojmenování toho, že se lidi vyhýbali konfliktům a byli na sebe často přelaskavý až to zavánělo neupřímností. Je to něco o čem on určitě ví a řekl bych, že si uvědomuje že je to součást procesu i "nutné zlo" které je součástí tohoto modelu, který utváří i mnoho společenských a individuálních žádoucích změn.

    Podle mě je náhled studentů na to jak by se měla psychoterapie provádět ovlivněný existenciální a humanistickou filosofií. Nastavení studentů a přeterapeutizování ze školy ovlivňuje přístup k individuální terapii a terapeutovi. Viz to, že mě osobně pan Jakubů nesedl. Ale že někdo jiný by z něj mohl být třeba nadšený. Zvlášť někdo, kdo má pozitivní vztah k psychodynamicky orientované psychoterapii švihnuté psychoaanalýzou. Nebo někdo kdo je prostě jinej než Já. Mohl to být jen personality conflict. A jiný terapeut pracující ve stejném směru by mi tehdy mohl vyhovovat. Každý ať si udělá názor sám.
    AIM_FREEMAN
    AIM_FREEMAN --- ---
    NARVAH: můžeš být v klidu:) růžovej sliz vůbec nemá co dělat s růžičkou. to se traduje na naší škole resp. viapu ještě z výcviků, které nejsou sestaveny ze studijní komunity.
    já osobně si ho dost vážím a nikdy jsem s ním neměl žádný konflikt ani problém. ale někteří ano a i on si někdy ujede. logiš, je to člověk a má toho fakt hodně.

    jinak mě ten model přijde taky v něčem prima. je dobré že prostě skončí studium a člověk má hotový výcvik. a člověku to každopádně dá hodně. ale jak jsem psal - teď mám srovnání a přesně jak píše Valor - dá se jít snáze do konfliktu, daleko víc do hloubky atd. taky je fajn, že dvacetiletým je už dvcet čtyři a je to sakra znát.

    nejsem na tom tak, že bych lidi chtěl od kombinace studijní komunita + výcvik přímo odrazovat, ale jednoznačně doporučit to taky nemůžu. jinak u nás se pravidla co se týče vztahů drží velmi striktně. aliance a skupinky které se utvořily ve studijní komunitě taky trošku brzdí, ale pracujeme s tím.
    chce to ještě prozkoumat a případně ten model nějak dopracovat. i když nevím vůbec jak;)
    NARVAH
    NARVAH --- ---
    mě ten model dělat výcvik během studia přijde prima.. a růžička, ač ho neznám, mi taky přijde prima.. posouvá podle mě možnosti terapie dál.. zlidšťuje ji.. například tím, že skupinová pravidla ruší, resp. nechává na skupině, jaká si vytvoří.. což třeba v prostředí českýho zdrvaotnictví je velkej krok kupředu..
    ta mladost je asi trochu překážkou na to, jít do hloubky.. ten "růžovej sliz" mi přijde vůči růžičkovi až trochu sprostý.. mám z toho pocit, jako byste jej tímto úslovím za jeho lidskost vinili.. ale těžko soudit, jak to v praxi vypadalo.. fajn, že si popsal i pozitiva
    VALOR
    VALOR --- ---
    SUURJA: cvičit se v akváriu podle mě ani nejde. Máš pravdu že v rámci ČR se lidi opravdu znají - aspoň ti co pracují v rámci pomáhajících profesí a pokračují v práci na sobě v rámci těch málo možností seminářů a kurzů, které tady jsou. To společné studium je ale opravdu už trochu extrém a v porovnání s tím, je to, že se deset lidí v rámci výcvikové komunity zná, vážně zanedbatelné. Čím víc je prostředí i vztahy přirozené tím líp. Přesto mají výcviky svá pravidla. I ty na PVŠPS. Pravidla by měla udržet určité hranice. Někteří lektoři vynucují jejich dodržování více než jiní. U nás na výcviku se řešil vznik partnerství v rámci skupiny přechodem do druhé skupiny stejné výcvikové komunity. Když se ale vztah rozpadl a vnikl vztah další už nebylo moc kam přestupovat. ;) Sexuálních vztahů tam vzniklo opravdu hodně. Kdyby tam bylo víc chlapů asi by jich bylo ještě víc. Výsledkem jsou i dvě manželství a jedno dítě. (to je ale na VŠ podle mě úplně normální) My jsme se z fáze růžového slizu dostali až po skončení výcviku a několikaletém odloučení tak že nebylo v rámci výcviku možné pracovat na konfliktech (takového materiálu bylo zahlazeno hodně), což je podle mě velká škoda a promarněná příležitost.
    SUURJA
    SUURJA --- ---
    VALOR: no, já ten model PVSPS považuju za hodně nešťastnej, právě kvůli tomu extrémnímu míchání. Zároveň ale období "růžového slizu" podle mě potkává i standardní výcviky, je to prostě přirozená fáze skupinové dynamiky. Taky vzhledem k tomu, jak malej je psychoterapeutickej rybníček v ČR, se mi jeví jako hodně umělé nastavovat skupinu striktně tak, že nikdo nesmí nikoho znát a s nikým se mimo skupinu setkávat. V praxi to tak potom rozhodně nefunguje a cvičit se v akváriu je podle mě nesmysl.
    VALOR
    VALOR --- ---
    AIM_FREEMAN: Výcvik má bezpochyby smysl i pro člověka, který by se tomu profesně nevěnoval. Já jsem měl na mysli určitou profesní deformaci, která se děje při takovém zatížení hlavně v oblasti komunikace a vztahů nebo přístupu k terapii. Jak jsem psal je to jak v dobrém tak ve špatném. Takže jak + tak -. My jsme tomu hlazení a ujišťování říkali růžovej sliz. Člověk se bál jít do konfliktu, aby si to u spolužáků moc nerozházel a vydržel s nima pak v jedné místnosti na přednáškách. Konflikty, které tam byly vznikaly převážně v čase mimo výcvik a zahlazovaly se místo, aby se konstruktivně řešily na výcviku. Myslím, že je to nevýhodou této formy výcviku oproti tomu jaké možnosti nabízí výcvik kde se výcviková komunita potkává jen na výcvicích. Výcvikový kolegové spolu tehdy neprožívají běžné každodenní životní události, neabsolvují spolu prostředí přednášek, zkoušek, obědů, netráví spolu volný čas a neúčastní se studentských pařeb, mileneckých a partnerských vztahů - nežárlí na své bývalé a jejich nové partnery atp. Něco podobného se děje se vztahy v menší míře i na jiných výcvicích, ale není pro to aby se děly takový prostor a čas. Lidé se neznají jinak než z výcviku a nemají na sebe různé averze. Nemají uzavřené koalice v malých skupinkách v takové míře v jaké to vzniká ve studijní komunitě. To má vliv na důvěru a i pracovní nasazení skupiny. Také k výcviku přistupují lidé zodpovědněji něž když ho musí absolvovat ve 20ti letech jako povinnou součást studia. Píšu z vlastní zkušenosti. Možná by se mnou někdo nesouhlasil.
    AIM_FREEMAN
    AIM_FREEMAN --- ---
    VALOR: Za sebe musim rict, ze ted kdyz se mi to (konecne) rozpojilo - nekteri byvali kolegove pokracuji na rozdil ode me do magistra - tezim z vyciku daleko vic. Da se jit vic do hloubky, otevreneji, nemusime chodit tolik po spickach a tolik se hladit a ujistovat. Ma to i svy plus, treba me napada, ze ti, co prosli experimentem budou schopni budovat dobry terapeuticky tym se svymi kolegy, ale nemam to nijak podlozene.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam