• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    MATTlow-end audio hardware aneb hifi pro normalni smrtelniky - zesiky, monitory, receivery, ...
    VEX
    VEX --- ---
    VOZKA: super, díky. Kvůli tvému vyjádření jsem to sem vlastně dával:)
    VOZKA
    VOZKA --- ---
    VEX: Nevím jestli má moje slovo nějakou váhu, ale imo ten článek není moc dobrej, tak to zkusím nějak doplnit.
    Jednak je tam pár chyb, ale ty nejsou zásadní. Především ale funguje jako takový přehled populárních technologií, ale neřeší tu důležitou věc - jak daná technologie spolupracuje s akustikou místnosti a jaký díky tomu teda vlastně vytváří zvuk. Což je to podle čeho by měl člověk monitory kupovat.


    Důležitější chyby:
    Group delay neboli "overhang" na basech u basreflexů sám o sobě skoro nikdy slyšet není, bavíme-li se o monitorech a ne třeba o levných bedničkách k počítači. Zdaleka největším zdrojem tohohle dunění jsou rezonance místnosti samotné, skoro nikdy ne repráky. Dá se to navrhnout blbě, ale moc se to už neděje.

    Na otázku jestli jsou lepší uzavřenky nebo basreflexy není odpověď. Podle mě jsou u malých monitorů většinou basreflexy lepší protože ten rozsah směrem na subbasy je důležitý a pomalejší pokles uzavřenek ho nenahradí. U velkých beden naladěných níž to může být naopak a ten pomalejší pokles uzavřenek spolu s přirozenými rezonancemi místnosti můžou vytvořit neutrálnější basy.

    Největší problém basreflexů je to, že často nejsou zevnitř úplně zatlumené a vychází skrz ně ven i něco ze středů. Proto je lepší když je port zezadu a ne zepředu, kde se pak aspoň část středů odrazí mimo vás nebo nějak pohltí (dunění u zadních basreflexů je mýtus, pokud je nedáváte třeba 5 cm ode zdi)

    Frekvenční charakteristice a rezonancím na basech v běžné místnosti _vždycky_ (pokud neprodukujete v hale nebo v profi studiu) dominují rezonance místnosti. Nejlepší způsob jak si zařídit kvalitní basy není lavírovat mezi typy ozvučnice ale koupit si za 1500 měřicí mikrofon do USB a věnovat jedno odpoledne tomu, že se ho naučíte používat na room correction.

    Řeší tam, že širokopásmáče mají nejlepší středy - taky je používám, takže s tím samozřejmě souhlasím :)), a že důvod proč dvoupásma často mají středy horší je výhybka. Ale neřeší možná nejdůležitější věc: tenhle efekt špatných středů je z velké části tvořený problémy s direktivitou.

    Konkrétně to většinou znamená, že kolem dělící frekvence přestává hrát středobas, který (kvůli své velikosti) vyzařuje docela úzce, a začíná hrát výškáč, který hraje všesměrově. Takže mimo osu je na středech díra. A vy neposloucháte přímý zvuk, posloucháte směs přímého a odraženého, a tenhle problém je kvůli tomu velmi slyšet. Čím větší reprák, tím dřív začne hrát směrově. U bedny s 8" středobasákem a klasickým výškáčem bez zvukovodu se výhybka z tohohle důvodu prakticky nedá udělat dobře.

    Cesta je buďto použít menší basák anebo (dle mého lépe) použít zvukovod a tím tvarovat směrovou odezvu výškáče. Tím se zároveň redukují odrazy od místnosti na vhodnější míru.

    A proto tady doporučuju ty Kali LP-6/8 anebo JBL LSR305/6/8p (které mimochodem navrhoval ten samý člověk), protože tohle mají myslím z těch nejlevnějších monitorů zvládnuté nejlíp.


    Malé chyby:
    Koaxiální repráky většinou i přes velké výhody zmíněné v článku nemají nejlepší zvuk protože středobasový reprák se chová jako zvukovod pro výškový měnič uprostřed něj, a tvar zvukovodu je pro frekvenční charakteristiku (a tedy i celkový zvuk) výškáče naprosto zásadní, ovlivňuje ji zhruba stejně jako výškáč samotný. Nejlepší zvukovod je absolutně hladký a plynulý, což žádný středobasový reprák není. Výsledek je, že i když frekvenční charakteristiku v ose třeba pomocí DSP vyrovnáte do rovna, tak mimo osu tam budou hromady různých hrbolů, které budou v každém úhlu trochu jiné. Tohle je vidět i na měření KEFů, kteří jsou v tom jedni z nejlepších. Jediný o kom vím že to dělá skoro bez nedostatků je Genelec.

    Transmission Line a další (ne)porty - tam je blbostí víc, ale není to důležité protože ve studiových monitorech kvůli ceně a velikosti skoro nejsou. Nejsou nutně horší nebo lepší než basreflexy, nemají nutně menší group delay (často naopak, pokud je výrobce používá k tomu aby repráky naladil níž než by bylo s basreflexem možné, což děláme třeba my), vycpání tlumícím materiálem nezpomaluje basy.

    MTM konfigurace a D'Appolito nejsou jedno a to samé. Většina z beden na obrázcích D'Appolito nebude. Obecně MTM je většinou špatný nápad a vytváří mizernou direktivitu. Pokud jsou střeďáky a výškáč normální a po stranách jsou basáky, tak to většinou problém není.
    VEX
    VEX --- ---
    Zrovna vyšel článek na SOS jak vybrat monitory. Ups and downs

    How To Choose Studio Monitors
    https://www.soundonsound.com/sound-advice/how-choose-studio-monitors?
    SKAFF
    SKAFF --- ---
    NEVIEM: jestli budes brat Kali tak tu novější, mam LP-6 u sebe v pracovně a celkem šumí, ale hrajou jak větší 8 palce bedny i když jsou to "jen" šestky, zvukově super. V obejvaku mam RCF AYRA PRO8 a je to hezký, na otevřenej prostor. Zajdi si na demo ke Kakaxovi do Roztok, má tam všechny a dá ti hodinovou přednášku:) ale je dobrej, a ma i skladem většinou vše, nový
    UMIAKI
    UMIAKI --- ---
    NEVIEM: Třeba budu za debila ale doporučím AQ M24D.
    VOZKA
    VOZKA --- ---
    NEVIEM: Aktuální KRKy jsem neslyšel (myslím že začaly používat DSP, tak jsou možná lepší), ale ty předchozí generace byly imo sračka a podobně jako HERR_FLICK bych je nedoporučoval na nic.

    Co by podle mě bylo nejlepší: zajdi si do hudebnin, kde mají různé monitory vystavené, a poslechni si několik těch lepších (viz níže). Pokud jsi doteď +- neutrální repráky neslyšel - což je klidně možné, není to tak dlouho co byla úroveň skoro všech těch levných docela mizerná a neutrální rozhodně nebyly - tak možná přijdeš na to, že přesný zvuk je nejzábavnější.

    Z těch běžně dostupných co znám patří imo k těm nejlepším budgetovým JBL LSR30xP, Kali LP-x a Adam TxV, kde x určuje průměr basáku a celkově velikost bedny a cenu. U JBL a Kali bych šel do co největších (osmipalců) protože větší zvukovody = lepší zvuk (plus budou mít hlubší basy, což chceš), u Adamů bych se osmipalcům vyhnul protože ta kombinace malý zvukovod + velký basák bude podle mě už dělat nepořádek na středech, které chceš mít co nejčistší.

    Kytary by je mohly mít někde na prodejně k poslechu, a když jsem si před lety kupoval monitory já, tak mi umožnili repráky co zrovna neměli objednat s vyzvednutím na prodejně a tam si je pak nechat vybalit a nezávazně poslechnout.
    DELLAMORTE
    DELLAMORTE --- ---
    Kdyz monitory tak jedine Kii Three. :)
    ZVIRATKO
    ZVIRATKO --- ---
    ono to "zabavne" i "chybely basy" je strasne relativni, hromadu lidi treba moje Sundary hrozne bavi, prestoze to je vic analyticky a min "zabavny" nez si my myslime, protoze ty lidi proste presny a hluboky (at uz to znamena cokoliv) basy neznaj vubec, protoze jsou zvykli na levny sluchatka a repro v televizi. Me treba takovy Genelecy prijdou velmi velmi zabavny a to i na elektronickou hudbu, prestoze nic jako 20Hz neumi.
    Myslim, ze by si to fakt mel poslechnout, to je proste nejjistejsi.
    HERR_FLICK
    HERR_FLICK --- ---
    Když už tak, třeba do prodance, kde maj mj. i ty Adamy
    Krky si koupí jenom blázen, i na domácí líbivej poslech to je nesnesitelnej aušus, největší odpad mezi "studiovejma monitorama"
    ENGUMAZ
    ENGUMAZ --- ---
    31STITCHES: v alze toho moc ke slyšení není. kolik myslíš, že toho mají vystaveného?
    31STITCHES
    31STITCHES --- ---
    NEVIEM: asi bych ti doporučil skočit do alzy a nějaké bedny si tam poslechnout, jaký zvuk tě "baví"
    NEVIEM
    NEVIEM --- ---
    31STITCHES: rozdiel chapem. co z AKTIVNYCH by si poradil na zabavny zvuk? nechcem zvlast zosik
    DOKKTOR
    DOKKTOR --- ---
    pokud by někomu chyběly basy, tak prodávám tapco s8, ale je to teda už větší bedna.
    MARASAN: 31STITCHES: rokit právě na "studiový monitor" docela kreslí, tudíž se to dá nazvat jakože zábavným zvukem
    NEVIEM
    NEVIEM --- ---
    MARASAN: chapem, ze to znie protichodne, viem, co su studiove monitory, ale co som sa docital, krky by mali byt menej studiove/analyticke a viac zabavne z tej plejady studiovych monitorov.
    31STITCHES
    31STITCHES --- ---
    NEVIEM: souhlas s Marasan, buď chceš studivé monitory (co nejčistší přednes s maximálně možnou rovnou charakteristikou zesílení/útlumu různých frekvencí) nebo chceš nějaké hifi s "hezkým zábavným zvukem"... nemůžeš mít obojí...
    Jinak z levnějších studiovek můžu doporučit Adam Audio T5V (mám v současnosti)... A pokud by ti chyběly basy, tak k tomu Adam T10...
    MARASAN
    MARASAN --- ---
    "štúdiové monitory" ~ "niečo so zábavnejším zvukom" ?
    NEVIEM
    NEVIEM --- ---
    Idem kupovať aktívne štúdiové monitory na poslúch hudby a filmy. Páčia sa mi krk rokit 5. Je niečo so zábavnejším zvukom v tejto cenovej kategórii a veľkosti. Tzn 5"? Doteraz som používal microlab Solo 6c. Nehľadám štúdiovu čistotu ale zábavný zvuk. Ďakujem.
    SKAFF
    SKAFF --- ---
    FARFELOO: ja tam mam studiove monitory, tam nemam nic nez XLR nebo RCA vstup..

    Jako low level jsem nasel Sony STR-DH190, kterej teda nema OPT in. Ale DAC mam, takze to uplne nevadi. Nicmene tenhle ten Sony má RCA výstup sice jeden, ale rikaji tomu Record Out. Ani v manualu neni napsany, jestli to je vystup, ktery je pred nejakym preapem (tedy volume controlled) nebo je to bypass ciste ven. Typicky record out nebyva ovladan volume, pokud nema svuj vlastni gain nekde. Pokud by to fungovalo jako klasickej Pre Out, tak by to bylo reseni. Jestli to nikdo nevi, tak za tu sestku to asi "risknu" a kdyztak vratim.

    Next up ale to uz je za 20k je Marantz NR1200, to ma klasicky Pre Outy a reaguji na volume. Nic mezi tim Sony a Marantzem jsem nenasel :)

    Na yamahu se podivam dik
    FARFELOO
    FARFELOO --- ---
    SKAFF: Zajímavý požadavek. Novější aktivky tenhle druh vstupů podporují často už samy o sobě. Nezvažoval jsi za těch 10k udělat upgrade?

    Jinak hledáš preamplifier s DACem a Bluetooth. Nic moc jiného než Yamaha WX-C50 jsem nenašel…
    SKAFF
    SKAFF --- ---
    MARASAN: pravda, V nepotřebuju
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam