• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.
    8) Při vkládání linků je nutné vždy přidat vlastní input (shrnutí, komentář, oponentura/souhlas apod.), stačí v pár větách zdůvodnit proč je sem odkaz umístěn.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    DZODZO: Jenže převodovka v EV žádnou úsporu energie nepřináší. Převodovka je čistě ICEV záležitost, kde má význam k vyhlazení výkonové křivky a optimalizaci otáček motoru, což jsou u ICEV relevantní parametry, které spolu souvisí. V EV jde o nezávislé parametry.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    COMODOR_FALKON: dovod som myslel skor usporu energie, nie vykon, v ICE keby idem kilom na jednicke tak mam spotrebu jak tank
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    SEJDA: pls dávej odkazy i na ty studie, ze kterejch to taháš


    BOBASH: a výsledky? Jinak u klasickejch motorů bude imho největší vliv na spotřebu, jak moc ke schopnej řidič udržovat auto v optimálních otáčkách, jinak si moc nedovedu vysvětlit ty výsledky na netu, kde se průměrná spotřeba u stejného modelu liší o 300% podle uživatele...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    OMNIHASH: Tak já mám na běžné poměry extrémně velkej vzorek na empirický pozorování, za posledních 18 let mi prošlo rukama odhadem tak 500+ aut (jakože 500+ různejch modelů a motorizací, ne 500 různejch kusů). A s velkou částí jsem absolvoval dálnici v různých tempech, takže mám celkem relevantní vstupní data :)
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    U hybridu/ICE je tomu jinak, motor pracuje velmi neefektivne a tak velmi dlouho trva, nez se zacne projevovat efekt prostredi:

    SEJDA
    SEJDA --- ---
    Na tomto grafu je pekne videt jak moc velky vliv hraji parametry baterie v nizkych rychlostech, a jak je to casem pretlaceno efektem treni o vzduch a o vozovku.

    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    DZODZO: EV jede v podstatě trvale v optimálních otáčkách, tam není pro jakoukoliv převodovku důvod.
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    Je to zase jenom o srovnavani veci se stejnym radem

    Druhy kvalt by pomohl jenom velmi slabym elektromotorum, ktere by mely problem s rozjezdem do kopce, jinak by byl k nicemu. No a vzhledem k tomu, ze zrychleni 0-40/0-100/40-100 je klicovy parametr u silnicnich aut, tak v tomto smeru vyrobci vuz asi moc nepodceni.
    Rozdily v ucinnosti prace elektromotoru pod ruznymi otackami je u mnoha typu zanedbatelna (radove mensi)

    srovnatelne rady maji: valivy odpor, odpor vzducu, sklon kopce, a ztraty pri precerpavani energie z baterie do motoru. Slabym mistem neni hnaci ustroji ale baterie.



    Vidno ze v oblastech prace soustroji, kde je potrebny ne az tak velky vykon na kolech (jizda z kopce), stoji neumerne hodne vlastni spotreba baterioveho systemu.

    DZODZO
    DZODZO --- ---
    COMODOR_FALKON: to myslim pre elektromobil
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    BOBASH: Fér point. Poměr valivýho odporu k odporu vzduchu by měl bejt někde u 1:3 pro sporťáky a 3:1 pro heavy duty trucky, jestli si to pamatuju dobře. Přiznám se, že jak je na tom elektromotor s účinností ve vztahu k rychlosti/odporu netuším, ale pokud nemaj převodovku, tak by měla bejt nejvyšší při limitně nulovejch otáčkách.

    https://www.quora.com/...k-s-fuel-efficiency-or-is-it-mainly-friction-between-the-tires-and-the-road

    James Webb's answer to How's the development of electric trucks coming along? - Quora
    https://www.quora.com/Hows-the-development-of-electric-trucks-coming-along/answer/James-Webb-47
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    DZODZO: Nechápu. Jakože by ještě k tomu atomatickém šestikvaltu, co dnes většina ICEV má, byl někde přibastlem ještě (skrytý?) dvojkvalt...?
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: to by mozno vyriesila nejaka 2-stupnova prevodovka, ale to by zasa cele vozidlo zbytocne komplikovalo
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SEJDA: Motoru. Protože motor má různou účinnost při různých otáčkách, různých otevřeních plynu atd.

    Samozřejmě to ale závisí i na autě. Obecně:
    – aerodynamičtější auta mají tu spotřebu na rychlosti závislou míň, neaerodynamický víc.
    – větší motory a diesely mají závislost na rychlosti menší než menší motory
    – přeplňovaný motory jí naopak mají větší
    – elektromobily jsou na to taky dost citlivý. třeba Kia e-Niro "žere" při 160 km/h skoro 2x tolik co při 130.
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    BOBASH: asi jsi nechtel napsat ucinnosti motoru, na tu sere pes a je vzdy smesne mala, ale ucinnosti auta, ktera je u velkych motoru zalostna pri nizkych rychlostech/otackach.

    OMNIHASH: variabilita je napric modely (resp. typy karoserie). Mas pravdu v tom, ze trend rustu odporu vzduchu je kvadraticky rostouci, jenze jej musis srovnavat nikoli s pohybem chodce ale s ostatnimy ztratamy toho jednoho vozu. Jedine tak to dava radovy smysl.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    OMNIHASH: Spotřeba není závislá jen na odporu vzduchu, ale i na valivým odporu, kterej neroste se čtvercem, a taky na účinnosti motoru, která se mění s otáčkama a spoustou dalších věcí.

    Jsou auta, u kterých je ten rozdíl relativně malej (typicky velký motory a diesely), jsou auta, u kterých je ten rozdíl extrémní (nějakej malej přeplňovanej tříválec, kterej se na těch 160 dohrabe s nohou na podlaze a otáčkama u omezovače).
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    SEJDA: to je sice pravda, ale to jsou všechno efektivně konstanty, moc aut s měnitelnou geometrií není a to proudění se taky chová v normálních cestovních rychlostech uniformně .
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    OMNIHASH: toto je vzorecek tlaku, a ne vzorecek prace potrebne pro prekonani toho tlaku. Pri pocitani prace uz pak musis vzit v potaz faktory jako treba aerodynamicky tvar aut, resp. ten koeficient rozrazeni vzduchu.
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    BOBASH: odpor vzduchu je přímo uměrnej čtverci rychlosti, 100 má 40% spotřebu, co 160 v jakýmkoliv autě.

    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Rychlost má drastickej vliv na spotřebu/dojezd u všeho. I auta na benzín většinou žerou při 100-120 km/h klidně polovinu toho co třeba při 160. Akorát u EV je to víc vidět.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    ja som videl nedavno na dialnici zoe, isiel vo veternom tieni za kamionom, pozeram, ze u toho ma rychlost dost drasticky vliv na dojazd narozdiel napr. od klimatizacie:

    https://www.renault.cz/elektricke-vozy/zoe/baterie-a-nabijeni.html
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    já teda v Pardubicích viděl TMS před lety (nevím kolik ale bude to 5+) a pak taky BMW i3, Leafa, Citigo IV, e-Up...
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam