• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    DAN_F: Co jsem pochopil, tak dobíjecí stanice pro FCX Clarity ten vodík vyrábí s využitím solárních panelů přímo na místě - což je v širším měřítku taktéž komplikované...

    HYENA: Nejde ani tak o skupenství, jako o tlak a strukturní pevnost materiálu, který má vydržet tlak nezbytný k udržení stejného objemu (a je jedno, jestli jde o kapalný vodík, nebo - po překročení kritické teploty - "přehřátou vodíkovou páru".
    Aneb potřebují převézt co největší množství vodíku (alespoň takové, aby jeho prodej pokryl náklady), při co nejmenší potřebě chlazení, přičemž cisterna se nesmí vzniklým tlakem roztrhnout...
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    HYENA: Prave... A cim vyssi teplota, tim vyssi tlak potrebujes...

    Takze pro udrzeni LPG pri "pokojove" teplote 24 °C potrebujes zhruba stejny tlak, jako pro vodik pri rekneme -230 °C, coz realne znamena podchladit na -250 °C a rychle prevezt, nez selze chlazeni - a v tlakove nadobe, co to udrzi aspon do -200 °C.
    HYENA
    HYENA --- ---
    Ale to LPG se neochlazuje na -13 - když ho stlačíš, zkapalní i při mnohem vyšší telotě.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    HYENA: No prave... "Kdyz to dostatecne natlakujes", tak Ti staci jen tech -250 °C :)

    je rozdil tlakem kompenzovat cast z cca 276 °C a prumerne 37 °C.. (LPG vari prumerne pri -13 °C)
    HYENA
    HYENA --- ---
    COMODOR_FALKON: Když to dostatečně natlakuješ, nemusíš to ochlazovat. Prostá termodynamika.

    Nádrž s LPG taky v autě nechladíš pod 0,5°, abys to udržel kapalný...
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Ok, ale i na tu "vodíkárnu" k natankování ten vodík dost špatně (a o dost hůř než LPG) dostaneš...

    Počínaje tím, že vodík musíš buď extrémně natlakovat, nebo extrémně podchladit - přičemž si vážně moc nedovedu představit vysokotlakou cisternu s chlazením na -250 °C (navíc provádějící transport v běžném provozu)
    Oproti LPG, které začíná kapalnět někde mezi -0,5 a -40 °C, je to dost nepoměr...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Já mluvil jen o tankování. Že vodík není zdroj energie, ale způsob jejího uchování/přepravy, je snad každýmu, kdo vychodil základku, jasný.
    HYENA
    HYENA --- ---
    DAN_F: Benzín se získává z ropy. Vodík můžeme uvolnit z metanu, který ale nemusíme získávat jenom z ropy. Průmyslově se vodík vyrábí elektrolýzou vody.

    Dále z wiki : Do budoucna se počítá s výrobou vodíku pomocí jaderné energie a to buď termochemicky (vysokými teplotami) nebo prostřednictvím elektrického proudu (jaderné elektrárny by tak mohly být využívány v době, kdy pro vyráběný proud není odběr).

    To jde ale mimo jádro problému. Jednoduše nelze srovnávat zdroje energie jako je LPG nebo benzín s vodíkem nebo uchováváním el. v bateriích. Možná na ekonomické úrovni, ale o tom tenhle klub přece není.
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    HYENA: Benzín se vyrábí z ropy. Stejně jako v současné době vodík, jestli se nepletu.
    HYENA
    HYENA --- ---
    COMODOR_FALKON: Ano - zejména kvůli faktu, že LPG se nevyrábí, ale těží. To je jako s benzínem. Nikde se nepočítá s jeho výrobou, protože ta je pro nás "zadarmo", stačí ho jenom vytáhnout a odfiltrovat.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: LPG je přeci jen podstatně méně náročné na výrobu i skladování...
    Snazší (energeticky méně náročné=levnější) získávání, snazší transport ve větším množství...
    To je skoro jako srovnávat transport uhlí a transport zlatých cihel z pohledu bezpečnosti... :-D
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    STAROJDA: Ve chvíli, kdy se nějaká technologie prokáže jako lepší než ta stávající, vybudovat infrastrukturu není problém.

    SYSLICEK: To taky, ale myslím že pořád je větší problém první část.
    SYSLICEK
    SYSLICEK --- ---
    "Problém je, kde získávat vodík."

    Problém je, kde skladovat vodík.
    STAROJDA
    STAROJDA --- ---
    BOBASH: však za 20-30 let budou i pořádný baterky ;). Jinak ano, souhlasím. Jsou to dvě srovnatelný technologie.
    DAN_F: to bych spíš řekl naopak.
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    BOBASH: Jojo, kde natankovat není problém. Problém je, kde získávat vodík.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    STAROJDA: Vodík třeba na benzínce, stejně jako LPG, který před 20-30 lety taky nebylo vůbec nikde?
    STAROJDA
    STAROJDA --- ---
    Výsledky Tesly překonaly očekávání, Toyota kontrovala uvedením auta na vodík | byznys.ihned.cz - Analýzy a komentáře
    http://byznys.ihned.cz/...ysledky-tesly-prekonaly-ocekavani-toyota-kontrovala-uvedenim-auta-na-vodik

    Souhlasím s představiteli Tesly, že elektromobily na baterie mají smysl. Prostě to má své výhody i nevýhody - stejně jako vodík. Baterie jsou těžkopádné s malou výdrží, ale dají se nabít všude. Vodík je elegantní a lehký, ale kde ho načepovat je otázka.
    STAROJDA
    STAROJDA --- ---
    Tohle snad není apríl :)

    Počet elektromobilů se za loňský rok zvojnásobil. Po světě už jich jezdí 405 tisíc | byznys.ihned.cz - Zpravodajství
    http://byznys.ihned.cz/...jstvi/c1-61948570-po-svete-jezdi-405-tisic-elektromobilu-usa-japonsko-cina

    Nicméně jestli to něco znamená pro raketový rozvoj odvětví, to pochybuji.
    BOUMRY
    BOUMRY --- ---
    COMODOR_FALKON: hezky napsano, souhlasim
    sam toto zazivam doma
    manzelka je pro Apple - design a trendy - a je ji uplne jedno, ze ma omezenou funkcionalitu
    ja jsem pro android - svoboda moznost uzivatelskeho nastavovani, pristupnost kodu
    ;)
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    DAN_F: Tesla je v tuto chvili symbolem vyspele technologie, hranici soucasnych technologickych moznosti v praxi - a zaroven dobre vypada a je dle recenzi "zabavna" co do jizdnich vlastnosti (coz je pro radu ridicu dulezitejsi, nez funkce).

    Oproti tomu Apple je symbolem "byti trendy".
    Kdyz se podivas na iVeci, tak to jsou pristroje, ktere jsou hardwarove moralne zastarale a s konkurenci drzi krok jen diky tomu, ze...
    ...starsi soucastky maji jednak uz vychytane chyby
    (jsou spolehlivejsi)

    ...druhak se vyskytuji jen v nekolika malo konstelacich...
    (treba iPhonu je momentalne asi 8 verzi, pricemz tem nejstarsim nejspis jiz nefunguje nevymenitelna baterka - porad to ale znamena potrebu maximalne 8 verzi ovladacu operacniho systemu pro mobily, tj. vyrazne kratsi, cistsi, rychlejsi program - a volitelnou moznost adaptovat chytra reseni odjinud)

    ...maji omezene uzivatelske nastaveni jak co do zakladnich funkci, tak co do rozsiritelnosti....
    (pouze povolene applikace, tzv. uzavreny ekosystem - opet zjednoduseni a zrychleni programoveho kodu)
    ...coz zaroven znamena vyrazne snazsi ovladani a tedy pristupnost pro uzivatele, kteri jsou radi, ze umi pocitac zapnout a vypnout - kdyz nic nemuzes zmenit, nemuzes provest ani zmeny vedouci ke kolapsu pocitace.

    ...a maji vychovanou "trendy generaci", co si kazde 2 roky z cireho frikulinstvi kupuje nove vybaveni a zajima ji predevsim design, resp. jeho hodnoceni ve frikulinskych casopisech...
    (coz naplno ukazal spor se Samsungem, kdy se ukazalo, ze Apple ma sice asi patent na obdelnik s tlacitkem, ale v tom obdelniku jsou starsi soucastky Samsungu)

    ...a take by se jim spatne prevadela data...

    ...navic roste pocet lidi, kteri nemaji jiz ani mlhavou predstavu, jak to funguje, tj. setrel se pro ne rozdil mezi technologii a magii a tem vyhovuje, kdyz to umi par zakladnich veci, spusti na tom par zakladnich aplikaci a "neobtezuje" je to moznostmi navic..
    Takove technologicke amarouny...

    Shrnuto - Apple je synonymem pro low-tech hardware v nalestenych krabickach s vysokou cenovkou...
    Je to designova, nikoliv technologicka firma.
    (a jeji zakaznici si spis nez Teslu koupi Ferrari - je vic kchůl)

    Chapal bych tedy mnohem vic spolupraci treba s Googlem, ktery se rovnez zameruje na vyvoj pokrocilych technologii a s nimz sdili radu zakazniku/fanousku (napr. Google Glass uz maji aplikaci na ovladani Modelu S, Googli balonovy internet by mohl udrzovat Tesly on-line a plne informovane o doprave, nabijeckach, atp., Google ma i vysoce pokrocily vyvoj autonomnich automobilu, tj. s Teslou by mohli spolupracovat na schopnosti Tesel jezdit i bez ridice - vcetne napriklad transportnich aut, taxiku, atp. )
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    COMODOR_FALKON: Moc nerozumím, šlo by to trochu rozvinout?
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    STAROJDA: Problem je v tom, ze spoluprace s Applem by elektromobilitu tezko nejak rozvinula - spis naopak, je sance, ze by to dost poskodilo vnimani Tesly u tech-wise lidi...
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam