• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    JACOBFilosofie existence - Existencialismus
    JACOB
    JACOB --- ---
    predpokladam, ze podobny text lze najit u kazdeho existencialisty. Napr. Camus: (je to sice samozrejme zcela jina perspektiva, ale pro me osobne je to velmi podobna vec)

    Jednou mi rekla: "Proc je pro nas neprijatelna predstava vecneho zivota? Protoze to je konec koncu blazenost, kterou si neuvedomujeme - a protoze my chceme byt, to znamena vedet, ze jsme. Tak proc tedy mit svetu za zle to, co nam prave toto vedomi dava, to jest zlo a utrpeni? Ja jsem utrpeni vzdycky prijimala s jakousi radosti, s radosti z byti." Rikam ji, ze v tomhle je genialni. Genialni? Ano, protoze ma mimoradne nadani pro zivot, jako jedina ze vsech lidi, s nimiz jsem se kdy setkal, jej totiz nese s prirozenou hrdosti.
    JACOB
    JACOB --- ---
    WENCA: Nietzsche, Mimo dobro a zlo ;)
    novi filosofove jako "opravdu svobodni duchove", tj. protiklad vuci tomudle:


    Ve všech zemích Evropy a právě tak v Americe existuje dnes cosi, co toto jméno zneužívá ; velmi úzká, zajatá, do řetězů ukutá vrstva duchů, kteří chtějí téměř pravý opak toho, co je obsaženo v našich úmyslech a instinktech. Patří, zkrátka a špatně, k nivelizátorům, tito nesprávně nazývaní "svobodní duchové" - jako výmluvní a psaví otroci demokratického vkusu a jeho "moderních idejí" : vesměs lidé bez samoty, bez vlastní samoty, nemotorní dobří chlapíci, jimž nelze upřít ani odvahu, ani úctyhodnou mravnost, jenže jsou právě nesvobodní a k smíchu povrchní, především svým základním sklonem spatřovat ve formách dosavadní staré společnosti příčinu veškeré lidské bídy a nevydařenosti : čímž je pravda šťastně postavena na hlavu ! Čeho by všemi silami chtěli dosáhnout, je všeobecné štěstí stáda na zelené pastvině, s jistotou, bezpečím, pohodou, snadným životem pro každého ; obě jejich nejobehranější písničky a nauky se nazývají "rovnost práv" a "soucit se vším trpícím" - i utrpení samo berou jako něco, co je třeba odstranit.
    WENCA
    WENCA --- ---
    JACOB: z ceho to je?
    JACOB
    JACOB --- ---
    Byli jsme v mnoha krajích ducha domovem, alespoň jako hosté ; vždy znovu jsme unikali příjemně zatuchlým koutkům, do nichž nás už už zahnaly naše prvotní lásky a nenávisti, mládí, původ, náhodná setkání s lidmi a knihami, nebo dokonce únava z putování ; plni zloby vůči lákadlům závislosti, jež leží skryta ve cti nebo penězích nebo úřadech nebo nadšení smyslů ; vděčni dokonce za nouzi a nemoc plnou zvratů, protože nás vždy znovu vyvázala z nějakého pravidla a jeho "předsudku", vděčni bohu, ďáblu, ovci a červu v nás, zvědavi až k neřesti, badatelé až ke krutosti, s prsty nerozpakujícími se nad neuchopitelným, se zuby a žaludky pro to nejnestravitelnější, připraveni ke každému řemeslu, jež vyžaduje bystrost a ostré smysly, ochotni ke každé smělosti, díky přemíře svobodné vůle", s viditelnými i tajnými dušemi, jimž nikdo snadno nevidí do posledních úmyslů, s viditelnými i tajnými důvody, jejichž konce by žádná noha nedošla, skryti pod plášti světla, dobyvatelé, třeba se podobáme dědicům a rozhazovačům, pořadatelé a sběrači od rána do večera, lakomci svého bohatství a svých nacpaných šuplíků, hospodární v učení a zapomínání, vynalézaví ve schématech, občas hrdí na tabulky kategorií, občas pedanti, občas noční sovy práce i za jasného dne ; ano, je-li třeba, dokonce strašáci - a dnes toho třeba je : jelikož jsme totiž rozenými zapřisáhlými žárlivými přáteli samoty, své vlastní nejhlubší nejpůlnočnější nejpolednější samoty : - takovým druhem lidí jsme, my svobodní duchové ! a možná jste i vy něčím z toho, vy přicházející ? vy noví filosofové ?
    JACOB
    JACOB --- ---
    No, pokud bych se chtel Nietzschem venovat delsi dobu, zacnu tou Zrozeni tragedie. Pokud bych si chtel precist jednu jeho knizku a uz se jim nikdy nezabyvat, prectu si asi treba Antikrista
    KOMATSU
    KOMATSU --- ---
    Nietzscheho jedině v Heideggerově interpretaci
    JACOB
    JACOB --- ---
    OVERSEER: Asi jsem ne uplne pochopil, co tim chces rict.. a taky co ma mit Castaneda spolecneho s tematy existencialistu.
    Nevim, nakolik dokazu "neviditelne anorganicke dravce z vesmiru" zinterpretovat (nebo se k tomu vlastne jakkoliv vyjadrit).. jedine, co mi tam neco rika je ten dravec v nas, jenze k tomu by se zas treba Nietzsche vyjadril myslim uplne opacne nez co sem pochopil z tohodle textu, takze fakt nevim. Osobne mi to prijde jako new age blabol
    VIR_KENNY
    VIR_KENNY --- ---
    boze muj, ty bys udelal i ze Sartra katolika
    GREATDRAKE
    GREATDRAKE --- ---
    A ven!
    JACOB
    JACOB --- ---
    Pridal jsem do zahlavi adresu s nejakyma ebookama, ktere spadaji do tematu klubu. Neni tam toho moc, vetsinu knih mam ve fyzicke podobne, tak pokud nekdo mate neco elektronicky, bylo by super, kdybyste se mohli podelit (me do posty) :)
    ECLECTICA
    ECLECTICA --- ---
    OVERSEER: děkuji, ale nehledám na své vidění světa lék.
    JACOB
    JACOB --- ---
    Co svet prosvetluje a cini jej snesitelnym, je obvyklé vedomi nasich svazku s
    nim a predevsim toho, co nas spojuje s lidmi. Vztahy s lidskymi bytostmi nam
    umoznuji stale pokracovat, protoze neustale predpokladaji dalsi rozvijeni,
    budoucnost - a protoze i my zijeme tak, jako kdyby nasim jedinym poslanim bylo
    mit prave vztahy s lidmi. Avsak ve dny, kdy si uvedomime, ze to neni nas
    jediny ukol, kdy zejmena nahledneme, ze lidi pri nas drzi jedine nase vule -
    prestante psat nebo mluvit, izolujte se, a uvidite, jak se zacnou vytracet z
    vaseho dosahu -, ze vetsina z nich k nam je ve skutecnosti obracena zady (ne
    ze zlomyslnosti, ale z lhostejnosti) a ti zbyvajici si _vzdycky_ uchovavaji
    moznost zajimat se o neco jineho. Kdyz si takto predstavime vsechno, co je v
    tom, cemu rikame laska nebo pratelstvi, dilem nahody, souhrou okolnosti, tehdy
    se svet navrati do sve noci a my k onomu velkemu chladu, z nehoz nas lidska
    neha na chvili vytrhla.


    -- Camus, zapisnik II., nekdy ~1947-8
    JACOB
    JACOB --- ---
    me se na Moru hrozne libi, ze primo ukazuje, ze cokoliv clovek prozije, je v podstate zcela nesdelitelne: clovek prozije, pochopi, neco mu to eventualne da, ale neexistuje zpusob jak to predat dal (coz muze byt trochu ironicky, vzhledem k tomu ze to Camus dal predava - a to prave tou knizkou)

    Hm, nalezt smysl v Sokratovskem rozhovoru - mysli se tim, nalezt "smysl" v ramci Sokratovskeho tazani se/premysleni? To zni docela zajimave.. :) ono vubec cele to "nove" pojeti Sokratovskeho tazani se, ktery zacina dejme tomu Heideggerem a Arendtovou je docela zajimave :) ale nevim zda nejaky "oficialni" existencialista se mu taky venuje
    JACOB
    JACOB --- ---
    nedavno jsem si dostal k docela dobrym vysvetlujicim vetam od Camuse k jeho Moru.. prislo mi to docela zajimavy :) psany nekdy v roce 1942

    Chci prostrednictvim moru vyjadrit nedychatelne ovzdusi, kterym jsme vsichni
    trpeli, i atmosferu ohrozeni a vyhnanstvi, v niz jsme zili. Tento vyklad chci
    zaroven vztahnout i na existenci v obecnem smyslu. Mor poskytne obraz tech,
    kterym tato valka byla prilezitosti k reflexi, k mlceni - i obraz dusevniho
    utrpeni.
    ...
    Mravni ponauceni z moru: neposlouzil nicemu a nikomu. Pouceni jsou jenom ti,
    jichz se dotkla smrt na nich samych nebo na jejich blizkych. Ale pravda, jiz
    se timto zpusobem dobrali, se tyka pouze jich. Nema zadnou budoucnost.
    JACOB
    JACOB --- ---
    hm ;) tri dny a uz se to zvrhlo ;) nemuzeme se treba drzet jenom toho, co jsme z existencialistu cetli, a v ramci nich a jejich nazoru postulovat to, co si myslime my?;) bylo by super kdyby sla udrzet nejaka forma.. ;) nechci aby z toho vzniklo neco jako "citim se spatne a mam pocit ze svet je absurdni - nejsem existencialita?"


    ECLECTICA: Hele, neda me to: tys cetla Heideggera? :) Nevim s jakou intenci jsi psala co jsi psala, ale motivy "vrzeni do sveta", "byti ke smrti", nenavist a zaroven "laska k byti, ke kteremu jsme pripoutani" (to je myslim Jaspers, ale nejsem si jistej).. to jsou vsechno dost zasadni existencialni motivy, myslim :) minimalne pro nektere autory
    Je fascinujici, pokud si to sama vsechno uvedomujes :)


    KACIQ: ve filosofii nic nejde presne definovat a vse je osobni - konec koncu, neni to exaktni veda (nebo veda vubec) - kam tim smerujes? :)
    Ten "predtim kdosi" je Descartes a ten sem imho (vubec) nepatri
    Ten citat je odkud? :)
    ECLECTICA
    ECLECTICA --- ---
    Myslím, že k tématu mám sama co říct: můj vztah k životu je dosti ambivalentní. Co si jen vzpomínám, měla jsem vždycky pocit, že se udála křivda: tím, že jsem byla vržena na tento svět, aniž by se mě kdokoli zeptal, zda o to mám zájem (což samozřejmě z princpu nemohl). Pořád v sobě nosím vztek, proto, že jsem dostala, jak tomu říkám, "balíček dva v jednom" tím, že jsem se narodila, jsem předurčena automaticky ke smrti (bolesti a útrapy, které na člověka čekají na trajektorii mezi těmito body, se ani nezmiňuju). Cítím rozčarování nad tím, že, ač je život v podstatě neveselá záležitost, člověk k němu přiroste a nechce se ho vzdát. Často si říkamá, že by bývalo lepší se nenarodit, a pak se pro to cítím provinile. Podivuju se nad tím, že plánuju na dlouhou dobu dopředu, a přitom tu za okamžik nemusím být.
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    JACOB: ptam se na tvou zkusenost (viz zahlavi). jestli jsi teda existencionalista, coz nevim
    JACOB
    JACOB --- ---
    YMLADRIS: "To co bylo sudbou k smrti se meni na pozvani k zivotu" (camus) - pokud chces konkretni priklad ze zivota, precti si Mytus o Sisyfovi, uvadi tam minimalne ty tri priklady absurdnich hrdinu - to prepisovat asi kvuli tobe nebudu ;)
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    JACOB: muzes uvest konkretni priklad toho vzdoru proti absurdnu; jak bys to aplikoval v nejake situaci?
    JACOB
    JACOB --- ---
    ale neni to metafyzicky smysl - je to spis smysl ve vyjadreni "to co lze vubec delat"
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam