• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    DARJEELBreakthrough - prorážení skořápky reality
    SCHWEPZ
    SCHWEPZ --- ---
    KOMATSU: nebo z castanedy (asi don juan) - Vesmír nikdy nezačal, nikdy neskončí, jen prochází různými fázemi intenzity.
    KOMATSU
    KOMATSU --- ---
    SCHWEPZ: To se mi vždy asociuje s Hérakleitem:
    Tento svět, týž pro všechny, nevytvořil žádný z bohů ani lidí, ale vždy byl, je a bude věčně živým ohněm, rozněcujícím se podle míry a hasnoucím podle míry.
    SCHWEPZ
    SCHWEPZ --- ---
    V posledních letech však začínají někteří fyzikové více přijímat představu, že náš vesmír vznikl z "recyklované" hmoty, z níž se vesmír stále znovu a znovu vytváří. Po vzniku se rozpíná, pak smršťuje vlivem sil podobných gravitačním, až dosáhne stavu pro nový velký třesk a vše se začne znovu opakovat.

    Jak připomíná britský populárně vědecký časopis New Scientist, s matematickým vyjádřením teorie, nazvané kosmologie kvantové smyčky, přišel na přelomu tisíciletí mladý německý fyzik Martin Bojowald působící u indického fyzika Abhaye Ashtekara. Oba nyní pracují na Pensylvánské státní univerzitě v USA.
    http://aktualne.centrum.cz/veda/clanek.phtml?id=626163
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    DARJEEL: toz posedlost... je to proste podstata te vedecke metody. je to metoda urcena na hledani a zkoumani kauzalnich zavislosti.

    to je jako by ses zlobil, ze vira je v nabozenstvi takova posedlost.

    asi by nebylo spatny mit v osnovach pro deti nejakej kurz 'hranice vedy', ale problem je, ze to lidi zuzkostnuje, kdyz se dekonstruuje co veda je, jake ma postulaty a k cemu ji moc pouzit nejde
    BROZKEFF
    BROZKEFF --- ---
    kauzalita je fajn věc, protože kauzálně zpravidla vnímáme/byli jsme naučeni vnímat realitu. A vůbec to není tak špatný model, jenom zpravidla zanedbáváme komplexní charakter reality.

    Jak mohu uvažovat:
    - Když udělám a, tak způsobím b.
    - Nebo aspoň udělám a a zvýším šanci toho, že se stane b.
    - Nebo ještě líp, udělám a zvýším šanci že se stane nějaký fenomén b z množiny B.
    - Ale ani to mi nemusí stačit, protože realita je komplexní systém, kde se moc nesetkáváme s jednou příčinou, jedním následkem a neovlivňováním všemi ostatními vnějšími proměnnými.

    Takže máme virtually ∞ (nekonečno) příčinných složek (všechno co leží ve světelném kuželu v minulosti) a totéž v budoucnosti, kde se zase světelný kužel rozpíná s tím, jak jde čas. Pohlédnutím na model toho světelného kužele a možná i prostou selskorozumovou úvahou se může jevit, že čím víc v budoucnosti bude následek, tím různorodější charakter může mít. Nebo taky, když teď udělám nějakou hodně malou změnu, ve vzdálenější budoucnosti se z toho můžu dočkat větších efektů než za sekundu (butterfly effect). Něco takovéhoto se dokonce může stát explikačním rámcem pro fungování magie (http://www.malvern.cz/down/Magie_Sam.pdf).

    :]
    GAF
    GAF --- ---
    hmm, tohle se mi vkrádá "pod kůži" psychiky už nějakou dobu a rád vzpomínám na doby, kdy jsem byl mladší a věci se prostě dělaly a dneska je to samý rozhodování. No nějakýma technikama co dělám se mi asiže vrací, takže možná je to jenom o zcestí těch "dospělých" zcestí na cesty kde už spíš jenom "musí, protože někdo řekl, že..."

    :(
    DARJEEL
    DARJEEL --- ---
    pred par dny me napadlo, ze kauzalita je ve vede takova posedlost. Jung by mozna rekl , ze je to demon (ehm, pardon, autonomni komplex), kterej strasi ve vedeckym diskurzu. Vsichni (v socialnich a humanitinich vedach) jsou posedli hledanim kauzality, co zapricinuje co, aby se dalo predikovat. Prijde mi to jako nemoc mysli, ktera se snazi dostat pod kontrolu svet kolem sebe a zurive hleda spojitosti. Osobne se domnivam, stejne jako v pripade synchronicit, ze spojitost je dodavna az ex post myslenkovymi procesy a nejedna se o "vlastnost", ehm, sveta veci. Pritom treba z kvantovyho hlediska je cas naprosto nicotnej, jedna z linii deje a stejne do toho ty statisice lidi vrtaji a vrtaji a utracet penize a honi si na tom ego...
    btw. nevite nekdo kolik je na svete vedeckych pracovniku? =)
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    vedecka metoda je:

    - sledovat/sbirat data
    - vytvorit z nich model na zaklade hypotezy o vztazich mezi nimi
    - predpovedet tim modelem neco
    - koukat jestli to haze nejaky uzitecny prediktivni data

    vsechny modely jsou chybne, ale nektere jsou (pro danou potrebu) uzitecne

    a to dela moje mysl, kdyz mysli. vedeckou metodu jsme asi obslehli od ni

    'model' v tomto smyslu minim jako "pojem" (neceho, nebo nejake soustavy nejakych neceho atd.)

    zajimavy empiricky vysledek ted mam, ze ale ten model (mysleny) je primo zavisly na energii, ktera se prave manifestuje. kdyz se stopne myslenka, jako by se ucpe odtok a ta enrgie se zesili a da se citit jako pocit

    ... a protoze mne osobne se energie neustale hodne meni, tak i mysleni na to reaguje tou neustalou konstrukci a dekonstrukci tech pohledu. ono je totiz jen hlasna trouba/novinar/velvyslanec energie. samo nic moc neresi. (muze protismerne futrovat/menit tu energii zase jinam, to je zas druha, vec "slova jsou nesmirne mocna" atd.)

    lidi, kteri maji energii stabilnejsi, maji pak i stabilnejsi i ty skorapky/pojmy/nazory.

    v principu v tom ale neni rozdil, jen vetsi nebo mensi dynamika ktera to obarvuje

    nevim ale zda mluvim jen za sebe, nebo obecne za dejme tomu zeny (iracionalni bytosti) nebo za vsechny (nevim jak to funguje racionalnimu cloveku, ktery by mel primarni fci mysleni dle Junga. Asi pro nej musi byt hafo tezsi uvidet jak je to haluz)
    ANNA
    ANNA --- ---
    TADEAS: jo... to bývá u automaticky generovaných konstruktů... mluvila jsem spíš o těch víceméně i vědomě přijímanejch/tvořenejch... ono se to většinou prolíná...

    u většiny (sebe)interpretací cítím hned v úvodu tlak, protože jsou omezující. nebo dřív, či později zjevně omezující budou...

    jinak pokud vytvářím konstrukt třeba fungování něčeho, je to pro mě víceméně cvičení (logiky ...)...
    nedokážu si představit, že bych pasovala konstrukt na místo věci/procesu/etc samotného...
    TADEAS
    TADEAS --- ---
    ANNA: vidim to tak, ze konstrukty a koncepty prirozene tvorime a na tom nic neni. ta volba bud/nebo se odehraje az pozdeji, kdy se casto zacneme s tim pohledem ci konceptem identifikovat a povazovat ho za neco, cim neni. je to zpusobeny nasi neukotvenosti v ty "jistote", v tom co jsme, a v dusledku toho se snazime tuhle jistotu hledat nekde jinde.

    dulezity je poznat, proc si potrebujem ty interpretace vytvaret a jaka je jejich povaha. pak je ocividny, ze to neni bud/nebo, protoze nemusim zadnou interpretaci volit. konstrukty jsou tu pro me, ne ja pro ne :)
    ANNA
    ANNA --- ---
    TADEAS: jj...
    ale nemůžu říct, že by to byla přímo neochota... je to to, co je pro mě teď nepřirozenější, vytváří nejmenší odpor...
    je to "světskej" modus operandi, pohyb v určitejch konstrukcích, který tu vyrostly a rostou... v tomhle dokážu cítit jen pravděpodobnost, protože jako jedinou jistotu znám tu ničím nepodloženou...
    prostě, jak sám říkáš, pohledy, kontrukty, interpretace (zatím) opravdovou jistotu nedávají... nebo neznám nikoho, kdo by konstruováním došel k jistotě, neiluzorní...

    na mě nějak totiž to tvoření konstrukcí a konceptů působí víceméně jako volba buď/nebo...
    TADEAS
    TADEAS --- ---
    ANNA: takhle jsem to mel do urcity doby taky - vlastne neochota zastavat nejakej pohled, kterej by nemusel bejt tak docela pravdivej. v jadru perfekcionismus.

    jde o to, ze ta "jistota", jak rikas, nelezi v jakejchkoliv pohledech a interpretaci zkusenosti, ale mimo ne, nezavisle na nich. a tam nekde je ta zakladni, nicim nepodlozena jistota, vychozi bod ve kterym muzes bejt a ten proces prijimani nebo neprijimani pozorovat a neidentifikovat se s nim, videt jeho podstatu. :)
    WHITE_SADHUS
    WHITE_SADHUS --- ---
    zivot je pes!
    a na to se napijem!
    GAF
    GAF --- ---
    KOMATSU: Tak nejspíš víra v něco. Třeba ty archetypy - hele nějací mušketýři určitě věřili v čestnost - a hle jaký to byl pak život (D'Artagnan and spol). Matka Tereza zase věřila v pomoc bližním - a hele.

    A přitom to byly všechno koncepty, žejo...

    Ne promiň, nechtěl jsem být jízlivý, ale spíš prostě, jestli takový lidi znáš z okolí. Fungující třeba i jinak než na víře. Víš, třeba tuhle o ANNĚ mám pocit, že vím, že je všechno možný a přitom "sama sebou a nezávislá". Nevim z jakýho původu to má. Ale je dost divný, že vlastně říká, že není a a ni nechce být v něčem stálá. Mate mě to. Protože mám pocit, že pro širší veřejnost se utvořily právě ty pevné a stále koncepty jako "čest" "morálka" "víra" a podobně jako recepty na život citelně správný a věčný, život, kde je smrt přijímaná jako součást a nějaká psychologická smrt je teda jenom slabší odvar, nad tím se mává rukou...

    Jenže najdi vědce, který ochotně naslouchá novým věcem nebo mávne rukou nad svojí součástí, tím přesvědčením. Možná by ani neměl, ale jaktože ti s tou vírou (a nebo i ty jiné příklady) aspoň tolerujou nebo dokonce i vtělujou radikálně nové do toho, co sami jsou. Kdežto takový ;-D zkostnatělý vědec, kdysi průkopník toho schopný není.

    Jo jestli to bylo moc složitý, prostě význam tohohle příspěvku je že "otevřená mysl spolu s pevnou vírou v něco" je fakt dost rozdílná od "pevného přesvědčení". To první zachovává samo sebe a i jinou budoucnost a přítomnost tak nějak bere v poho a to druhý se straní snad všeho.
    KOMATSU
    KOMATSU --- ---
    GAF: Jaký protiklad máš na mysli?
    Ono je otázkou, co je ono neměnné přesvědčení... Může to být pocit, například že život je dobrý, nebo myšlenka, idea a pak systém idejí, myšlenkový systém. Obvykle si ale myslim, že jde o pár axiomů, například boží existence.
    GAF
    GAF --- ---
    KOMATSU: jo, to taky znám. Hele a no, znáš u někoho i ten protiklad nějaký ? ...víš ten psychologický "život" postavený na jednom konkrétním a ze zásady neměnným přesvědčení.
    ANNA
    ANNA --- ---
    KOMATSU: jj... znám/e... ale to je, z pozorování, to, v čem probíhá revoluce,) smrt se vrací k životu,)
    KOMATSU
    KOMATSU --- ---
    ANNA: Určitě nejde "jenom" o čas a určitý vztah k němu - jakožto vztah k minulosti nebo budoucnosti. Ale konzervativní tendence vidíme imho nejvíc ve vědě, kde se proti radikálně novému obrací prakticky celá vědecká komunita. Obrací se proti něčemu, co narušuje starý platný řád a chce ho nahradit řádem novým. A to z prostého důvodu - jak říká trefně Husserl - já nemám přesvědčení, ale přesvědčení je součástí mně. Není to něco, čím disponuju, ale to, co mě utváří, utváří mé ego a nakonec i mou identitu. Takže ono "nové" může znamenat i určitou "psychologickou smrt". Ale to je problém ještě složitější a mně už teď večer mozek začíná vypadávat... :)
    ANNA
    ANNA --- ---
    YMLADRIS: jo, to mám taky v plánu, což myslím naprosto vážně,) a ve volnym čase malovat a muzicírovat,)) jako cíl vnímám to všechno, nechci přežmoulávat tu větu, že cesta je cíl...

    si nakonec uvědomuju, což mě těší, že tenduju k přítomnosti... bez odřezávání minulosti a budoucnosti. ve smyslu, že naplňování přítomnosti naplňuje i budoucnost, že...
    ANNA
    ANNA --- ---
    KOMATSU: nikdo ti nebrání... (možná teď teda pár konzervativců smutně odkládá kyje zpět do kumbálu,)

    pojetí času...
    jde jen o čas?
    já si třeba vybavím mezi spíše konzervativními typy takové, pro které je nepředstavitelné, že by mohli odložit to v minulosti vybudované a začít nanovo... natož jinak... ale neberu v tom pojetí času jako jediné rozhodující kritérium...

    někde to příčinu mít musí... asi ano, ale jaká je, žejo,)) vnímám to jako těžce interdisciplinární bádání,)
    (třeba je ta příčina naprosto zjevná, ale pro nás nevypadá jako něco dostatečně příčinnovitého...)

    (za případný pravopisný mongolismus se omlouvám, to jsou geny ze širé stepi a memy z širého kyberprostoru,)))
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam