• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    BOBASH: fakt by sis to mel poupravit, cim "cim mene efektivni motor, tim je vliv na rychlosti na spotřebu mensi"
    KEB
    KEB --- ---
    BOBASH: slyšel jsem, že smarty jakmile vyjedes za město, tak žerou i trávu kolem cesty. To je IMHO typický příklad malého motoru a malého auta. :-)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    OMNIHASH: Výsledky jak jsem psal níž. Čím menší a slabší motor, tím větší vliv má rychlost na spotřebu, naopak u dieselů má rychlost vliv menší, u velkých benzínových motorů taky.

    Jinak ad rozdílny v průměrný spotřebě – na dálnici to závisí víceméně čistě na rychlosti, řidič to téměř neovlivní. Proto má smysl mluvit o takovýmhle srovnání při jízdě konstantní rychlostí po rovný dálnici, protože tam to není ovlivněný milionem jinejch faktorů.

    Na normální silnici nebo ve městě závisí spotřeba na miliardě věcí. Nejvíc ze všeho opět na rychlosti, a zhruba stejně výrazně taky na plynulosti jízdy. V podstatě se to dá zjednodušeně shrnout tak, že čím víc brzdíš, tím větší je spotřeba, protože při brzdění pálíš kinetickou energii na teplo (a víc brzdíš když nejedeš plynule nebo když jedeš rychle a před zatáčkama musíš brzdit víc).

    Optimální otáčky mají taky vliv, ale ne takovej – jen málo řidičů je tak neschopných, aby jeli o převod výš nebo níž než je potřeba.

    Jinak i na okresce je to se závislostí spotřeba vs. rychlost stejně jako na tý dálnici. U výkonnějších aut je to poznat míň, u dieselů taky, u slabejch je to poznat strašně moc. To je třeba problém malejch turbomotorů, který jsou populární proto, že v testech NEDC a do jistý míry i WLTP mají super výsledky – jenomže v reálu je snadno ztratí.

    Typicky vezmeš něco jako je Octavia 1.0 TSI. Když s tím pojedeš slušně, podle předpisů a nebude to plně naložený, tak to fakt bude žrát třeba 5. Ale když to dáš obchoďákům co s tím budou lítat 180 po dálnici, tak to bude žrát 10. Když to naložíš pěti chlapama a 300 kg věcí a pojedeš někam do kopců, tak to taky bude žrát deset.

    Naproti tomu ekvivalent v dieselu bude žrát i s nohou na podlaze třeba 7...
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    BOBASH: napriklad Golf 1.4 TSI zere pri 160 3x tolik

    SEJDA
    SEJDA --- ---
    OMNIHASH: ze jsi tak poprosil, priste se vynasnazim rovnou.

    Zroje obrazku
    SEJDA: http://www.mdpi.com/2032-6653/6/1/30/pdf

    SEJDA: v levo na strane "show figures" https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1361920915301280

    SEJDA: obrazky pod abstraktem
    (PDF) Energy consumption of a last generation full hybrid vehicle compared with a conventional vehicle in real drive conditions
    https://www.researchgate.net/...ehicle_compared_with_a_conventional_vehicle_in_real_drive_conditions
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    COMODOR_FALKON: dovod som myslel skor usporu energie, nie vykon, v ICE keby idem kilom na jednicke tak mam spotrebu jak tank
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    SEJDA: pls dávej odkazy i na ty studie, ze kterejch to taháš


    BOBASH: a výsledky? Jinak u klasickejch motorů bude imho největší vliv na spotřebu, jak moc ke schopnej řidič udržovat auto v optimálních otáčkách, jinak si moc nedovedu vysvětlit ty výsledky na netu, kde se průměrná spotřeba u stejného modelu liší o 300% podle uživatele...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    OMNIHASH: Tak já mám na běžné poměry extrémně velkej vzorek na empirický pozorování, za posledních 18 let mi prošlo rukama odhadem tak 500+ aut (jakože 500+ různejch modelů a motorizací, ne 500 různejch kusů). A s velkou částí jsem absolvoval dálnici v různých tempech, takže mám celkem relevantní vstupní data :)
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    U hybridu/ICE je tomu jinak, motor pracuje velmi neefektivne a tak velmi dlouho trva, nez se zacne projevovat efekt prostredi:

    SEJDA
    SEJDA --- ---
    Na tomto grafu je pekne videt jak moc velky vliv hraji parametry baterie v nizkych rychlostech, a jak je to casem pretlaceno efektem treni o vzduch a o vozovku.

    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    DZODZO: EV jede v podstatě trvale v optimálních otáčkách, tam není pro jakoukoliv převodovku důvod.
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    Je to zase jenom o srovnavani veci se stejnym radem

    Druhy kvalt by pomohl jenom velmi slabym elektromotorum, ktere by mely problem s rozjezdem do kopce, jinak by byl k nicemu. No a vzhledem k tomu, ze zrychleni 0-40/0-100/40-100 je klicovy parametr u silnicnich aut, tak v tomto smeru vyrobci vuz asi moc nepodceni.
    Rozdily v ucinnosti prace elektromotoru pod ruznymi otackami je u mnoha typu zanedbatelna (radove mensi)

    srovnatelne rady maji: valivy odpor, odpor vzducu, sklon kopce, a ztraty pri precerpavani energie z baterie do motoru. Slabym mistem neni hnaci ustroji ale baterie.



    Vidno ze v oblastech prace soustroji, kde je potrebny ne az tak velky vykon na kolech (jizda z kopce), stoji neumerne hodne vlastni spotreba baterioveho systemu.

    DZODZO
    DZODZO --- ---
    COMODOR_FALKON: to myslim pre elektromobil
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    BOBASH: Fér point. Poměr valivýho odporu k odporu vzduchu by měl bejt někde u 1:3 pro sporťáky a 3:1 pro heavy duty trucky, jestli si to pamatuju dobře. Přiznám se, že jak je na tom elektromotor s účinností ve vztahu k rychlosti/odporu netuším, ale pokud nemaj převodovku, tak by měla bejt nejvyšší při limitně nulovejch otáčkách.

    https://www.quora.com/...k-s-fuel-efficiency-or-is-it-mainly-friction-between-the-tires-and-the-road

    James Webb's answer to How's the development of electric trucks coming along? - Quora
    https://www.quora.com/Hows-the-development-of-electric-trucks-coming-along/answer/James-Webb-47
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    DZODZO: Nechápu. Jakože by ještě k tomu atomatickém šestikvaltu, co dnes většina ICEV má, byl někde přibastlem ještě (skrytý?) dvojkvalt...?
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: to by mozno vyriesila nejaka 2-stupnova prevodovka, ale to by zasa cele vozidlo zbytocne komplikovalo
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SEJDA: Motoru. Protože motor má různou účinnost při různých otáčkách, různých otevřeních plynu atd.

    Samozřejmě to ale závisí i na autě. Obecně:
    – aerodynamičtější auta mají tu spotřebu na rychlosti závislou míň, neaerodynamický víc.
    – větší motory a diesely mají závislost na rychlosti menší než menší motory
    – přeplňovaný motory jí naopak mají větší
    – elektromobily jsou na to taky dost citlivý. třeba Kia e-Niro "žere" při 160 km/h skoro 2x tolik co při 130.
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    BOBASH: asi jsi nechtel napsat ucinnosti motoru, na tu sere pes a je vzdy smesne mala, ale ucinnosti auta, ktera je u velkych motoru zalostna pri nizkych rychlostech/otackach.

    OMNIHASH: variabilita je napric modely (resp. typy karoserie). Mas pravdu v tom, ze trend rustu odporu vzduchu je kvadraticky rostouci, jenze jej musis srovnavat nikoli s pohybem chodce ale s ostatnimy ztratamy toho jednoho vozu. Jedine tak to dava radovy smysl.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    OMNIHASH: Spotřeba není závislá jen na odporu vzduchu, ale i na valivým odporu, kterej neroste se čtvercem, a taky na účinnosti motoru, která se mění s otáčkama a spoustou dalších věcí.

    Jsou auta, u kterých je ten rozdíl relativně malej (typicky velký motory a diesely), jsou auta, u kterých je ten rozdíl extrémní (nějakej malej přeplňovanej tříválec, kterej se na těch 160 dohrabe s nohou na podlaze a otáčkama u omezovače).
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    SEJDA: to je sice pravda, ale to jsou všechno efektivně konstanty, moc aut s měnitelnou geometrií není a to proudění se taky chová v normálních cestovních rychlostech uniformně .
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam