• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    DARJEELBreakthrough - prorážení skořápky reality
    TADEAS
    TADEAS --- ---
    AMBIENTIUM: chapu to tak, ze husserrlova fenomenologie je racionalistickej projekt, kde smyslem je ukotveni se v transcendentalnim vedomi a odtud takovej popis skutecnosti, kterej umoznuje ciste racionalne vybudovat celou stavbu cloveka/lidskosti/(spolecnost?). nemyslim ze tam je neco o osviceni v tom smyslu jak to chapes ty. treba heidegger je daleko mystictejsi, ale taky dela neco jinyho nez husserl, je to bliz self-inquiry, i kdyz hodne intelektualni -- zaroven ale nema za "cil" osviceni, protoze nedela nabozenstvi, nedela teologii, neni svazanej tim, ze by mu muselo vyjit to "spravny" - no a to lidi sere, nebo to nechapou, protoze nechapou, ze nekdo muze "jen tak" (ale vazne!) myslet - svobodne, podle sebe, nechat se vest, kam ho to vede. jak rikal tolkien "not all who are wondering are lost".

    tady v tom oboru nikdo s nicim neprijde ve smyslu ze ti pred garazi pristane nova tesla -- bud se tim chces zabejvat a kultivovat se tak v urcitym smeru nebo v tom nespatrujes cestu, a to je oboji platny. smyslem cesty je projit tu cestu, otevrit novy pole, a stat se tak bohatsim, ziskat vyssi citlivost na diference, ne jen dojit odkud jsi vysel.

    skutecny, zakladni a zakladajici mysleni ma svoje dusledky a dosahy v radu desitek a stovek let, spis mezigeneracne -- prave proto, ze je tak tezky se skutecne vystavit tomu, jak myslime, jak tim spoluutvarime svet, a neni lehky se tim padem vystavit naporu vseho tohohle, co nejdriv bylo myslenkou, pak zvykem, pak instituci a ted se zda nezmenitelnym -- neni lehky menit zabehany cesty (a neni mozny je ani vymyslet, jak si myslej lidi jako husserl)

    proto myslim, ze takovahle cesta mysleni/self-inquiry nikomu ted nic neprinese, protoze muze prinest (nebo ubrat) jen tomu kdo ji prochazi a pak mozna se to rozvetvi v dalsich generacich.

    tolik k rozdilu zakladajiciho mysleni jak ho chapu vs. osviceni (resp. vedomi toho, co tohleto vsechno je), ktery se s myslenim prilis nekryje, cimz padem nema primo vliv na vyslapany cesty.
    AMBIENTIUM
    AMBIENTIUM --- ---
    TADEAS: Jasně, Honza to doporučoval mě, tak já mu se svý perspektivy napsal proč tenhle "žánr" mě moc neříká, s respektem k tomu "žánru" a s vědomím toho, že tady má svoje místo. K záměně žánru z mý strany došlo zcela záměrně, protože mám dojem, že cíl fenomenologie (tzn. pochopení vztahu subjektu a objektu, a tady mě klidně oprav, jestli tohle tím cílem není) je k nalezení v osvícení, a chtěl jsem přitom jen říct to, že mě ta rigorózní cesta čistýho myšlení, rozboru a následné textové formulace příjde přinejmenším nelehká, překomplikovaná, formulace jsou složitý a když to jeden čte, tak se mu vaří hlava :) …ale druhýho to zase strašně baví, takže ano, ať to tak je :) ať se tím zabývají a přijdou s něčím, co nás osvítí. V té narůstající lidské moci se samozřejmě odrazí to, jak myslíme, ale tam právě spatřuju tu nezbytnost osvícení, který dost možná jako jediný má potenciál obrátit věci nedestruktivním směrem. A v této optice bych řekl, že fenomenologie, aspoň u mě, dost pokulhává v potenciálu přinášet osvícení ve srovnání s jinejma technikama. A to prohlašuju samozřejmě s vědomím, že to je moje optika….
    TADEAS
    TADEAS --- ---
    AMBIENTIUM: ja myslim ze tu (v te vasi diskusi) dochazi k nejaky zamene zanru. filosofie (v tom pokusu o ni tady) neni teologie, ani "naprava mysli", ani navod k osviceni. proste to s tim nema co delat (i kdyz muze) a hledat tyhle aspirace ve vsem co se zda chytry je nesmysl. rekneme, ze veda je urcitym zpusobem mysleni a vztahem k telesnosti - pak tenhle typ textu se mozna snazi explikovat, prozkoumavat (pricemz nic nemusi najit) nejakej jinej smer, tim padem jinej zpusob rozvinuti toho co je skutecnost.
    mysl myslitele je mysl na steroidech, normalni halusky, takze je riziko, ze se v tom clovek ztrati, pokud tomu prilis veri, pokud to bere prilis vazne. a jednim z nasich problemu je, ze napriklad svoje technologicky vy-mysly berem trochu moc vazne. vazne potrebujem editovat ty geny? vazne se chcem stavet do tyhle pozice? cim vic mame moci, tim vic se projevi jak myslime, takze ackoliv to muze bejt vic nebo min pruhledny, porad je potreba se tim zabyvat.
    IXTREMIST
    IXTREMIST --- ---
    AMBIENTIUM: lov, bojové umění..
    AMBIENTIUM
    AMBIENTIUM --- ---
    IXTREMIST: jj, hudba, bubnování, hraní na didjeridoo, sex, tanec, meditace...a dá se to rozšířit do skoro jakékoliv činnosti či nečinnosti :)
    IXTREMIST
    IXTREMIST --- ---
    AMBIENTIUM: Jako výborně hudebník musíš znát moment, kdy hrajes, hudba přes tebe proplouvá a mluví a přitom na nic nemyslis, jen to vnimas. jsi v mysli a mimo myšlení, bingo.
    SCHWEPZ
    SCHWEPZ --- ---
    Popojedem, než si pro nás přijde smrt!

    :: OSEL.CZ :: - Máme kvantové vědomí, propojené s předivem časoprostoru?
    http://www.osel.cz/7442-mame-kvantove-vedomi-propojene-s-predivem-casoprostoru.html
    SCHWEPZ
    SCHWEPZ --- ---
    AMBIENTIUM: to byl pokus o vtípek, trochu jsem tě chytil za slovo (předpojatej - "já mám bohužel tuhle nedůvěru k fenomenologii už od roku 2001, kdy jsem se pokoušel číst"). Rozumím ti velmi dobře, zřejmě :) ale to je jako když ochutnáš špatnej fazolovej guláš a zanevřeš na ně a unikne ti, jak je skvělá fazolová paštika!

    Jsou to trochu nuance, myslím, že si rozumíme.
    Jak říká kocour samadhi. "V buddhismu je samádhi první ze dvou forem kultivace mysli. Jejím cílem je uklidnění mysli (samathá) a její zaostření (ekaggata), které pak umožní intuitivní vhled do pravé podoby skutečnosti (...) Samádhi (koncentrace) je také jednou z mentálních formací neoddělitelně spjatých s každým okamžikem vědomí."

    Takový stav vědomí - zažitý například při meditaci - nastává právě když utišíme mysl a pouze vnímáme.
    Je to propojené, nebo je to jedno?

    Ad KOAN: Ano, JÁ už se k ní nedostane (-_-)
    AMBIENTIUM
    AMBIENTIUM --- ---
    SCHWEPZ: Nejsem předpojatej :) Nepochopili jsme se :) Řeknu to jinak: čtení o fenomenologii mě nic prostě nedává. Ano ztotožnil jsi mysl a vědomí, nevím jak být v mysli a přitom být mimo myšlení (jak píšeš), ale to jsou jen takové kudrlinky a nunace. A k té druhé bráně, ta asi čeká na někoho jinýho, já už se k ní snad (doufám) nedostanu :-D (malý koan pro Schwepze :)
    KOCOURMIKES
    KOCOURMIKES --- ---
    SCHWEPZ: vnitrni ticho je ponorem do vedomi...
    SCHWEPZ
    SCHWEPZ --- ---
    KOCOURMIKES: aha, tak to je nedorozumění, já jsem v tomto kontextu ztotožnil mysl a vědomí.
    Termín „mysl“ je do značné míry abstraktní a v různých kontextech se jeho definice a vlastnosti mění. Analagicky pak kolektivní mysl - kolektivní vědomí.

    "Výrazy pro vědomí v různých jazycích lze překládat mnohdy jen s obtížemi (...) nebo mysl (angl. mind) (...) Některé buddhistické pojmy v tomto směru jsou patrně zcela nepřeložitelné a dají se popsat jen vysvětlováním. Jejich převod přes angličtinu bývá ještě zkreslován evropskými myšlenkovými kategoriemi."

    Co na to Krishnamurti?
    Jaký je vztah mysli a vědomí?
    Otázky a odpovědi - Jiddu Krishnamurti
    http://www.jiddu-krishnamurti.net/cs/otazky-a-odpovedi/krishnamurti-otazky-a-odpovedi-44
    KOCOURMIKES
    KOCOURMIKES --- ---
    vedomi je klicem k byti, nikoliv mysl. mysl ale na to dokaze prijit, ze vedomi je klicem :) ponorte se do samadhi...
    SCHWEPZ
    SCHWEPZ --- ---
    AMBIENTIUM: : takže seš předpojatej? :-) ale o tom právě fenomenologie mluví, jak nám tyhle filtříky deformují tzv. realitu ,-)
    Pro fenomenologii není tak důležitá samotná podstata jevu (fenoménu) jako spíš to, jak se člověku ukazují v jeho vědomí.
    Jak se ti ukazují pytle s rýží!?

    Klíč se (právě) nachází v mysli, někde v prostorech mezi myšlenkami, v BYTÍ MYSLI mimo hodnocení, mimo reflexi, mimo myšlení.... v tom si fenomenologie podává ruku se zenem.
    Zen skrze koany ukazuje právě na hranice myšlení.
    Ale pozor! Ten klíč...je k první bráně.
    Hned za ní nebo nekonečně daleko je brána druhá. Ale o té to nic neřeknu, slova ji nemohou popsat.

    Připomínám slova probuzeného:

    Co člověk zamýšlí (čététi), mniši, čím se zabývá (pakappéti) a u čeho prodlévá (anuséti), to se stává oporou (árammanamétam hoti) pro ustavení vědomí (viňňánassa thitijá). Je-li zde opora (árammane sati), dochází k zakotvení vědomí (patitthá viňňánassa hoti).

    aneb: všichni jsme jen výsledkem toho, o čem jsme přemýšleli.

    Jo a ...dej si mluvící hlavu:

    Pojmy z filozofie: Fenomenologie
    https://www.youtube.com/watch?v=gnA1ruwScvE
    AMBIENTIUM
    AMBIENTIUM --- ---
    SCHWEPZ: Zkusil jsem to, ale promiň, nedá se to číst. Já mám z těch fenomenologických textů obvykle pocit, že se snaží strašlivě jednoduchou věc vysvětlovat neuvěřitelně složitě, až se z toho topí a smaží ve vlastní šťávě. Já mám bohužel tuhle nedůvěru k fenomenologii už od roku 2001, kdy jsem se pokoušel číst Karteziánské meditace od Husserla. Klíč k bytí ale není v tom rozcupovat a přežvejkat bytí myslí na prvočinitele, rozebrat všechny jevy až na dřeň. Klíč k bytí se nenachází uvnitř lidské mysli, a i když něco myslí "ohmatám" natolik intenzivně, že už nikde nebude žádné „místo“, kterého bych se nedotkl, jsem pořád tam, kde jsem byl, nic jsem nezjistil, nic jsem nerozpletl ani nevyřešil, osvícení se nedostavilo. Naopak se možná jako bonus dostavilo zmatení :) Samozřejmě nechci to shazovat, protože v té knize je nepochybně mnoho zajímavého, může to být nápomocno (např. při "sebezpytu" - self-inquiry). V situaci, kdy jsem ještě ztracenej a něco hledám, ve fenomenologii možná najdu vodítka k tomu "co jak není", což je v daném kontextu dobré - rozbíjet zažité mylné představy.... Ale tehdá jsem tu knihu odložil a teď to vnímám stále stejně, protože mě přijde, že tohle bludiště zkrátka nikam nevede. Pořád je to jen bludiště a psychedelika vůbec nemusí pomoct se z něj dostat. (jinak bychom tady měli už celou osvícenou generaci nebo dvě :)). Oblíbil jsem si Darjeelův citát, že mysl je dobrá leda tak na počítání pytlů s rýží. Tím se míní, že má svoje nezastupitelné místo a skvělé schopnosti, ale jakmile přijde řada na hledání klíče k bytí (hledání svatého grálu, kamene mudrců, osvícení…), tak převážně překáží.
    Ale zdůrazňuji, že nechci urážet fenomenologii na steroidech psychedelie. Třeba to někomu pomáhá a osvobozuje ho to, má to tady svoje místo a ať to tady je. V mém případě se neosvědčila, a dalo se to snáz projít bez ní.
    SCHWEPZ
    SCHWEPZ --- ---
    AMBIENTIUM: přečti si tohle, vynikající věc!

    Myslet z psychedelické zkušenosti: fenomenologické zkoumání psychedelických halucinací - Vít Pokorný, Filosofický ústav AVČR





    FIDO_LETI_DOMU
    FIDO_LETI_DOMU --- ---
    AMBIENTIUM: :D !!
    AMBIENTIUM
    AMBIENTIUM --- ---
    FIDO_LETI_DOMU:
    SCHWEPZ: Jenomže i tohle je past! ;-) do který "vnímatele" mysl chytne. Stará představa je nahrazena novou...měkčí...furt jsme tam, kde jsme byli, žádnej posun ;)
    SCHWEPZ
    SCHWEPZ --- ---
    FIDO_LETI_DOMU: jojo, to říkal i Žížek, what we are looking for is created by the very process of our search. Ale staré renesanční alchymistické krédo doplňuje: "Pokud to co hledáš, nenalezneš v sobě, nikdy to nenalezneš"
    FIDO_LETI_DOMU
    FIDO_LETI_DOMU --- ---
    SCHWEPZ: jo, přesně!! Nejlepší kosmickej vtip ze všech. Že na nejnižšim levelu reality není žádný konkrétní něco, ale jedná se o smyčku zpátky k vnímatelovi. To co hledá to tam vytváří. A ne že už je něco vytvořeno a to se dá najít.
    SCHWEPZ
    SCHWEPZ --- ---
    Rupert Sheldrake - Wikipedia, the free encyclopedia
    https://en.wikipedia.org/wiki/Rupert_Sheldrake

    Banned TED Talk: The Science Delusion - Rupert Sheldrake at TEDx Whitechapel
    https://www.youtube.com/watch?v=1TerTgDEgUE
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam