• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JANOS: Já to chápu, já mluvil čistě o vlivu na baterku, tý právě tohle rychlý vybíjení a nabíjení dělá nejmíň dobře. Není to o to, že bys jí tím zničil, ale když tohle budeš dělat často, tak ti může rychleji klesat kapacita baterky. Stejně jako u telefonu nebo počítače, když ho budeš pokaždý vybíjet do chvíle než se ti vypne nebo těsně předtím, bude se ti snižovat kapacita výrazně ryhcleji než když se budeš držet mezi 20 a 80 procenty.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DAN_F: Naopak, u ICE je to občas potřeba, mnohem horší je motor dlouhodobě podtáčet a nejhorší je ho dlouhodobě podtáčet a nikdy mu nedat prostor se "nadechnout". Nemluvě o tom, že u dieselů jsou třeba dlouhý rychlý jízdy potřeba kvůli DPF.
    JANOS
    JANOS --- ---
    Jezdim takhle protoze mam supercharging zadarmo, a proto me nejake kW nestvou. Taky rychlost dobijeni je na spodnich 50% nejvyssi (700km/h a pod) a proto vim ze cokoliv spalim se tam vrati extremne rychle...
    Az mi skonci free supercharging, tak myslim ze zustanu na tech 150km/h :)
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    BOBASH: Není, ale ideální není ani hnát ICE do vysokých otáček a s různou frekvencí to občas dělá každý :)
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    BOBASH: omlouvam se, to, ze psal o dobijeni na superchargeru jsem prehlednul. Mas pravdu, z pohledu na zivotnost baterie to neni idealni. A pro mne i prilis riskantni v ten moment, ze appka pise, ze bude otevreno, neznamena, ze nebudu prvni, kdo bude hlasit problem.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SEJDA: Ale upřesnil - dobíjí na Superchargeru, tedy asi nejintenzivněji, jak je to v tuhle chvíli možný (na 80 % to trvá tuším půl hodiny?).

    A ten rychlej dojezd má tu logiku, že když už ví, že má blízko Supercharger a tudíž mu nehrozí, že mu dojde šťáva, tak jede rychle, protože si může dovolit tu energii spálit na rychlou jízdu a nemusí jí šetřit.

    Já jen konstatoval, že pro baterku to není zrovna ideální řešení :)
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    BOBASH: neprospiva ji pri nizsim nabiti intenzivne nabijet, zjevne. Ale jinak, kdyz pujdeme do extremu, muzeme si rict, ze nabijeni neprospiva, ale pak vlastne neprospiva ani vybijeni :D

    Jenze JANOS spekuluje trosku jinak, on baterii rychle dovybiji ale pak uz neupresnil, jak ji nabiji. Nicmene i ta logika rychleho dojezdu je naruby, cim rychleji jede, tim mensi ma dojezd, ja vetsinou zpomalim na 100 km/h a do kopce na 80 km/h. Abych snizil sanci na volani pomoci.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SEJDA: Ale já taky reagoval na konkrétní situaci, viz JANOS:, a tvrdil jsem, že zvyk šlápnout na to ve chvíli, kdy máš 20%, a záměrně vymlátit baterku na 5% udávaný kapacity, tý baterce rozhodně neprospívá.

    Nebo máš snad pocit, že prospívá?
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    BOBASH: no ze pouzivas vyrazy jako nula nebo mrte, coz neni asi dost dobre uchopitelne. Neco jako mas u spalovacich motoru, ze pipnou, rozblikaji se, kdyz ze je v nadrzi latek tak nejak, ze bys mel dojet k pumpe, neni to nula, a asi to ani neni to, co by znamenla "mrt". Takove pipnuti pro dobijeni na super-nabijeckach (> 25 kW) je nekde u 20 % toho, co by zahlasilo auto. To je to, kdyz jsem psal, ze s EV nejezdis km prepoctene z nominalni hodnoty kapacity baterie, ale udelas si z toho 50 %. Setrne baterii provozujes nekde mezi 20%-80%, nevybijis vice, nenabijis vice, predevsim ne na super-nabijecich.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SEJDA: Ano, máš pravdu.

    Ale co to mění na tom, že pro budoucí životnost baterie není úplně dobrej nápad se jí na poslední chvíli před nabitím snažit cíleně vybít co nejvíc (je jedno jestli úplně do prázdna nebo do nějaký hranice "prázdna" kterou určí auto)?
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    BOBASH: jenze tvoje hodnota "0" je priblizne "jedna pani povidala", pak existuje cosi skutecneho co je "0", co zmeri, resp. nenameri, kazde decko s kurzem elektroniky, resp. je pak 0, kterou ti hlasi auto, kterou urci nejaky procesor na zaklade vice parametru, ktere mohou klidne i souviset s momentalni teplotou, obddobne jako to mu je u nadrzi s pohonymmi latkami.

    Jinak ano, nesetrnne zachazeni snizuje zivotnost, muze pak byt rozdil, ze po 100 000 ujetych km ma nekdo maximalni dobijenou kapacitu na 95% puvodni hodnoty a nekdo na 85% (cerpam z dat pro modely Tesla X a S). Z tohoto je mozne mimojine vypozorovat, ze se meni strop a je tedy otazka, nikoli banalni, jestli se meni i spodni vybijeci hranice, tedy i jaka si pomyslnna hodnota toho, co je "0". Od toho mas v aute pocitac, ktery komunikuje s nabijeci stanici a resi to za tebe.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SEJDA: Já mluvím o tom, že se obecně doporučuje vybíjet Li-ion baterky příliš blízko k nule, a ideálně je ani nenabíjet do plna. Pokud vím, tvrdívalo se, že ideální je zůstávat mezi 20 a 80%.

    Proto jsem psal JANOS: , že mi úprk dvoustovkou a dovybití baterky nepřijde jako úplně šťastný řešení z hlediska jejího dlouhodobýho zdraví.
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    BOBASH: na tve pocitove procenta vsichni kaslou. Vetsinou se udava u baterii hodnota napeti pri vybiti, resp. se se da sledovat vybijeci proud diferencialne. V chytrych stojis muzes dokonce v mikrosekudovych intervalech zatez menit a sledovat tak mnohem vice parametru, nez kolik ti tvuj selsky rozum umozni uchopit.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JANOS: Jo, ale ani nabíjet z 5% není ideální pro životnost baterie. Nezabiješ jí tím tak rychle, ale taky jí neprospěješ.
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    BOBASH, JANOS: vybijeni baterie klesne na kvantotych 0 % prumerne limitne v nekonecnu (vybeji probiha exponencialne pri zkratu)

    Argumentovat by slo, ze je hodnota stavu nabiti zaokrouhlena a tedy je tim mysleno ze hodnota je pod 0,5% ale potom je ta diskuze zcela stejna jako kdyz se bavime o hodnote 5%.

    "Ukazatel nabiti" nemusi vubec zamerne podhodnocovat pocet elektronu k dispozici, nicmene sleduje jiny parametr tak casto, ze se z jeho pohledu zda, ze se hodnoty baterie nemeni, a tedy je vybita, coz muze podle konstrukce klidne nastat na prumernych 5% (prumer za jednotlive clanky).
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    The ID.2 will be the little brother of the ID.3 in the size of the T-Cross and will start at under 20,000 Euros. It should be released in 2023.

    Unlike all the other announced ID cars it's too small to use the regular MEB platform, that's why VW daughter SEAT is developing a variation of the MEB for this car, which suggests that they will sell their own SEAT-branded model too.

    German car magazine Auto Bild shows render of the ID.2 based on insider information : electricvehicles
    https://www.reddit.com/...ehicles/comments/csdgre/german_car_magazine_auto_bild_shows_render_of_the/

    under 20k ~ 19500 € = 500k Kč

    Jak jsem říkal, "Fabie" (spíš roomster, CUV) od roku 2023 za 500k, t.j. od 2029 klidně pod 400k
    JANOS
    JANOS --- ---
    BOBASH: Kdyz Tesla ukazuje 0% tak jeste maji v sobe nejakou stavu. To je prave ta Elonova magie. Nedovoli tu baterku vymacknout do pasma ktere by pro ni bylo nebezpecne. Zatim nejnizsi stav byl 4%, to jsem ficel po Autobahnu a rychlost upravoval tak abych dojel s tema 5 +- :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JANOS: To nevím, jestli děláš úplně dobře, pokud vím, tak Li-ionkám úplně neprospívá je vybíjet do mrtě.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Přesně tak. A stejně jich nejspíš bude podobně jako těch benzínek.
    JANOS
    JANOS --- ---
    BOBASH: Ja po Autobahnu jezdim 150 na Modelu 3, a kdyz se blizim k Superchargeru a treba vim ze mi zbude 20% baterky tak to dojedu 200km/h a vymacknu baterku nekam k 5%. Osobni rekord je 222km/h (Nemam Performance)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam