• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    RAJCHE
    RAJCHE --- ---
    COMODOR_FALKON: Jasne. Samozrejme, ze to je jeden z duvodu. To bez pochyb.

    Chassis Tesly (konstrukci, technoligii, materialy, atp.) jsme meli samozrejme celkem dobre nastudovany. Dost automobilek by se z toho mohlo ucit .... coz myslim, ze se deje :)

    Jenze ono proste nejde vzit a "oblehnout" pokud ta automobilka, pro kterou prave delas, tak ma v umyslu vyrabet vozy v jinych objemech. Rekneme o jeden rad, pripadne o dva rady mensi. V takove situaci neni budget na investice do drahych nastroju a forem, protoze by se to nikdy nevratilo.

    A jak pise Sumac, NVH a Multi-Body Modelling jsou dalsi veci, ktere je nutne zohlednit a optimilazovat.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    RAJCHE: A nebude to spíš snahou naroubovat baterii do konstrukce, která k tomu nebyla určená a byla navržena tak, aby snášela zatížení úplně na jiných místech...?

    Co jsem koukal na videa Rich Rebuilds, tak u Tesly se auta skládají ze 2-3 relativně samostatných částí, podvozku+baterie a karoserie.

    To předpokládám dost výrazně zjednodušuje design jak co do použitelných variací (stačí kompatibilní konektory) tak i bezpečnosti (bezpečnost je řešena přímo u jednotlivých modulů)
    RAJCHE
    RAJCHE --- ---
    COMODOR_FALKON:
    Packaging baterie se sice jevi na prvni pohled velice jednoduse, jenze skutecnost je trochu sofistikovanejsi.

    V nedavne dobe jsme s kolegy staveli dve komercni vozidla (London Taxi TX5 a postackou NGDV pro USPS), kde bylo v planu pouzit baterie a napravy z Volva (napr. z XC90). Oboji nedopadlo podle prvotnich predstav. U obou konceptu nam kvuli pozadavkum na bezpecnost a narazove zkousky narostla hmotnost. Museli jsme baterie zabecpecit jinym zpusobem, nez to resilo Volvo, jelikoz jsme na konstrukci BIW pouzili jinou technologii nez Svedove. Tudiz jsme pridavali deformacni a pevnostni komponenty. Podarilo se nam to vyresit jen castecne. Celkova hmotnost prekrocila designove limity. Coz se projevilo do ceny a tim padem nizsim prodejum TX5.

    Ano, souhlasim s tim, ze je idealni pouzivat "carry over" komponenty a sdilet je napric modely. U malych dilu, je to vetsinou snadne a v praxi vzdy vitane. U tak zasadnich komponentu, jako je strukturalni baterie, to bohuzel tak snadne byt nemusi. Musi se napriklad:

    1) Zvazit strategii uchyceni strukturalni baterie ("hardpoints") a jeji vymenitelnost. U ruzne velkych aut muzou tyto "hardpoints" hrat zasadni roli s ohledem na "loadpaths" (=tuhost karoserie, pasivni bezpecnost).

    2) Zvazit pozicovani vnitrnich pricnych nosniku s ohledem na bocni naraz a pozici H-bodu. To muze byt celkem zasadni problem, jelikoz jsou jednotlive clanky baterie uniformni a pricne nosniky nepujde libovolne pozicovat (idealni pozice nosniku je samozrejme pod H-bodem, dalsi mezi B-sloupky). Tudiz je to otazka na R&D a hledani kompromisu mezi bezpecnosti, zpusobem ulozeni clanku, jejich chlazenim, atd, atd.

    3) Zvazit jestli neprovadet crash testy na samotne strukturalni baterii s ohledem na jeji modularni pouziti. Pokud je baterie validovana na nekolik pripadu bocniho narazu a jeji deformace neposkodi vnitrni clanky a ochrani posadku, tak je vyhrano. Toto modularni ovsem opet navysuje jeji celkovou hmotnost. Ale jak pises - snizuje komplexitu vyroby. (Na zaklade zkusenosti z R&D bych se priklanel k tomuto reseni.)

    BTW: To ze si to nekdo zbastli ze 3 aut dohromady je spise kuriozita. Mam jedno takovy auto z konce 80tek a neco na tom opravovat je naprosty peklo. Clovek aby mel tri manualy a neustale hledal puvod komponent, kdyz chce objednavat nahradni dily. O bezpecnosti radsi ani pip.... Instant Death. To nechces.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    RAJCHE: Opravitelnost byla myšlena v servisu, když se něco porouchá.
    Na YT je i frajer, co si Teslu poskládal z asi 3 aut po totálce a jedna z věcí, kterou opravoval, byla i baterie, ukazoval detailní postup a když člověk ví, co a jak, tak to není složité, baterii lze od karoserie bezproblémově odpojit.

    Tak mít velké množství specifických náhradních dílů je přeci nežádoucí i u ICEV, kdy některé interně identické vozy, mají mírně odlišný exteriér a logo na kapotě...

    Jako jo, modularita umožňuje teoreticky flexibilnější práci s prostorem, ale to, že to není 1000x článek X, ale 1x modul A1, 1x modul B1, 1x modul C1, 1x modul D1 a pro druhý typ vozu modul 1x A2, B2, C2, D2......dál zvyšuje komplexitu výroby a tím i výrobní náklady.
    + zároveň se tím i snižuje možnost adaptace na změny, protože nutnost předělávat 8 různých modulů.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    DZODZO: Spíš menší množství samostatných naddimenzovaných počítačů.
    Riziko zastarání je na současné úrovni vývoje velmi nízké, leda by Autopilot potřeboval výrazně více výkonu, než plánují.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    RAJCHE: vzhladom na to ze tesla je v podstate pocitac na kolesach, tak riziko zastaranie technologie je urcite znacne, preto tesla negeneruje zisk a hrnie vsetko do R&D
    RAJCHE
    RAJCHE --- ---
    DZODZO: Ten druhy link je super. Hodne zajimava data.
    RAJCHE
    RAJCHE --- ---
    COMODOR_FALKON: Presne na to se ptam, protoze v teto branzi roky delam.
    Mam jasnou predstavu o investicich, vyrobnich objemech, dodacich casech, modularite a zasahu do systemu v pripade, ze je zabehnuty.

    Jen nesouhlasim s tim, ze je to snadno opravitelne, kdyz se jede na jedne lince seriova vyroba v takovem objemu o jakem se bavime. Ano modularni systemu jsou systemove mnohem narocnejsi, ale na druhou stranu flexibilnejsi vuci zmenam v pocatecni fazi vyvoje. Tesla byla prvni, kdo to spustil opravdu velkoobjemove, tudiz jsou nejdal. To, ze na to BMW slo "modularne", neni spatny krok s ohledem na rizika spojena s rychlym vyvojem tohoto odvetvi.

    Ono mit jednu "krabici" a tu integrovat do ruznych typu vozidel, totiz nemusi byt uplne tak vyhra.
    To,co usetris na lince, se ti muze eventuelne projevit na invetisich do vyvoje a vyroby samotneho vozidla a jeho vyslednych parametru (vlastni zkusenost). Proto by to chtelo znat konkretni cisla a podrobne zdroje, jinak budeme spekulovat :)

    A to, ze Tesla prodava, nemusi znamenat, ze vydelava. Proste masivne investuje do toho, aby byla lidrem na trhu a tak cislama prodeju "valcuje" ostatni.

    Me by napriklad zajimalo, co se stane, kdyz nekdo prijde s kompletne novou technologii, ktera nepujde zaintegrovat do jejich vyrobniho procesu. Predpokladam, ze budou muset pockat 4-5 let a az se jim ta masivni investice vrati, tak pak reinvestovat. Riziko zastarani technologie je hadam celkem znacne. V tomto ohledu mam ovsem znacne omezene know-how.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    RAJCHE: Fskutečnosti z toho, že Tesla už baterii (konkrétně typ článků) měnila...
    Dokonce články zvětšovala...

    Nicméně obecně platí, že jedna výrobní linka, resp. jeden výrobní program, se snáz provozuje a adaptuje.

    Brácha dělá v IAC v Plzni a má na starosti chod jedné z hal, od objednávání strojů za miliony eur až po jejich programování.
    Přinutit ty stroje k sebemenší změně fakt není jen tak, nestačí jen někde natvrdo zmenšit rozměr třeba o desetinu milimetru - v mnoha případech to znamená objednat přípravky (formy) za desítky tisíc eur a čekat měsíc, nebo zaplatit desetinásobek a čekat týden...

    Takže je pak rozdíl, když R&D přepracovává jeden výrobní program a když jich přepracovává 2 a víc, přičemž náročnost u modulárního systému roste exponenciálně...
    RAJCHE
    RAJCHE --- ---
    COMODOR_FALKON: "Jednotné rabice jsou také snáze upravitelné, když se vyskytne možnost upgrade. Též snáze opravitelné."

    Z čeho konkrétně plyne tato úvaha? Nějaká data? Zdroj?
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    DZODZO: BMW je v komplikované situaci.
    Podcenili situaci a když se zpožděním začali něco dělat, tak k EV přistupovali jako k nějaké luxusní specialitě s výhledem na kusovou výrobu.
    V důsledku se extrémně zaměřili na vizuální design a prostorovou efektivitu, ale neřešili náročnost případné sériové výroby.

    Tím narážím především na to, že zatímco Tesly mají (zjednodušeně) velkou krabici se spoustou identických válečků, baterie v i3 je modulární - seskládaná z několika bloků vytvarovaných podle potřeb zbytku auta.
    A vyrábět 1 typ velké "jednoblokové" krabice je zkrátka jednodušší, než několik menších bloků různých tvarů. Jednotné rabice jsou také snáze upravitelné, když se vyskytne možnost upgrade. Též snáze opravitelné.
    ...a tedy i celkově levnější...

    A BMW už je ve fázi, kdy je na kompletní přestavbu (a začínání od základu) dost pozdě...
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BMW hadze rucnik do ringu...

    Tesla Disrupts — BMW Boss Throws In The Towel | CleanTechnica
    https://cleantechnica.com/2019/07/07/tesla-disrupts-bmw-boss-throws-in-the-towel/

    BMW Lets Slip That Its Electric Vehicles Can't Compete With Tesla's | CleanTechnica
    https://cleantechnica.com/...6/28/bmw-lets-slip-that-its-electric-vehicles-cant-compete-with-teslas/
    PER2
    PER2 --- ---
    Arnold Goes Undercover as a Used Car Salesman to Prank Customers
    http://www.youtube.com/watch?v=rXodSqMpuUQ
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    nice!
    Lightyear One | Fully Charged
    https://www.youtube.com/watch?v=bSbWwn_YCr8
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    JAZZZ: vsak tam nemali zatial ziadny poziar, ten recall bol iba preventivny ci?
    JAZZZ
    JAZZZ --- ---
    SUMAC: kdyz tomu zrovna nehorej baterky.. ale plechovky umi VW pekny to zas jo
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    SUMAC: ah yes... auto na chvoste tabulky ucinnosti elektromobilov :)

    Most efficient electric cars - EV Database
    https://ev-database.org/compare/efficiency-electric-vehicle-most-efficient
    SUMAC
    SUMAC --- ---
    Here's Why the Audi E-Tron Is the Future of the Audi SUV
    https://www.youtube.com/watch?v=aP7of0p-GGU


    tady jeden elektromobil
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    Ja vim ze to neni elektromobil, ale ...

    https://www.cnbc.com/...8/all-electric-jet-firm-eviation-announces-us-airline-as-first-customer.html

    Eviation Alice - Wikipedia
    https://en.wikipedia.org/wiki/Eviation_Alice

    General characteristics

    Crew: 2
    Capacity: 9 passengers, maximum payload of 1,250kg (2,750lb)[1]
    Length: 12.2 m (40 ft 0 in)
    Wingspan: 16.12 m (52 ft 11 in)
    Max takeoff weight: 6,350 kg (13,999 lb)
    Fuel capacity: 900 kWh, Li-ion
    Powerplant: 3 × electric motors , 260 kW (350 hp) each
    Performance

    Cruise speed: 482 km/h (300 mph; 260 kn) at 3,000 m (10,000 ft)
    Never exceed speed: 630 km/h (391 mph; 340 kn)
    Range: 1,046 km (650 mi; 565 nmi) including IFR reserve
    Service ceiling: 9,100 m (29,900 ft)
    Approach speed: 185 km/h; 115 mph (100 kn)
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    dalsie ufo od frantikov

    The Most Beautiful Car In The World!
    https://www.youtube.com/watch?v=dsWxMoh3_50
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    Timestamped Summary Of Tesla Shareholder Meeting | CleanTechnica
    https://cleantechnica.com/2019/06/11/timestamped-summary-of-tesla-shareholder-meeting/
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam