• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    JACOBFilosofie existence - Existencialismus
    Existentialism is a term that has been applied to the work of a group of nineteenth and twentieth century philosophers who, despite doctrinal differences, shared the belief that philosophical thinking begins with the human subject — not merely the thinking subject, but the acting, feeling, living human individual. In existentialism, the individual's starting point is characterized by what has been called "the existential attitude," or a sense of disorientation and confusion in the face of an apparently meaningless or absurd world. Many existentialists have also regarded traditional systematic or academic philosophy, in both style and content, as too abstract and remote from concrete human experience.

    Existentialism emerged as a movement in twentieth-century literature and philosophy, foreshadowed most notably by nineteenth-century philosophers Søren Kierkegaard and Friedrich Nietzsche, though it had forerunners in earlier centuries. Fyodor Dostoevsky and Franz Kafka also described existential themes in their literary works.

    Other notable philosophers of existence may follow as such: Albert Camus, Jean-Paul Sartre, Gabriel Marcel, Maurice Merleau-Ponty.

    Major concepts

    * 5.1 A focus on concrete existence
    * 5.2 Existence precedes essence
    * 5.3 Angst
    * 5.4 Freedom
    * 5.5 Facticity
    * 5.6 Authenticity and inauthenticity
    * 5.7 The Other and The Look
    * 5.8 Reason
    * 5.9 The Absurd


    Jazyk klubu je cestina - hlavicka je v anglictine spise z pohodlnosti :)
    Klub by mel reflektovat filosofii, myslenky a pocity filosofu existence, a to i tech, kteri se k filosofum rozhodne nechteli radit (Camus napr.). Ukolem tohoto klubu neni vymyslet nic noveho, spise si polozit otazku, zda a jak je tento myslenkovy proud sto schopny oslovit cloveka a jeho zivot.


    Nejaka literatura k nalezeni na http://x.anise.cz/ebook/
    Pokud mate nejakou knihu ci autora v elektronicke podobe, ktery spada do tematu a neni zde vylistovan, prosim podelte se (me do posty, pridam to tam)
    A prosim, knihy pouze v cestine, pripadne v originalnim jazyce. Cist Nietzscheho v anglictine myslim neni uplne nutne ;)
    rozbalit záhlaví
    EVAD
    EVAD --- ---
    YMLADRIS: nie nie, je to trochu zlozitejsie, jasne ze tieto tendencie mozu byt aj autenticke. pouzila som len priklady, a mozno nie uplne najlepsie.

    dalo by sa na to odpovedat dvoma sposobmi - prvy je, ze by som ti popisala presne ako to mam ja, do toho sa mi ale na diskusaku nechce a pravdepodobne by som sa v tom riadne zamotala :) to je prave praca existencialnych analytikov, aby s tymto rozmotanim klientom (ktori chcu byt autentickejsi) pomohli.
    lebo sam to ani moc dobre nejde - potrebujes reflexiu.

    skusme este takto :
    Původní čas je tedy časem pobytu, jak to ostatně vyjadřují i běžné výroky typu „nemám čas“.[4] „Nemám na něco čas“ znamená, že se mi to nevejde do života, banálně řečeno, nenajdu na to místo ve svém diáři. Tak se pobyt setkává se svou konečností, s omezeností svého smrtelného života. Pokud se odváží podívat na svůj život vcelku, uvidí jej jako „bytí k smrti“. Proto se člověk tomuto pohledu vyhýbá a hledá nějaké pohodlnější, snazší, ale tím také „neautentické“ životní polohy. Nejčastější je únik do obstarávání, zvědavosti a povrchních „řečí“ (das Gerede), únik před sebou samým do povrchního společenství, kde nemusí být sám sebou a může se skrýt za neurčitým „ono se“.

    Jen výjimečně – například v úzkosti nebo z popudu „mlčenlivého hlasu svědomí“ – tyto únikové možnosti mizí a člověk se ocitá tváří v tvář svému bytí jako takovému. Tak se mu ukazuje jiná, nesnadná a nepříjemná možnost „autentického bytí“, kterou Heidegger nazývá „možnost být vcelku“ (Ganz-sein-können). To znamená „odhodlaně“ přijmout svůj pobyt jako bytí k smrti a jednat podle toho.

    http://cs.wikipedia.org/wiki/Fenomenologie (cast Heidegger - casovost)

    a asi by bolo najlepsie si precitat Heideggera, fakt uz dalej nechcem komolit jeho myslienky, to si nezasluzi :)
    Zial neviem najst online Bytí a čas, ale je to predovsetkym cela kapitola § 27. "Každodenní bytí sebou a neurčité ´ono se´".
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    EVAD: a proc treba "chtit na verejnosti pusobit dobre" a "chtit verejnost zmanipulovat pro me cile" neni autenticke chovani? Pusobit dobre je super. Zmanipulovat lidi, kteri beztak bloumaji od niceho k nicemu je super ;-). Atd.

    konecny arbitr vseho co delas jsi ty, je to tvoje neuralni sit ktera se priklonila udelat to nebo ono. tak jak urcujes, co dela EVAD 'pro sebe' a co dela EVADino 'ono se'?
    JACOB
    JACOB --- ---
    YMLADRIS: diktat ano, ale muj, to je prave ta pointa ;)
    Ja se o me asi nechci bavit ;)
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    JACOB: a ten soubor meta hodnot, ktere nesmis zradit. Mas nejakou teorii, kde se v tobe vzaly a proc je nesmis zradit atd.?

    Nevim jestli znas freudovske superego, to je nazev pro tlak na tema "musim/nesmim". Zpravidla jsou to direktivy smerem k socialnimu prizpusobeni (prevzato od rodicu), jako ze "musim se chovat slusne" atd.
    Ale jak to pises ty, prijde mi to jako "musim ... zachovat sve ... metahodnoty..." , "musim byt autenticky", tj. opet diktat, nikoliv rodicovsky ale nietzsovsky ci jaky ;)

    Kdyz "se zradis", kdyz se chovas neautenticky, tak co se deje. Nekdo v tobe te tresta, nebo proc to musis delat?
    EVAD
    EVAD --- ---
    LOOK: mno neviem neviem

    Veřejný anonym je pokus o český překlad jednoho z ústředních Heideggerových termínů. Je to ono známé německé \"man\", neboli \"ono se\", ale protože se to špatně skloňuje, našlo se substantivum v podobě veřejného anonyma



    LOOK
    LOOK --- ---
    EVAD: co resi Ymladris, jestli do toho muzu takhle neomalene vstoupit:), je, kde konci 'verejny anonym' a zacina 'me prave autenticke ja'. oboji je totiz nejaky intelektualni konstrukt a tim padem je na kazdem, jak ho uchopi a co s tim dal udela. treba profesionalni modelka imho je (take) tim, jak vypada, tedy pokud vypada spatne, tak neni autenticka. podle me je 'verejny anonym' psychologicka zalezitost, v tomto kontextu pouzitelna, ale z filozofickeho hlediska nam moc nepomuze.
    JACOB
    JACOB --- ---
    EVAD: protoze jeho nazor na zeny je nepochopen ;) a navic, koho dneska jeste opravdu zajimaji feministky?;)
    EVAD
    EVAD --- ---
    a Nietzscheho nazor na zeny, to by bola pastva pre feministky asi :) mne je to celkom sumak ale nesuhlasim s nim
    JACOB
    JACOB --- ---
    YMLADRIS: a kdybych mel mluvit sam za sebe.. v co nejobecnejsi rovine: jde v podstate o urcite hodnoty, ktere nesmim zradit. Muzu si delat cokoliv, jsou ale veci, ktere delat nebudu - ne proto, ze bych nemohl, ale proto, protoze bych tim zradil toho "sebe uvnitr". A nemyslim ted hodnoty jako byt vegetarian nebo pomahat malickym zviratkum, ale spis takove nejake bytostnejsi hodnoty jako vlastni cena, vule.. jsou to takove metahodnoty, pro ktere nemam konkretni slova, spis tak nejak o nich vim
    EVAD
    EVAD --- ---
    JACOB: ano, ale posobit a vyzerat pre seba... aspon tak to nejak chapem
    JACOB
    JACOB --- ---
    EVAD: to jsou velmi pekne citace!

    YMLADRIS: jo ;-) ja vim no, je tam takova podivna.. rozpor :) logicky to asi vyslovene vysvetlit nejde, ale, pokud bych mluvil sam za sebe, tak to poznat jde. Clovek to proste citi

    EVAD: nemyslim si, ze soucasti tveho "autentickeho byti" nemuze byt pusobit/vyzerat dobre - treba takovej Nietzsche, kdyz uz se tu o nem mluvilo, ten by rekl, ze vyzerat dobre (resp. "delat krasno") je treba bytosny ukol zen jako takovych
    EVAD
    EVAD --- ---
    YMLADRIS: no ja zatial robim to, ze sa snazim si uvedomovat verejneho anonyma. a ak by som sa dostala do situacie ktoru popisujes, zrejme by som este stale automaticky fungovala standardne, ale zaroven by som si to uvedomila a snazila sa z tej situacie bud odist alebo si s tym clovekom vybavit ucty

    jasne ze to uplne nejde ak chodis do prace a fungujes medzi vela cudzimi ludmi, a ako pise Rogers, je to na cely zivot. Ale ide to aplikovat s priatelmi, v bezpecnom prostredi ...

    inak toto nejake jine slozky psychiky, ktere jako ze nejsou osobnost/charakter a kdyz clk jedna podle nich, clk neni autenticky. to je ten verejny anonym, ktory v tebe / v kazdom parazituje. typicky myslienky - vyzeram dobre?, posobim dobre?, neposobim blbo?, som najlepsia? pri ukonoch na verejnosti sa riadime tym, co si myslime, ze ti druhi od nas ocakavaju. Pripadne tym, co si myslime, ze nam pomoze tych druhych ovladnut, uspokojit, zaujat... atd atd, kazdy ma svoj vlastny set :)
    WOODMAKER
    WOODMAKER --- ---
    YMLADRIS: nerad bych tady říkal, že už v tom mám jasno (z části mi to totiž v tomto klubu připadá nemorální), ale dík moc. Mnohé se mi vyjasnilo.
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    EVAD: diky za podrobnou odpoved.

    njn to jsem ja nikdy nepochopila, co to jako je, ten "muj zivot"

    JACOB: cili se predpoklada, ze je nejaka vicemene pevna osobnost/charakter a clovek, ktery jedna v souladu s nim, je autenticky. a pak jsou nejake jine slozky psychiky, ktere jako ze nejsou osobnost/charakter a kdyz clk jedna podle nich, clk neni autenticky.

    to byla pro mne vzdycky zahada, jak to lidi rozeznaji od sebe ;) ale neptam se nejak nutkave, je mi jasny ze je to dany mou extremne relativistickou osobnosti ;).

    nicmene kdyz by se nekomu chtelo uvest konkretni priklad, jak to pocitove proziva, to by mne zajimalo. Jako ze vy neco delate... nevim co, treba pokrytecky se usmivate na nekoho kdo vas vubec nezajima.... a pritom vidite, ze tento "program" nejste vy, ze to neni True. a vite, ze jiny program (poslat ho do hajzlu) je True. Jo?
    EVAD
    EVAD --- ---
    YMLADRIS:
    tak napr:
    "Neautentické bytie sa vyznačuje dodržiavaním zvykov a obyčajov a zabúdaním na dočasnosť života.
    Autentická osoba je prístupná nielen svetským požiadavkám, ale aj samotnému bytiu, alebo, ako to podáva Heidegger, svojmu "vnútornému volaniu". Čo predstavuje toto volanie k bytiu? Heidegger síce nedáva presú odpoveď (kto by nakoniec mohol?) ale načrtáva určitý obraz. Je to ako vnútorné volanie básnika - vášnivé, naliehavé a vyvierajúce z hĺbky. Tiež sa podobá tomu, čo cítil Ivan Iljič, keď sa dozvedel o svojej smrteľnej chorobe - je v ňom bázeň i chvála prítomnosti. "
    Schneider, May - Psychológia existencie

    alebo este trochu inak:
    "Citím velké uspokojení, mohu li být opravdový, mohu li být nablízku tomu, co probíhá v mém nitru. Velice rád naslouhám sám sobě. Bezpečně vědět, co v daném okamžiku prožívám, rozhodně není nic snadného, ale cítím se svým způsobem povzbuzen., protože vím, že jsem se v průběhu let zdokonalil. Jsem nicméně přesvědčen, že to je celoživotní úkol a že nikdo z nás není nikdy k obsahu své vlastní zkušenosti dostatečně blízko.
    Namísto slova "opravdovost" jsem občas použil slova "kongruence". Tím mám na mysli skutečnost, že je-li mé prožívání přítomného okamžiku obsahem mého vědomí, a když to, co je přítomno v mém vědomí, je obsahem mé komunikace, pak se všechny tyto tři úrovně prolínají a jsou tak kongruentní. V takových chvílích jsem integrovaný či celistvý, jsem dokonale v jednotě. Po většinu času však, stejně jako kdokoli jiný, vykazuji jistou míru inkongruence.
    Naučil jsem se však, že opravdovost, autentičnost, kongruence - ať už to nazveme jakkoli - je pro skutečnou komunikaci tím nejdůležitějším. "
    Carl R. Rogers - Způsob Bytí


    a este skusim ako to chapem ja - "neautenticky dav" je v podruci verejneho anonyma. Viac menej vkuse - vacsina ludi aspon podvedome prisposobuje svoje konanie okoliu, resp. tomu, co si vplyvom vychovy projikuje do okolia - rozne prehnane poziadavky na seba, svoj vykon, porovnavanie sa s druhymi atp. Byt autentickym znamena sa (aspon pokusit) z tohto vymanit a zit svoj zivot, stat sa samym sebou.
    JACOB
    JACOB --- ---
    YMLADRIS: Authenticity is a technical term in existentialist philosophy, and is also used in the philosophy of art and psychology. In philosophy, the conscious self is seen as coming to terms with being in a material world and with encountering external forces, pressures and influences which are very different from, and other than, itself. Authenticity is the degree to which one is true to one's own personality, spirit, or character, despite these pressures. Existentialists see this process in different ways.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Authenticity_(philosophy)
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    a existuje nejaka koherentnejsi definice toho co to je to autenticke a neautenticke ziti?

    je fakt ze kecy o "nevedomem neautentickem davu" takhle zdalky pusobi jak 18. stoleti - my osviceni belosti vs. tupi divosi, ktere mozna je mozne a mozna neni mozne osvitit.

    ale kdyz by clk navazal hlubsi vztah s kterymkoliv clenem "davu", mozna by se divil... akorat to ten "tupec" mozna nebude umet tak konceptualizovat jako nejakej indianskej nebo maorskej nacelnik, ze jeho zivot je taky kvalitni byt naprosto jiny nez zivot intelektuala

    co je to ta autenticita? dik
    JACOB
    JACOB --- ---
    resp. vysvetluje: sila a vule k moci.. jenze to uz by bylo na prilis sirokou debatu
    JACOB
    JACOB --- ---
    on to bere vsechno desne animalne, to jest, ze existuji proste v grupe zvirata, ktera se (z x ruznych duvodu) stanou vudci a pak jsou zase zvirata, ktera jsou podrobena
    nevysvetluje moc proc to tak je, proste rika jenom, ze to tak je :)
    JACOB
    JACOB --- ---
    GREATDRAKE: ja ti rozumim no, proto jsem tam napsal, ze je to pro me jeste porad takove nejake tajuplne :) nevim presne, odkud se ta prirozenost jako ma brat.. tak to zatim beru jak to rekl a snazim se k tomu nejak postupne dobrat :) predpokladam, ze jednou prijdu na to, ze jsem to chapal cele uplne spatne ;)
    GREATDRAKE
    GREATDRAKE --- ---
    JACOB: Nietze by dodal... a já bych zuřivě nesouhlasil s druhou částí věty. Existencialisty se nerodíme, těmi se stáváme. Přirozenost rozhodně není podmínka postačující a nevidím ani důvod, proč by to měla být podmínka nutná. Když jsem se narodil, nevyšla hvězda na východě :)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam