• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Nájezd 1 000 kilometrů je blbost, je to zbytečně moc a nikdo to reálně nepotřebuje.

    Nicméně pokud má elektrický auto bejt schopný sloužit jako primární dopravní prostředek a hlavní auto v rodině, potřebuje pro typickýho řidiče udávanej dojezd tak cca 400 - 600 km, což u auta střední velikosti znamená nějakých 70 - 80 kWh.

    Auto s udávaným nájezdem 150 kilometrů obvykle v reálu najede v průměru tak sto, za blbýho počasí míň. Nevím, kolika elektromobilama jsi jezdil, já jich vyzkoušel poměrně hodně a všechno do nájezdu cca 200 km je prostě nahovno.

    Takovej nájezd znamená, že když se najednou rozhodnu, že potřebuju z Prahy do Pardubic nebo do Liberce, už to může bejt problém. Když bude zrovna mrznout, tak si budu moct vybrat mezi topením a dojetím do cíle. Do Brna nebo Ostravy prostě nedojedu, a když mi nevyjde dojezd, tak zůstanu viset v půlce někde u nabíječky třeba 3 hodiny, pokud nemám tu kliku, že zrovna najdu aspoň ChaDeMo.

    Těch +- 500 kilometrů už znamená, že za téměř jakýchkoliv okolností to auto dojede minimálně 300-350 kilometrů, i když zrovna mrzne, baterky hůř fungujou a v autě běží naplno topení. A je to tak cca minimální dojezd potřebnej k tomu, aby dejme tomu 90% řidičů v 90% dní vystačilo v pohodě, plus je už i dobíjení z rychlonabíječky jednou za 300 kilometrů poměrně přijatelnej způsob pohybu na delší vzdálenosti.

    Malej elektromobil (myšleno velikost Fabie a menší, tedy třeba ta Zoe) nemá význam, není k ničemu dobrej a pochybuju o tom, že by v nejbližších 10 letech takový věci byly.

    Volkswagen ID3 má stát asi 800 tisíc. Když by udělali něco o třídu a půl menší, bude to stát třeba 600, protože nejvíc stojí technologie a baterky, ne to, jak je to velký.

    Tu menší věc si nikdo nekoupí.

    Zároveň má elektromobil - mimo baterky - mnohem větší životnost a nižší servisní náklady než spalovací auto, protože je jednodušší. Takže pokládám za dost pravděpodobnej vývoj, že zkrátka malý auta nebudou, budou místo nich větší a dražší, ale lidi si je budou kupovat na delší dobu.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SEJDA: Úplně stejně jako do velkýho, jen bude menší. Ostatně viz zrovna to Citigo / Volskwagen Up!, který se v CNG verzi normálně dělaly. A ekonomicky samozřejmě vycházely mnohem líp než elektrický, protože mají zhruba stejný náklady na kilometr, jen to auto stojí půlku.

    A ad dojezd - elektrický auto, který má udávanej dojezd 200 kilometrů, je dobrý leda tak k popojíždění po městě a nemůže sloužit jako primární dopravní prostředek.

    Ad exploziva - mě je vcelku buřt, jestli sedím kousek od nádrže na benzín nebo jestli sedím na paklu Li-ion baterek.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Otázkou je, co je to "smysluplný dojezd".

    Protože pro řadu řidičů je to především psychologická, nikoliv praktická otázka.

    Pro mne je třeba "smysluplný dojezd" cca 150-200 km, tj. cca 2x toho co potřebuji max ujet v jednom zátahu a zároveň cca týdenní nájezd, když jezdím jen do práce a z práce...
    To znamená u auta velikosti Fabie (spotřeba ~16 kwh/100km) baterii cca 40 kwh.

    Ale zároveň jsem si vědom existence řidičů, kteří "MUSÍ" mít dojezd EV minimálně 1000 km, přestože jejich ICEV má dojezd sotva 500 km a vyjedou 4 nádrže za rok...
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    BOBASH: "dojezd" .. bla bla .. "dojezd" .. bla bla.
    A jak do maleho auta narves tlakovou nadrz? :D A vis, ze kdyz ridis male auto s velkou nadrzi na benzin, tak te od exlpoziv deli milimetry? :D
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Dal bych tomu sest-sedm let. Tedka jsme na treti generaci modernich ev, az bude pata, tak to bude o dost levnejsi
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SEJDA: Nevyplatí, protože cenovej rozdíl mezi velkým a malým elektromobilem je mizivej. Malý elektrický auto je buďto krám bez dojezdu, nebo je nesmyslně drahý (Citigo iV se prsí tím, že bude "už pod půl milionu, Zoe je ještě dražší), nebo obojí.

    U malýho auta vyjde ekonomicky i ekologicky líp, aby bylo na benzín nebo plyn.

    Elektrický auto co má smysluplnej dojezd vyjde vždycky někde kolem mega a nemá tudíž smysl, aby bylo maličký. Velikost cca Tesly Model 3 nebo Volkswagenu ID3 bude na dlouho nejmenší, co má smysl.
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    PEPAZZ: podle mne se vyplati, kdyz si planujes pouzivat je dele jak 10 let.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    viz ten Peugeot, nebo Renault Zoe. Je to fábka za 800 papírů
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    BOBASH: = vyjdou stále ještě draho, chapu no ..
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    PEPAZZ: V podstatě jak píše BOBASH, akorát by bylo vhodné upřesnit, že se to nevyplatí kvůli psychologii kupujících.

    Nejdražší položkou je baterie + software BMS. Menší kastle by byla jen o malinko levnější a lehčí, dojezd navíc jen pár desítek km.

    A EV navíc patří cenově do kategorie kompenzátorů, kde platí, že čím větší auto, tím důležitěji si řidič připadá...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    PEPAZZ: Umí, ale na elektřinu se nevyplatí.
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    pekna DB
    Most efficient electric cars - EV Database
    https://ev-database.uk/compare/efficiency-electric-vehicle-most-efficient

    (30mpg) Petrol car does 1.16km/kWh, (0.725 miles/kWh).
    (50mpg) Diesel car does 1.8km/kWh, (1.125 mile/kWh).
    I-pace and EQC: 4.4 km/kWh (2.8 mi/kWh)
    E-tron: 5.1 km/kWh (3.2 mi/kWh)
    Leaf, Niro (64), Soul, i3: 5.9 km/kWh (3.7 mi/kWh)
    Kona (64) and Zoe (50) and Id3: 6.2 km/kWh (3.8 mi/kWh)
    e208: 6.3 km/kWh (3.9 mi/kWh)
    Tesla M3: 6.7 km/kWH (4.2mi/kWh)
    Ioniq: 6.9 km/kWh (4.3 mi/kWh)
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    pekný , umi jeste dnesni znacky vyrobit menší auto?
    Mercedes-Benz EQC luxury electric SUV 2019 4k review | Fully Charged
    https://www.youtube.com/watch?v=5JTew1D5Tk8
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    no ale ty ceny furt nejsou ono
    Cena elektromobilu Peugeot e208 začíná na 800 000 Kč, dojezd 340 km | Hybrid.cz
    http://www.hybrid.cz/...-340-km?fbclid=IwAR1EG_32ah6ueiCOLAg9hW4jaMJsmRZ-BL5lSHXgUb5Q5VP1nVM1KZSKBwc
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Objem odebrané elektřiny z dobíjecích stanic v Česku strmě roste
    https://oenergetice.cz/...mobilita/objem-odebrane-elektriny-z-dobijecich-stanic-v-cesku-strme-roste/
    ~3000 elektromobilů načerpalo na ČEZ nabíječkách ~830MWh za půlrok. Celkem komerčních rychlonabíječek je 2,5x víc než má ČEZ, takže extrapolujeme na ~2GWh za půlrok = 4GWh za rok.

    Za rok 2018 komerční FVE v Česku vyrobily ~2300GWh
    ( http://www.eru.cz/...0/4580207/Ctvrtletni_zprava_2018_IV_Q.pdf/f47bc2a0-05e3-4402-a1db-5b6e2b0a44a4), čili by uživily rychlonabíječky pro ~1 700 000 elektromobilů. K tomu si přidejte EV, které se budou dobíjet z nových (= nesledovaných) domácích FVE a jsme v klidu na 2 milionech, což je skoro polovina všech osobních vozů v ČR. Myslím, že elektřiny bude dost :-)
    CHIX
    CHIX --- ---
    JIMIQ: PRELOM..... to psal hmm nespis blbec
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Here's How Tesla Model 3 Is Cheaper To Own Than Toyota Camry
    https://insideevs.com/features/362512/tesla-model-3-cheaper-toyota-camry/
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    a hele, profi taky dělaj solární střechu na auto
    Toyota testuje elektromobil se solární střechou. Může to být přelom
    https://www.obnovitelne.cz/...78/toyota-testuje-elektromobil-se-solarni-strechou-muze-to-byt-prelom/
    nebo asi ještě nedělaj, ale chtěj
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    PER2: dost dobrý. 35 kiláků denně by imho tak polovině lidí stačilo. Na druhou stranu, polovina z té poloviny bude mít garáž, která bude mít panely na sobě, takže... šul-nul :-)
    PER2
    PER2 --- ---
    pocita se tohle? :)
    DIY Solar LEAF Project Shows The Untapped Potential Of Solar EVs | CleanTechnica
    https://cleantechnica.com/...07/23/diy-solar-leaf-project-shows-the-untapped-potential-of-solar-evs/
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam