• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LUCCHADětská kniha
    NIENNA
    NIENNA --- ---
    MAR_TINA: Čítanka pro kterou třídu to byla si nevzpomeneš?
    MAR_TINA
    MAR_TINA --- ---
    TRISSIE: jeslti mi sejmeš roky tápání, máš u mě ... dětskou knihu :D
    TRISSIE
    TRISSIE --- ---
    MAR_TINA: to víš, jsem mistr nežitečného gugl-fu :-)
    MAR_TINA
    MAR_TINA --- ---
    TRISSIE: týjo, co ty vše nenajdeš. Zkusím pročíst, celé je to zajímavé.

    Ale ostatní tipy beru taky!
    TRISSIE
    TRISSIE --- ---
    TRISSIE: Obraz učitelky v ruské literatuře 20. století
    DIPLOMOVÁ PRÁCE
    MAR_TINA
    MAR_TINA --- ---
    NIENNA: ano.
    Bylo to v čítance okolo roku 88. Tehdá byly učebnice na dvacet let, tak asi i dlouho před tím.
    Pravděpodobně nějaký sovětský autor. Literatura pro děti / dívky školního věku.

    Příběh se odehrával v Leningradu ke konci války nebo těsně po ní, už po ukončení blokády Leningradu.
    Hrdinka byla školní dívka, která neměla ráda učitelku. Měla nějaký problém ve třídě, učitelka ji kárala za něco. Říkala své kamarádce / spolužačce něco ve smyslu: "Ta (učitelka) je tak tlustá, ta určitě nezažila bokádu." Popis ošklivé tlusté zlé učitelky úryvku dominoval.

    A to je celé, prosím, můžete si lámat hlavy.
    LADY_MYSKA
    LADY_MYSKA --- ---
    JANISKA: neni to primo citanka, ale hodne myslim si, ze by ji mohla byt nahrazena
    ČESKÝ JAZYK A KOMUNIKACE 2. ročník – Nakladatelství Hanami
    https://www.hanami.cz/publikace/cesky-jazyk-a-komunikace-2-rocnik/
    ANNNA
    ANNNA --- ---
    JANISKA: U nás druhačka má Čítanku Prodos - Modrá řada. Je k tomu i pracovní sešit.

    Moc se mi to líbí, cvičení jsou dost různorodá - někdy na strukturu textu (u básní sloky, různé rýmy. U prózy odstavce, různě dlouhé věty...), někdy na obsah. Občas se kreslí, počítají se slabiky, vyhledávají se odpovědi v textu, vymýšlí se novotvary...
    Je vidět, že to pro dceru je celkem těžký - opravdu v tom potřebuje spolupracovat s dospělým, sama to nedá. Ale má ji celkem ráda. Zatím sama nepřišla s tím, že by chtěla v nějaké knize pokračovat.
    JANISKA
    JANISKA --- ---
    BEBERA: Díky! Ještě má Fraus "starou" a "novou" generaci čítanek, ta nová se mi zdá líp sestavená co do složení textů (je tam i nonfikce, reklamní texty..., takže to přispívá k jejich vizi předmětu jako "komunikační výchovy"), ale zas mi tam občas připadaj úplně mimo ty otázky k textu.
    CH_IN_A
    CH_IN_A --- ---
    Komisař Bambus a fantóm banky - Vladimír Přibský | Databáze knih
    https://www.databazeknih.cz/knihy/komisar-bambus-a-fantom-banky-53280
    Je pěkná kniha - bohužel už je asi jen k sehnání v domácích knihovnách nebo v antikvariatech

    Tak v 1-2 třídě jsme predcitali a teď - 5 třída - probíhá druhé kolo, tentokrat už bez predcitani :)
    RYBKA
    RYBKA --- ---

    JANISKA: Máme Novou školu, moje vlastní děti to nijak neodvádí od jejich vlastní četby, ale nejstarší párkrát přišla, že četli to a to, jestli bychom si to nemohli koupit/půjčit. V práci ji mám taky a spíš děti řeknou, že tuhle knížku četli, mají doma, takže ji třeba přinesou a pak si z ní čteme pokračování nebo jinou příhodu. Což mi přijde jako znak toho, že vybírali z knížek, které děti v současnosti opravdu čtou.
    Otázky k textu někdy využiju, někdy vymyslím svoje. Jsou většinou sestavené tak, aby jednak prověřily, jestli děti čtou s porozuměním, jednak aby se trochu zamyslely a propojily si čtené třeba s vlastními zážitky.
    Řekla bych, že málokteré dítě udrží myšlenku na přečtené, než dojde ze školy domů, takže je běžné, že si o knížky neřekne. Možná kdyby se člověk zeptal hned po přečtení... Nebo doma cíleně.
    BEBERA
    BEBERA --- ---
    JANISKA: děti 5. a 3. třída, čítanka Fraus (teda ani nevím, jestli páťák tu čítanku vůbec má, nikdy jsem ji neviděla). Nikdy se mnou na téma čítanka sami od sebe nemluvili, neprojevili zájem si něco půjčit/koupit, ani si o něčem promluvit. Na to, jestli je to aspoň trochu baví, se zeptám... Mě to v dětství nebavilo...
    JANISKA
    JANISKA --- ---
    LORAIN: Dík, co za čítanku (z kterého nakladatelství) mají? Ony se složením některé dost liší.
    NIENNA
    NIENNA --- ---
    MAR_TINA: Nahoď... :-)
    QUANTI
    QUANTI --- ---
    JANISKA: mám nejstarší druhačku, ale jako dítě jsem čítanky milovala a vždycky bych si bývala díky ukázce nejradši přečetla celou knížku (ale byla jsem líná jít do knihovny, čili nic :D)
    MAR_TINA
    MAR_TINA --- ---
    JANISKA: už přes třicet let mě trápí v paměti jeden úryvek z čítanky, ke kterému mi vypadl zdroj (nebo nám to vůbec neřekli...). Moc bych chtěla vědět, co to bylo za knihu. A přečíst si ji.
    LORAIN
    LORAIN --- ---
    JANISKA: Ani jeden z mých tří vzorků s čítankami rád nepracuje. Obecně nemají rádi otázky k povinně přečteným textům. Navíc řada z těch čítankových jim vůbec nic neříká. A to mluvím i tom, který nyní velkou část volného času tráví čtením a o přečtených knihách s námi nadšeně diskutuje. Čekala bych třeba, že některé z čítankových ukázek je motivují k přečtení celé knihy, ale to se ještě nestalo :-(
    LADY_MYSKA
    LADY_MYSKA --- ---
    JANISKA: nevim jak ve skole, ale doma s otazky nepracujeme, jen jednou jsem se syna doptavala.
    Jinak je to opravdu precte a zavre.
    Syn neni moc velky ctenar a ke knizkam si cestu jeste hleda, kazdopadne ma si doma z ceho vybirat a knizek tu je tolik, ze o ne zakopava. Hodne si prohlizi a cte Amulet, Yakariho, jak vycvicit draka. No a pak hodne jede na audio knizkach, to hlavne Foglara, Verna, Jak vycvicit draka, Prasinu - byt knizky od tehle autoru ci knizky doma jsou, necte je a jen posloucha.
    Vlastne ani ve skole nemaji zadnou ctenarskou dilnu ci denik, kam by si prectene knizky psaly.
    JANISKA
    JANISKA --- ---
    LADY_MYSKA: Díky, mě by vlastně zajímalo právě tohle, jestli ta čítanka slouží fakt jen na (technický) nácvik čtení, kdy si dítě vezme úryvek, přečte ho a vypustí z hlavy, nebo jestli se vaše dítě pak cítí motivováno pracovat dál třeba s otázkami a úkoly k textům (pokud tam jsou) a jestli se vám ty vybrané úryvky a otázky jeví smysluplné. A jestli třeba sledujete snahu dítěte dostat se ke zdrojům, z nichž úryvky pocházejí, tzn. přečíst si pak třeba knížku celou.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam