• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    VACA
    VACA --- ---
    Ted si nejsem jistej jestli si to nepletu. Ale LPG je snad ropnej produkt kdezto CNG je zemni plyn. LPG ma nizsi emose nez benzin, CNG ma jeste nizsi emise nez LPG.

    Nicmene to co je ted za stav, ze nektery sutomobilky obcas vysvihnou u nejakyho modelu CNG verzi, to kolik je toho mezi lidma, to jsou v podstate mizivy procenta.

    Ja jsem to myslel spis tak jit za tim cilem dat benzinu a nafte sbohem, proste produkovat Auta na metan jako beznou vec, distribuovat metan jako bezny palivo, a zaroven proste to spojit s tou tezbou teh lozisek ktery v tom stavu jakym jsou, jsou celkem nebezpecna vec pro atmosferu. Casovana bomba..

    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Pardon, na LPG jsem zapomnel. Ale to jsou vetsinou predelavky, ne? Maloktera automobilka dela LPG od vyroby (tedka Dacia). A myslim ze je na ustupu
    AXTHEB
    AXTHEB --- ---
    JIMIQ: Jako že rozšířenější než lpg (propan+butan)? To se mi úplně nezdá, i podle toho že CNG pump je míň než LPG a na CNG stojanech vidíš stát auto mnohem méně často než u LPG.
    Ale rozhodně je CNG nejrychleji rostoucí.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Vzdyt nejrozsirenejsi alternativni pohon v Cesku je cng = metan
    VACA
    VACA --- ---
    Jinak, ted asi trochu odbocim mimo ramec klubu, a spoustu zdejsich se mnou mozna souhlasit nebudou.

    Ale jen lajcky, docela by se mi libilo, prislo rozumny, kdyby se vedle elektromobilu jeste taky vyvyjely spalovaky specificky na metan. A kdyby to treba zacalo, s elektromobilama po boku, nahrazovat soucnasej stav.

    Ze by byl plynulejsi nastup elektromobilu prostor pro rozvoj inzenyrskejch siti s tim souvisejicich. Celkove by vyroba a distribuce el. mela vetsi prostor se adaptovat.

    Ale taky ze von ten metan sam o sobe je docela problem. Giganticky loziska pod permafrostem ktery se tanim uvolnujou do atmosfery neni vubec dobra vec. Vlastne je to docela dost cernej scenar..

    Smetly by se tak dve mouchy jednou ranou kdyby se ty loziska tezily.
    Voni stejne moc nevedej co s tim, nez to tam zapalit a nechat vyhoret. Coz je furt lepsi nez jeho masivni uvolnovani do atmosfery.
    V tech autech by to aspon necemu slouzilo a spaliny sly narozdil od nekontrolovanyho horeni lozisek sly prez katalizatory apod.
    Nehlede na to ze ten plyn sam o sobe by v autech mel mensi emise nez benzin, natozpak nafta.
    Coz by krasne mohlo jit ruku v rucem s nastupem elektromobility v zajmu zlepseni problemu zivotniho prostredi..
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    ok, asi sem si to predstavoval trochu vic drasticky. air trafic to ovlivni, ale spis kvuli navigaci (G5):

    NOAA Space Weather Scales | NOAA / NWS Space Weather Prediction Center
    https://www.swpc.noaa.gov/noaa-scales-explanation
    NAVON_DU_SANDAU
    NAVON_DU_SANDAU --- ---
    SHEFIK: hele, to fakt nehrozí.
    VACA
    VACA --- ---
    Kdyz vezmes, tak dnes uz je valna vetsina letadel tzv “flight by wire”.
    Tzn ze vstupy pilota jdou jen slaboproudem po dratech do nejaky vypocetni techniky, ktera pak ovlada vlastni prvky letadla.
    Z toho plyne ze letadlo je na elektrice naprosto zavisly uz dnes, a ty dilci prvky elektroniky budou velmi efektivne stineny..

    Jinak letadla, vrtulniky, obecne maji projektovanou letovou hladinu tak, aby v pripade ztraty vsech motoru bylo mozne je bezpecne navest na letiste (mimo oceanu samozrejme:) a bezpecne pristat.
    Myslim ze je to jedna ze zakladnich podminek stroju s lidma na palube v letectvi.
    Nejkrytictejsi je vzdy vzlet a priblizeni, pristani.


    Da se teda soudit ze jejich elektronicka vybava bude velmi spolehliva, a z pravidla je jeste jistena nasobne duplicitou teh prvku...
    vlastne bych si dovolil tvrdit, ze vzhledem ke skutecnostem je ta elektronicka vybava spolehlivejsi nez jejich motory apod. Jinak by to nebylo flight by wire, ale mechanicky rizeny, jako u starejch letadel ktery sly nejak ovladat i v pripade kompletniho “black outu” na palube.
    V letectvi se moc nesazi na nahody:)

    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    ano, bejva to ve filmech :D proste elektromagnetickej impulz, vyvolanej slunecni erupci. prohodi v kabelech na chvilku elektricky znaminka, nebo tak nejak to funguje

    nebejvaj sice moc casto, ale kdyz je tam riziko vyrazeni elekrickejch rozvodnejch siti apod., tak proc ne elektromotoru letadel?

    sorry za zdroje
    Mocná erupce posílá k Zemi nejsilnější elektromagnetickou bouři za pět let - Novinky.cz
    https://www.novinky.cz/...rupce-posila-k-zemi-nejsilnejsi-elektromagnetickou-bouri-za-pet-let-147593

    Zemi zasáhla magnetická bouře vyvolaná masivní erupcí na Slunci - Novinky.cz
    https://www.novinky.cz/...nek/zemi-zasahla-magneticka-boure-vyvolana-masivni-erupci-na-slunci-160565
    NAVON_DU_SANDAU
    NAVON_DU_SANDAU --- ---
    SHEFIK: nevím zda rozumím, jako že erupce by zastavila nebo zničila elektromotor nebo akumulátor?
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    NAVON_DU_SANDAU: , VACA: a ted uplne laicky, tak me nekamenujte. co solarni (elektromagneticky) erupce. D1 si dokazu predstavit ze cela zastavi a lidi budou nadavat, ale letadla?

    a predpoveditelnost bud vubec, nebo s urcitou pravdepodobnosti max desitky minut dopredu: https://www.astro.cz/...-narust-kontinua-ve-slunecnich-erupcich-nove-moznosti-jejich-predpovedi.html
    NAVON_DU_SANDAU
    NAVON_DU_SANDAU --- ---
    VACA: já s tebou taky v zásadě souhlasím, jen zrovna v letectví bych mnohem víc důvěřoval elektromotoru, že mi nechcípne někde na úrovni první okruhový. Najdi si tu fluoridovou baterku, to vypadá opravdu slibně.
    VACA
    VACA --- ---
    NAVON_DU_SANDAU: ja s tebou v podstate veci souhlasim. Ale jinak si myslim ze ten hlad po lepsich bateriich tu je uz dlouho, at uz jde o konzumni zbozi, vedu, nebo prumysl..

    Jinak ale myslim ze spalovaci motor v urcitejch ohledech svuj vyznam ma, a jen tak snadno nevyhyne. Ma napr nespornou vyhodu v tom ze je v podstate instante pripravenej k praci, po doliti paliva. Diky tomu muze prekonavat obrovsky vzdalenosti v podstate nepretrzite, muze se pohybovat v oblastech bez inzenyrskych siti apod.
    Taky treba v letectvi tohle imho dlouho nikdo nezlomi, mimo jiny i proto jak uz se tady resilo, ze baterie je v podstate mrtva hmotnost bez ohledu na to jestli je plna nebo prazdna. To jsou veci ktery zejmena u teh letadel hrajou vyznamnou roli.
    NAVON_DU_SANDAU
    NAVON_DU_SANDAU --- ---
    SHEFIK: odkazuju na fluoridovou baterku. Elektrolyt na pokojové teplotě už je, teď pracují na stabilitě katody. Byl článek v Science.
    NAVON_DU_SANDAU
    NAVON_DU_SANDAU --- ---
    SHEFIK: nikoli nezbytně. Nároky na trakční baterku se trochu liší, ale princip, tedy velká kapacita vzhledem k objemu (potažmo hmotnosti) a schopnost vydržet co nejvíc nabíjecích cyklů je stejný.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    SEJDA: ty spis mluvis o nabidce ne? nebo nerozumim jak souvisi EV auta s poptavkou po tehle bateriich. prece kdyz ma nekdo o tuhle baterku zajem, tak ho projevi driv, nez mu reknou, ze nemaj dost baterek. (a muzou ho napr. evidovat v rezervaci)

    vyrabet na sklad bez odhadu poptavky se nevyplaci, to je zaklad rizeni firmy. platis za skladovani, za to, ze vyrobek starne (a ztraci na hodnote, zvlast u baterek, ktery musis dobijet), ztracis flexibilitu orientovat se na to kde poptavka realne existuje. ztracis cashflow a likviditu, cimz se stavas rizikovejsim z pohledu investoru atd...

    NAVON_DU_SANDAU: nedohledal jsem na co okazujes, ale imho elektrarny budou vyuzivat jiny baterky, nez elektromobily, viz napr. Redoxni baterie: http://www.osel.cz/10091-akumulace-a-regulace-site.html
    NAVON_DU_SANDAU
    NAVON_DU_SANDAU --- ---
    VACA: uvedení funkčních akumulátorů na trhu dost zásadně poškodí ropné korporace a automobilky. Elektromobil je navíc z hlediska automobilové korporace problém, protože, pokud se úmyslně nepřiohne, není na něm v podstatě nic, co by se mohlo rozbít a vyžadovat pravidelnou údržbu. Není tajemství, že spousta automobilek v podstatě nedává koncovému dealerovi marži a nutí ho žít ze servisů. Já si vzpomínám na aféru kolem toho elektromobilu, co si samostatně vyvinula a začala vyrábět Deutsche Post. Pamatuju se v té souvislosti na výrok "Byli jsme v šoku, jak levně jde takové auto vyrobit". Takže se ani nedivím, že ty trakční baterky ještě nejsou.
    Když vezmeš v potaz, jak neskutečně složitý a neefektivní je spalovací motor, je jasné, že po zavedení efektivních trakčních akumulátorů na trhy tu někdo přijde o hodně peněz, co nainvestoval do vývoje spalovacích motorů. Elektromotor je totální zabiják spalovače naprosto ve všech parametrech - pokud ho připojíš na tu správnou baterku.
    VACA
    VACA --- ---
    NAVON_DU_SANDAU: j to jo. Ted se to asi trochu posouva, i diky tlaku na elektromobilitu. Ale jinak akumulatory obecne jsou nejpomaleji vyvijici se technologie.. Je to brzda v mnoha odvetvich. Pamatuju ze snad uz nekdy v roce 2004 NEC prezentoval ohebny displaye, digitalni pohlednice, mobily jak gumovej naramek ktery se daly omotat kolem ruky apod. Ale adekvatni baterky, to nikdo nemel. A dodnes je to vlastne brzda. Mobily, vsechno se v podstate vyviji aby bylo efektivnejsi okolo uz leta a leta stejnejch baterek... Natozpak treba takova ohebna baterie apod. Scifi. Zatim furt.
    NAVON_DU_SANDAU
    NAVON_DU_SANDAU --- ---
    Ty baterky ve špajzu je jediná cesta, jak dát smysl fotovoltaice a větrníkům. V zásadě to není vůbec špatná cesta. Ale stojí a padá s těma baterkama, tedy prozatím docela hodně padá. Kdo vyrobí dostatečně levný a provozně dobrý akumulátor, ten změní svět. Pořád teda sázím na ten Caltech + JPL. :)
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    SHEFIK: az bude vice EV aut, bude i poptavka vysoka. kdyz je malo EV aut, je poptavka mensi, staci? :D
    Kdyz to relativizujes blbe, tak te napadne otazka "1 % prodanych repasu oproti novym", kdyz relativizujes spravne, tak te napadne otazka "vyrabi na sklad (jako skodovka) nebo expedovali 100 % produkce?".
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam