• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    NAVON_DU_SANDAU
    NAVON_DU_SANDAU --- ---
    VACA: já s tebou taky v zásadě souhlasím, jen zrovna v letectví bych mnohem víc důvěřoval elektromotoru, že mi nechcípne někde na úrovni první okruhový. Najdi si tu fluoridovou baterku, to vypadá opravdu slibně.
    VACA
    VACA --- ---
    NAVON_DU_SANDAU: ja s tebou v podstate veci souhlasim. Ale jinak si myslim ze ten hlad po lepsich bateriich tu je uz dlouho, at uz jde o konzumni zbozi, vedu, nebo prumysl..

    Jinak ale myslim ze spalovaci motor v urcitejch ohledech svuj vyznam ma, a jen tak snadno nevyhyne. Ma napr nespornou vyhodu v tom ze je v podstate instante pripravenej k praci, po doliti paliva. Diky tomu muze prekonavat obrovsky vzdalenosti v podstate nepretrzite, muze se pohybovat v oblastech bez inzenyrskych siti apod.
    Taky treba v letectvi tohle imho dlouho nikdo nezlomi, mimo jiny i proto jak uz se tady resilo, ze baterie je v podstate mrtva hmotnost bez ohledu na to jestli je plna nebo prazdna. To jsou veci ktery zejmena u teh letadel hrajou vyznamnou roli.
    NAVON_DU_SANDAU
    NAVON_DU_SANDAU --- ---
    SHEFIK: odkazuju na fluoridovou baterku. Elektrolyt na pokojové teplotě už je, teď pracují na stabilitě katody. Byl článek v Science.
    NAVON_DU_SANDAU
    NAVON_DU_SANDAU --- ---
    SHEFIK: nikoli nezbytně. Nároky na trakční baterku se trochu liší, ale princip, tedy velká kapacita vzhledem k objemu (potažmo hmotnosti) a schopnost vydržet co nejvíc nabíjecích cyklů je stejný.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    SEJDA: ty spis mluvis o nabidce ne? nebo nerozumim jak souvisi EV auta s poptavkou po tehle bateriich. prece kdyz ma nekdo o tuhle baterku zajem, tak ho projevi driv, nez mu reknou, ze nemaj dost baterek. (a muzou ho napr. evidovat v rezervaci)

    vyrabet na sklad bez odhadu poptavky se nevyplaci, to je zaklad rizeni firmy. platis za skladovani, za to, ze vyrobek starne (a ztraci na hodnote, zvlast u baterek, ktery musis dobijet), ztracis flexibilitu orientovat se na to kde poptavka realne existuje. ztracis cashflow a likviditu, cimz se stavas rizikovejsim z pohledu investoru atd...

    NAVON_DU_SANDAU: nedohledal jsem na co okazujes, ale imho elektrarny budou vyuzivat jiny baterky, nez elektromobily, viz napr. Redoxni baterie: http://www.osel.cz/10091-akumulace-a-regulace-site.html
    NAVON_DU_SANDAU
    NAVON_DU_SANDAU --- ---
    VACA: uvedení funkčních akumulátorů na trhu dost zásadně poškodí ropné korporace a automobilky. Elektromobil je navíc z hlediska automobilové korporace problém, protože, pokud se úmyslně nepřiohne, není na něm v podstatě nic, co by se mohlo rozbít a vyžadovat pravidelnou údržbu. Není tajemství, že spousta automobilek v podstatě nedává koncovému dealerovi marži a nutí ho žít ze servisů. Já si vzpomínám na aféru kolem toho elektromobilu, co si samostatně vyvinula a začala vyrábět Deutsche Post. Pamatuju se v té souvislosti na výrok "Byli jsme v šoku, jak levně jde takové auto vyrobit". Takže se ani nedivím, že ty trakční baterky ještě nejsou.
    Když vezmeš v potaz, jak neskutečně složitý a neefektivní je spalovací motor, je jasné, že po zavedení efektivních trakčních akumulátorů na trhy tu někdo přijde o hodně peněz, co nainvestoval do vývoje spalovacích motorů. Elektromotor je totální zabiják spalovače naprosto ve všech parametrech - pokud ho připojíš na tu správnou baterku.
    VACA
    VACA --- ---
    NAVON_DU_SANDAU: j to jo. Ted se to asi trochu posouva, i diky tlaku na elektromobilitu. Ale jinak akumulatory obecne jsou nejpomaleji vyvijici se technologie.. Je to brzda v mnoha odvetvich. Pamatuju ze snad uz nekdy v roce 2004 NEC prezentoval ohebny displaye, digitalni pohlednice, mobily jak gumovej naramek ktery se daly omotat kolem ruky apod. Ale adekvatni baterky, to nikdo nemel. A dodnes je to vlastne brzda. Mobily, vsechno se v podstate vyviji aby bylo efektivnejsi okolo uz leta a leta stejnejch baterek... Natozpak treba takova ohebna baterie apod. Scifi. Zatim furt.
    NAVON_DU_SANDAU
    NAVON_DU_SANDAU --- ---
    Ty baterky ve špajzu je jediná cesta, jak dát smysl fotovoltaice a větrníkům. V zásadě to není vůbec špatná cesta. Ale stojí a padá s těma baterkama, tedy prozatím docela hodně padá. Kdo vyrobí dostatečně levný a provozně dobrý akumulátor, ten změní svět. Pořád teda sázím na ten Caltech + JPL. :)
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    SHEFIK: az bude vice EV aut, bude i poptavka vysoka. kdyz je malo EV aut, je poptavka mensi, staci? :D
    Kdyz to relativizujes blbe, tak te napadne otazka "1 % prodanych repasu oproti novym", kdyz relativizujes spravne, tak te napadne otazka "vyrabi na sklad (jako skodovka) nebo expedovali 100 % produkce?".
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    nicmene ta rentabilita v kazdy zemi muze bejt jina. pripadne muze bejt jinej i pomer ekofanousku :) ...ale i ekofanousek bude chtit reseni se kterym nebude mit starosti a bude plnit nejakej ucel...
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    SEJDA: poptavka se meri prodanymi (pripadne rezervovanymi) kusy za urcite obdobi, muzes tomu rikat i minuly vyvoj poptavky. ja nejsem investor, me zajma, jestli je tam ekonomicky opodstatneni. pokud bude poptavka vysoka, pak verim, ze si to ta masa lidi spocitala. pokud je poptavka mala (napr. 10ks za 2019, nebo 1% prodanych kusu oproti novym bateriim), pak jde spis o marketingovy tah, ktery ma firmu zviditelnit, nez vyrobek, ktery ma nejakou budoucnost

    mas pravdu, kolik kusu se prodava prave v tuhle minutu me opravdu nezajma .)
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    u tohoto bude zalezat aj na zasobach, lebo asi sa neda presne povedat, kedy sa ktory zakaznik rozhodne, ze jeho baterka do EV uz nie je dost dobra a rozhodne sa ju vymenit, takisto kazdy jazdi inak, takze tu baterku vybucha za inu dobu, tak tam je to take nestabilne co sa tyka dodavok starych baterii (predpokladam, ze sa do jednoho modulu nebudu miesat baterie roznych vyrobcov a chemii)
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    SHEFIK: jak se meri "poptavka v zemi" resp. "aktualni poptavka v zemi"?
    Zkusene investory spise zajima, jaky byl minuly vyvoj, jaky je spotrebitelsky potencial, jaky je prostor pro rust .. Skutecne malo koho zajima to, co je prave ted ;)
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    DZODZO: aha, tak to sorry, nejak sem si nedokazal predstavit, ze se to vyplati i se snizenou kapacitou baterek a rizikem, ze naka z nich je treba natloukla apod.

    zajmalo by me, kolik tehle second-life kusu z celkovyho objemu vyrobi a v jaky zemi je jak velka poptavka
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    SHEFIK: ja tam vidim napisane:

    Powervault 3eco uses recycled, ‘second-life’ batteries from electric vehicles to provide a cheaper alternative to Powervault 3.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    DZODZO: to jsou ale novy baterky, pokud se nepletu. seriova vyroba, quality assurance atd.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    SHEFIK: ale to nie je vykrik, ale realny biznis

    Powervault: home electricity storage
    https://www.powervault.co.uk/
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    DZODZO: sorry, ja nevim jak funguje bms a nechci ani vest akademickou diskuzi o tematu, kterymu nerozumim. Nicmene co vim je, ze baterie hori, hori dlouho, obcas nakej sunt zacne horet samovolne, at uz pri nabijeni nebo v letadle. v cinzaku predpokladam nebudes investovat do stejnejch zabezpeceni jako jsou velky bateriovy uloziste. pokud to i u starejch baterek s rentabilnim business casem vyresi bms, tak sorry.

    z tvyho prispevku sem nabyl dojmu, ze chces vzit pouzity baterie ze skladky a soupnout je na par dratech do sklepa, jen proto, ze by se proste nemely vyhazovat a recyklace je draha. takze mi to prislo spis jako vykrik od tebe
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    SHEFIK: tento vykrik by si mal podlozit statistikami poziarov velkych bateriovych ulozist HZSCR, ak tomu chces dat nejaku vahu (a nie, nezapocitavaj do toho poziary notebookovych bateriek alebo vysokozdviznyh vozikov, ktore nemaju BMS :)
    SUMAC
    SUMAC --- ---
    JIMIQ: nevim odkud porad vylizate :0
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam