• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    BOBASH: neprospiva ji pri nizsim nabiti intenzivne nabijet, zjevne. Ale jinak, kdyz pujdeme do extremu, muzeme si rict, ze nabijeni neprospiva, ale pak vlastne neprospiva ani vybijeni :D

    Jenze JANOS spekuluje trosku jinak, on baterii rychle dovybiji ale pak uz neupresnil, jak ji nabiji. Nicmene i ta logika rychleho dojezdu je naruby, cim rychleji jede, tim mensi ma dojezd, ja vetsinou zpomalim na 100 km/h a do kopce na 80 km/h. Abych snizil sanci na volani pomoci.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SEJDA: Ale já taky reagoval na konkrétní situaci, viz JANOS:, a tvrdil jsem, že zvyk šlápnout na to ve chvíli, kdy máš 20%, a záměrně vymlátit baterku na 5% udávaný kapacity, tý baterce rozhodně neprospívá.

    Nebo máš snad pocit, že prospívá?
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    BOBASH: no ze pouzivas vyrazy jako nula nebo mrte, coz neni asi dost dobre uchopitelne. Neco jako mas u spalovacich motoru, ze pipnou, rozblikaji se, kdyz ze je v nadrzi latek tak nejak, ze bys mel dojet k pumpe, neni to nula, a asi to ani neni to, co by znamenla "mrt". Takove pipnuti pro dobijeni na super-nabijeckach (> 25 kW) je nekde u 20 % toho, co by zahlasilo auto. To je to, kdyz jsem psal, ze s EV nejezdis km prepoctene z nominalni hodnoty kapacity baterie, ale udelas si z toho 50 %. Setrne baterii provozujes nekde mezi 20%-80%, nevybijis vice, nenabijis vice, predevsim ne na super-nabijecich.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SEJDA: Ano, máš pravdu.

    Ale co to mění na tom, že pro budoucí životnost baterie není úplně dobrej nápad se jí na poslední chvíli před nabitím snažit cíleně vybít co nejvíc (je jedno jestli úplně do prázdna nebo do nějaký hranice "prázdna" kterou určí auto)?
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    BOBASH: jenze tvoje hodnota "0" je priblizne "jedna pani povidala", pak existuje cosi skutecneho co je "0", co zmeri, resp. nenameri, kazde decko s kurzem elektroniky, resp. je pak 0, kterou ti hlasi auto, kterou urci nejaky procesor na zaklade vice parametru, ktere mohou klidne i souviset s momentalni teplotou, obddobne jako to mu je u nadrzi s pohonymmi latkami.

    Jinak ano, nesetrnne zachazeni snizuje zivotnost, muze pak byt rozdil, ze po 100 000 ujetych km ma nekdo maximalni dobijenou kapacitu na 95% puvodni hodnoty a nekdo na 85% (cerpam z dat pro modely Tesla X a S). Z tohoto je mozne mimojine vypozorovat, ze se meni strop a je tedy otazka, nikoli banalni, jestli se meni i spodni vybijeci hranice, tedy i jaka si pomyslnna hodnota toho, co je "0". Od toho mas v aute pocitac, ktery komunikuje s nabijeci stanici a resi to za tebe.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SEJDA: Já mluvím o tom, že se obecně doporučuje vybíjet Li-ion baterky příliš blízko k nule, a ideálně je ani nenabíjet do plna. Pokud vím, tvrdívalo se, že ideální je zůstávat mezi 20 a 80%.

    Proto jsem psal JANOS: , že mi úprk dvoustovkou a dovybití baterky nepřijde jako úplně šťastný řešení z hlediska jejího dlouhodobýho zdraví.
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    BOBASH: na tve pocitove procenta vsichni kaslou. Vetsinou se udava u baterii hodnota napeti pri vybiti, resp. se se da sledovat vybijeci proud diferencialne. V chytrych stojis muzes dokonce v mikrosekudovych intervalech zatez menit a sledovat tak mnohem vice parametru, nez kolik ti tvuj selsky rozum umozni uchopit.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JANOS: Jo, ale ani nabíjet z 5% není ideální pro životnost baterie. Nezabiješ jí tím tak rychle, ale taky jí neprospěješ.
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    BOBASH, JANOS: vybijeni baterie klesne na kvantotych 0 % prumerne limitne v nekonecnu (vybeji probiha exponencialne pri zkratu)

    Argumentovat by slo, ze je hodnota stavu nabiti zaokrouhlena a tedy je tim mysleno ze hodnota je pod 0,5% ale potom je ta diskuze zcela stejna jako kdyz se bavime o hodnote 5%.

    "Ukazatel nabiti" nemusi vubec zamerne podhodnocovat pocet elektronu k dispozici, nicmene sleduje jiny parametr tak casto, ze se z jeho pohledu zda, ze se hodnoty baterie nemeni, a tedy je vybita, coz muze podle konstrukce klidne nastat na prumernych 5% (prumer za jednotlive clanky).
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    The ID.2 will be the little brother of the ID.3 in the size of the T-Cross and will start at under 20,000 Euros. It should be released in 2023.

    Unlike all the other announced ID cars it's too small to use the regular MEB platform, that's why VW daughter SEAT is developing a variation of the MEB for this car, which suggests that they will sell their own SEAT-branded model too.

    German car magazine Auto Bild shows render of the ID.2 based on insider information : electricvehicles
    https://www.reddit.com/...ehicles/comments/csdgre/german_car_magazine_auto_bild_shows_render_of_the/

    under 20k ~ 19500 € = 500k Kč

    Jak jsem říkal, "Fabie" (spíš roomster, CUV) od roku 2023 za 500k, t.j. od 2029 klidně pod 400k
    JANOS
    JANOS --- ---
    BOBASH: Kdyz Tesla ukazuje 0% tak jeste maji v sobe nejakou stavu. To je prave ta Elonova magie. Nedovoli tu baterku vymacknout do pasma ktere by pro ni bylo nebezpecne. Zatim nejnizsi stav byl 4%, to jsem ficel po Autobahnu a rychlost upravoval tak abych dojel s tema 5 +- :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JANOS: To nevím, jestli děláš úplně dobře, pokud vím, tak Li-ionkám úplně neprospívá je vybíjet do mrtě.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Přesně tak. A stejně jich nejspíš bude podobně jako těch benzínek.
    JANOS
    JANOS --- ---
    BOBASH: Ja po Autobahnu jezdim 150 na Modelu 3, a kdyz se blizim k Superchargeru a treba vim ze mi zbude 20% baterky tak to dojedu 200km/h a vymacknu baterku nekam k 5%. Osobni rekord je 222km/h (Nemam Performance)
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    S tym jak si budes moct dobit doma, u prace, u obchodaku nebude treba tych nabijaciek tolko jak fosilnych cerpaciek, lebo zas tak moc ludi k nim cielene jazdit nebude
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    FORTRESS: Podle pozorování kde? U nás? U nás ještě funguje to, že rychlý auta jezděj hodně přes limit jak na dálnici tak na okreskách - ale my jsme spíš výjimka, řekl bych. Kolik potkáš třeba ve Francii nebo v Německu aut, který jedou na 90 třeba 150?

    Samozřejmě neomezený části německý dálnice jsou problém a budou problém pro elektromobily ještě dlouho. Dvoustovkou prostě Taycan fungovat nebude.

    Ad dojezd - 300 kilometrů při ostrý jízdě mi přijde v pohodě. A riziko vybití u krajnice se přeceňuje, neznám snad nikoho, komu se to reálně stalo, ani mezi novinářema. Pořád teda taky nechápu, co máte všichni s těma kolonama? Elektromobil v koloně nežere skoro nic, leda klima/topení, ale to jsou u auta, který už je jednou vytopený/vychlazený, naprosto zanedbatelný watty. Aby to mělo významnej vliv na dojed něčeho jako je Tesla nebo Taycan, tak v tý koloně budeš muset stát dva dny.

    Ad nabíječky - infrastruktura roste rychlejc než počet elektrickejch aut. Než se bude masivně elektromobilizovat běžná populace, tak to bude trvat roky, spíš dekádu. A za tu dobu se prostě infrastruktura vyvine.

    Před 10 lety nebyly nabíječky žádný, před 5 lety u nás nebyly skoro žádný, teď už je tady síť, která se dá docela normálně používat. Za 10 let to bude vypadat zase jinak. Čím větší poptávka, tím větší smysl bude mít dávat do toho peníze.
    FORTRESS
    FORTRESS --- ---
    BOBASH: Dle mojeho pozorování jezděj panamery rychle, tesly pomalu (narozdíl od youtubových proklamací). Jak to bude vypadat třeba v Německu kde máš velký vzdálenosti po kvalitních dálnicích to by mě zajímalo. Stejně tak 300km je málo i v rámci ČR (pokud nejsi v Praze) - pro mě třeba dojet na Homolku / Motol je minimálně 250km bez kolon. Ještě je tu takovej ten strašák podobnej tomu jako když si v 911 prorazíš pneumatiku a to že zůstaneš stát někde s vybitejma baterkama u cesty. To si Tě budou borci ve starejch oktaviích fotit jako toho největšího dementa. Takováhle zkušenost někmu s Porsche bude stačit přesně JEDNOU.

    BOBASH: Nabíjení není problém teď kdy je počet nabíječek vs elektroaut pořád v dobrém poměru. Jak to bude vypadat až se bude elektrimobilizovat běžná populace?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    FORTRESS: Ty nabíječky nejsou ani tak o exkluzivitě jako o tom, přizpůsobit tomu celý auto bude nejspíš zkurveně drahý. V ceně Taycanu se to asi nějak vsákne, ale u levnějších aut (zatím) ne.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    FORTRESS: Model S ujel v režimu zhruba odpovídajícím typickýmu řidiči Porsche, co někam mírně spěchá, asi 300 km.

    To samozřejmě nebyla úplná kudla, ale asi tak nejvíc, co normální jezděj na veřejný silnici (horní limit nějakejch 140 km/h předjíždění furt, Pardubice - Brno tímhle tempem za hodinu a půl, což je cca stejný jako když jsem s Golfem R jel stylem "co to jde").

    Když to vezmeš na okresky blbnout, tak to hádám ujede tak 150 kilometrů. Ale to 99% majitelů nikdy ani nenapadne, většina lidí s tím bude jezdit normálně, takže do běžnejch 10 - 30 přes limit, a pak si myslím, že jim to reálnejch 350 - 450 ujede.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam