• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LUCCHADětská kniha
    MOUNTBATTEN
    MOUNTBATTEN --- ---
    Výtisky jejich recenzí na goodreads/databazeknih by nestačily?
    Nebavilo by je než deníček na papír mít profil na literární sociální síti a tam si zaškrtávat, co četl, psát k tomu názory dojmy?
    Já když kouknu na komentáře Young adult knih, tak to tam žije (pravda, nevím kolik čtenářkám je,tipuji že takovou Grishu žerou trináctiletí.)
    Mně přijde, že pobývat na sociální síti je zábavné:-)
    TILIO
    TILIO --- ---
    ANDREJKA: Hele a je nutny, aby neco psali / kreslili na papir? Bud muzou udelat nejakej scrap book, klidne jenom elektronickej (kde si muzou delat fotky, nebo najit v casopise / na internetu obrazky co jim to prippomina, nebo nejaky pripominky z mist kde zrovna byli kdyz to cetli, typu "tady je jizdenka z autobusu, kterym jsem jel kdyz Mirek Dusin zrovna delal v knizce X", nebo dokopat nejakou tu AI aby jim to ilustrovala nejak, ...) nebo nejakej treba video-denik, kde sdeli svy zazitky a co si o tom mysli?

    (Vychazim teda primarne z toho, ze mlada generace roste s telefonem prirostlym k ruce, umej to, oslovujou je videa atd. mnohem vic nez nejaky psany blaboly, zaroven takto prijmaj i vydavaj vetsinu informaci... Mozna jsem mimo, nevim. Ale o cteni netreba nutne referovat pisemne, pokud to neni do skoly?)
    MAGGIE
    MAGGIE --- ---
    ANDREJKA: Naše Karolína si měla první roky vést deník ve stylu: název - autor - ilustrátor - hlavní postavy (jen vyjmenovat jména) - obrázek ilustrující něco, co tě při čtení zaujalo. Po pár letech přidala paní učitelka ještě "co mne na knize bavilo/nudilo/překvapilo" a teď tam má napsat ještě i nějaký velice stručný děj (což je u některých spletitých dějových linií občas trochu všerodinný oříšek). Ale tohle je vlastně to, co nechceš slyšet, tak pardon. Ale za tipy budu taky ráda. Pro mne čtenářský deník byl jednou z nejhorších alternativ "domácích úkolů" ve škole.
    MAGGIE
    MAGGIE --- ---
    JANISKA: Však já to nerozporovala, byť to tak možná vyznělo. Souhlasím s Tebou ;)
    JANISKA
    JANISKA --- ---
    MAGGIE: Jasně, že Kocourkov je "o bandě dementů" :) Intošštinou to nazývám proto, že je na tý knize zábavný/potenciálně přitažlivý, když se (ať už jako dítě, nebo jako dospělej) promítneš do tý roviny nad příběh a nad postavy, kde vypravěč ironicky glosuje, co Kocourkovští dělaj (což předpokládá u čtenáře spíš intelektuální odstup než emocionální vklad/imerzi). Ono se to možná nezdá, ale v český dětský literatuře tý pro děti detekovatelný ironie je fakt pomálu, takže v tomhle je pro mě ten Sekora fajn.
    ANDREJKA
    ANDREJKA --- ---
    když jsme u té školní četby, strašně ráda bych si přečetla nějaké nápady, jak si vést nějaký deník s knížkami, neformální, vskutku osobní deník, aby to děti neznechutilo, motivovalo je to, zároveň by možná ale byla potřeba lehká stimulace u těch, co číst nechtějí a něco si k tomu psát/kreslit už vůbec ne. podělíte se?
    MAGGIE
    MAGGIE --- ---
    Když už se tu probírá povinná četba, mám velkou potřebu sem napsat, že třeba Kocourkov jsem nesnášela, nesnáším a odmítám ho i dětem číst. Až na Uprchlíka na ptačím stromě Sekoru naprosto nesnáším, protože ve všech jeho Ferdech Mravencích apod. je adorovaný totální sobecký kretén, který celou dobu jen všem škodí, myslí jen na sebe a přitom je to dle autora hrdina a ti, kdo trpí díky jeho "hrdinským" činům, nemají sebemenší šanci obhájit sebe samu. A Sekorův Kocourkov, to je podle mne úplná šílenost o bandě dementů, kteří mne od prvního řádku neskutečně vytáčejí. Jako "intoušština" mi to nepřipadá, je to zkrátka úplně přežitý. Zkrátka u nás naše děti tyto knihy znají jen díky dědovi, který jim je občas předčítal. Já jsem to fakt nedávala ani s vědomím, že se skrze to naučí leccos užitečného do přírodopisu/biologie ve škole.

    Na druhou stranu prima, že už se konečně nenutí Malý Bobeš, Babička, nebo třeba Hanýžka a Martínek, jak se tlačilo za mých školních let (ano, už něco pamatuji..). Já jsem podle mne díky těmto "super" povinným knihám na ZŠ nikdy neměla čtení pro zábavu, ale jako totální vopruz, co je potřeba vytrpět, aby člověk prolezl do vyššího ročníku. Čtení beletrie či poezie mne začalo bavit až v dospělosti, po pár měsících po první VŠ, když jsem mohla začít číst to, co mne opravdu baví/zaujme.

    A když si uvědomím, jaké super knihy nyní vycházejí a jak naše děti totálně baví (např. zmiňovaná trilogie Prašina), tak se teď vážně bojím toho, až syn toto pololetí poprvé za své studium (je v 6. třídě) brzy dostane také nějaký seznam, ze kterého si bude muset vybrat a bude muset přečíst nějakou knihu, která ho třeba bude míjet tematicky či žánrově stejně jako kdysi mne. Tajně ale nepřestávám doufat, že to bude jakž-takž akceptovatelný soupis knih, paní učitelka se jeví jako prima, ale dle příspěvků níže to nemusí být žádná záruka. Ano, některé knihy z "povinné četby" by si člověk sám od sebe asi třeba ani nikdy nepřečetl, protože by ho nějakým způsobem minuly a byla by to škoda, ale většinou je to výběr, který je nejlepší cestou děti totálně udolat, otrávit.

    Pardon za tak dlouhý, možná trochu hate příspěvek, ale muselo to ven. Povinnou četbu beru díky svým zkušenostem z dob studií jako jedno velké peklo, které ve mne radost ze čtení neprobudilo ani za mák.
    JANISKA
    JANISKA --- ---
    REONA: Taky mi připadá, že tam chybí aktuálnější věci a věci pro vyspělejší děti. Některé tituly z toho seznamu (třeba Sekora) jsou i v čítankách pro čtvrťáky, ale to je zas hodně specifickej žánr, hodně dětí potřebuje plastický hrdiny, aby se do čtení zamilovaly, Kocourkov je víc taková intosstina se schematickejma figurkám :)).

    Klidně bych se učitele zeptala, jestli za tím výběrem stojí nějakej pedagogickej záměr, nebo jestli prostě chtěl jen vybrat díla, která sám zná, a která "odolala zubu času". Možná se těch aktuálních věcí bojí, dost učitelů nezvládá v tomhle udržet krok s dobou
    REONA
    REONA --- ---
    MOUNTBATTEN:Jen briťáka :-)
    A to, co píšeš, znamená, že bych musela Modroočka přečíst i já, dej pokoj! :-D Moje dítě kreslí komiksy s Lichožrouty a texty svým rozsahem tak nějak odpovídají formátu ;-) Takže čtenářské deníky musíme vypotit silou společnou a nerozdílnou :-D
    MOUNTBATTEN
    MOUNTBATTEN --- ---
    REONA: Aaaa nyxí autoopravy, přepisuju to už potřetí. SIAMKU
    (Myslela jsem,že jo,ale vy máte Rusku a britku , že?)
    Pojmout to čtení jako porovnání autorova a vašeho chovatelství, zaznamenat faily....
    REONA
    REONA --- ---
    MOUNTBATTEN: Co znamená simku..? (SIM karta mi v té otázce úplně nedává smysl :-)
    SEBIEN
    SEBIEN --- ---
    NAGASAWA: děkujeme za doporučení. Slušnej masakr :)
    MOUNTBATTEN
    MOUNTBATTEN --- ---
    REONA: Nemáte náhodou simku? Že byste na Modroočka napsaly kontrareferát :-)
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    naše děcko staré knížky nečte, protože tehdy měli lidi víc času; je to vesměs utahané a plné rozvláčných popisů a vykreslování čehosi. zajímá ho akce, dobrodružství a pod.
    REONA
    REONA --- ---
    LADY_MYSKA: Primárně to, co píše ATUARFIK, je to příliš dětské. Mně osobně přijde, že děti v těch osmi / devíti letech jsou fakt už jinde. Ne všechny, ale v tom je problém - ten seznam nenabízí variantu pro ty, kteří již dětským pohádkám odrostli. Takže ji čtení o koťátku, které objevuje svět, prostě nudí. A v té třetí třídě, kdy tak nějak začíná číst sama a dobrovolně, je fajn zájem o čtení budovat a rozvíjet, ne jim ho zprotivit.
    ATUARFIK
    ATUARFIK --- ---
    REONA: Mně ten seznam připadá hlavně příliš dětský na třetí třídu. Tak první, druhá, dobrý, ale ve třetí už ty děti jsou podle mě někde jinde.
    Líbí se mi tenhle návrh [YMLADRIS @ Dětská kniha ] - akorát je potřeba to podat tak, aby z toho paní učitelka nevycítila to "ten váš seznam teda stojí za starou belu". :)
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    REONA: hm tak potom ak by sa ti podarilo zistit ten zamer, tak sa s nami podel o skusenost, ze ci to ma nejaky pedagogicky vyznam

    u dcery v tretaku citanie riesili tym, ze si v hodinach citali Prasinu tak, ze sa decka striedali a kazdy chvilku cital, tam bola motivacia taka, ze bud mohli robit nejake pracovne listy z gramatiky alebo si citat, tak si samozrejme vzdy vybrali citanie, lebo to vzdy "odmakal" ten co zrovna cital :)

    mali tam aj taky napad, ze budu mat svoju policku na knihy, ze si tam kazdy moze doniest nejaku svoju oblubenu knihu/komix a tak si ju budu moct precitat aj ostatni spoluziaci, ale myslim, ze to nejako stroskotalo na tom, ze si hlavne komixy vypozicali aj nejaki ziaci z inych rocnikov a potom sa nejako neunuvali ich vratit :) inak na chodbe maju taku malu skolsku knihovnu, ale to je asi iba nejakych 200 kniziek
    LADY_MYSKA
    LADY_MYSKA --- ---
    A co je spatneho na Modroockovi?
    REONA
    REONA --- ---
    Dceři jsem řekla, že když dá denně 15 stránek, tak to má za týden z krku. I když bych to raději demonstrovala v jiné oblasti, než je čtení, tak holt uvidí, že někdy nezbyde než se kousnout a udělat, co škola vyžaduje.
    REONA
    REONA --- ---
    Ta informace vypadá takto. Jsme v pololetí, takže nejde o nějakou novinku ve smyslu nastavování pravidel. V prvním pololetí měly děti volnost výběru. Podmínky byly dvě, pět stránek týdně a jednu knihu zpracovanou do zápisu čtenářského deníku.
    Osobně tím nehodlám trávit neadekvátní množství času. Panu učiteli pošlu dotaz, to ano, ale nebudu se bůhví jak angažovat v boji za změnu. Myslím, že dcery neubude, když přečte Modroočka a třeba je za tím výběrem nějaký záměr, který mi bude objasněn :-)

    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam