• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    JACOBFilosofie existence - Existencialismus
    GREATDRAKE
    GREATDRAKE --- ---
    JACOB: Na anketu se dostanu - jen nevím, do které kategorie se s odpovědí "nedovedu si představit jinak, ale docela závidím těm, kteří mohou" mám trefit :)

    Ad ona otázka - jistě, že budou reagovat jinak. Nicméně slova "lépe srovnají" v tomto kontextu budou mít z téhož důvodu dosti pravděpodobně posunutý význam. Právě proto mne otázka rozhodnutelnosti docela zaujala.
    JACOB
    JACOB --- ---
    YMLADRIS: Anketa zalozena - presne nevim, zda sem to udelal spravne - dostanete se na ni?:) mela by byt na homepage, tady: [ Filosofie existence - Existencialismus ]

    GREATDRAKE: To by bylo na delsi (a osobnejsi) debatu, nicmene myslim ze zeny i muzi se vztahuji ke svetu odlisnymi zpusoby a ty zpusoby mohou reagovat jinak na takovou otazku
    GREATDRAKE
    GREATDRAKE --- ---
    JACOB: To je vskutku zajímavé téma - proč by to mělo mít vliv? (takhle obecně muž vs žena podané)
    JACOB
    JACOB --- ---
    YMLADRIS: "hlavne moji muzsti kamaradi" ?;-) _To_ by bylo zajimave tema, zda se s absurditou sveta lepe srovnaji muzi nebo zeny (ci zda to nema vliv - ja osobne myslim, ze to vliv ma) :)
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    JACOB: jj tak to myslim. I naopak - kdyz neco chces (slast) patras za jakych podminek nastava... proste vedomi si vsimlo ze je schopne do urcite miry kontrolovat okolni realitu ... a zkousi, kam az to jde. Dalo by se pochopit cely svet = a tim udelat prvni krok k jeho ovladnuti? atd.

    Plus druha vec jeste je, ze pokud svet zadny duvod/smysl nema, je to pro urcite lidi hrozne zuzkostnujici predstava, hlavne moji muzsti kamaradi z "mznosti bezsmyslu" kdyz si to poradne uvedomi, pomerne lezou po zdi. Cili "vira ve smysl" jako obranna reakce.

    Mohla by se dat anketa neco jako Jaky mate vztah k moznosti ze svet nema absolutne zadny smysl, proste vesmir vyhori a pak skonci, tecka.
    JACOB
    JACOB --- ---
    a abych citoval treba i neco od Camuse (myslim ze mluvi o te stejne veci jako Nietzsche), tak
    Stastne svety nepotrebuji duvod.
    JACOB
    JACOB --- ---
    Nietzsche (pokud si pamatuju spravne), tak treba zastaval nazor, ze "sklony lidstva myslet si, ze to tady ma nejakej duvod" jsou puvodem od intence vysvetlit puvod a duvod bolesti, coz asi jistym zpusobem odpovida i tomu prikladu s lesem od YMLADRIS, to jest, kdyz te neco boli, prirozene chces aby to prestalo a tak hledas duvod toho, proc se to tak deje.. to je myslim fyziologicky docela prirozene
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    WOODMAKER: imho kauzalita velmi snizuje existencialni uzkost. predstav si sam sebe uprostred lesa kterymu absolutne nerozumis... kdykoliv te muze cokoliv killnout.. a pak postupne jak se ti rozsvecuje vedomi, vis ze kdyz sezeres tohle, bude ti blbe, kdyz udelas tohle, bude ti teplo, zlata pricina a nasledek, zlata opakovatelnost, zlata schopnost vytvorit teorii sveta = predpovidat budoucnost!!

    uz tu nejsi tolik napospas, muzes neco ovlivnit.

    no a ted tento polstarek extrapoluj: kdyz bys jen vedel jaka je podstata/princip/smysl/duvod/pricina sveta, to by teprv byla orientace jak po masle!

    cili imho rozsireni obecne mentalni funkce "hledat vztahy mezi jevy" na megasmysl, stejne jako rozsireni obecne mentalni funkce "uchylovat se k silnejsi autorite/otci" na megaotce = boha.

    neda se zjistit zda tyto obrazy/tendence v psychice maji nejaky vztah k realite nebo nemaji. IMHO, tedy
    KOMATSU
    KOMATSU --- ---
    Jednou ho někdo našel a pak se to celý zvrtlo.
    WOODMAKER
    WOODMAKER --- ---
    Tak mě napadlo, kde se vzaly ty sklony lidstva myslet si, že to tady má nějakej důvod?
    KOMATSU
    KOMATSU --- ---
    Určitě by to chtělo originál, ale takhle je to stejné jako "subjekt síla se projevuje". Vtip se tu zdá být v tom, že v případě "síla pohybuje" má síla pohybovat něčím jiným, co samo touto silou není. Ale tady se zdá být to od síly odlišné právě v další větě - síla jakožto vůle "přemáhá, poráží, panuje, žízní..."
    Možná se tu rýsuje důvod, proč Heidegger označil Nietzscheho za metafyzika - Nietzsche sám se ještě nezbavil metafyzického myšlení, ačkoliv ho kritizuje a postuluje jakousi sílu/vůli za jevy, která se pro-jevuje skrze známé jevy jako je "přemáhání, porážení, panování" apod.
    Podle Nietzscheho pak vlastně subjekt-predikátová forma výroku je v zásadě chybná a matoucí a neodpovídá skutečnosti.
    Správné slovo by pak snad mělo být "silování" :)
    JACOB
    JACOB --- ---
    KOMATSU: a ta druha poznamka:

    Určité kvantum síly je právě také kvantum pudu, vůle, působení - ba dokonce to není vůbec nic jiného než právě toto puzení, chtění, působení samo, a jen jazyk (a v něm zkamenělé základní omyly rozumu) nás svádí k tomu chápat všechno působení mylně jako podmíně něčím působícím, "subjektem".
    JACOB
    JACOB --- ---
    KOMATSU: super :) ja si presne toho vsiml taky, ale presel jsem to s tim, ze v tom prvni odstavci "sila pohybuje" je mysleno, jako "subjekt sila pohybuje - a subjekt sila nemusi pohybovat" - teda, mozna to tam neni napsany uplne nejlip, ale v ramci toho co pise to imho dava smysl
    mozna ze v nemcine je to napsany vice smysluplne
    KOMATSU
    KOMATSU --- ---
    JACOB: Inu, teď už ho poznávám. :)
    Nicméně poslední odstavec je mi v rozporu s předchozím...

    Totiž:

    "Přírodovědci nepostupují o nic lépe, když říkají "síla pohybuje, síla působí" a podobně – celá naše věda, navzdory veškerému svému chladu, veškerému oproštění od afektu, se ještě nalézá v područí jazyka a nezbavila se podstrčených děcek, "subjektů"

    zcela popírá tohle: "Požadovat od síly, aby se neprojevovala jako síla, aby nebyla vůlí přemáhat, vůlí porážet, vůlí panovat, žízní po nepřátelích a odporu a triumfech"

    Zároveň je u Nietzscheho přítomen silný redukcionismus a zároveň "kvantový skok" od jakési "síly", která se ještě ke všemu nějak projevuje a ještě ke všemu transformuje ve "vůli přemáhat, vůli porážet, vůli panovat..."
    JACOB
    JACOB --- ---
    no neni to krasne, v klubu existencialismu kritizovat svobodny subjekt jako iluzi?;-)
    JACOB
    JACOB --- ---
    konec koncu, muzeme pokracovat v ramci stejneho odstavce

    .... jako by snad sama slabost slabocha - a to přece znamená jeho podstata, jeho působnost, celá jeho jediná, nevyhnutelná, nezaměnitelná skutečnost - byla dobrovolným výkonem, čímsi chtěným, čímsi zvoleným, činem, zásluhou. Tento druh člověka víry v indiferentní, svobodně volící "subjekt" potřebuje z pudu sebezáchovy, sebeakceptování, jímž se obvykle posvětí každá lež. Subjekt (nebo, abychom mluvili populárněji, duše) byl snad proto doposud na zemi tím nejlepším článkem víry, protože ohromnému množství smrtelníků, slabým a utlačeným všeho druhu, umožňoval onen sublimní sebeklam, dovoloval vykládat i slabost jako svobodu, prostý fakt slabosti jako zásluhu.


    A ja bych snad jen dodal: ne jenom slabost jako zasluhu, ale i silu
    JACOB
    JACOB --- ---
    WOODMAKER: v tom druhem co jsem pastoval vidim jako nejpodstatnejsi slovo indiferentní - to jest, podle me to implikuje, ze kazdy (nebo pripadne i ten blesk samotny) mame "nekde uvnitr", - tady je ta "duse" -, nejake naprosto svobodne a objektivni jadro, asi dane od boha nebo nevim kde se ma vzit, ze ktereho snad mame mit moznost "nebyt" tim kym jsme: to jest, viz dalsi citace, chtit, aby se snad silny projevoval jako slaby, ale stale magicky zustaval silnym

    (jinak samozrejme jde o Nietzscheho, pro ty, kteri nepoznali:)

    Že jehňata nevraží na velké dravce, nijak nepřekvapuje: není to však žádný důvod, proč velkým dravcům zazlívat, že loví malá jehňata. A jestliže si jehňata mezi sebou říkají "ti dravci jsou zlí; kdo je tedy co možná nejméně dravcem, ba jeho pravým opakem, jehnětem - není ten snad dobrý?" pak není takto vytyčenému ideálu co vytýkat, byť si na to dravci budou pohlížet asi trochu ironicky a možná si i řeknou: "my jim nic nezazlíváme, těm dobrým jehňatům, my je máme dokonce rádi: není nad křehké jehňátko."
    Požadovat od síly, aby se neprojevovala jako síla, aby nebyla vůlí přemáhat, vůlí porážet, vůlí panovat, žízní po nepřátelích a odporu a triumfech, je stejně pošetilé jako žádat od slabosti, aby se projevovala jako síla.
    KOMATSU
    KOMATSU --- ---
    JACOB: No nejsem si vůbec jist, zajímá mě to proto, že bych si spíše dohledal kontext a další autorovy myšlenky, protože to vypadá zajímavě..
    WOODMAKER
    WOODMAKER --- ---
    ... snad to nebude 100% OT ...

    On do sebe si kreslí, krátké vzory seje a každou kapkou barvy, myslí konec děje.
    Těmi, co jsou jím, sám sebe pozoruje a oni jediní ví stále přesně kde je.
    Každý krátký vzorec jde do neurčita a ve všech různých tvarech se vždy přepočítá.
    V jeho samotném se zvyšuje integrita a tomu počítání říkáme "realita".
    WOODMAKER
    WOODMAKER --- ---
    JACOB: to by se dalo přirovnat k trhu, který vznikl, až když si jej někdo všiml. Do té doby ale fungoval, a dalo by se říct, že jako celkem inteligentní organismus, aniž by o sobě věděl.
    JACOB: tohle jsou samý podpásovky ... člověk si vždycky řekne "ajo" a pak si připadá jako všechno a nic ... jako průběh aktivity.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam