• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    ANOUKEPSYCHOTERAPIE
    Prostor pro výměnu informací a zajímavých odkazů k tématu, sdílení zkušeností z vlastní praxe (v přísných mezích etiky a ochrany osobních dat), diskuzi o konkrétních otázkách, možnostech i omezeních jednotlivých terapeutických směrů, pření se mezi jejich představiteli i filozofování o podstatě a smyslu psychoterapie jako takové. A jako novinka i prostor pro prezentaci a propagaci vlastní práce - článků, praxe, akcí.
    rozbalit záhlaví
    SANTAL
    SANTAL --- ---
    DAW: Aha, tohle zní trošku jinak (mě prostě překvapili právě ti Otcové pouště, neb je sice katolická teologie uznává, ale... v podstatě je pomíjí, zatímco na nich výrazně stavějí své duchovno východní křesťanské církve, tedy i současné - a také to, co pak nazývají psychoterapií - i když jde o pojem teologie, ne psychologie, proto se poněkud liší).
    Nicméně tohle učení je právě o démonech, vášních a tak - takže nic, co bych nečekala... a pojetí Boha je tam poměrně striktně dané taky (těma Otcema).
    DAW
    DAW --- ---
    SANTAL: Hagios - z řečtiny = svatý, posvátný
    To že si tam pan Remeš automaticky dosazuje bibli je právě už přesně docela zřetelnou známkou toho, o čem jsem psal v posledních pár příspěvcích - už bych to nerozváděl..
    Ale hlavně: já byl na jiným semináři - jmenovalo se to "Psychoterapie Otců Pouště" a mělo se tam mluvit o asketech, kteří odcházeli do pouště hledat boha - a mluvilo se o nich fakt jenom těch prvních pět minut.
    SANTAL
    SANTAL --- ---
    DAW: Nalákal? Já měla pocit, že hagioterapie je (psycho)terapie pomocí Bible, tedy... bych tam tu Bibli fakt čekala :-)
    DAW
    DAW --- ---
    SANTAL: jojo.. někomu to takhle může i vyhovovat
    Ten problém pak nastává, když někdo vychází z apriorního paradigmatu Bůh x Ďábel = Dobro x Zlo = Božské x Nebožské ... a na tom staví celý svůj seminář, zatímco posluchač (v tomto případě já) se s přednášejícím názorově rozchází ještě o level dřív... Tak to prostě těžko může fungovat a není nic špatného na tom, že to někdo takhle má hozený, ale měl by si ten člověk uvědomovat, že těch možností jak vnímat "Boha" je tady víc a měl by už předem dát lidem jasně na srozuměnou, že jeho seminář bude mít takovouhle formu (což bohužel bylo ve skutečnosti přesně naopak - nejenom, že nepřipouštěl názorově rozdílné komentáře (které někdy blokoval až poněkud infantilním způsobem), ale také "nalákal" do svého semináře lidi na atraktivně znějící téma, kterému se věnoval cca 5 minut a pak šup honem "tak teď si vezměte do ruky bible...")
    SANTAL
    SANTAL --- ---
    DAW: Tak zatím (v tomhle stručném odstavečku) nic, co by mě nějak odrazovalo :-) taky nic, co by bylo " spešl katolické", tedy ne jednoduše "křesťanské".
    DAW
    DAW --- ---
    DAW: Za tou poslední větou měl bejt otazník: "Stačí to takhle?"
    DAW
    DAW --- ---
    SANTAL: Tyjo to by bylo asi na hodně dlouhou diskuzi ;) A do tohodle klubu to taky asi nepatří.. no zkusim to vyjádřit nějak jednoduše - je tam hodně zdůrazňováno vnímání božského rozměru skrze utrpení, oběť, zlo v lidech a na zemi, boj dobra se zlem ... Já osobně vnímám božské jako to, co sjednocuje, co propojuje veškeré bytí do jednoty a ne to, co rozděluje... Stačí to takhle (p.s. uvědomuju si, že i katolictví má různý podoby a třeba v jižní americe ho taky prej vnímaj mnohem víc přes panu Marii a jakožto symbol lásky než přes ukřižovanýho Ježíše na kříži... ale to by fakt bylo na hodně dlouhou debatu..)
    SANTAL
    SANTAL --- ---
    KETHAMINA: Mě by to taky zaujímalo, hodně, ono třeba to svatootcovské učení, co maj na stránce, je velice nosné - přitom právě katolíci po něm zase tolik nesahají, jenomže bych chtěla vědět, nakolik je problém, pokud člověk je třeba fakt konzervativní křesťan, nicméně ne katolík ( DAW to "katolické paradigma" je konkrétněji co?)
    DAW
    DAW --- ---
    KETHAMINA: DESTINYX: Já mám s Remešem taky spíš negativní zkušenost. Je to hroznej dogmatik, kterej slepuje skutečnosti a informace dohromady podle toho, jak se mu zrovna hodí (což člověk zjistí bohužel až potom, když si sám dohledá konkrétní skutečnosti). No a další věc, která mi vadila je ta, že on vlastně vůbec ani nevěří v boha, respektive nikdy nepoznal "Boha" - to se mi blbě píše, páč si uvědomuju, že to je těžko vysvětlitelná vnitřní subjektivní zkušenost, ale stejně: přistupuje k bohu skrze bibli a bohužel ještě ke všemu skrze katolický paradigma a pořád se v tom tak nějak motá (což se není čemu divit) a pak když se ho zeptáte, tak řekne, že vlastně ani neví, jestli v boha věří.. Takže celej zážitek byl takovej divnej, on se snaží provokovat, vytahovat různý diskutabilní až výbušný témata a do toho autoritativně prosazuje jakýsi svoje katolicko-psychologický dogma, kterýmu vlastně ani on sám nevěří.. No je to divný prostě..
    DESTINYX
    DESTINYX --- ---
    KETHAMINA: Remeše jsem zažil v náboženské, nikoliv psychologické debatě. Je poměrně ortodoxní a nahlíží na spirituální jevy pouze z paradigmatu křesťanství. Což je dneska imho málo. Navíc když mladému člověku, který ujel v sektě východního ražení začnou číst z Bible, působí to trošku jako vyhánění čerta ďáblem. A je to vcelku militantní sektobijec.
    KETHAMINA
    KETHAMINA --- ---
    Chtěla bych se zeptat zda jsme někdo nebyl na jejich kurzu?
    Hagioterapie: Představujeme se
    http://www.hagioterapie.cz/?page_id=29
    NARVAH
    NARVAH --- ---
    skate: se obrať spíš na nějakej psychedelickej bazárek nebo na Ujetý šamany
    SANTAL
    SANTAL --- ---
    SKATEMURAI: Běžnou léčebnou metodou byly i opiáty (laudanum), třeba na menstruační bolesti nebo malým dětem na bolest prořezávajících se zoubků (19. stol). Řekněme, že závažné důvody, proč obojí není dnes "běžná léčba" přetrvávají...
    VAN_DEN
    VAN_DEN --- ---
    SKATEMURAI: když už tě láká psychedelickej zážitek pod "dohledem", tak si to za prvé dobře rozmysli, a pokud na tom trváš, zkus spíš holotropní dýchání u člověka, kterej tomu rozumí, je Grofův žák a je navíc psychiatr: http://doorway.sweb.cz/
    MICHAL_R
    MICHAL_R --- ---
    SKATEMURAI: Hledat sittera takto anonymně na internetu je, domnívám se, docela blbej nápad, základ velkého maléru. Jde o to, že sitter by měl být člověk, kterého dobře znáš, a kterému můžeš absolutně a bezvýhradně důvěřovat. Spoléhat na "doporučení" někoho jiného přes internet v době, kdy LSD psychoterapie není legální, nelze. Skutečnost, že sittera "neznáš", se během tripu s největší pravděpodobností nějak projeví - třeba tak (teď spekuluji, stát se může fakt všechno), že v půlce tripu "zjistíš", a to s naprostou "jistotou", že ten člověk je "ve skutečnosti" psychopat, a že jsi mu tu jeho "hru" snědl i s navijákem. To je takový, řekl bych, jeden z hodně typických scénářů, jak začínají špatné tripy.
    DAW
    DAW --- ---
    SKATEMURAI: Co si pod tím máme představit? Hledáš nějakýho šamana, kterej s tebou bude počas intoxikace?
    PETGRIDUS
    PETGRIDUS --- ---
    SKATEMURAI: opravdu dotaz do klubu Psychoterapie?
    NARVAH
    NARVAH --- ---
    skatemurai:


    "..zbytnělé eroticko-sexuální chování může být pokusem o naplnění možnosti být sám sebou, když selhalo osvojení a vynakládání jiných životních možností (např. citové blízkosti, lásky..)"

    "Každá akcentace eroticko-sexuálních způsobů vztahování a chování je významná zejména v oblasti spolubytí (mezilidských vztahů), kde je provázána s oslabením jiných možností svobodného setkávání a blízkosti."

    Čálek, Skupinová deseinsanalýza, 2005, Triton
    DARJEEL
    DARJEEL --- ---
    teda, to je interpretací takhle od stolu na druhý straně republiky, to se jeden nestačí divit... ne že by jste neměli dobrý nápady, ale to k vám ještě nedorazila teorie o nelineárnosti fungování psychiky? ,-)

    SKATEMURAI: problém u takový úvahy je ten, že přemýšlíš jen v jednom rozměru: může se A transformovat v B? Ano, může, ale... nikoliv takto jednoduše.
    Když už o tom máš tendenci přemýšlet takto, ptal bych se "jakou roli mi v mým fungování hraje touha po sexu?" - Jaká je skutečná potřeba, je to sex nebo něco jiného? Uspokojí se ta potřeba, když se pomiluješ nebo masturbuješ? Nebo jen někdy?
    "CO je to ta touha po kmeni? Jakou roli plní, jakou potřebu má naplňovat?" atd. Imho Tě takovýto způsob uvažování dovede mnohem blíž tomu, na co se ptáš (nebo možná neptáš a chtěl bys, co já vím :o) než se ptát, jestli to se může změnit v tamto... naše psychika není dřevo v ohništi, aby to šlo jednoduše vykreslit...
    DAW
    DAW --- ---
    SKATEMURAI: Ta touha po sexu bude spis obecnou touhou po ukojeni, slasti, navozeni si pocitu libosti. Muze se objevit pri jakekoliv frustraci, nejen socialni. Bude to spis imho kompenzacni mechanismus.
    VAN_DEN
    VAN_DEN --- ---
    SKATEMURAI: ano, je to tak možný, dokonce se často frustrovaná potřeba blízkosti tou touhou po sexu může projevovat, a pak dochází k tomu, že člověk má sice sexu více a více, ale stále není spokojen, protože neuspokojuje tu původní potřebu blízkosti

    ale je třeba říci, že to tak sice může být, ale rozhodně to není pravidlo, neboli znásobená touha po sexu nemusí vycházet jen z toho
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam