• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod 6, nebo dokonce bod 1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Ano, Tesla je super tím, že nabízí to jediný, kde má EV šanci - tedy věc, která je hezká, rychlá a cool, protože takovou věc si lidi koupěj z nadšení. A navíc to vypadá, že asi i nějak plus mínus funguje i v reálným světě (což si snad brzy ověřím).

    Ale pořád je otázka, jestli Tesla dokáže existovat jako udržitelná automobilka - má sice možná nejlepší elektromobil na světě, ale pořád nikdo neví, jestli se na tom dá postavit byznys.

    Ostatní výrobci nemají o tolik horší technologie - oni se často spíš nesnažej dělat EV, protože můžou dělat jen vývoj a čekat, Tesla to musí hned hrnout na trh.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Nissan Leaf je spíš marketingově úspěšný experiment, než seriozní elektromobil - nebo-li "nedovyvinutá technologie" - ale jako první přišli s celkem rozumnými parametry (dojezd 150 km je ve velkých městech dostatečný na týden) a pokročilými technologiemi ovládání...

    Ale pořád platí že mají-li se elektromobily uchytit, musí upoutat pozornost těch, kteří mají peníze na nákup nového vozu - což jde jen tehdy, pokud elektromobil umí cca to samé co spalovač - buď dojezd, nebo akceleraci. Tesla zvládá obojí, BMW spíš tu akceleraci (a láká k odzkoušení i lidi z mého okolí, co donedávna elektromobilitu považovali za nesmysl odsouzený k zániku), Leaf...mno...třeba v příští generaci...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: A Nissan Leaf je co? Nemluvě o tom, že elektromobil má každej druhej, ale jen málo automobilek se vrhne do toho prodávat je komerčně, protože to většina považuje za ještě nedovyvinutou technologii..
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    STAROJDA: Mno v podstatě jediný vážný konkurent Tesly je momentálně BMW, které těží ze své finanční síly a toho, že celá léta pracuje na různých obskurních projektech a je to tak jediná "klasická automobilka", která byla schopna vytvořit plnohodnotný elektromobil...
    STAROJDA
    STAROJDA --- ---
    STAROJDA
    STAROJDA --- ---
    Ford začíná s elektromobilitou. Jde třemi cestami - Auto - Aktuálně.cz
    http://auto.aktualne.centrum.cz/clanek.phtml?id=789618
    BLO_GROS
    BLO_GROS --- ---
    Řídili jsme elektromobil BMW i3. Je zábavný a mění dosavadní návyky - iDNES.cz
    http://auto.idnes.cz/bmw-i3-cnx-/automoto.aspx?c=A130717_231349_automoto_vok
    STAROJDA
    STAROJDA --- ---
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    STAROJDA: Mno, asi to zkusí, ale nevím, nevím... Přijde mi to jako dost chabý přístup...
    Navíc znám člověka, co dělal v jejich vývojovém týmu a dělal na nových vozech a poslední prototyp se skoro ani nepostvil (kvůli penězům) - pak ten tým rozpustiili..
    Je otázkou, zda za situace, kdy Škoda není schopna provozovat ani "standardní" vývojový tým, je schopna vyvíjet elektromobil, natož konkurenceschopný...
    STAROJDA
    STAROJDA --- ---
    I Škody pojedou brzy na baterky. Klasický hybrid nebude - Auto - Aktuálně.cz
    http://auto.aktualne.centrum.cz/clanek.phtml?id=783432
    FURAN
    FURAN --- ---
    Rimac - Electric Concept One Super Car 1088hp - YouTube
    http://www.youtube.com/watch?v=1qodSfhk360
    DANCHEZ
    DANCHEZ --- ---
    The New York Times is trying to kill electric car..
    A Most Peculiar Test Drive | Blog | Tesla Motors
    http://www.teslamotors.com/blog/most-peculiar-test-drive
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Přesně tak... A protože ti přátelé se chtějí cítit bezpečně, tak is pořídili "víc železa" v podobě X5... Původně byl sice ve hře i Hummer H2, ale ten by se obtížně točil v garážích...

    Tak to jsem nikdy nezkoušel, nicméně se rozjíždím "na pohodu"... Ono beztak ve městě to je většinou tak, že z prvního semaforu to zvolna rozjedu na 40 a už vyřazuju a na volno dojíždím do kolony před další červenou, případně tam plynule hážu za 2, když blikne zelená a kolona se stihne rozject dřív, než k ní dojedu...
    ...obdobně, když jsem mimo město... +- konstantní rychlost, někdy i "schovka" za náklaďákem...

    Mno, to už je celkem brutální rozdíl... :(

    Jo, teď jsem si to měřil a jsem na padesátce za 15 vteřin.. Takže těch 26s je váždě nějak divný údaj...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Šance na přežití v X5 oproti Octavii je výrazně vyšší, protože X5 je větší. Ale stejně tak je větší šance na přežití v X5 oproti Yetimu, protože je větší, v 535d proti Octavii nebo dokonce v 535d proti Yetimu, protože Yeti je sice SUV, ale menší a lehčí SUV a víc železa vyhrává.

    Jako economy run si představ způsob jízdy, kdy na křižovatkách překážíš i náklaďákům, jezdíš neustále 10-20 km/h pod limit, všichni tě předjíždějí a trouběj na tebe, protože brzdíš provoz. To je způsob jízdy, jakej je potřeba, abys dosáhl normovaný spotřeby dle eurocyklu.

    S tím rozptylem máš samozřejmě pravdu. Ale v reálu je to tak, že když jedeš opravdu úsporně, podle předpisů, ale ne vyloženě tak, aby jsi brzdil provoz, dá se u většiny aut dostat na spotřebu o kousek vyšší než je udávaná.

    Když vezmu jako příklad to Mini, se kterým jsme na novinářský prezentaci něco takovýho zkoušeli.

    Udávaná spotřeba byla 5,8 litru

    Když jsme se opravdu snažili jet na spotřebu, jelo to za asi 6,5 l/100km
    Když jsme jezdili normálně, žralo to 8-13 l/100km
    Když jsme "testovali jízdní vlastnosti" v alpským průsmyku, žralo to přibližně 23 l/100km

    Ad akcelerace na 50 km/h za 26 sekund. Normální dnešní auto má maximální zrychlení 0-100 km/h za 8-10s, velmi pomalý auto kolem 15s. Za 26s se na stovku dostane velmi pomalý starý auto - kupříkladu Škoda 105 má zrychlení 0-100 km/h za 24s.

    Takže 0-50 km/h za 26s odpovídá (vzhledem k tomu, že zrychlení není lineární, ale s rostoucí rychlostí se zpomaluje) zhruba stopětce akcelerující na třetinu plynu. I dráhovej cyklista to zvládne za poloviční dobu...

    Nikdo takhle nejezdí, nikdo nejezdí tak pomalu jako v tom testu a proto se v reálným světě nedá dosáhnout spotřeby, jaká ti v tom testu vyjde.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Právě... A šance, že mne sejme někdo ve Fábce, "Oktávce f metle", Prassatu, nebo něčem podobném, je výrazně vyšší... Stejně tak moje šance na přežití, pokud zrovna pojedu v masivním SUV... A o to jde...

    Nemám úplně představu, co se reálně skrývá pod pojmem "economy run"... Prostě když jsem spěchal a moje jízda měla charakter brzda-plyn, tak šla spotřeba nahoru... Když jsem měl čas a jel "na pohodu", tak byla spotřeba třeba o čtvrtinu nižší..

    car slowly accelerates to 50 km/h in 26 s (manual: 5 s, 9 s and 8 s in the 1st, 2nd and 3rd gears, with additional 2 × 2 s for gear changes)
    Nevím, jestli se takhle rozjíždí Avie, ale to by celkem odpovídalo normálnímu rozjezdu...
    FESTER
    FESTER --- ---
    neni nad electricky auta ....

    16 Fisker Karmas Catch Fire In Hurricane - Business Insider
    http://www.businessinsider.com/16-fisker-karmas-catch-fire-in-hurricane-2012-10
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Moderní auta nemají nic jako "podvozek" a "karoserii", a SUV jsou už dnes dělaná "ohleduplně", tedy tak, aby to auto bylo kompatibilní s deformačními zónami toho, co trefí. Nechat se trefit od X5 ve Fabii asi bude průser kvůli rozdílu v hmotnosti, ale X5 vs. 530d bude rozdíl velmi malý. A pětka bude agilnější, srovnatelně prostorná nebo prostornější, úspornější a rychlejší. A levnější.

    A jezdit pod udávanou spotřebu dle EU metodiky prostě v reálném světě nejde. Respektive jde, ale bude to znamenat šílený economy run, kdy tě budou všichni ostatní chtít zabít a budou tě předjíždět Avie. Spotřeba může kolísat o hodně víc než 10-20%, já se s většinou aut pohybuju někde mezi 120-400% udávané spotřeby (třeba takový Mini Cooper S dokáže jezdit za 6 litrů nebo taky za 23 litrů :)).

    Test pro EU metodiku spotřeby vypadá takhle:

    New European Driving Cycle - Wikipedia, the free encyclopedia
    http://en.wikipedia.org/wiki/New_European_Driving_Cycle

    Podívej se na ty časy zrychlení - z 0 na 50 km/h za 26 s? To je zrychlení plně naložené Avie.

    Stejně tak test EPA je jen laboratorní, o skutečném jsem věděl jen o tom z Motor Trendu, jestli z Edmunds dokázali v reálném světě najezdit 430km, tak beru zpět.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Aha... Chybička se vloudila... :(

    Bavili jsme se o využití SUV ve městě a příměstských oblastech... Nejsem si vědom toho, že by dálnice někde vedla skrz... Stejně tak pochybuji, že by k tomu mohlo dojít při jízdě 50-60 km/h...
    Myslíš že není rozdíl mezi Tvým podvozkem v cizím autě a cizím podvozkem v Tvém autě...?

    Vedle té X5 parkuje už asi 6 let 330i, to mi nepřijde jako až tak staré auto - a zatím bez problému, akorát jednou oprava podvozku kvůli přistání v příkopu (náklaďák jedoucí v protisměru je prostě argument, kterému se neodporuje)

    Ale jo, jde jedit pod udávanou spotřebu... Ale chce to dost cviku... Jednu chvíli jsem dělal obchoďáka pro jednu podvodnou společnost s látkama a nalítal i přes 500 km denně (okolo 1500 á 5 dní) a ta spotřeba fakt dost kolísala i na stejné trati podle toho, jakou jsem měl zrovna náladu.. Tak o 10-20% oběma směry...

    Podle kterého reálného testu...? Pokud vím, tak oficiální je jen ten od EPA, který dopadl 480 km(2c) / 426 km(5c)
    Plus pak jsou mi známy ještě 2 další nezávislé testy v rámci akce "Půjč si Muskovo fáro"
    MotorTrend - 380 km
    Edmunds.com - 430 km

    Dej vědět! Přijdu se mrknout... Rád bych viděl Teslu v reálu... ;)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Elektromobily...

    Dojezd: při 90km/h to není ani náhodou, mám pocit, že je to dojezd v EU režimu pro měření spotřeby, kterej nemá s realitou vůbec nic společnýho.

    Reálná situace - trasa Strašnice - centrum Pardubic má 104 kilometrů (děkuju za informaci, jak dlouhá je trasa, kterou jezdím každej tejden, ale zcela překvapivě to vím líp než ty): http://mapy.cz/...bice_ulice%20Sladkovsk%C3%A9ho%2C%20Pardubice%2C%20okres%20Pardubice&rp=%7B%22criterion%22%3A%22fast%22%2C%22toll%22%3A%22free%22%7D

    Abych ujel tuhle trasu a zůstala mi ta cca 15 km rezerva, jel jsem celou cestu rychlostí MAXIMÁLNĚ 70-75 km/h, většinou kolem 60, do kopců jsem zpomaloval, z kopců jsem to nechával rekuperovat, kdekoliv to šlo, co nejmíň jsem brzdil, zrychloval jen když to bylo fakt potřeba, nikde jsem nic nepředjel... totální ekojízda. Jel jsem to přes dvě hodiny, tuším asi dvě a půl. To znamená průměrnou rychlost asi 30-40 km/h.

    Reálnej dojezd i v tomhle režimu je opravdu 120-130 kilometrů, na těch 160 by člověk musel jet ještě víc "eko" - což je ale ve skutečném provozu nemožné.

    Žádná skrytá rezerva tam není, když jsem ten krám jel vrátit, tak mi v garáži vyhodil pojistky a nedobil se, takže jsem do Prahy vyrážel s asi 80% baterie. Do Strašnic jsem dojížděl téměř na nule a už asi dva kilometry předtím to zapnulo "želví režim" (na palubní desce se rozsvítí želva a začne ti to ubírat výkon, protože ti zbejvá dojezd v řádu stovek metrů až kilometrů, tak aby ses měl čas někam odklidit).

    Je to stejný jako se spotřebou, za udávanou spotřebu benzínu taky jezdit nejde.

    ad 20 kWh - počítal jsem s účinností nabíjení 80%, baterka má skutečně 16 kWh.

    Ad Tesla a velikost - ne, nikoliv špatně. Kdyby Tesla nebyla velká jak je, nemohla by mít baterky, které má. Nejde jen o to, že by se tam fyzicky nevešly (což by se do i-MIEV nevešly, ani kdyby to byl nativní elektromobil, což ostatně do jisté míry je - Mitsubishi i se už od základu vyvíjelo s myšlenkou na elektromobil), ale taky by byly nesmyslně těžké.

    Udávaný dojezd Tesly je taky nesmysl, podle reálných testů je to 380.

    Jinak mám slíbený test Tesly, tak uvidíme, co budu říkat potom :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: A nedíval ses na to Mini TAKHLE NÁHODOU bez daně? http://mini-invelt.com/assets/MINI/CenyvozuMINI032012aktual.pdf

    A výbavu na úrovni Fabie v plné palbě nemá ani náhodou, Mini One nemá kupříkladu v základní výbavě ani klimatizaci, kterou dostaneš už v low-cost Fabii za 225 tisíc. Fabia bez klimatizace stojí 200 tisíc, tedy téměř přesně polovičku toho, co Mini. Ekvivalentem Fabie v plné palbě (za půl mega) bude Mini za 800 tisíc.

    Ad převrácení - nejde o náraz, ale třeba o "zakopnutí" přes svodidla na dálnici (znám člověka, kterej přesně takhle šel přes střechu s Lexusem RX400h, kdyby měl místo něj GS nebo LS, tak se mu to nestalo). Kromě toho SUV hůř brzdí, hůř zatáčí a reálně není o moc bezpečnější, protože ten rozdíl "na" vs. "pod" nemá moc význam, pokud to druhý není náklaďák.

    Pokud bych měl volit něco s ohledem na spolehlivost, rozhodně to nebude moderní a šílenou technikou napěchované BMW. Poznat auto do posledního šroubku si mohl možná u 20 let staré E34, u novýho určitě ne. Kromě toho mám z aktuální generace pocit, že to s tou značkou jde kamsi do hajzlu (ale to je na delší povídání a patří to jinam).
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam