• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    to bola ironia az hyperbola, preto ten velky smajlik
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    DZODZO: ale kdeze, nazyvat diktatora a vraha, ktery bude co nevidet celit obvinenim ze zlocinu proti lidskosti Muskem, je podle mne urazka cele Muskovi rodiny.

    Erdogan mel vlhky sen, ze by se i v Turecku mela vyrabet auta. A tak shanel investory vsude po svete, a pokud nevis, jak to vypada, kdyz hlava statu statu shani investiry, tak se podivej na Zemana. Pripada ti ten, jako Elon Musk jenom proto, ze chce stavet kanel potok-potok-potok?
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    PER2: To také, ale nechtěl jsem to ještě víc komplikovat, protože ta efektivnost je ovlivněna mnoha faktory jak na straně elektráren (kvalita paliva, vytížení,...) tak na straně automobilů (použité palivo, rozsah komponent a stav pohonné soustavy)a dost špatně se dělá čára mezi tím, co se ještě započítává a co už nikoliv.

    Hodně zhruba se konverze pohybuje někde okolo 45% v elektrárně a okolo 30/25% v dieslu/benzínu.
    PER2
    PER2 --- ---
    COMODOR_FALKON: este ohledne toho vypousteni emisi jinde, neni elektrarna taky trosku efektivnejsi nez spalovaci motor auta, ikdyz bych do toho zapocital ztraty na vedeni?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    LELI: Koupí si je spousta lidí, protože mají výhody jako parkování ve městech, zadarmovej vjezd do zón a podobně. A ve spoustě zemí Evropy budou taky o hodně levnější, protože na auta s emisema do 50g CO2 jsou výrazně nižší daně.
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    Rikal nekdo Cabrio?

    Pry uz je mozne predobjednavat elektickeho Smarta.

    burger-icon
    https://www.smart.com/cz/cs#220
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    Kdyz se pred lety objevovaly clanky o tom, jak taxikari (i v zaostale Evrope) prechazi na hybridy (tehdy jeste zadne plug-in nebyly). Vsichni zaostalci se smali, ze to ma maly kufr, malou nadrz, maly dojezd, ze je to jenom stredni trida, ze aerodynamicky design se nebude libit, ze dva motory museji byt poruchovejsi nez jeden, ze je diesel levnejsi a ja nevim jeste jake pitomosti byl schopny chory mozek vyplodit.
    No a mezitim rra uzivani plug-in hybridu uz je pomalicku za nami ..

    Tesla Model 3 adopted by German taxi operator over mass savings in fuel and maintenance costs
    https://www.teslarati.com/tesla-model-s-model-3-germany-taxi-norman

    A kdyby nekoho zajimaly aktualni hodnoty a trendy v energetickem mixu Nemecka:
    Germany’s energy consumption and power mix in charts | Clean Energy Wire
    https://www.cleanenergywire.org/factsheets/germanys-energy-consumption-and-power-mix-charts

    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    Jinak k automobilitě obecně...

    Dnes jsem se bavil s bratrem, co je zatím v klidu, protože šéfuje hale, kde se vyrábí dveře a ty potřebují i EV, ale upozornil mne na souběh několika efektů, které patrně přidusí automobilový průmysl:

    1) Momentálnĕ mají vozy povinně mít nouzové volání při bouračce. Nově mají být online a lokalizovaná 24/7.
    2) Sledování emisí se má provádět na úrovni auta a má se vyhodnocovat průběžný stav emisí.
    3) Aktuální design dveří i palubovek víc a víc počítá s tím, že se řidič volantu maximálně dotýká.
    4) Ekopokuty se počítají tabulkově ze spotřeby benzínu na kg hmoty. Tj. 12V motor v 3tunovém SUV vyjde lépe (levněji), než stejný motor ve Fábce. U SUV to bude třeba 8k, u Fábky 60k

    Co to reálně znamená...?
    Že v blízké budoucnosti, krom výrazného zdražení, hlavně lehčích, ICEV, bude možné na dálku on-line sledovat rychlost a emise nových vozů a teoreticky i rovnou rozesílat pokuty za rychlou/znečišťující jízdu.

    Brácha se domnívá, že vývoj bude následně konvergovat k fleetům autonomních vozítek, která po odstranění živých řidičů už nebudou muset být tak odolná vůči kolizi, nebudou potřebovat tolik deformačních zón a tedy budou výrazně lehčí, s nižší spotřebou elektřiny.
    Zároveň si ale myslí, že je Gretenisti nechají omezit na 50 km/h, aby mohla být ještě oholenější...

    A zároveň zmínil, že některé firmy, se kterými spolupracují, už hledají způsob, jak automotiv segment opustit, protože anticipované nižší prodeje vedou k nižší poptávce (třeba po nářadí užívanému při odlévání dílů) na rok 2021, 2022...
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    LELI: Ono s tím "vypouštěním emisí jinde" je to také jinak.

    Ono se totiž reálně nekoná.

    Resp. i kdyby šlo o uhelnou elektrárnu, tak po odlučovači popílku, odsíření a dalších filtrech, jde do vzduchu 99,9% čistá směs vodní páry a CO2.

    Obojí - narozdíl od výfukových plynů - netoxické, nekarcinogenní.

    Veškeré potenciální emise pak jdou v pevné/kapalné formě na skládkování/přepracování.
    LELI
    LELI --- ---
    KULA: kup si cabrio, to te bude bavit, i kdyz to nebude nijak jinak zajimavy auto.

    BOBASH: no fakt netusim kolik lidi si koupi phev (Private buyers, ne fleety, tak jako ty fabie) a nikdy ho nenabije, ale mozny je asi vsecko. 50-100 km je denni najezd, kam se vejde tak 80 procent lidi, co jezdi v evrope autem? Plus mas k tomu parkovani u nabijecek (zatim), kde ten kabel zacvaknes a neresis nic dalsiho, jdes si nakoupit etc.

    Elektrina vypousti emise “jinde” a neprodukuje lokalni ve mestech, nikde nic jineho netvrdim, ne? Vybrat si zda tvoje elektrika je z vodni nebo jiny elektrarny jde hodne omezene, ale existuji ruzny tarify na “ekoproud”, takze muzes mit ulitbu dusicce, ze mas ekologictejsi jezdeni.

    Proc bych si mel koupit treba kdyz hodne jezdim po dalnici maly auto ala fabii, ktery tam bude hrozny? A kdyz chci jezdit mesto i dalnici, tak si koupim radsi auto, ktery bude dobry v obojim, nez tu fabii, i kdyz bude drazsi a mit v sobe baterky.

    To, ze je regulace co2 limitama idiotska souhlasim, kdyz te co2 nezabije, ale dieselova rakovina spis jo a ta se v podstate neresi. Zajimavejsi mi prisly nemecky emisni plakety a omezovani vjezdu, kde i starej benzin byl ve meste vitanejsi jez novejsi naftak, to melo hlavu a patu.

    Pomerne slusne ma na novy regule pripravenou nabidku toyota, chapu, ze u VW z toho budou mit horsi naladu, ale uprimne, VW obecne vyrabelo spis podprumerny motory a techniku, takze se neni moc cemu divit. :-)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    LELI: Ano, pokud budeš jezdit 50-100 km denně a každej den to nabíjet, tak opravdu dosáhneš tý udávaný spotřeby. Ale málokomu se to chce pořád nabíjet, málokdo jezdí furt krátký trasy a hlavně si to spousta lidí koupí prostě proto, že parkování nebo nižší daně nebo zvýhodnění od automobilek, který to potřebujou prodat a nabíjet to nebudou skoro nikdy.

    Nemluvě o tom, že ta elektřina taky zahrnuje vypuštění nějakých emisí.

    A kdyby regulace tlačily lidi do toho, aby si koupili menší auto, místo toho, aby je lákaly koupit si městskej tank, tak by asi byly účinnější.

    Plus tam jde o to, že aktuální nastavení regulací znemožní nákup malejch benzínovejch/naftovejch aut i lidem, který by si je jinak koupili, protože se je prostě přestane vyplatit vyrábět. Automobilky už teď mluví o tom, že třída aut jako je Polo, Fabia, Fiesta a tak nejspíš úplně skončí, protože ty auta budou po nástupu regulací moc drahý. Takže se budou vyrábět jen větší a těžší auta, který se dají prodat dráž, a dožene se to hybridama. Který nefungujou tak dobře, jak to tabulkově vypadá.
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    KULA: Prius 2011+ ;) .. Auris ;)
    KULA
    KULA --- ---
    Rozšiřoval jsem si obzory v rámci auta na cestování kolem komína, v létě na koupák a k rodičům 30km za Prahu. Něco, kde tě škrábanec nebolí, lije se do toho olej a občas nový gumy. Atmobenziny byly chvíli nahrazeny ideou naftové alfy 159 ;).
    Bylo mi řečeno, že chci úplně zbytečnou bezcharakterní mrdinu.

    Takže jsem spolkl další pilule na chemickou kastraci a zjistil, že takový Prius 2006-2009 je nejlepší průnik všech základních ingrediencí mého výběru. Change my mind!
    LELI
    LELI --- ---
    BOBASH: Myslis, ze kazda jizda autem trva dyl jak 100 km? Neni prave to, ze ve meste to pomaha snizit spotrebu smyslem te technologie? Aby ve meste bylo lepsi ovzdusi a na neobydleny dalnici je to vicemene jedno?

    Mam kamarada co ma bmw 330e. Dlouhodobe mu to zere asi 2,5 litru benzinu (za poslednich myslim 8k km kdyz sem se ptal), protoze vetsinou kdyz prijede domu do garaze, tak tam pichne kabel a dobije si to pres noc. V praci nedobiji, nema tam nabijecku jednoduse dostupnou. Jasne, je to trochu technologickej nadsenec a nejspis si casem koupi plny elektro, ale ten PHEV muze fungovat presne na vyhody ve meste a mimo mesto muze fungovat jako normalni auto.

    A nejaky teoreie jak by maly auto s malym benzinem bylo lepsi - malokdo realne chce to maly auto s malym benzinem (fabie?), kdyz si to nekdo koupi, je to vetsinove volba kompromisu, z velky casti i financniho. Kdyz uz mas dost penez na to, abys nedelal kompromisy, tak je prece delat nebudes a koupis si co chces nebo co potrebujes na svuj styl jezdeni. Nehlede na to ze na to dalnicni jezdeni bude to maly auto s malym benzinem o dost horsi nez to velky suv, nebo treba vetsi limuzina.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JAZZZ: Tak ono i když ho máš, tak nedosáhneš udávaný spotřeby, pokud nebudeš dobíjet každejch ani ne 100 kilometrů, který trvá ten test. To je ten problém.
    JAZZZ
    JAZZZ --- ---
    za ty prachy na vozeni deti do skoly, do krouzku a na nakup 200km dojezd uplne staci.
    Už i Dacia chystá elektromobil. Měl by přijít už v roce 2021 a s velmi nízkou cenou – VTM.cz
    https://vtm.zive.cz/...-by-prijit-uz-v-roce-2021-a-s-velmi-nizkou-cenou/sc-870-a-201701/default.aspx

    BOBASH: presne, pokud nemas kabel, nepotrebujes plug-in
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JAZZZ: Ty baterky nejsou úplně zbytečný, plug-in hybrid i bez dobíjení zvenku funguje jako normální hybrid a tím pádem třeba ve městě bude žrát znatelně míň – podle mejch zkušeností klidně auto, který normálně žere ve městě třeba 12-14 litrů (typický velký SUV na benzín), umí jako hybrid jezdit třeba za 8.

    Ale na dálnici nebo obecně mimo město je spotřeba skoro stejná a to SUV bude furt žrát stejnejch třeba 10 litrů (a tím pádem něco jako 200 g/CO2) jako bezhybridní.

    Nicméně ta možnost dobíjení zvenku umožní i tomu velkýmu SUV dostat se pod těch 50 gramů CO2, i když jenom na papíře.

    Takže majitelé velkejch SUV budou furt využívat výhod pro elektromobily, automobilky za ně budou mít emisní kredity a reálně budou ty auta furt jezdit za skoro stejně jako ty bez hybridu.
    JAZZZ
    JAZZZ --- ---
    BOBASH: presne. tyhle SUVcka v realu zerou mnohem vic, protoze ssebou jen vozi zbytecnou baterku a asi prave proto stanovili limit na 50g aby nasrali tuto skupinu majitelu.

    btw. fun story. pred lety se holandsky Siemens rozhodnul ze bude zeleny a nakoupil hybridy. pridelili je lidem jako sluzebaky, ale aby usetrili tak nabijeci kabel (celkem drahej) si musel kazdy hradit sam. po dvou letech zjistili, ze ten kabel si nikdo nekoupil a lidi proste jen vozili zbytecnou zatez.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JAZZZ: Jenomže to je právě ten problém. Údaje o emisích a spotřebě plug-in hybridů dle WLTP jsou ÚPLNÁ PÍČOVINA. Nemají s realitou naprosto nic společnýho.

    Třeba ta zmiňovaná XC90 T8, která má v reálným světě spotřebu kolem 10 l/100 km, má udávanou podle WLTP 2,3 l/100km a emise 52 g/km.

    BMW 745e má podle verze 48-55 g CO2 a spotřebu 2,2 - 2,4 l/km. V reálu žere taky kolem deseti.

    A mohl bych pokračovat.

    Ta metodika měří spotřebu tak, že cyklus o délce asi 100 kilometrů začíná auto s plně nabitou baterií, která se do spotřeby a emisí nepočítá. V reálu nikdo nenabíjí plug-in hybrid každejch 100 kilometrů, a většina majitelů ho dokonce zvenku nenabíjí NIKDY.

    Takže naopak kombinace debilní metodiky a výhod dělaných podle emisí CO2 ty městský tanky podporuje. Plug-in hybrid je kromě čistýho elektra jediná cesta, jak se vyhnout emisním pokutám. Ale malý auto se dá těžko prodat dost draho, aby se v něm PHEV vyplatilo, na rozdíl od velkýho SUV.

    Výsledkem bude, že budou města plný dvoutunovejch PHEV SUV, jejichž majitelů si budou gratulovat nad papírově nízkejma emisema, ale v reálu budou furt stejně špatný jako jiný velký auta.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam