• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.
    8) Při vkládání linků je nutné vždy přidat vlastní input (shrnutí, komentář, oponentura/souhlas apod.), stačí v pár větách zdůvodnit proč je sem odkaz umístěn.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Baterka se při vybíjení smršťuje a při nabíjení rozpíná + se rozpíná i odpadním teplem.

    Má to určitou setrvačnost, Tesla třeba dobíjení prázdných baterek na Superchargeru explicitně nedoporučuje a žádá o vyčkání nějakého času, než se baterie přestane smršťovat.

    Hlavní ale bude těch 450 kW, byť jen ve fázi 30-50% SoC, uchladit...
    Viděl bych to na masivní aktivní chladiče po obvodu auta...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Nevím jak to funguje, ale očividně to funguje, vzhledem k tomu, že je už začínají stavět. Příští rok budou u všech dealerů Porsche minimálně v USA, tady snad nějaký budou taky.

    Zkusím si půjčit Taycana, až bude v novinářský flotile, a poreferuju :)
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Tak to jsem zvědav, jak těch 450 kW bude fungovat...

    Jak zmiňuje JANOS, Tesla se u SuperChatgerů drží při zemi a nikoliv bezdůvodně...

    450 kW bude jednak masakr uchladit, jednak rychlost změny objemu baterie bude také vysoká, obzvlášť při dobíjení z hlubokého vybití...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JANOS: Pokud jedeš z domova a pokud máš doma nabíječku. Jsou situace, kdy potřebuješ něco dobít a zrovna jsi v obchoďáku... tam se tohle hodí...
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    BOBASH: jj, V3
    Back in March, Tesla launched Supercharger V3, which can deliver a burst of power up to 250 kW to Model 3 vehicles and up to 200 kW on the latest Model S and Model X vehicles.

    2% – 10 miles – 0 mins (126 kW)
    5% – 16 miles – 1 min (250 kW)
    20% – 62 miles – 4 mins (250 kW)
    21% – 65 miles – 4.5 mins (Taper from peak starts – 248 kW)
    30% – 92 miles – 6 mins (218 kW)
    40% – 123 miles – 8.5 mins (179 kW)
    50% – 153 miles – 11 mins (142 kW)
    60% – 184 miles – 14.5 mins (108 kW)
    70% – 213 miles – 19 mins (87 kW)
    80% – 245 miles – 24.5 mins (56 kW)
    90% – 275 miles – 34 mins (36 kW)

    pokud dokáží za 15min nabít 300km, nic víc nepotřebuju :)
    JANOS
    JANOS --- ---
    BOBASH: Jen to je velke plytvani zdroji. Vzdy kdyz jedu z domova mam auto nabite. Kdyz jdu do obchodaku, tak to na 99.9% neni v pripadech kdy jedu na vic nez 300km dalku. Takze to ze obchodak investuje 10000 euro do chademo nabijecky je zbytecne. Kdyby radsi 100x vic obchodaku rozdalo cervene petikoliky, lip by udelali.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JANOS: Ad ChaDeMo k ničemu - tak docela nesouhlasím. Je to naprosto dostačující řešení nabíjení třeba v obchoďáku. Když jsem přijel s Teslou nebo s čímkoliv jiným na nákup, tak za těch 30 minut až hodinu už jsem získal poměrně signifikantní zvýšení dojezdu... Za hodinu a půl to Teslu nabilo skoro do plna.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JANOS: Tak tohle je potřeba brát jako nouzovku pro občasný používání - když jedeš tak daleko, že to potřebuješ. To normální člověk absolvuje párkrát do roka, tak 95% dní ti 500 km Taycanu bude stačit.

    O tom, že baterka dostane na prdel, bych si žádný iluze nedělal.

    Jinak Tesla bude mít taky výkonnější nabíječky, už něco testujou tuším.
    JANOS
    JANOS --- ---
    BOBASH: Ah myslim ze jsem o tom slysel, jako nabijeni baterky 350kW by se mi libilo, bojim se hodne ale o poskozeni. Tesla ma najezdeno miliardu km, a asi z nejakeho duvodu nabijeji 120kW. Taky vime ze Teslam baterky temer nedegraduji. Jak bude vypadat Taycani baterie po dobijeni na 350kW ? :shrug:

    Tesla ma momentalne v provozu 12000+ nabijecek v 1400+ lokalitach. 120kW nebo vic. To mi dostacuje.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    BOBASH: 450 kW, sorry.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JANOS: FastCharge je systém který vyvíjí Porsche spolu s BMW a snad do něj chtějí natáhnout další automobilky. První se začínají stavět u dealerů Porsche kvůli Taycanu, tuším v průběhu příštího roku mají být u každýho dealera v USA, nevím jak to plánujou v Evropě.

    Dobíjecí výkon 350 kW, Taycan na 80% za 15 minut.

    Porsche and BMW unveil EV charger that’s 3 times faster than Tesla’s - The Verge
    https://www.theverge.com/.../18140868/fastcharge-porsche-bmw-450kw-electric-vehicle-charging-station
    JANOS
    JANOS --- ---
    Vykon dobijecich stanic: Nekde zhruba mezi 11 a 90 kW je takove udoli zbytecnosti. Nabijecky s takovym vykonem jsou k nicemu. (Tak nad tim premysly soudruh Musk a ja souhlasim).

    Jsou dva zakladni mody nabijeni: Jsem doma/v praci a rychlost je mi jedno = Tady 11kW dobije vybite auto za 6 hodin, 4kW za 18 hodin. Takze na chate staci 4kW, v praci 11kW, doma pres noc i 8 kW, a vetsinou i 4kW.
    Druhy mod: Ficim po dalnici do Chorvatska. Tady je opet cokoliv pod 90 kW na presdrsku od manzelky. Superchargery zacinaji na 120, budou 150 a snad jeste vic. Papirove se plna baterka nabije za 45 minut (10-90%) ale v realite (osobni zkusenost) se spis jedna o nekolik 20 minutovych pauz. (12 hodin po Autobahnu skrz Evropu = 2 hodiny jizdy, 20 minut nabijeni/curani/mcdonalds, 2 hodiny jizdy...)

    Proto je ChaDeMo k nicemu, a taky vsechny 50kW CCS nabijecky.

    Nevim co je Fastcharge, ale jedine nadejne v Evrope je IONITY, a samozrejme proprietarni Superchargery od Tesly.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JAZZZ: Tak zatím jsou asi tři a většina nějak kompatibilních je, jediný co je nekompatibilní se zbytkem je Supercharger. Uvidíme co FastCharge, ta by měla bejt otevřená, ale zase málokterý auto bude technicky schopný to dát.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JIMIQ: Taycan je konkurence pro Model S, ne Model 3. Tomu cca odpovídá dojezdem, výkonama i cenou. Ekvivalent Modelu 3 bude nejspíš ta věc od Škodovky, a možná časem nějakej větší VW nebo menší Porsche.
    JAZZZ
    JAZZZ --- ---
    BOBASH: vsude plno reci o zachranovani sveta a ma to vyustit v paralelni nekompatibilni site nabijecek? kdyz to slo u u mobilu tak proc by ne u aut? EU na ty bazilisky pseudozeleny co se v odvetvi plnem standardu neumi domluvit na podelanym nabinecim konektoru.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Ten taycan proti tm3 vypada zase jako hracka pro bohate. $85k v zakladu, dojezd 500 (nejspis jeste nedc protoze 90kWh baterka), fast charger ktere jeste neexistuji s nevysvetlenym chlazenim. Ale tak 50k kousku rocne udaj, to se nebojim. ID3 se ma prodavat v milionech a TM3 v roce 2020 da pulmega prodanych ks (s cinskou gf3)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SEJDA: Jo, 50 kW CHAdeMO je obrovskej pokrok a auto s rozumným dojezdem už je díky němu plnohodnotně použitelný - sám jsem s Modelem S najezdil 900 km za víkend jen s veřejnejma nabíječkama (bydlím v činžáku). Musel jsem se sice hodně podřizovat tomu, že jezdím elektrickým autem (za víkend asi tři nebo čtyři zastávky na hodinu a půl někde, kde jsem vůbec bejt nechtěl, ale musel jsem tam nabíjet), ale šlo to.

    Se Superchargerama už docela půjde žít, s FastCharge půjde třeba ten Taycan používat jako normální auto.

    Cokoliv starýho co funguje akorát na Mennekes a nabíjí se to každejch 120 kilometrů reálnýho provozu, je akorát hračka a ne dopravní prostředek.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    TOXICMAN: Na Superchargeru nabiješ jen Teslu, na FastCharge bude zpočátku možný dobíjet jen BMW a Porsche (některý).

    Na Mennekesu nabiješ víceméně všechno, ale trvá to věčnost, na CHAdeMO nabiješ skoro všechno (některý levnější EV nedávají ani 50 kW CHAdeMO) ale trvá to půlku věčnosti.

    Takže hádám scénář SUV. Nedivil bych se kdyby všichni přešli na společnej standard, třeba založenej na tom FastCharge, a jen Tesla by zůstala u Superchargeru, stejně jako Apple má pořád Lightning.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JIMIQ: e-tron je průser, protože to není od počátku vyvinutý jako elektrický auto, ale je to Q8 s nabastlenejma baterkama. Tomu odpovídá mizernej dojezd - a auto za 2,2 milionu, který pořád nedokáže dojet z Prahy do Ostravy, je prostě prodejný dost blbě.

    Taycan je od začátku stavěnej jako eletkrický auto, bude mít dojezd cca 2x tolik co e-tron SUV (e-tron GT už bude taky něco jinýho, to bude v podstatě Taycan s kastlí Audi), síť nabíječek etc.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SEJDA: Ne, neznám. Malý benzínový auta si kupujou většinou lidi, co je maj na ježdění jen po městě nebo občas po okolí, a na delší cesty mají větší auto.

    Dává to smysl, protože malý benzínový auto stojí čtvrtinu toho co velký benzínový.

    U elektrickýho stojí tři čtvrtiny a tak to smysl nedává. Easy.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Aby ten taycan nedopadl jak etron :-)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam