OMNIHASH: Výsledky jak jsem psal níž. Čím menší a slabší motor, tím větší vliv má rychlost na spotřebu, naopak u dieselů má rychlost vliv menší, u velkých benzínových motorů taky.
Jinak ad rozdílny v průměrný spotřebě – na dálnici to závisí víceméně čistě na rychlosti, řidič to téměř neovlivní. Proto má smysl mluvit o takovýmhle srovnání při jízdě konstantní rychlostí po rovný dálnici, protože tam to není ovlivněný milionem jinejch faktorů.
Na normální silnici nebo ve městě závisí spotřeba na miliardě věcí. Nejvíc ze všeho opět na rychlosti, a zhruba stejně výrazně taky na plynulosti jízdy. V podstatě se to dá zjednodušeně shrnout tak, že čím víc brzdíš, tím větší je spotřeba, protože při brzdění pálíš kinetickou energii na teplo (a víc brzdíš když nejedeš plynule nebo když jedeš rychle a před zatáčkama musíš brzdit víc).
Optimální otáčky mají taky vliv, ale ne takovej – jen málo řidičů je tak neschopných, aby jeli o převod výš nebo níž než je potřeba.
Jinak i na okresce je to se závislostí spotřeba vs. rychlost stejně jako na tý dálnici. U výkonnějších aut je to poznat míň, u dieselů taky, u slabejch je to poznat strašně moc. To je třeba problém malejch turbomotorů, který jsou populární proto, že v testech NEDC a do jistý míry i WLTP mají super výsledky – jenomže v reálu je snadno ztratí.
Typicky vezmeš něco jako je Octavia 1.0 TSI. Když s tím pojedeš slušně, podle předpisů a nebude to plně naložený, tak to fakt bude žrát třeba 5. Ale když to dáš obchoďákům co s tím budou lítat 180 po dálnici, tak to bude žrát 10. Když to naložíš pěti chlapama a 300 kg věcí a pojedeš někam do kopců, tak to taky bude žrát deset.
Naproti tomu ekvivalent v dieselu bude žrát i s nohou na podlaze třeba 7...