• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.
    8) Při vkládání linků je nutné vždy přidat vlastní input (shrnutí, komentář, oponentura/souhlas apod.), stačí v pár větách zdůvodnit proč je sem odkaz umístěn.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    JANOS
    JANOS --- ---
    BOBASH: Ja po Autobahnu jezdim 150 na Modelu 3, a kdyz se blizim k Superchargeru a treba vim ze mi zbude 20% baterky tak to dojedu 200km/h a vymacknu baterku nekam k 5%. Osobni rekord je 222km/h (Nemam Performance)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    FORTRESS: Podle pozorování kde? U nás? U nás ještě funguje to, že rychlý auta jezděj hodně přes limit jak na dálnici tak na okreskách - ale my jsme spíš výjimka, řekl bych. Kolik potkáš třeba ve Francii nebo v Německu aut, který jedou na 90 třeba 150?

    Samozřejmě neomezený části německý dálnice jsou problém a budou problém pro elektromobily ještě dlouho. Dvoustovkou prostě Taycan fungovat nebude.

    Ad dojezd - 300 kilometrů při ostrý jízdě mi přijde v pohodě. A riziko vybití u krajnice se přeceňuje, neznám snad nikoho, komu se to reálně stalo, ani mezi novinářema. Pořád teda taky nechápu, co máte všichni s těma kolonama? Elektromobil v koloně nežere skoro nic, leda klima/topení, ale to jsou u auta, který už je jednou vytopený/vychlazený, naprosto zanedbatelný watty. Aby to mělo významnej vliv na dojed něčeho jako je Tesla nebo Taycan, tak v tý koloně budeš muset stát dva dny.

    Ad nabíječky - infrastruktura roste rychlejc než počet elektrickejch aut. Než se bude masivně elektromobilizovat běžná populace, tak to bude trvat roky, spíš dekádu. A za tu dobu se prostě infrastruktura vyvine.

    Před 10 lety nebyly nabíječky žádný, před 5 lety u nás nebyly skoro žádný, teď už je tady síť, která se dá docela normálně používat. Za 10 let to bude vypadat zase jinak. Čím větší poptávka, tím větší smysl bude mít dávat do toho peníze.
    FORTRESS
    FORTRESS --- ---
    BOBASH: Dle mojeho pozorování jezděj panamery rychle, tesly pomalu (narozdíl od youtubových proklamací). Jak to bude vypadat třeba v Německu kde máš velký vzdálenosti po kvalitních dálnicích to by mě zajímalo. Stejně tak 300km je málo i v rámci ČR (pokud nejsi v Praze) - pro mě třeba dojet na Homolku / Motol je minimálně 250km bez kolon. Ještě je tu takovej ten strašák podobnej tomu jako když si v 911 prorazíš pneumatiku a to že zůstaneš stát někde s vybitejma baterkama u cesty. To si Tě budou borci ve starejch oktaviích fotit jako toho největšího dementa. Takováhle zkušenost někmu s Porsche bude stačit přesně JEDNOU.

    BOBASH: Nabíjení není problém teď kdy je počet nabíječek vs elektroaut pořád v dobrém poměru. Jak to bude vypadat až se bude elektrimobilizovat běžná populace?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    FORTRESS: Ty nabíječky nejsou ani tak o exkluzivitě jako o tom, přizpůsobit tomu celý auto bude nejspíš zkurveně drahý. V ceně Taycanu se to asi nějak vsákne, ale u levnějších aut (zatím) ne.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    FORTRESS: Model S ujel v režimu zhruba odpovídajícím typickýmu řidiči Porsche, co někam mírně spěchá, asi 300 km.

    To samozřejmě nebyla úplná kudla, ale asi tak nejvíc, co normální jezděj na veřejný silnici (horní limit nějakejch 140 km/h předjíždění furt, Pardubice - Brno tímhle tempem za hodinu a půl, což je cca stejný jako když jsem s Golfem R jel stylem "co to jde").

    Když to vezmeš na okresky blbnout, tak to hádám ujede tak 150 kilometrů. Ale to 99% majitelů nikdy ani nenapadne, většina lidí s tím bude jezdit normálně, takže do běžnejch 10 - 30 přes limit, a pak si myslím, že jim to reálnejch 350 - 450 ujede.
    FORTRESS
    FORTRESS --- ---
    Teď je otázka kolik bude dojezd Taycanu pokud s tim člověk bude jezdit jako s porsche. Exkluzivitě nabíječek se nedivím, až se rozšíří mezi chudinu tak určitě nebude chtít stát majitel Porsche až někde za plebsem.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    JIMIQ: Jenže ta fáze zahajuje ve chvíli, kdy už je baterka nejspíš dost vyhřátá...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Chladiče po obvodu auta to očividně nebudou, protože Taycan nic takovýho nemá. A na Taycanu tu nabíječku demonstrovali a pro Taycany se celá ta síť plánuje. Respektive Taycan bude první z řady auta od Porsche / BMW / nejspíš zbytku VW, co to bude umět používat.

    http://www.motorauthority.com/...porsche-demo-450-kw-charger-capable-of-adding-62-miles-in-3-minutes
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Zas takova traga to chlazeni nebude, ne? 15% ze 450kW je 67,5kW, kdyz cele nabiti trva 15 minut, tak tahle faze 5minut, to je 1/12 hodiny, to je 5kWh na uchlazeni, je to hodne? A ucinnost muze byt i pres 90% ne 85
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Baterka se při vybíjení smršťuje a při nabíjení rozpíná + se rozpíná i odpadním teplem.

    Má to určitou setrvačnost, Tesla třeba dobíjení prázdných baterek na Superchargeru explicitně nedoporučuje a žádá o vyčkání nějakého času, než se baterie přestane smršťovat.

    Hlavní ale bude těch 450 kW, byť jen ve fázi 30-50% SoC, uchladit...
    Viděl bych to na masivní aktivní chladiče po obvodu auta...
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    Este je mozne ze ma Porsche nejaku baterku, ktora by to zvladala, co by bolo z pohladu elektromobility fantasticke, ale moc tomu neverim.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Tech 450 imho bude treba jen pri SoC 25%-50%. Nabeh bude treba od 150kW a od 50% bude taper off. Jinak 450kW je 50km za minutu pri spotrebe 15kWh/100km
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Nevím jak to funguje, ale očividně to funguje, vzhledem k tomu, že je už začínají stavět. Příští rok budou u všech dealerů Porsche minimálně v USA, tady snad nějaký budou taky.

    Zkusím si půjčit Taycana, až bude v novinářský flotile, a poreferuju :)
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Tak to jsem zvědav, jak těch 450 kW bude fungovat...

    Jak zmiňuje JANOS, Tesla se u SuperChatgerů drží při zemi a nikoliv bezdůvodně...

    450 kW bude jednak masakr uchladit, jednak rychlost změny objemu baterie bude také vysoká, obzvlášť při dobíjení z hlubokého vybití...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JANOS: Pokud jedeš z domova a pokud máš doma nabíječku. Jsou situace, kdy potřebuješ něco dobít a zrovna jsi v obchoďáku... tam se tohle hodí...
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    BOBASH: jj, V3
    Back in March, Tesla launched Supercharger V3, which can deliver a burst of power up to 250 kW to Model 3 vehicles and up to 200 kW on the latest Model S and Model X vehicles.

    2% – 10 miles – 0 mins (126 kW)
    5% – 16 miles – 1 min (250 kW)
    20% – 62 miles – 4 mins (250 kW)
    21% – 65 miles – 4.5 mins (Taper from peak starts – 248 kW)
    30% – 92 miles – 6 mins (218 kW)
    40% – 123 miles – 8.5 mins (179 kW)
    50% – 153 miles – 11 mins (142 kW)
    60% – 184 miles – 14.5 mins (108 kW)
    70% – 213 miles – 19 mins (87 kW)
    80% – 245 miles – 24.5 mins (56 kW)
    90% – 275 miles – 34 mins (36 kW)

    pokud dokáží za 15min nabít 300km, nic víc nepotřebuju :)
    JANOS
    JANOS --- ---
    BOBASH: Jen to je velke plytvani zdroji. Vzdy kdyz jedu z domova mam auto nabite. Kdyz jdu do obchodaku, tak to na 99.9% neni v pripadech kdy jedu na vic nez 300km dalku. Takze to ze obchodak investuje 10000 euro do chademo nabijecky je zbytecne. Kdyby radsi 100x vic obchodaku rozdalo cervene petikoliky, lip by udelali.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JANOS: Ad ChaDeMo k ničemu - tak docela nesouhlasím. Je to naprosto dostačující řešení nabíjení třeba v obchoďáku. Když jsem přijel s Teslou nebo s čímkoliv jiným na nákup, tak za těch 30 minut až hodinu už jsem získal poměrně signifikantní zvýšení dojezdu... Za hodinu a půl to Teslu nabilo skoro do plna.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JANOS: Tak tohle je potřeba brát jako nouzovku pro občasný používání - když jedeš tak daleko, že to potřebuješ. To normální člověk absolvuje párkrát do roka, tak 95% dní ti 500 km Taycanu bude stačit.

    O tom, že baterka dostane na prdel, bych si žádný iluze nedělal.

    Jinak Tesla bude mít taky výkonnější nabíječky, už něco testujou tuším.
    JANOS
    JANOS --- ---
    BOBASH: Ah myslim ze jsem o tom slysel, jako nabijeni baterky 350kW by se mi libilo, bojim se hodne ale o poskozeni. Tesla ma najezdeno miliardu km, a asi z nejakeho duvodu nabijeji 120kW. Taky vime ze Teslam baterky temer nedegraduji. Jak bude vypadat Taycani baterie po dobijeni na 350kW ? :shrug:

    Tesla ma momentalne v provozu 12000+ nabijecek v 1400+ lokalitach. 120kW nebo vic. To mi dostacuje.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    BOBASH: 450 kW, sorry.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam