COMODOR_FALKON: Nájezd 1 000 kilometrů je blbost, je to zbytečně moc a nikdo to reálně nepotřebuje.
Nicméně pokud má elektrický auto bejt schopný sloužit jako primární dopravní prostředek a hlavní auto v rodině, potřebuje pro typickýho řidiče udávanej dojezd tak cca 400 - 600 km, což u auta střední velikosti znamená nějakých 70 - 80 kWh.
Auto s udávaným nájezdem 150 kilometrů obvykle v reálu najede v průměru tak sto, za blbýho počasí míň. Nevím, kolika elektromobilama jsi jezdil, já jich vyzkoušel poměrně hodně a všechno do nájezdu cca 200 km je prostě nahovno.
Takovej nájezd znamená, že když se najednou rozhodnu, že potřebuju z Prahy do Pardubic nebo do Liberce, už to může bejt problém. Když bude zrovna mrznout, tak si budu moct vybrat mezi topením a dojetím do cíle. Do Brna nebo Ostravy prostě nedojedu, a když mi nevyjde dojezd, tak zůstanu viset v půlce někde u nabíječky třeba 3 hodiny, pokud nemám tu kliku, že zrovna najdu aspoň ChaDeMo.
Těch +- 500 kilometrů už znamená, že za téměř jakýchkoliv okolností to auto dojede minimálně 300-350 kilometrů, i když zrovna mrzne, baterky hůř fungujou a v autě běží naplno topení. A je to tak cca minimální dojezd potřebnej k tomu, aby dejme tomu 90% řidičů v 90% dní vystačilo v pohodě, plus je už i dobíjení z rychlonabíječky jednou za 300 kilometrů poměrně přijatelnej způsob pohybu na delší vzdálenosti.
Malej elektromobil (myšleno velikost Fabie a menší, tedy třeba ta Zoe) nemá význam, není k ničemu dobrej a pochybuju o tom, že by v nejbližších 10 letech takový věci byly.
Volkswagen ID3 má stát asi 800 tisíc. Když by udělali něco o třídu a půl menší, bude to stát třeba 600, protože nejvíc stojí technologie a baterky, ne to, jak je to velký.
Tu menší věc si nikdo nekoupí.
Zároveň má elektromobil - mimo baterky - mnohem větší životnost a nižší servisní náklady než spalovací auto, protože je jednodušší. Takže pokládám za dost pravděpodobnej vývoj, že zkrátka malý auta nebudou, budou místo nich větší a dražší, ale lidi si je budou kupovat na delší dobu.