• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    MATTlow-end audio hardware aneb hifi pro normalni smrtelniky - zesiky, monitory, receivery, ...
    MACHALIK
    MACHALIK --- ---
    TEDDYBEDDY: Pendrek, vokály jsou dechy, ergo směrový, a navíc to není nástroj, ale strunný nástroje vyzařujou ozvučnicí a ta je všesměrová, maximálně ji z jedné strany tlumí masa lidskýho těla, kterou vlny neproniknou. Ale nástroj jako takovej je zase jen aproximace pulsující koule. Kytara, housle, klavír, buben, triangl, všechno kromě žesťů/dechů, dud a dalších horn.
    DEIKSAC
    DEIKSAC --- ---
    TEDDYBEDDY: přesně, třeba kontrabas, či viola
    TEDDYBEDDY
    TEDDYBEDDY --- ---
    MACHALIK: Ale prdlajs. Např. všechny strunný nástroje vyzařují směrově, vokály taktéž.
    MACHALIK
    MACHALIK --- ---
    DEIKSAC: PS: Pravda je, že tyhle dozaduvyzařující vejškáče a středovejšky dodávají prostorovýmu podání takto konstruovanejch beden cosi navíc, co podle mě nelze dosáhnout "kontrolovanou směrovostí". Extrémním příkladem jsou MBL, pulsující koule, který mají za mě ten nejlepší prostor ze všeho, co jsem kdy slyšel, a je to zkrátka proto, že se chovají jako ta koule, čiže jako většina hudebních nástrojů (směrový jsou snad jen dechy).



    Ale jsem teda hrubě ot.
    MACHALIK
    MACHALIK --- ---
    DOKKTOR: To je pasivní radiátor, to je zas ještě něco jinýho. Měly to třeba Revox Symbol B (ten spodní):





    Je to svýho druhu bass reflex. Výhodou jsou kontrolovanější parametry než u vzduchu v nátrubku a lépe znějící basy.

    DEIKSAC: Nechce se mi to hledat, ale byl bych ochotnej se vsadit, že je zapojenej ve fázi. Ostatně u vejškáče je to jedno, fáze odrazu je zcela a beze zbytku odvislá od vzdálenosti zadní stěny, přičemž roli hrajou centimetry, takže je to jedno. Ale zapojený to bude ve fázi. Plus u vejškáče je to, jak říkáš, jedno, jde jen o fantomovej odraz a řekněme pseudoprostor, nic vysloveně skutečnýho jako u reálných, full range dipólů (Logany, Magnety, ty Jama a další).
    DEIKSAC
    DEIKSAC --- ---
    DOKKTOR: jako basreflex to maká, místo hmoty vzduchu v mátrubku rozkmitáváš membránu, nevýhodou je obecně větší ozvučnice než u br
    MACHALIK:nevim jestli bych na to sázel, že ten vejškáč bude ve fázi. koneckonců dává se tam primárně proto, aby "ozářil" zbytek místnosti a přispěl tak k frekvenční vyváženosti zpožděnejch opdrazů. NIcméně přijde mi to komplikovaný oproti kontrolovaný směrovosti, kdy lze podobnýho výsledku dosáhnout s menší komplexitou
    BIGJOINT
    BIGJOINT --- ---
    ahoj, tady lama. Poridili jsme si velkou Phillips televizi. Sincema jsem ji propojil se starsim zesikem Yamaha. A nic se nestalo:) Televizni technik poradil at tv napojim do vystupu pro sluchatka. To sem udelal a zvuk ted sice funguje, ale prijde mi, ze to neni co jsem cekal. Dotaz: je rozdil v kvalite zvuku z vystupu pro since a pro sluchatka? Proc nejde zvuk z novejsi tv do starsiho zesilovace krz since?
    DOKKTOR
    DOKKTOR --- ---
    MACHALIK: kdysi sem na to narazil, při hledání nejakých plánů. reprák se tam montuje, ale bez magnetu, jako pasivní jednotka, kerá má za pčel upravit kompresi komory (neco mezi uzavřenou a basreflexem). nikdy sem se tím ale do hloubky nezabýval, takže jak to uplně přesně funguje si musíte dohledat.
    MACHALIK
    MACHALIK --- ---
    Vlastně si myslím, že princip z obrázku (dva repráky pracující do jedné bedny v protifázi a zářící na opačný strany) nikdy nikdo ve skutečnosti nepoužil, protože je to blbost z tolika hledisek, že až nechápu, proč je to takhle namalovaný. Kromě toho, že by se takováhle bedna díky přesunu hmot chvěla tak, že by možná i spadla (počítaje i s basáky v dipólu), je to i zbytečný dublování nákladů, protože zadní strana repráku funguje úplně stejně jako přesní strana, takže dávat tam na to extra reprák nedává vůbec smysl (plus přední a zadní strana jednoho repráku se chovají skutečně jako dvě fáze jednoho repráku včetně všeho jeho zkreslení, kdežto dva různý repráky, i když stejný, budou přece jen mít nepatrně jiný parametry, čili se jejich zkreslení ještě naprosto zbytečně sečtou). Plus by se to pravděpodobně rozkmitalo i z hlediska absence tlumicího tlaku za membránou, se kterým se počítá. Je to úplná blbost, ten obrázek, zapomeň na něj.

    Když už se montuje reprák na zadní stranu bedny, je vždy ve fázi = bipól (v tomto případě ten pásek uprostřed):

    MACHALIK
    MACHALIK --- ---
    WILDENBURY_SQ: S tím rozdílem, že u dipólu se většinou nepoužívá ten princip na obrázku, využívá se pouze zadní strana membrány:





    WILDENBURY_SQ
    WILDENBURY_SQ --- ---
    MACHALIK: Ah, chápu, něco jako push-pull a boxer ve světě motorů :) Díky.
    MACHALIK
    MACHALIK --- ---
    WILDENBURY_SQ: Ve zkratce, dipól je třeba Martin Logan nebo Magnepan, tj. jeden reprák, kterej je otevřenej na obě strany a vyzařuje dopředu i dozadu s opačnou fází. Dopředu tlačí, dozadu ve stejnou chvíli tahá. Bipól jsou pak dva repráky osazený na obě strany ozvučnice, ale oba jsou ve fázi, takže oba tlačí, oba tahají. Příkladem jsou třeba Mirage M-1 a M-3.

    Dipól:


    Bipól:
    PELDA
    PELDA --- ---
    MACHALIK: díky... 23 pobavilo :)
    WILDENBURY_SQ
    WILDENBURY_SQ --- ---
    MACHALIK: Jaky je prosimte v auditotechnickem zargonu rozdil mezi dipolem a bipolem?
    MACHALIK
    MACHALIK --- ---
    PELDA: Zjednodusene: vetsina beden, kery znas, s beznejma reprakama, se chovaji jako soustava bodovych zaricu, ktere se diky vyhybce spoji do jednoho "bodovyho zdroje", ve zkratce rekneme pulsujici koule (vskutecnosti polokoule (dokonce ani to ne), protoze vyzaruje jen dopredu = do poloprostoru). Liniovy zdroj je ekvivalent pulsujiciho valce (polovalce). Ve zkratce bedny, ktere maji dlouhy paskac, magnetostaty, elektrostaty, ale taky bedny, co maji hromadu identickych repraku v rade pod sebou. Nejlepsi priklad: hledej Dali Megaline. Ale taky bedny v kostelech se delaj liniovy, na koncertech jsou "hrozny" repraku visicich ze stropu (Nexo). Ma to vyhody i nevyhody, do tech asi nemame prostor se tady poustet, ale rekneme, ze v absolutnim meritku a pri neomezenym rozpoctu vyhody asi prevazuji, proto je tolik tech opravdu top beden liniovych (Wisdom, Infinity/Genesis/Swans, Dali, Martin Logan, Magnepan, Apogee, Marten, je jich tuna). Dalsi zajimavy principy jsou skutecne pulsujici koule (MBL, German Physiks), horny, dipoly a bipoly, je toho hromada. V levnejch vecich se nic takovyho nepouziva, snad horna a tlakace na louce u seticku na rychte woe23.
    PELDA
    PELDA --- ---
    VOZKA:
    MACHALIK:

    co je "line source"? zkousel jsem gugl, ale moc modry z toho nejsem:)
    diky
    VOZKA
    VOZKA --- ---
    MACHALIK: Jj, nepředstírám že je to pro každýho. Zároveň efekt u beden který maj perfektní stereo obraz samy od sebe bude asi menší. Dávám to sem do low endu protože je tu předpokládám spousta lidí s regálovkama, se kterejma se hejbe snadno, jsou to většinou dvoupásma, a tam by efekt měl bejt hodně znát.

    Ty sluchátkový enhancery jsou většinou jen umělej crosstalk plus nějaká konvoluce s impulse response beden + místnosti = v principu by to nemělo znít špatně (konvoluční reverb se běžně používá i v profi studiích), ale z nějakýho důvodu úplně vždycky zní. Nevim, možná prostě od sluchátek čekám sluchátkovej projev, kterej by mi kazila jakákoliv kompenzace.

    S tím line sourcem máš pravdu, bylo to myšleno spíš tak, že line source s akustickou stěnou se dřív k dosažení tohohle efektu používal jako hardwarová cesta, jenže to má pochopitelně doma málokdo. Ambiophonics má nahrazovat efekty tohohle postavení, ale jiný bedny samozřejmě nevykouzlí. A já jsem line source v týhle konfiguraci nikdy neslyšel, takže nemůžu k tomu jak podobně to zní říct nic.
    MACHALIK
    MACHALIK --- ---
    VOZKA: Abych nebyl piča, tak to taky třeba zkusím. Každopádně by mě zajímalo, jak by to měl řešit třeba kámoš, co má toto:



    Co chci říct je, že u spousty beden jsou repráky tak rozházený, že něco jako 20° úhel nebude možný ani udělat (pro všechny pásma), takže se to ještě víc dojebe.

    Nicméně si to aspoň načtu. Z principu jsem skeptickej k modifikacím signálu, ta složitá matematika je tam v nějaké míře vždycky, i u těch spatial enhancerů pro sluchátka, ale jestli je to zadarmo a nechtějí za to sto tisíc jako za novej lék na všechny neduhy hifi, tak to jsou aspoň slušní borci. Ovšem s tím line source bych to nepřeháněl, válcová vlna se z kulové plochy nedá dostat ani sebesložitější matematikou :) Musím to vědět, line source mám (do jisté míry) doma.
    VOZKA
    VOZKA --- ---
    Jinak teda proti "zázraku" hovoří i to, že je to zcela otevřená technologie, kterou můžeš využít i zdarma a přečíst si vše o tom jak funguje, většina vylepšováků hovoří o tom jak je geniální aniž by řekla slůvko o tom co vlastně dělá a stojí nezanedbatelné peníze. Jinak skepticismus samozřejmě chápu, jen doporučuju lidem co nemaj doma zrovna Matrixy aby s bednama pohnuli a vyzkoušeli to.
    VOZKA
    VOZKA --- ---
    MACHALIK: Za tímhle je podstatně složitější matika a poměrně dost výzkumu. Pár těch "vylepšovadel" na sluchátka jsem slyšel (údajně to má být pomůcka pro zvukaře aby mohl dělat mixy bez reproduktorů) a to co měly společného bylo to, že zněly totálně na píču, i když používaly složitější postupy než jen umělý crosstalk. Tohle zní dobře, v principu to v podstatě simuluje dvě line source bedny oddělené uprostřed akustickou stěnou, ale nebudu předstírat že do té matiky vidím do hloubky - podstatné je že věřím svým uším a doporučuju to vyzkoušet a poslechnout (lowendistům zejména - proto to odkazuju sem, jakkoliv na ambiophonics webu jsou reakce i highendistů).
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam