VEX: Nevím jestli má moje slovo nějakou váhu, ale imo ten článek není moc dobrej, tak to zkusím nějak doplnit.
Jednak je tam pár chyb, ale ty nejsou zásadní. Především ale funguje jako takový přehled populárních technologií, ale neřeší tu důležitou věc - jak daná technologie spolupracuje s akustikou místnosti a jaký díky tomu teda vlastně vytváří zvuk. Což je to podle čeho by měl člověk monitory kupovat.
Důležitější chyby:
Group delay neboli "overhang" na basech u basreflexů sám o sobě skoro nikdy slyšet není, bavíme-li se o monitorech a ne třeba o levných bedničkách k počítači. Zdaleka největším zdrojem tohohle dunění jsou rezonance místnosti samotné, skoro nikdy ne repráky. Dá se to navrhnout blbě, ale moc se to už neděje.
Na otázku jestli jsou lepší uzavřenky nebo basreflexy není odpověď. Podle mě jsou u malých monitorů většinou basreflexy lepší protože ten rozsah směrem na subbasy je důležitý a pomalejší pokles uzavřenek ho nenahradí. U velkých beden naladěných níž to může být naopak a ten pomalejší pokles uzavřenek spolu s přirozenými rezonancemi místnosti můžou vytvořit neutrálnější basy.
Největší problém basreflexů je to, že často nejsou zevnitř úplně zatlumené a vychází skrz ně ven i něco ze středů. Proto je lepší když je port zezadu a ne zepředu, kde se pak aspoň část středů odrazí mimo vás nebo nějak pohltí (dunění u zadních basreflexů je mýtus, pokud je nedáváte třeba 5 cm ode zdi)
Frekvenční charakteristice a rezonancím na basech v běžné místnosti _vždycky_ (pokud neprodukujete v hale nebo v profi studiu) dominují rezonance místnosti. Nejlepší způsob jak si zařídit kvalitní basy není lavírovat mezi typy ozvučnice ale koupit si za 1500 měřicí mikrofon do USB a věnovat jedno odpoledne tomu, že se ho naučíte používat na room correction.
Řeší tam, že širokopásmáče mají nejlepší středy - taky je používám, takže s tím samozřejmě souhlasím :)), a že důvod proč dvoupásma často mají středy horší je výhybka. Ale neřeší možná nejdůležitější věc: tenhle efekt špatných středů je z velké části tvořený problémy s direktivitou.
Konkrétně to většinou znamená, že kolem dělící frekvence přestává hrát středobas, který (kvůli své velikosti) vyzařuje docela úzce, a začíná hrát výškáč, který hraje všesměrově. Takže mimo osu je na středech díra. A vy neposloucháte přímý zvuk, posloucháte směs přímého a odraženého, a tenhle problém je kvůli tomu velmi slyšet. Čím větší reprák, tím dřív začne hrát směrově. U bedny s 8" středobasákem a klasickým výškáčem bez zvukovodu se výhybka z tohohle důvodu prakticky nedá udělat dobře.
Cesta je buďto použít menší basák anebo (dle mého lépe) použít zvukovod a tím tvarovat směrovou odezvu výškáče. Tím se zároveň redukují odrazy od místnosti na vhodnější míru.
A proto tady doporučuju ty Kali LP-6/8 anebo JBL LSR305/6/8p (které mimochodem navrhoval ten samý člověk), protože tohle mají myslím z těch nejlevnějších monitorů zvládnuté nejlíp.
Malé chyby:
Koaxiální repráky většinou i přes velké výhody zmíněné v článku nemají nejlepší zvuk protože středobasový reprák se chová jako zvukovod pro výškový měnič uprostřed něj, a tvar zvukovodu je pro frekvenční charakteristiku (a tedy i celkový zvuk) výškáče naprosto zásadní, ovlivňuje ji zhruba stejně jako výškáč samotný. Nejlepší zvukovod je absolutně hladký a plynulý, což žádný středobasový reprák není. Výsledek je, že i když frekvenční charakteristiku v ose třeba pomocí DSP vyrovnáte do rovna, tak mimo osu tam budou hromady různých hrbolů, které budou v každém úhlu trochu jiné. Tohle je vidět i na měření KEFů, kteří jsou v tom jedni z nejlepších. Jediný o kom vím že to dělá skoro bez nedostatků je Genelec.
Transmission Line a další (ne)porty - tam je blbostí víc, ale není to důležité protože ve studiových monitorech kvůli ceně a velikosti skoro nejsou. Nejsou nutně horší nebo lepší než basreflexy, nemají nutně menší group delay (často naopak, pokud je výrobce používá k tomu aby repráky naladil níž než by bylo s basreflexem možné, což děláme třeba my), vycpání tlumícím materiálem nezpomaluje basy.
MTM konfigurace a D'Appolito nejsou jedno a to samé. Většina z beden na obrázcích D'Appolito nebude. Obecně MTM je většinou špatný nápad a vytváří mizernou direktivitu. Pokud jsou střeďáky a výškáč normální a po stranách jsou basáky, tak to většinou problém není.