• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    VACA: Jinak ad lodě a letadla – na lodě se v ekologii dost tlačí, problém ale není ani tak to, že to jsou velcí hráči, jako spíš to, že ty lodě tak nějak plujou v mezinárodních vodách, kde se jim dá o dost hůř kecat do toho, že jezděj na mazut.

    Mimochodem, z hlediska CO2 to není zas tak strašný. To, v čem jsou velký lodě strašlivý, jsou emise oxidů síry a podobných sraček, protože jezděj na nejpodřadnější paliva.

    Další věc, i ty lodě souvisej s autama. Spousta z nich jsou tankery, který nám vozí palivo, další vozí ty auta, další vozí díly na auta. Ono v poměru na množství převezenýho nákladu a vzdálenost jsou ty lodě vlastně hrozně eko. Problém je, že máme potřebu stěhovat přes půl světa tuny sraček.

    A letadla – tam se do ekologie jde taky hodně, u letadel navíc ekologie znamená i ekonomiku provozu. Ale tady je zase problém s tím, že s leteckýma technologiema je to trochu jinak než s automobilovýma, protože když se ti zastaví motor v autě, má to trochu jiný následky než v letadle :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Hele většina lidí třeba reálně jede trasu delší než 200 km v kuse jednou do roka.

    Ale stejně si kvůli tomu nebudou chtít koupit auto s dojezdem pod 500 km. Lidi si nekupujou auta, který reálně potřebujou, ale který si myslí, že potřebujou.

    Podívej se na to, kolik jezdí po ulicích SUV. Dneska už ve většině segmentů tvoří většinu prodejů. Potřebuje někdo SUV? Nepotřebuje.

    Lidi chtějí mít pocit, že když se rozhodnou jet na otočku podívat se do Ostravy na výlet, nebo jet na otočku lyžovat do Špindlu, nebo něco takovýho, že můžou. Jasně, většina lidí by mohla mít malej elektromobil a k tomu si občas půjčit auto z půjčovny nebo HoppyGo.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    VACA: Já jsem si dost jistej, že elektrickej motor, ať už napájenej z baterie, palivovýho článku nebo třeba kapesního tokamaku je cesta do budoucna.

    Ale mezi tím nás čeká 20-40 let přechodovýho období, protože prostě přejít na elektromobilitu naráz není z mnoha důvodů možný. A tam je prostor pro LPG a CNG.

    Jenomže LPG a CNG mají proti elektromobilu jednu zásadní nevýhodu. Nejsou cool. Podle mě v tom ani není potřeba tolik hledat konspirační teorie a velký zájmy, jako spíš to, že kupovat elektromobily i je prosazovat ve vládě je prostě víc cool než nějaký auta na plyn.

    Představa, že všichni budeme jezdit Teslama a nabíjet z elegantních superchargerů a do toho mít autopilota a tak, to je cool. A politik, kterej to prosazuje, si připadá, že přivolává budoucnost.

    Naproti tomu auto na plyn, nedejbože starý auto na plyn (který už je vyrobený a tudíž ekologický)? To není cool, to je downgrade...
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: zalezi ako casto cestujes dlhe trasy, ja si za uplynuly rok pred covidom snazim vybavit kedy som siel dlhsiu trasu ako 200km a asi ani raz, je to pre mna lepsie vlakom, mozno ze 95% cechov jazdi na dovolenku do chorvatska autom kazdy rok a mozno aj dvakrat rocne, ale 30000 predanych jizdenek regiojetu ma presviedca skor, ze to asi tak nebude

    RegioJet prodal 30 tisíc jízdenek do Chorvatska, začne jezdit denně - iDNES.cz
    https://www.idnes.cz/...omika/doprava/regiojet-vlak-chorvatsko-rijeka.A200625_141826_eko-doprava_ven
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    PALEONTOLOG: To spíš budou rychlý nabíječky...
    VACA
    VACA --- ---
    BOBASH; NIGHTHUNTER: ja si myslim ze cng by byla dobra alternativa po boku elektromobilu, v boji za lepsi klimaticke podminky.
    Ale naprosto chapu ze pro valnou vetsinu lidi to je proste nezajimavy a strasne omezujici medium. S tim souhlasim. Tech stanic je malo, a jeste navic jsou casto v uzavrenejch arealech s omezenou dostupnosti a provozni dobou..
    Je to tak trochu zacarovanej nabidky <> poptavky. Protoze lidi nebudou kupovat auta na ktery je sporadicka sit cerpacich stanic, a naopak kdo by budoval site cerpacich stanic kdyz je malo odberaltelu ktery by tam jezdili. V tomhle ohledu je na tom uz lip ten elektromobil s prodluzovackou v kufru...
    Jinak v ty nakladni doprave to do jisty miry trochu rozsireny je. Ty velky dopravci prave maj vetsinou svoje vlastni cerpacky na pro ne strategickejch bodech.
    Ale jak psal KEB s tim MHD, to je imho dobrej smer. Osobne by se mi libilo kdyby se tohle rozsirovalo vic, i v ty nakladni doprave. U tehle velkejch tezkejch aut, ktery navic casto jezdej prakticky nepretrzite by byla implementace elektromobility imho velmi nakladna a tezko realizovatelna. Spousta dopravcu by muselo v podstate zdvojnasobit svoje flotily..
    Jinak elektromobilni autobusy uz sme tu meli zejo, trolejbusy:) imho celkem skoda ze se to v praze kdysi zarizlo.. Ale do problematiky nevidim, jak narocny by to v takhle velkym meste, jeste po boku tramvajovech troleji bylo. Asi dost.

    No a ted me neberte uplne za kritika, ale svym zpusobem tam chapu ze je mnoho duvodu proc se za elektromobilitu tolik lobuje a ne vsechny jsou ciste ekologicky. Ono to totiz statnim zrizenim, a dalsim, otevira velky moznosti v oblasti "cisel". Jednak je tu novej nastroj jak postupne tlacit lidi aby obmenovali vozovej park. At uz sikanama, nebo zvyhodnenim. (metoda cukru a bice:) A tim vlastne udrzovat v behu aby nezpomalovala produkce.
    S tim jak se to bude sirit se muset cim dal vic resit infrastruktura, vyroba a distribuce el. Tzn, vyberovy rizeni, statni zakazky, no a dal co se deje okolo tohodle tipu "podnikani" a jak to chodi, to uz asi znate ;)

    Nemejte mi to za zly, ale proste uz sem asi moc starej na to abych nekomu veril ze se takovyhlo veci dejou ciste jen pro dobro lidi:)

    A furt jsem jeste neopustil nazor, ze to co se deje na mori a v oblacich, ale zejmena na tom mori.. Ze oproti tomu jsou vsechny auta evropy jen takovej malej drobnej hnidek. Jenomze na koncovejch uzivatelich se nejlip drhne. Ty lode jsou trochu vyssi level, a tam prece nebudou sami proti sobe. Tam se vsechno deje mnohem pomaleji a nejaky ekologicky zmeny se prosazujou s mnohem vetsim odporem protoze tam jsou trochu to trochu jiny hraci..
    KEB
    KEB --- ---
    BOBASH: jo to je pravda ve všech bodech. Osobně vnímám LPG auta jako ekonomické a ekologické auta pro chudé (ve smyslu těch co nemají víc jak půl mega na auto) a pro sídliště. Drtivá většina lidí na sídlišti stejně parkuje venku, ve městě je LPG stanic většinou dostatek a jistou míru nepohodlí bohaté vyváží úspor na ceně paliva. Plus je tam benefit ekologičtější provoz. A jak jsem psal jsou jich plný bazary takže za hubičku.
    PALEONTOLOG
    PALEONTOLOG --- ---
    BOBASH: tak jedno z řešení do budoucna by mohla být výměnná kazeta s baterkou a místo čerpání se baterky mění.
    no, já vím, no.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    NIGHTHUNTER: Nový auta s LPG nabízí například i Fiat, nový auta s CNG určitě Volkswagen, donedávna měl nějaký modely Mercedes-Benz, nevím jestli ještě má.

    U LPG ale většinu tvoří aftermarket konverze, který jsou i po Evropě běžný (třeba v Itálii nebo v Holandsku naopak výrazně běžnější než tady) a tankování není problém.

    S cestováním po Evropě je pořád rozdíl, že LPG auto natankuju za 10 minut a ujedu 500 kilometrů. S Teslou, co ujede 500 kilometrů, už se to cestování docela dá provozovat.

    S většinou levných elektromobilů, co ujedou 200 km, to fakticky nejde.
    NIGHTHUNTER
    NIGHTHUNTER --- ---
    Když tak v rychlosti koukám, tak nové auta s LPG vyrábí Dacia a Mitsubishi.
    Nová auta s CNG nabízí snad jen Škodovka, která se to trochu snaží tlačit, viz loňský článek: Proto jsme představili a brzy uvedeme na trh modely Škoda Scala a Škoda Kamiq G-TEC a nedílnou součástí nabídky CNG vozů je pak model Octavia, který nabízíme již od roku 2014.“
    Takže mimo ČR to bude asi o něčem jiném jak s poměrem zastoupení, tak s možnostmi tankování. A po Evropě bych jel asi radši elektromobilem, když tak koukám na http://www.ngva.eu/stations-map/
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Tak to jsi na tom pak asi stejně jako s LPG :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    VACA: Třeba u malejch aut je CNG většinou lepší volba i z ekologickýho hlediska. Viz oblíbený příklad Škody Citigo (jedno z mála aut co existovalo továrně na benzín, CNG i elektřinu). To mělo emise 82 g/km, což je v našem energetickým mixu nejspíš dost podobný elektrickýmu Citigo iV. A jezdilo i podobně levně.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: ja teda planujem aj benzinky, aby som vedel kedy pojdem okolo benziny kde maju vervu 100
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    KEB: Je to nepraktický ve srovnání s benzínem/naftou. Nemáš benzínku na každým rohu, ale na každým druhým rohu, většinou máš o něco menší nádrž, takže tankuješ třeba jednou za 500 kilometrů, a to tankování dýl trvá, protože nemůžeš tankovat sám. A hlavně, nemůžeš do podzemek.

    Pár aut na LPG jsem měl a bylo to nepraktický v rovině "jo, jednou za 14 dní když jedu tankovat, tak se musím zamyslet, kdy pojedu kolem benzínce s LPG" místo "po cestě na nákup potkám 4 benzínky".

    Ve srovnání s elektromobilem, kde neplánovaná 100 km cesta může znamenat, že někde budeš hodinu stát a čumět, je to ale zanedbatelný.
    VACA
    VACA --- ---
    KEB: Ano, to s tebou souhlasim, ze s tim cng jsou tyhle problemy ohlende mensi rozsorenosti, a s tim souvisejici vyssi ceny.
    Prptoze za to nikdo nelobuje, protoze to neni z hlediska velkyho businesu a roztaceni kol konzumu zajimavy.. :)
    KEB
    KEB --- ---
    VACA: s CNG je problém ten že konverze je dražší, palivo je dražší (myslím nejsem si jistý) než LPG stanic je o dost méně než LPG a těch aut na CNG je obecně mnoho hem méně. LPG aita jsou běžně v bazarech CNG auto jsem v bazaru snad ještě neviděl. A i tovární výroba LPG je IMHO běžnější než CNG.

    CNG se dost často používá u MHD a konečně začíná lng prosakovat do nákladní dopravy což je jenom dobře.
    VACA
    VACA --- ---
    KEB: Jo je tam nevyhoda ze mas zakaz do vetsiny podzemnich garazi.
    Ale ten zakaz je z titulu ze jejich provozovatele odmitaji investovat do patricne ventilace, jinak problem neni. A i takove podzemni garaze existuji. Jen jich je malo a muze to byt omezujici kdyz chces do tesca v centru mesta a nesmis tam zaparkovat.
    Pak si taky nejsem jistej jak je to napr na trajektech s lpg.
    Taky u spousty beznych aut to znamena vyresit problem kam s tou nadrzi coz je dalsi omezujici faktor.
    Asi to sem uplne nepatri, je to diskuze o elektromobilech, precejenom :)
    KEB
    KEB --- ---
    BOBASH: v čem ti přijde nepraktický? Benzinek s LPG je dost a přibývají další jen za rok u nás plus dvě co vím.
    KEB
    KEB --- ---
    NIGHTHUNTER: toho jsem si byl vědom, že si jablka hrají vlastní hru je problém jejich a jejich uživatelů. S tím ceckem je to bohužel pravda a popravdě jsem nepochopil v čem je lepší. Dost mi to připomíná začátky digitální fotografie a paměťových karet. Časem se to plus mínus ustálilo na SD.

    Čímž uznávám že jsem problematiku dobíjení telefonů dost zjednodušil...
    VACA
    VACA --- ---
    Jen tak, pro zajimavost ;)


    LP Gas Stations and service centers finder - LPG Stations
    https://lpgstations.com

    Cena za kg lpg je vetsinou srandovni. Ma to nezanedbatelne mensi emise nez benzin.

    Jakoby kdyby se se mnou nekdo chtel bavit o ekologii, tak bych privedl rec na cng, ktery ma jeste zase mensi emise nez lpg. A kteryho jsou zejmena na vychode pod tajicim permafrostem tak obrovsky loziska, ze nevedi co s tim. A jehoz uvolnovani do atmosfery muze prinest (a prinese) obrovsky problemy z hlediska klimatu. Nouzove se musi ty pole zapalovat protoze kdyz vyhori tak to neni pro atmo zdaleka takova pritez jako kdyz se tam dostane ve sve puvodni pdobe. Proc ho masove nespalovat v autech, jejichz uprava by byla realna i u stavajicich a melo by to okamzitej pozitivni prinos na emise?
    Prptpze to by nebylo to spravny lobby podporujici konzum a vyrobu milionu novejch aut rocne ;)

    Ale vy se tady o pure ekologii bavit nechcete, ja bych ten klub prejmenoval na “spolek fanousku elektromobility”;)

    Jo, jsem pripravenej na ten linč a zaplavu kamenu co me ted ceka :D
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam